Gra planszowa: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Pawlik-9. Autor wycofanej wersji to 83.29.13.175.) |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa Kjutpopi; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Runab Berkenetz.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 30 wersji utworzonych przez 25 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Naziopoly.PNG|thumb|Słynna niemiecka gra planszowa, której szczyt popularności przypadł na lata 1939–1945]] |
|||
'''Gra planszowa''' – |
'''Gra planszowa''' – [[zabawa]] polegająca na rzucaniu sześcianem lub inną bryłą płaską nazywaną dalej kością (istnieją gry planszowe bez kości), liczeniu [[kropka|kropek]] i poruszaniu się po planszy (istnieje kilka rodzajów plansz: euklidesowa, inercjalna, przestrzenna, czasoprzestrzenna i inne) pionkiem zazwyczaj w kształcie [[stożek|stożka]], często zakończonego kulką zapobiegającą okaleczeniu się gracza. |
||
==Zasady gry== |
== Zasady gry == |
||
W przeciwieństwie do [[kwas]]ów, zasady wpływają znacząco na przebieg gry. [[Cel]]em gry jest jej wygranie. Zaczyna gracz ''A''. Rzuca on kością (wykluczone są rzuty innymi przedmiotami, gdyż może to doprowadzić do kontuzji pionka lub gracza) i liczy [[kropka|kropki]]. Po pięciokrotnym upewnieniu się, że podał dobry wynik, przesuwa swój pionek o tyle pól do przodu, ile wynosi potrojony pierwiastek z liczby oczek ewentualnie inna liczba. Gracz ''B'' widząc przekręty gracza ''A'' przesuwa jego pionek o tyle pól do tyłu, ile wynosi różnica ich wieku, pola powierzchni pięści gracza ''B'', bądź też, o liczbę pól ustaloną przez graczy w inny sposób. Następnie rzuca [[kość|kością]] i zasady powtarzane są [[rekurencja|rekurencyjnie]] dla ''A=B'' i ''B=A''. |
W przeciwieństwie do [[kwas]]ów, zasady wpływają znacząco na przebieg gry. [[Cel]]em gry jest jej wygranie. Zaczyna gracz ''A''. Rzuca on kością (wykluczone są rzuty innymi przedmiotami, gdyż może to doprowadzić do kontuzji pionka lub gracza) i liczy [[kropka|kropki]]. Po pięciokrotnym upewnieniu się, że podał dobry wynik, przesuwa swój pionek o tyle pól do przodu, ile wynosi potrojony pierwiastek z liczby oczek ewentualnie inna liczba plus 5. Gracz ''B'' widząc przekręty gracza ''A'' przesuwa jego pionek o tyle pól do tyłu, ile wynosi różnica ich wieku, pola powierzchni pięści gracza ''B'', bądź też, o liczbę pól ustaloną przez graczy w inny sposób. Następnie rzuca [[kość|kością]] i zasady powtarzane są [[rekurencja|rekurencyjnie]] dla ''A=B'' i ''B=A''. |
||
Gra kończy się, gdy zabraknie planszy dla obu graczy, bądź tylko jednego z nich. W przypadku większej ilości graczy nazywamy ich gracz ''C, D, E'' |
Gra kończy się, gdy zabraknie planszy dla obu graczy, bądź tylko jednego z nich. W przypadku większej ilości graczy nazywamy ich gracz ''C, D, E'' i tak dalej. Wtedy [[rekurencja]] jest bardziej złożona i wygląda mniej więcej ''A=B, B=C,(...), Ż=A.'' |
||
== Zobacz też == |
|||
==Przykłady gier planszowych== |
|||
* [[chińczyk]] |
|||
*[[Chińczyk (gra planszowa)|Chińczyk]]; |
|||
*[[ |
* [[Eurobiznes]] |
||
* [[ryzyko (gra)]] |
|||
*Gra wymyślona pod stołem. |
|||
* [[scrabble]] |
|||
* [[Twister]] |
|||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Gry planszowe| ]] |
||
[[Kategoria:Gry]] |
Aktualna wersja na dzień 18:04, 30 lip 2022
Gra planszowa – zabawa polegająca na rzucaniu sześcianem lub inną bryłą płaską nazywaną dalej kością (istnieją gry planszowe bez kości), liczeniu kropek i poruszaniu się po planszy (istnieje kilka rodzajów plansz: euklidesowa, inercjalna, przestrzenna, czasoprzestrzenna i inne) pionkiem zazwyczaj w kształcie stożka, często zakończonego kulką zapobiegającą okaleczeniu się gracza.
Zasady gry[edytuj • edytuj kod]
W przeciwieństwie do kwasów, zasady wpływają znacząco na przebieg gry. Celem gry jest jej wygranie. Zaczyna gracz A. Rzuca on kością (wykluczone są rzuty innymi przedmiotami, gdyż może to doprowadzić do kontuzji pionka lub gracza) i liczy kropki. Po pięciokrotnym upewnieniu się, że podał dobry wynik, przesuwa swój pionek o tyle pól do przodu, ile wynosi potrojony pierwiastek z liczby oczek ewentualnie inna liczba plus 5. Gracz B widząc przekręty gracza A przesuwa jego pionek o tyle pól do tyłu, ile wynosi różnica ich wieku, pola powierzchni pięści gracza B, bądź też, o liczbę pól ustaloną przez graczy w inny sposób. Następnie rzuca kością i zasady powtarzane są rekurencyjnie dla A=B i B=A.
Gra kończy się, gdy zabraknie planszy dla obu graczy, bądź tylko jednego z nich. W przypadku większej ilości graczy nazywamy ich gracz C, D, E i tak dalej. Wtedy rekurencja jest bardziej złożona i wygląda mniej więcej A=B, B=C,(...), Ż=A.