Przyspieszenie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(liczę na pomoc nonsensopedyjnych inżynierów) |
(Anulowano wersję użytkownika 77.253.106.127) Znacznik: anulowanie |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:600px-AAAAAA small.png|thumb|250px|Reakcja obiektu ludzkiego na przyspieszenie. Na zdjęciu widoczny efekt Dopplera oraz zakrzywienie obrazu wynikające z transformacji Lorentza.]] |
|||
'''Przyspieszenie''' (skrót „a”, z łac. ''[[AAAAA|aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!]]'') – ujemne opóźnienie. |
|||
'''Przyspieszenie''' (skrót „a”, z łac. ''[[AAAAA|aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!]]'') – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który [[Isaac Newton]] zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd. |
|||
== Definicja matematyczna == |
== Definicja matematyczna == |
||
Linia 17: | Linia 18: | ||
== Przykład == |
== Przykład == |
||
;Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s<sup>10</sup>. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę. |
;Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s<sup>10</sup>. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę. |
||
:Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d<sup>10</sup>s/dt<sup>10</sup> = d<sup>5</sup>w/ |
:Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d<sup>10</sup>s/dt<sup>10</sup> = d<sup>5</sup>w/dt<sup>5</sup>, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>5</sup> oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt<sup>10</sup>, co jak [[łatwo zauważyć]] daje w = żt<sup>5</sup>/120, a także s = żt<sup>10</sup>/3620800. Daje to ok. 828 nm przesunięcia oraz 25 mm/s<sup>5</sup> werwy. |
||
{{stub|fiz}} |
{{stub|fiz}} |
Aktualna wersja na dzień 23:05, 18 lis 2022
Przyspieszenie (skrót „a”, z łac. aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!) – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który Isaac Newton zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd.
Definicja matematyczna[edytuj • edytuj kod]
Kinematyka oparta jest na rachunku różniczkowym, co pozwala na zdefiniowanie ruchu za pomocą pochodnych po czasie, i tak:
- Prędkość (v) – pochodna drogi po czasie [m/s]
- Przyspieszenie (a) – pochodna prędkości po czasie [m/s2]
- Zryw (z) – pochodna przyspieszenia po czasie [m/s3]
- Udar (u) – pochodna zrywu po czasie [m/s4]
- Werwa (w) – pochodna udaru po czasie [m/s5]
- Spurt (r) – pochodna werwy po czasie [m/s6]
- Trzask (k) – pochodna spurtu po czasie [m/s7]
- Pstryk (y) – pochodna trzasku po czasie [m/s8]
- Pyk (ą) – pochodna pstryku po czasie [m/s9]
- Szlag (ż) – pochodna pyku po czasie [m/s10]
- Dopał (ł) – pochodna szlagu po czasie [m/s11]
Przykład[edytuj • edytuj kod]
- Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s10. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę.
- Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d10s/dt10 = d5w/dt5, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt5 oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt10, co jak łatwo zauważyć daje w = żt5/120, a także s = żt10/3620800. Daje to ok. 828 nm przesunięcia oraz 25 mm/s5 werwy.
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny fizyki. Jeżeli wiesz dlaczego elektrony w kablu poruszają się odwrotnie do przepływu prądu – rozbuduj go.