Radio samochodowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(zaczęty artykuł)
 
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Radio samochodowe''' – najgłośniejszy element [[samochód|samochodu]] (no chyba że jeździsz [[KAMAZ|kamazem]]), a także najczęstsza przyczyna wybitej szyby. Można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą.
Podzespół generujący szum i inne fale dźwiękowe. Standardowo każdy samochód powinien taki mieć.


== Budowa radia ==
== Budowa radia ==
* Regulator głośności – niby służy do kontrolowania natężenia dźwięku, ale zdążył dorobić się tak wielu funkcji, że operowanie nim (szczególnie gdy jest zepsuty) daje bardzo zróżnicowane rezultaty. Może to być pauza, może być przestawienie balansu wyłącznie na prawy [[głośnik]]i z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień, czy też samoczynne ustawienie [[Język hebrajski|języka hebrajskiego]]. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego joysticka może zaowocować pokonaniem 1000 km „na strzała” bez [[Kawa|kawy]] czy [[Napój energetyczny|energetyków]].
Radio zbudowane jest z odpowiednio dużej ilości elementów, tym większej ile dodatkowych funkcji takowe oferuje. Można wymienić najistotniejsze części:
* [[Wyświetlacz ciekłokrystaliczny|Wyświetlacz]] z racji niewielkich rozmiarów, żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na [[Wyobraźnia|mocy wyobraźni]]. Narożniki wyświetlacza każdy producent dekoruje [[emblemat]]ami hipernowoczesnych, [[Patent|opatentowanych]], licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się [[Ikona|ikonki]] ''X Sound Turbo Boostar X-Plode HiFi Stereo Super<sup>®</sup>'', napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
* [[CD|Czytnik CD]] – dawniej symbol [[dobrobyt]]u, charakteryzującego się tym, że radia przerywały odtwarzanie po wjechaniu w [[Kałuża|kałużę]], [[próg zwalniający]], przyhamowaniu, staranowaniu żula, czy nawet pierdnięciu.
{{stub|lista}}


* Regulator głośności - służy do kontrolowania natężenia dźwięku, dodatkowo zaś występował w kilku wersjach:
*# Regulator z przyciskiem - można go wcisnąć, dzięki czemu załączamy lub wyłączamy radio, lub dzieje się nie wiadomo co, ponieważ tak naprawdę producenci nie za bardzo dogadali się co do standaryzacji tych przycisków i w niektórych urządzeniach może się, ot, włączyć menu. Przyczynia się do budowania frustracji kierowcy (w trakcie jazdy) przy próbie zmiany głośności, bo nieraz zdarza się wcisnąć gałkę i wyłączyć całkowicie piosenkę, na której refren tak bardzo nie mogliśmy się doczekać.
*# Regulator z joystickiem - oprócz zmiany głośności i Bóg wie czego tam jeszcze, da się go wychylać w czterech kierunkach w celu nawigowania po menu. Gdy się w końcu zepsuje, podczas jazdy możemy próbować podgłośnić, ściszyć, właściwie zrobić cokolwiek ale przełącznik i tak zrobi odwrotnie i zamiast ściszyć - podgłośni; bonusowo możemy liczyć na nieoczekiwane zwroty akcji takie jak: <s>niepożądana</s> automatyczna zmiana stacji radiowej, przestawienie balansu wyłącznie na prawe głośniki z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień czy też samoczynne ustawienie języka hebrajskiego. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego urządzenia może zaowocować atakiem szału, lub, w łagodniejszym przypadku, pokonanie 1000km "na strzała" bez kawy czy energetyków (taki sprzęcik nie da zasnąć!).


== Zobacz też ==
** Wyświetlacz - standardowo mieści jedną linijkę tekstu i skromną ilość znaków. Wystarczająco by wyświetlić godzinę, nazwę stacji czy wulgarne tytuły piosenek, nie bardzo się jednak sprawdza do manewrowania po interfejsie ww. joystickiem lub strzałkami kierunkowymi. Żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na mocy wyobraźni, by odnaleźć się w labiryncie mnogich opcji. Oprócz tekstu, możemy również nacieszyć wzrok animacjami, które robią wrażenie pokrywających się z falami dźwiękowymi, choć w rzeczywistości bardzo często tak nie jest. W narożnikach wyświetlacza chyba każdy producent dekoruje je emblematami hipernowoczesnych, opatentowanych, licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się ikonki ''X Sound Turbo X-Plode HiFi Stereo Super<sup>®</sup>'', napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
* [[samochód]]
* Złącza - są radia, które mają standardowe złącza ISO i są takie, które go nie mają. W drugim przypadku rozwiązanie problemu mieści się w każdym sklepie motoryzacyjnym, tj. w postaci przejściówki o równowartości najtańszej paczki papierosów. Użytkownicy nie dają jednak za wygraną i poświęcają pół dnia na zdewastowanie fabrycznej wiązki w swoim gruzie, skręcając przewody i klejąc je taśmą malarską, która po nabraniu minimalnej ilości wilgoci subtelnie zsunie się i odsłoni druciki. Później dzieją się ciekawsze rzeczy niż z zepsutym joystickiem.
* [[tuning]]
* Czytnik USB - tak zwany ''feature killer'', w ostatnich czasach "być albo nie być" odbiornika radiowego. Użytkownicy, chcąc być na czasie, korzystają z dobrodziejstw najnowszych rozwiązań technologicznych i inwestują właśnie w takie radia. Zastanawiać może fakt, że mimo to dalej ładują do nich pirackie MP3-ki, który jest formatem starszym od węgla.
* [[ABS]]
* Procesor DSP - mógłby wydawać się zbędnym bajerem, gdyby nie to, że ratuje niektóre jednostki z których użytkownicy odtwarzają pliki o prędkości transmisji zazwyczaj nieprzekraczającej 128kbps, a często utrzymującym się na poziomie 64kbps.
* [[radio]]
* Czytnik CD - dawniej symbol dobrobytu. Aktualnie kojarzy się tylko z kłopotami, jako, że te najbardziej przeciętne radia nie radziły sobie z odczytem płyt i przerywały po wjechaniu w kałużę, próg zwalniający, przyhamowanie, staranowanie żula czy nawet pierdnięcie.
* Kaseciak - przestarzały element radia samochodowego. Co ciekawe, choć archaiczny, w konfrontacji z bezstratnym CD może wypaść lepiej (zakładając, że jest sprawny i nie ma apetytu na świeżą taśmę), bowiem muzyka w kaseciaku nie przestanie grać choćbyś nawet staranował 1000 drzew.


[[Kategoria:Motoryzacja]]
== Występowanie ==
[[Kategoria:RTV]]
Radio można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. Możemy podzielić je na dwa rodzaje:

# Radio fabryczne - radio, które sprawia wrażenie kiepskiego, ale okazuje się, że działa bez zarzutu, komponuje się z pulpitem i kontrolkami i gra bardzo dobrze mimo pozornie niewielkiej mocy. Występuje rzadko, z powodu opisanego poniżej.
# Radio uniwersalne - pojawia się tam, gdzie właściciel swojego 25-letniego rzęcha nie mógł pogodzić się z tym, że jego samochód ma tyle lat ile ma i dopuścił się "zabiegu odmładzającego", to znaczy: wyrzucił stare radio (które jest wystrojone pod jego instalację oraz głośniki) i zamontował nowe z marketu, które odtwarza CD czy tam ma inne bajery. Z zamontowaniem takiego radia - zwłaszcza przez nieodpowiednią osobę - wiążą się konsekwencje takie jak:
#* pocięta wiązka,
#* niedziałające sterowanie z kierownicy,
#* zapach palonego plastiku,
#* odwrotnie spolaryzowana wiązka głośników,
#* niedziałający zewnętrzny equalizer, wyświetlacz i inny osprzęt.
Występuje rzadko, ponieważ obowiązkiem polskim jest zdemontować radio przed sprzedażą, choćby jego cena na rynku wtórnym oscylowała w okolicach 25 złotych.

Aktualna wersja na dzień 12:56, 11 kwi 2024

Radio samochodowe – najgłośniejszy element samochodu (no chyba że jeździsz kamazem), a także najczęstsza przyczyna wybitej szyby. Można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą.

Budowa radia[edytuj • edytuj kod]

  • Regulator głośności – niby służy do kontrolowania natężenia dźwięku, ale zdążył dorobić się tak wielu funkcji, że operowanie nim (szczególnie gdy jest zepsuty) daje bardzo zróżnicowane rezultaty. Może to być pauza, może być przestawienie balansu wyłącznie na prawy głośniki z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień, czy też samoczynne ustawienie języka hebrajskiego. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego joysticka może zaowocować pokonaniem 1000 km „na strzała” bez kawy czy energetyków.
  • Wyświetlacz – z racji niewielkich rozmiarów, żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na mocy wyobraźni. Narożniki wyświetlacza każdy producent dekoruje emblematami hipernowoczesnych, opatentowanych, licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się ikonki X Sound Turbo Boostar X-Plode HiFi Stereo Super®, napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
  • Czytnik CD – dawniej symbol dobrobytu, charakteryzującego się tym, że radia przerywały odtwarzanie po wjechaniu w kałużę, próg zwalniający, przyhamowaniu, staranowaniu żula, czy nawet pierdnięciu.

Notebook blue.png Masz pomysł na kolejny punkt? Dodaj go!


Zobacz też[edytuj • edytuj kod]