Jezus Chrystus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to D@mi. Autor wycofanej wersji to 84.205.209.159.)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:jezus.jpg|thumb|Młody Jezus|200px|right]]
{{CZS}}
'''Jezus Chrystus''' – postać znana na całym świecie pod pseudonimem JC. Historycznie twórca [[chrześcijaństwo|chrześcijaństwa]].
[[Grafika:Christ pantocrator daphne1090-1100.jpg|thumb|''Chrystus [[Pantokrator]]'' - fresk z XI wieku]]
'''Jezus Chrystus''' ('''Jezus z Nazaretu'''; z [[język hebrajski|hebr.]] ישוע, ישו ''Joszue, Jozue'', [[język aramejski|aram.]] '''ܝܫܘܥ''', '''ܝܫܘ''' ''Jeszua'' = "[[Jahwe]]/[[Jahwe|Jehowa]] pomocą/zbawieniem" i z {{greka|χριστός}} ''christós'' – "namaszczony, pomazaniec, [[Mesjasz (pomazaniec)|mesjasz]]") - centralna postać [[chrześcijaństwo|chrześcijaństwa]], według [[Ewangelia|Ewangelii]] założyciel religii chrześcijańskiej, [[zbawiciel]] i [[Syn Boży]]. Dla większości wyznań chrześcijańskich jedna z osób [[Trójca Święta|Trójcy Świętej]]. W [[islam]]ie uznawany jest za [[prorok]]a. Jego okres życia datuje się na lata od ok. [[7 p.n.e.|7]]-[[4 p.n.e.|4]] roku p.n.e. do ok. [[30]]-[[33]] roku n.e.


==Dowody na to, że Jezus był...==
Według zapisów w Ewangeliach Jezus nauczał w [[Galilea|Galilei]] i [[Judea|Judei]] w [[Izrael|Izraelu]], został skazany na śmierć i [[ukrzyżowanie|ukrzyżowany]] w [[Jerozolima|Jerozolimie]] zgodnie z wyrokiem rzymskiego namiestnika ([[Łacina|łac.]] ''praefectus'') [[Poncjusz Piłat|Poncjusza Piłata]], a trzeciego dnia po śmierci [[zmartwychwstanie|zmartwychwstał]]. Dzieła i nauka Jezusa opisane w Ewangeliach stanowią podstawę chrześcijaństwa. Nauka Jezusa została przekazana światu przez uczniów zwanych [[apostoł|apostołami]].
[[Grafika:Jezus fuck.jpg|thumb|right|200px|Jezus Cię kocha!]]
[[Grafika:Jezus_zbawia.jpg|right|thumb|200px|A jednak!?]]
===Żydem:===
* Wszedł w interes swojego Ojca.
* Żył w [[dom]]u do trzydziestki.
* Był przekonany, że jego Matka jest dziewicą, a jego Matka była przekonana, że On jest Bogiem.


===Irlandczykiem:===
== Jezus według opisu biblijnego ==
* Nigdy się nie [[małżeństwo|ożenił]].
=== Narodziny ===
* Nigdy nie miał stałej [[praca|pracy]].
[[grafika:Gerard van Honthorst 001.jpg|thumb|Narodziny Jezusa]]
* Jego ostatnim życzeniem było coś do picia.
{{main|Data narodzin Jezusa Chrystusa}}
Zgodnie z przekazem [[Biblia|biblijnym]] Jezus Chrystus urodził się w [[Żydzi (naród)|żydowskiej]] rodzinie, jako syn [[Maria z Nazaretu|Maryi]] i [[święty Józef|Józefa]]. Józef był cieślą, a wg [[Ewangelia|Ewangelii]] w prostej linii potomkiem króla [[Dawid (król Izraela)|Dawida]]. Jezus poczęty został nie przez Józefa lecz przez [[Duch Święty|Ducha Świętego]] w łonie Maryi (Łk 1,35).


===Puertorykańczykiem:===
Jezus urodził się w wiosce [[Betlejem]] niedaleko [[Jerozolima|Jerozolimy]], dokąd Maria i Józef udali się na [[spis statystyczny|spis powszechny]] zainicjowany przez cesarza rzymskiego [[Oktawian August|Oktawiana Augusta]]. Jak każde żydowskie dziecko płci męskiej, został [[obrzezanie|obrzezany]] ósmego dnia po narodzeniu. <ref>[[Ewangelia Łukasza]] 2:21 ''Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki]''; przekład według [[Biblia Tysiąclecia|Biblii Tysiąclecia]]</ref> W niesprecyzowanym czasie po porodzie, który miał miejsce w ubogiej stodole (lub grocie), rodzina wróciła do [[Nazaret|Nazaretu]], małej wioski w północnej [[Palestyna|Palestynie]]. Według [[ewangelia Mateusza|ewangelii Mateusza]] za namową anioła, który objawił się we śnie Józefowi, cała rodzina zbiegła do Egiptu, aby ujść zorganizowanej przez Heroda rzezi niemowląt. Po śmierci Heroda powrócili do Nazaretu.
* Miał na pierwsze imię Jezus.
* Nieustannie miał kłopoty z [[prawo|prawem]].
* Jego Matka nie wiedziała kim był Jego Ojciec.


===Włochem:===
Imię Józefa zostaje wymienione w Biblii po raz ostatni gdy Jezus miał 12 lat. Tradycja mówi, że po śmierci Józefa Jezus przejął jego obowiązki cieśli i opiekował się matką.


* Silnie [[gestykulacja|gestykulował]].
O dziecinnych latach Jezusa mówią również [[apokryf]]y zwane Ewangeliami Dzieciństwa. Najbardziej znaną z nich jest Ewangelia Dzieciństwa według [[Ewangelia Tomasza|Tomasza]]. Według tego tekstu Jezus od wczesnego dzieciństwa zdolny był do czynienia cudów, wcześniej wykorzystując je do własnej zabawy (np. ożywienie jaskółek z gliny), później do pomocy ludziom.
* Pił [[wino]] do każdego [[posiłek|posiłku]].
* Używał oliwy z oliwek.


===[[Czarny Jezus|Czarny]]:===
==Rodzina Jezusa==
* Mówił do wszystkich ''bracie''.
Na podstawie [[Biblia|Biblii]], [[apokryf|apokryfów]] i tradycji możemy przypisać Jezusowi dość liczną rodzinę.
* Lubił gospel.
* Nie otrzymał uczciwego procesu.


===[[Kalifornia|Kalifornijczykiem]]:===
===Członkowie rodziny Jezusa występujący w Biblii===
* Nigdy nie obcinał włosów.
* Chodził na bosaka.
* Założył nową religię.


===[[Polska|Polakiem]]:===
*[[Elżbieta]] - krewna (według tradycji [[wielka ciotka]]/[[praciotka]])
[[Grafika:JeZUS.jpg|thumb|200px|right|Więc, Judaszu, chcesz mnie zdradzić?]]
*[[Heli]] - dziadek naturalny (być może tożsamy z apokryficznym Joachimem)
* Zamieniał [[woda|wodę]] w wino.
*Jakub - dziadek prawny
* Podróżował, żeby pracować w zawodzie.
*[[Jakub Młodszy]] (inaczej [[Jakub Mniejszy]]) - [[brat]] stryjeczny
* Długo jechał, żeby się gdzieś zapisać.
*[[Jakub Sprawiedliwy]] - [[brat]] rodzony, przyrodni lub stryjeczny (wg katolików tożsamy z [[Jakub Młodszy|Jakubem Młodszym]])
* Bił słabszych (co widać na obrazku obok).
*[[Jakub Starszy]] (inaczej [[Jakub Większy]]) - [[brat cioteczny]]
*Jan - brat cioteczny
*[[Jan Chrzciciel]] - krewny / dalszy [[kuzyn]]
*[[Józef z Nazaretu|Józef Sprawiedliwy]] - [[ojczym]] (ojciec prawny)
*Józef - [[brat stryjeczny]]
*Józef (inaczej Jozetos, [[Justus]]) - [[brat]] rodzony, przyrodni lub stryjeczny (wg katolików tożsamy z w/w Józefem)
*Juda - brat rodzony, przyrodni lub stryjeczny
*[[Juda Tadeusz Apostoł|Juda Tadeusz]] - być może [[bratanek cioteczny]] (syn brata ciotecznego)
*Kleofas - wg tradycji [[stryj]]
*[[Maria Kleofasowa]] - [[stryjenka]]
*[[Maria z Nazaretu|Maryja]] - matka
*[[Matan]] - [[pradziadek]] prawny
*[[Mattat]] - pradziadek naturalny
*Salome - ciotka
*Szymon - brat rodzony, przyrodni lub stryjeczny (wg katolików tożsamy ze znanym z tradycji Symeonem)
*Zachariasz - krewny (wg tradycji [[wielki wuj]])
*Zebedeusz - [[wuj]]


===[[Gangster]]em:===
===Członkowie rodziny Jezusa znani wyłącznie z apokryfów i tradycji===
* Miał spore plecy.
* [[Sędzia]] twierdził, że nie chce się mieszać.
* Miał wtykę w szeregach.
* Miał władzę.


===[[Hipis]]em:===
*Anna - [[babka]] naturalna
* Nosił w [[lato|lecie]] [[sandały]].
*Abris - krewny
* Kumplował się od razu z każdym, kogo spotkał.
*Issachar (inaczej Achar, Agar) - [[pradziadek]] naturalny
* Jednym [[chleb]]em karmił wszystkich przybyłych.
*Jakub I - krewny
* Nosił długie włosy i długą brodę.
*Joachim - [[dziadek]] naturalny (być może tożsamy z [[Heli|Helim]])
*Maria (inaczej Assia) - [[siostra]] rodzona, przyrodnia lub stryjeczna.
*Salome (inaczej Lidia) - siostra rodzona, przyrodnia lub stryjeczna.
*Salome (inaczej Esche) - [[macocha]] (matka prawna, pierwsza żona [[ojczym|ojczyma]])
*Soba - krewna, siostra [[pradziadek|pradziadka]]
*Symeon - brat stryjeczny (wg katolików tożsamy z w/w Szymonem)


== Nauczanie ==
===[[Rumun]]em:===
* Nie miał samochodu.
[[Grafika:Chrystus.jpg|thumb|''"Wskrzeszenie Łazarza"', [[Jan Matejko]]]]
* Nie miał prądu.
W tym czasie pojawił się prorok [[Jan Chrzciciel]], krewny Jezusa, który u brzegów rzeki [[Jordan (rzeka)|Jordan]] dokonywał aktów [[chrzest|chrztu]]. Jezus poprosił Jana o chrzest. Jan Chrzciciel, chrzcząc Jezusa, stwierdził publicznie, że Ten jest oczekiwanym przez [[judaizm|Żydów]] [[Mesjasz (pomazaniec)|Mesjaszem]] i jednocześnie synem Boga. Od tego czasu zaczyna się wędrówka, czynienie cudów i nauczanie Chrystusa. Wśród cudów opisywanych w [[Ewangelia|Ewangeliach]] są m.in.: wskrzeszenie umarłych: córki przełożonego Synagogi, syna wdowy z miasteczka Nain i człowieka imieniem [[Łazarz]] z Betanii, spektakularne uzdrowienia niewidomych, głuchych, chorych psychicznie, sparaliżowanych, chromych, trędowatych i cierpiących na inne choroby, wypędzanie demonów z opętanych, zamiana wody w wino, cudowne rozmnożenie chleba, chodzenie po wodzie. Cuda opisywane w Ewangeliach mają zawsze charakter poglądowy, tzn. służą wzmacnianiu przekazu słownego nauczania i wykazywaniu przewagi wiary, nadziei i miłości (cnót podstawowych w chrześcijaństwie) nad innymi systemami wartości oraz mają za zadanie dowieść boskości Chrystusa.
* Wybierał się do Domu Ojca.


[[Kategoria:Biblia]]
Z czasem działalność Jezusa zdobywała coraz większą popularność. Wybrał grupę dwunastu uczniów, z których jedenastu po jego śmierci kontynuowało to dzieło. Nauczanie Jezusa, w formie jaka została przekazana w Ewangeliach, jest podstawą wiary chrześcijańskiej. Było ono oparte na [[Stary Testament|Starym Testamencie]], jednak treści starotestamentowe zostały uzupełnione o nowe, kluczowe dla chrześcijaństwa pojęcia, takie jak [[miłosierdzie]], [[sprawiedliwość]], [[miłość]], [[nadzieja]], [[wybaczanie]], [[współczucie]], [[znoszenie cierpienia]].
[[Kategoria:Biografie]]
Najdobitniej nauczanie Jezusa Chrystusa przedstawione jest w [[Kazanie na górze|Kazaniu na Górze]].


[[cs:Ježíš]]
Jezus nauczał że:
[[de:Jesus]]
* [[Królestwo Boże]] jest wspólnotą, gdzie [[Bóg]] jest głową, a ludzie członkami, a on sam jest jego przyczyną i gwarantem nienaruszalności;
* on sam jest Synem Bożym; według nauk większości kościołów - prawdziwym Bogiem, ale i prawdziwym człowiekiem;
* jest współstworzycielem Wszechświata;
* on jest ''bożym barankiem'' (barankiem [[pesach|paschalnym]]) ofiarowującym swoje życie, aby dać ludziom możliwość uzyskania [[zbawienie|zbawienia]];
* wiara w to, że jest on Synem Boga, posłuszeństwo i miłość do niego uobecnia cud ''nowego narodzenia'' - narodzenia się w Królestwie Bożym;
* nowe narodzenie daje nową naturę, uzdalniając takich ludzi do posłuszeństwa jego przykazaniom wypowiedzianym m. in. w Kazaniu na Górze;
* powróci "w obłokach niebieskich" w [[Paruzja|"Dniu Pańskim"]], aby dokonać sądu nad światem.

== Śmierć ==
[[Grafika:Saksild kirke Krucifiks.jpg|thumb|[[Krucyfiks]]]]
Kiedy uczniowie Jezusa otrzymali stosowne przygotowanie, aby prowadzić Kościół po jego odejściu, nadszedł czas na zakończenie jego misji na ziemi. Jezus, jako ''[[Baranek Boży]]'', ten, który przyszedł, aby oddać swoje życie w zastępstwie grzeszników, wyruszył do Jerozolimy na tydzień przed Świętem Paschy. Po uroczystym wjeździe do Jerozolimy nie pozwolił pielgrzymom obwołać się królem. Podjął konfrontację w świątyni z głównymi frakcjami religijnymi Izraela: [[Faryzeusze|faryzeuszami]] i [[Saduceusze|saduceuszami]]. Konfrontację tę można obserwować w ostatnich rozdziałach [[Ewangelie synoptyczne|ewangelii synoptycznych]]. Oprócz wystąpień w świątyni spędzał dużo czasu ze swoimi uczniami, nauczając ich.

Jezus stał się tak bardzo niewygodny i nieprzewidywalny, że liderzy frakcji saduceuszów i faryzeuszów postanowili pojmać go i zabić. Postanowili tak ponieważ:
* Jego działalność rozbudzała w żydach nadzieje mesjańskie, co miałoby rozpętać kolejne powstanie żydowskie przeciwko Rzymowi i krwawą zemstę Rzymskich Legionów
* Rościł sobie prawa do tytułu Mesjasza i Syna Bożego, rzeczywiście był cudotwórcą ale uparcie odmawiał uczynienia znaku/cudu na żądanie
* Otaczał się ludźmi prostymi i bez wykształcenia, oraz wyrzuconymi ze społeczności Izraela (poborcy podatków, żydzi nie przestrzegający prawa Mojżeszowego, nierządnice). Inteligencja żydowska uznała iż był wobec niej zbyt wymagający, przez co zraził ją do siebie.
* Wobec ludu jawnie zarzucał przywódcom Izraela brak pobożności i religijność na pokaz,
* Zakłócał handel świątynny - przeszkadzał w dochodowych interesach saduceuszy.
[[Grafika:Leonardo da Vinci (1452-1519) - The Last Supper (1495-1498).jpg|thumb|right|[[Ostatnia Wieczerza]] pędzla [[Leonardo da Vinci|Leonarda da Vinci]]]]
Na dzień przed swoim pojmaniem wyprawił wieczerzę dla uczniów zwaną [[Ostatnia Wieczerza|Ostatnią Wieczerzą]], na której po raz kolejny przepowiedział swój przyszły los i pożegnał się z apostołami. Podczas niej ustanowił elementarny dla większości chrześcijan [[Eucharystia|sakrament Eucharystii]]. Następnego dnia, nad ranem, zdradzony przez jednego z uczniów, [[Judasz|Judasza]], został pojmany i postawiony przed religijnym sądem żydowskim - [[Sanhedryn]]em. Jezusa oskarżano m. in. o bluźnienie "przybytkowi Bożemu" czyli [[Świątynia Jerozolimska|Świątyni Jerozolimskiej]]. Ostatecznie został uznany przez Sanhedryn za winnego za nazwanie siebie "Synem Bożym".

Zaprowadzony i wydany w ręce rzymskiego namiestnika [[Poncjusz Piłat|Poncjusza Piłata]] został oskarżony przez arcykapłanów i starszych o podburzanie narodu, namawianie do niepłacenia podatków cesarzowi oraz podawanie się za żydowskiego króla. Piłat, nie znajdując żadnej winy w Chrystusie, odesłał go do [[Herod Antypas|Heroda Antypasa]], syna [[Herod I Wielki|Heroda Wielkiego]], w celu uzyskania wyroku o winie. Herod również nie znalazł w nim winy i odesłał go z powrotem do Piłata, ten z kolei przeciwstawiał się żądaniom arcykapłanów oraz zgromadzonego żydowskiego tłumu, aby skazał go na śmierć, Piłat ukarał Chrystusa biczowaniem, aby później wypuścić go na wolność.

Po [[biczowanie|biczowaniu]], wskutek dalszych protestów arcykapłanów oraz żydowskiej publiczności i wbrew rzymskiemu prawu, które zakazywało dalszego karania po karze chłosty, Chrystus został skazany na śmierć przez [[ukrzyżowanie]] (dla obywateli rzymskich przewidziana była kara śmierci przez [[ścięcie (kara)|ścięcie mieczem]]).
[[Grafika:SudarioFace.jpg|thumb|Negatyw [[Całun turyński|całunu turyńskiego]]]]
Elementem wyroku było niesienie przez skazanego poziomego elementu krzyża (patibulum) z aresztu do miejsca kaźni (część pionowa już tam się znajdowała). Skazaniec, przybity do krzyża, wisiał na nim aż do śmierci, najczęściej na skutek uduszenia. Ewangelie opisują szczegółowo pojmanie, sąd i konanie Jezusa na krzyżu, oraz wspominają o dwóch epizodach, które się wydarzyły podczas niesienia krzyża: przymuszenie [[Szymon Cyrenejczyk|Szymona Cyrenejczyka]] do pomocy w niesieniu krzyża oraz dialog Jezusa z kobietami płaczącymi nad jego losem. Ewangeliczne opisy męki obejmują: trwogę w ogrodzie oliwnym, zdradę Judasza, sąd i biczowanie, założenie [[korona cierniowa (symbol)|korony cierniowej]] i wyszydzenie, odarcie z szat i przybicie do krzyża, grę w kości pomiędzy żołnierzami o jego szaty, rozmowy z dwoma pospolitymi przestępcami, którzy byli ukrzyżowani obok Jezusa, oraz ze stojącymi pod krzyżem Maryją i [[Jan Ewangelista|Janem]], moment śmierci i poprzedzającą go [[agonia|agonię]], oraz zdjęcie z krzyża i złożenie w grobie.

Inne epizody, takie jak trzy upadki pod krzyżem, czy otarcie twarzy chustą przez [[Święta Weronika|Weronikę]], które występują w liturgii [[Droga krzyżowa|Drogi krzyżowej]] należą do tradycji Kościoła.

Zgodnie z Ewangeliami Jezus umarł na krzyżu, jednak trzeciego dnia po złożeniu jego zwłok w kamiennym grobie [[zmartwychwstanie|zmartwychwstał]], a następnie przez kilkanaście dni spotykał się ze swoimi uczniami, udowadniając im fakt, że żyje i tłumacząc sens swojej męczeńskiej śmierci i zmartwychwstania.

Ewangeliczny opis śmierci i zmartwychwstania Jezusa ma kluczowe znaczenie dla chrześcijaństwa, stanowiąc podstawę [[liturgia|liturgii]] większości Kościołów chrześcijańskich. Jest zapowiedzią przyszłych losów ludzkości ukazywanych z perspektywy [[eschatologia|eschatologicznej]].

== Jezus według islamu ==
{{main|Jezus w islamie}}
Według [[islam|islamu]] Jezus ([[Isa (Jezus)|Isa]]) był prorokiem i zapowiedzianym wcześniej Mesjaszem, lecz nie Synem Bożym. [[Koran]] wielokrotnie potępia dogmat Trójcy Świętej (choć wydaje się, że była ona rozumiana jako składająca się z Boga, Jezusa i Maryi, a nie Boga Ojca, Jezusa i Ducha Świętego), stwierdzając, że Bóg jest tylko jeden (''nie ma boga oprócz [[Allah|samego Boga]]''), a ''kto dodaje Bogu współtowarzyszy, temu Bóg zabronił wejścia do Ogrodu''.

Koran mówiąc o życiu Jezusa potwierdza niektóre fakty zawarte w Ewangeliach (również apokryficznych). Historia poczęcia Jezusa pokrywa się z opisem św. Łukasza - matką Chrystusa była Maryja, której ukazał się Anioł pod postacią ''doskonałego człowieka'', zapowiadając narodzenie syna, mimo iż była dziewicą (jednak, choć narodził się dzięki Boskiej interwencji, islam w żadnym wypadku nie nazywa go Synem Boga). Maryja urodziła Jezusa pod drzewem palmowym, a ten tuż po urodzeniu potrafił rozumnie przemawiać. W dalszym życiu nauczał, czynił cuda i uzdrawiał, ale tylko dzięki woli i mocy danej od Boga. Wspomniana jest m.in. apokryficzna historia o tworzeniu przez Jezusa ptaków z gliny, które następnie stawały się istotami żywymi.

Co ważne, islam zaprzecza ukrzyżowaniu, a w konsekwencji zmartwychwstaniu. Wedle Koranu, Jezus nie został ukrzyżowany ani zabity, a jedynie tak wydawało się ludziom: w rzeczywistości Bóg wziął go do siebie.

Koran nie opisuje samej nauki Jezusa, [[Mahomet]] prawdopodobnie nie był z nią dogłębnie zapoznany. Księga mówi o Jezusie jedynie jako o kolejnym proroku, ''Posłańcu'' głoszącym wiarę w Boga i zapowiadającym Sąd Ostateczny. Islam zaprzecza chrześcijańskim dogmatom o boskości Chrystusa, podkreślając że był tylko człowiekiem (''Nie godzi się Miłosiernemu, aby wziął sobie syna'').

== Jezus w judaizmie ==
{{main|Jezus w judaizmie}}

Judaizm niewiele uwagi poświęca życiu i misji Jezusa, którego uznaje za odstępcę lub za postać fikcyjną. Większość teologów judaizmu ocenia działalność Jezusa i jej skutki negatywnie, jako sprzeczną z "prawem bożym" oraz niezgodną ze słowami proroków, dotyczącymi nadejścia Mesjasza. Bardziej pojednawcze oceny Jezusa, podkreślające jego związek z judaizmem, pojawiły się w czasach współczesnych.
Jednakże mały odłam [[Żydzi|Żydów]], zwanych [[Żydzi Mesjanistyczni|Żydami Mesjanistycznymi]] uznaje Jezusa za [[Mesjasz (pomazaniec)|Mesjasza]] i [[syn Boży|syna Bożego]], idąc za przykładem [[chrześcijaństwo|chrześcijaństwa]].

==Jezus w hinduizmie==
W świętych starożytnych pismach [[hinduizm]]u postać Jezusa się nie pojawia. Jednak wiele współczesnych, a nawet średniowiecznych, hinduistycznych przywódców religijnych interesowało się postacią Jezusa. Wielu hinduistów uważa Jezusa za mędrca lub wielkiego [[jogin]]a.

W ruchu [[Surat Shabda Yoga]] Jezus jest powszechnie uznawany za [[satguru]]. [[Swami Vivekananda]] wychwalał Jezusa i uznawał go za źródło siły i doskonałości<ref>[http://www.ramakrishnavivekananda.info/vivekananda/volume_4/lectures_and_discourses/christ_the_messenger.htm Christ the Messenger]. Accessed April 10, 2006.</ref>. [[Paramahansa Yogananda]] nauczał, że Jezus był wielkim [[guru]], mistrzem duchowym, Bogiem oraz następnym wcieleniem [[Elizeusz]]a<ref name-para>Paramahansa Yogananda, ''Autobiography of a Yogi,'' 2nd ed., Crystal Clarity Publishers, 2005. ISBN 1-56589-212-7.</ref>. [[Mahatma Gandhi]] bardzo podziwiał Jezusa i uznawał go za jednego z głównych propagatorów [[ahinsa|ahinsy]] (zasady niekrzywdzenia). Gandhi powiedział: "Lubię waszego Chrystusa, ale nie lubię waszych chrześcijan. Wasi chrześcijanie są tak niepodobni do waszego Chrystusa".."<ref name=Gandhi> [[wikiquote:Mahatma Gandhi]]; [http://www.geocities.com/orthopapism/gandhi.html Gandhi vs. Christ.] Both accessed on April 10, 2006.</ref>. [[Sathya Sai Baba]] wielokrotnie mówił, że Jezus jest Bogiem, wielkim świętym i nauczycielem duchowym, który stanowi wzór dla ludzi. [[Swami Kaleśwara]] uważa Jezusa za świętego i wielką duszę.

==Jezus w buddyzmie==
Związek Jezusa Chrystusa z wiarą [[buddyzm|buddyjską]] jest bardzo nikły. Niewielu nauczycieli buddyjskich interesowało się jego postacią.

XIV [[Dalajlama]] [[Tenzin Gyatso]] uważa Jezusa za [[Bodhisattwa|bodhisattwę]]<ref>http://www.christianitytoday.com/ct/2001/june11/15.64.html "Jezus Chrystus również żył kilka razy" powiedział. "A więc, widzicie, osiągnął wyższy stan jako Bodhisattwa lub osoba oświecona, przez praktykę buddyjską lub coś podobnego."</ref>.

== Historiografia ==
=== Dokumenty niechrześcijańskie ===
[[grafika:Josephus.jpg|thumb|Józef Flawiusz]]
[[Józef Flawiusz]] wspomina o Jezusie jako o bracie [[Jakub Sprawiedliwy|Jakuba Sprawiedliwego]], przywódcy chrześcijan w Jerozolimie. "Festus już nie żył, a Albinus wyjechał; więc [Ananiasz] zwołał Sanhedryn i stawił przed sądem Jakuba, brata Jezusa zwanego Chrystusem, oraz kilku innych. Oskarżył ich o naruszenie prawa i skazał na ukamienowanie." (''Starożytności żydowskie'', XX.9.1)
Tekst przeważnie uważany jest za autentyczny.

Inny fragment w ''Starożytnościach żydowskich'' zwany ''[[Testimonium Flavianum]]'' jest dziś często uważany za sfałszowany przez późniejszych kopistów chrześcijańskich w III lub IV wieku. Nie wiadomo czy został wstawiony na miejsce innego fragmentu mówiącego o Jezusie, czy też został po prostu dopisany. Niektórzy za pierwotną wersję Testimonium uważają tzw. wersję arabską odkrytą przez profesora Pinesa w kronikach [[Agapios]]a pochodzących z X wieku: ''W tym czasie żył pewien mędrzec zwany Jezusem. Był to człowiek dobry i sprawiedliwy. Wielu Żydów i ludzi innych narodowości stało się jego uczniami. Piłat skazał go na ukrzyżowanie i śmierć. Lecz jego uczniowie nie przestali w niego wierzyć. Mówili, że żyje i ukazał im się trzy dni po ukrzyżowaniu. On być może był tym Mesjaszem odnośnie którego prorocy przepowiadali wielkie, cudowne rzeczy''.

[[Swetoniusz]], w ''Żywotach cezarów'' pisze, że cesarz [[Klaudiusz (cesarz rzymski)|Klaudiusz]] wypędził z Rzymu Żydów, którzy nieustannie wichrzyli podżegani przez jakiegoś "Chrestosa". Chrestos to także rzeczywiste greckie imię z tamtych czasów, i dlatego nie wiadomo czy fragment ten mówi o osobie, która właśnie wtedy znajdowała się w Rzymie, czyli nie o Jezusie z Nazaretu, czy też autor będąc niedostatecznie zorientowanym w szczegółach związanych z chrześcijanami nie wziął określenia założyciela chrześcijaństwa za osobę w Rzymie.

[[Pliniusz Młodszy]] w liście do cesarza [[Trajan|Trajana]], pisze o chrześcijanach w Azji Mniejszej. Pliniusz pisze jedynie, że modlili się oni do "Chrystusa", nie podaje zaś imienia Jezus.

[[Publius Cornelius Tacitus|Tacyt]], w ''Rocznikach'', roku 117, opisując prześladowania za cesarza [[Neron|Nerona]] pisze: "dotknął najbardziej wyszukanymi kaźniami tych, których nienawidzono za ich zbrodnie, a których pospólstwo ''chrześcijanami'' nazywało. Początek tej nazwy dał Chrystus, który za panowania [[Tyberiusz|Tyberiusza]] skazany został na śmierć przez prokuratora [[Poncjusz Piłat|Poncjusza Piłata]], a przytłumiony na razie zgubny zabobon znowu wybuchnął, nie tylko w Judei, gdzie się to zło wylęgło, lecz także w stolicy, dokąd wszystko, co potworne albo sromotne, zewsząd napływa i licznych znajduje zwolenników". "Roczniki" powstały blisko wiek po fakcie, kiedy istniały już Ewangelie i dość liczne grupy chrześcijan, więc fragment ten jest najpewniej źródłem wtórnym. Niektórzy powątpiewają w jego autentyczność ze względu na użycie nazwy "chrześcijanie", która była rzadko stosowana przez samych chrześcijan &ndash; jednak apostoł Piotr użył jej w swoim pierwszym liście, 4,16: "Jeżeli zaś [cierpi] jako chrześcijanin, niech się nie wstydzi, ale niech wychwala Boga w tym imieniu" (cytat za Biblią Tysiąclecia). Występuje także w [[Dzieje Apostolskie|Dziejach Apostolskich]] 11,27: " (...) w Antiochii też po raz pierwszy nazwano uczniów chrześcijanami".

Archiwa rzymskie oraz wielu rzymskich i żydowskich historyków tamtego okresu, milczą na temat Jezusa, choć notują bardzo wiele drobnych wydarzeń. Są to m.in.:
*[[Filon z Aleksandrii]], który opisywał różne sekty żydowskie z tamtego okresu,
*[[Plutarch]], autor ''Żywotów sławnych mężów'' z okresu życia Jezusa,
*[[Justus]] z Tyberiady, historyk żydowski z Galilei, żył w I w. n.e.
Należy jednak dodać, że tematyka zachowanych dzieł tych historyków nie zawsze czyni możliwym wspomnienie o Jezusie. Przykładowo "Żywoty sławnych mężów" Plutarcha stawiają sobie za cel "ukazanie żywotów bohaterów greckich i rzymskich poprzez ich zestawienie w pary dobierane według możliwie największego podobieństwa charakteru lub przebiegu kariery" (Encyklopedia Britannica, t. XXXII, Poznań 2003).

=== Dokumenty chrześcijańskie ===

Dokumenty chrześcijańskie to przede wszystkim [[Ewangelia|Ewangelie]] oraz inne pisma [[Nowy Testament|Nowego Testamentu]]. Były one napisane w wiele lat po śmierci Jezusa, choć dokładne daty są sporne. Szacunki dla poszczególnych Ewangelii wahają się od kilkunastu lat przed rokiem [[70]] (data upadku [[Jerozolima|Jerozolimy]]), czyli około trzydziestu lat po opisanych wydarzeniach, do pierwszej czy nawet drugiej dekady II wieku, czyli nawet osiemdziesięciu lat po.

Według tradycji chrześcijańskiej, dwie z nich: [[Ewangelia Jana|Ewangelie Jana]] i [[Ewangelia Mateusza|Mateusza]] zostały spisane przez [[Apostoł|apostołów]] - bezpośrednich uczniów Jezusa, zaś ewangelie [[Ewangelia Marka|Marka]] i [[Ewangelia Łukasza|Łukasza]] zostały napisane przez świadków pośrednich, głównie w oparciu o relacje św. Piotra i św. Maryi.

Istnieje też wiele dokumentów chrześcijańskich z II i późniejszych wieków, które nie zostały zaliczone do [[kanon|kanonu]] biblijnego. Najwcześniejsze z nich powstały równolegle do najpóźniejszych ksiąg Nowego Testamentu. [[Pisarze starochrześcijańscy|Pisarze wczesnochrześcijańscy]] zaliczani są do tzw. "ojców apostolskich" (I/II wiek), apologetów (II-III w.) i "Ojców Kościoła" (III-V w.). Ich dzieła często powołują się na zaginione dziś źródła z czasów bliskich Jezusowi.

===Wiarygodność Ewangelii===
[[Grafika:Sky Jerusalem South-7BC-11-12.gif|thumb|right|Poszukiwanie "[[Gwiazda Betlejemska (chrześcijaństwo)|gwiazdy betlejemskiej]]": widok nieba nad [[Jerozolima|Jerozolimą]] w kierunku południowym [[12 listopada]] [[7 p.n.e.]], godz. 18:00-21:30 czasu lokalnego]]
Kilkadziesiąt lat różnicy pomiędzy czasem spisania [[Ewangelia|Ewangelii]] a wydarzeniami, które one opisują przyczyniło się do zróżnicowania historycznych ocen wiarygodności zapisów o życiu Jezusa. Jednakże większość historyków akceptuje wiele szczegółów z ewangelicznych narracji.

Według tradycyjnego ujęcia autorami Ewangelii są świadkowie opisywanych wydarzeń ([[Mateusz Ewangelista|Mateusz]], [[Jan Ewangelista|Jan]]) lub uczniowie bezpośrednich świadków ([[Marek Ewangelista|Marek]], [[Łukasz Ewangelista|Łukasz]]). Z powodu schyłku pokolenia apostołów ustne podania zostały spisane w celu zachowania nauki i pamięci o czynach Jezusa.
Badacze popierający ten punkt widzenia podkreślają że czas jednego, dwóch pokoleń jest zbyt krótki by podania zostały zdominowane przez treści legendarne. Wskazują na podobieństwo gatunku literackiego Ewangelii ze ''starożytną biografią'' i za taką biografię uważają ewangeliczne narracje.

Wiek Oświecenia przyniósł sceptycyzm podważający historyczną dokładność tych tekstów. Historycy krytyczni wobec wiarygodności Ewangelii uważają je za kompilacje kilku redakcji dokonanych przez chrześcijan, którzy starali się sportretować wyłącznie pozytywny, mityczny obraz Jezusa. Ewangelie są ich zdaniem literaturą [[hagiografia|hagiograficzną]], mającą na celu gloryfikację Chrystusa oraz zaprezentowanie go jako moralnego i boskiego ideału. Historycy ci wskazują na brak potwierdzenia niezwykłych czynów Jezusa ze strony wczesnych pozachrześcijańskich źródeł.

Ewangelie mówią o pewnych wydarzeniach, które nie są udokumentowane w żadnych innych źródłach historycznych:
* rzeź dzieci dokonana przez [[Herod I Wielki|Heroda]],
* trzygodzinna ciemność, która miała towarzyszyć śmierci Jezusa
* "[[Gwiazda Betlejemska (chrześcijaństwo)|gwiazda betlejemska]]"

Dla zwolenników teorii nie uznającej Jezusa są to dowody jego nieistnienia lub podważające jego boskość, dla chrześcijan nie mają takiego znaczenia z kilku powodów: Ewangelii nie traktuje się dosłownie, są pełne symboliki, niezrozumiałej często z dzisiejszego punktu widzenia, a wynikającej z mentalności i stanu wiedzy ludzi pierwszych wieków. Spisywane nie na bieżąco, mogły zawierać pomyłki wynikające z zawodności ludzkiej pamięci. Poza tym, wiedza historyczna dotycząca tego okresu jest niekompletna i wiele szczegółów dziś uznawanych za nieprawdopodobne, w świetle nowych odkryć może okazać się prawdą. Niektórzy pisarze chrześcijańscy powołują się na źródła dziś nie zachowane. Chrześcijański historyk Juliusz Afrykańczyk piszący około 221 roku cytuje rzymskiego historyka z I wieku Tallusa wzmiankującego o zaćmieniu towarzyszącym śmierci Jezusa.

'''Krytyka tekstu'''

Historycy i bibliści zajmujący się badaniami Nowego Testamentu wypracowali szereg kryteriów mających na celu próbę zrekonstruowania słów i czynów Jezusa, które wydają się bardziej autentyczne i możliwe. Przykładowe kryteria:
*Kryterium wielu źródeł - słowa lub czyny Jezusa poświadczone we wszystkich tradycjach ewangelicznych uważane są za bardziej prawdopodobne.
*Kryterium "zakłopotania" - wydarzenia z kłopotliwymi aspektami dla pierwszych chrześcijan (np. zaparcie się Piotra, wątpliwości apostołów wobec zmartwychwstałego Jezusa) są bardziej wiarygodne.
*Kryterium występowania "arameizmów" - Fragmenty zawierające słownictwo aramejskie uważane są za bliższe czasom Jezusa.

'''Rozbieżności w ewangeliach'''

Dokumenty chrześcijańskie nie zgadzają się między sobą w pewnych sprawach. Ewangelia Mateusza mówi, że Jezus urodził się, kiedy Herod był królem Judei, czyli przed 4 rokiem przed naszą erą, zaś Ewangelia Łukasza, że urodził się, kiedy Kwiryniusz zarządzał spisem powszechnym w Judei, czyli po 6 roku naszej ery (dla właściwej oceny tego argumentu przeczytaj również rozdział następny). Według ew. Marka Jezus po przepłynięciu jeziora Genezaret uzdrowił jednego opętanego w krainie Gerazeńczyków, zaś wg św. Mateusza dwóch opętanych w krainie Gadarenczyków. Rozbieżności są szczególnie widoczne w narracjach o zmartwychwstaniu. Zgodnie z ew. Mateusza kobiety przyszły do grobu o świcie i widziały anioła odwalającego głaz od grobu. Jednak wg św. Łukasza kobiety zastały kamień od grobu już odsunięty.

Badacze chrześcijańscy traktują te rozbieżności jako drobne nieścisłości naturalne przy zeznaniach kilku świadków. Uważają, że poszczególne relacje są w stosunku do siebie komplementarne i nawzajem się uzupełniają. Czasem odwołują się do nowej interpretacji tekstu lub sposobu tłumaczenia by uniknąć sprzeczności.

=== Kwestia daty narodzin Jezusa ===
{{main|Data narodzin Jezusa Chrystusa}}
Jak zaznaczono w poprzednim paragrafie, trudno jednoznacznie określić datę narodzin Jezusa. Na podstawie źródeł można jednak podjąć próbę określenia ram czasowych tego wydarzenia.

=== Kwestia daty śmierci Jezusa ===

Datę śmierci Jezusa rekonstruuje się na lata 30. pierwszego wieku naszej ery.
Ewangelie podają datę piątek, 14/15 [[nisan]] (wg [[kalendarz żydowski|kalendarza żydowskiego]]). Na podstawie tych danych datę jego śmierci można wyznaczyć na [[7 kwietnia]] [[30]] roku (wówczas byłby to 14 [[nisan]] 3790 [[AM]]) lub też, co mniej prawdopodobne, na [[3 kwietnia]] [[33]]. Pomimo nieścisłości Watykan uznał dzień [[3 kwietnia]] [[33]] roku za datę śmierci Jezusa Chrystusa. Także w starotestamentowej [[księga Daniela|księdze Daniela]] śmierć Mesjasza została przepowiedziana na 62 oraz 7 ''tygodni'' (= siedmioletnich okresów?) licząc od miesiąca Nisan roku 444 p.n.e., co po przeliczeniu wg pierwotnego roku biblijnego (360 dni jak w historii Noego) daje 33 rok n.e. (Daniela 9:25-26; Nehemiasza 2)

== Opinie o Jezusie ==

Poza najpopularniejszymi:
* że Jezus Chrystus istniał, mniej więcej zgodnie z opisem w Ewangeliach
* że nie istniał lub osoba będąca jego pierwowzorem na tyle odbiegała od opisu ewangelicznego, że zupełnie nie można na nim polegać

Istnieją też inne wyjaśnienia, między innymi:
* że był prorokiem, a cesarze rzymscy celowo spośród ponad 100 ówczesnych Ewangelii wybrali 4, które najwierniej opisywały Jezusa jako Boga, która jednak jest nieuzasadniona, gdyż znacznie wcześniej i niezależnie od Konstantyna Wielkiego i jego następców wszystkie kościoły chrześcijańskie uznały wiarygodność właśnie tych czterech ewangelii;
* że istniał, ale nie umarł podczas krzyżowania. Dyskusję zapoczątkował Kurt Berna książką "Jesus ist nicht am Kreuz Gestorben" (1962) ("Jezus nie umarł na krzyżu"), gdzie zakładając, że martwe ciała nie krwawią, przekonuje, że serce Jezusa jeszcze biło kiedy został zdjęty z krzyża, na co dowodem miał być [[Całun turyński|Całun Turyński]];
* że był członkiem albo nawet przywódcą sekty [[Esseńczycy|esseńczyków]]. Teorię tę wysunęli K.F. Bahrdt oraz K.H. Venturini. W [[Qumrān|Qumran]] nie odnaleziono bezpośrednich na to dowodów, ale nauczanie Jezusa i esseńczyków posiada wiele podobnych elementów, przez co nauki Jezusa stają się mniej rewolucyjne jak na ten okres. Również i ta teza jest sprzeczna z faktami, gdyż sekta esseńczyków zaistniała niedługo po upadku powstania Machabejczyków i w czasach Jezusa była już silną i dobrze zorganizowaną strukturą;
* że był religijnym fanatykiem (David Friedrich Strauß - "Das Leben Jesu" - 1835); że był ekstatykiem (Oskar Holtzmann "War Jesus Extatiker?" - 1903); że był szaleńcem (dr Charles Binet-Sanglé "La Folie de Jesus" - 1910). Binet-Sanglé definiuje chorobę Jezusa jako "paranoję na tle religijnym". W roku 1912 prominentny nowojorski psychiatra dr William Hirsh opublikował "Religion and Civilization - Conclusions of a Psychiatrist" (Religia i cywilizacja - konkluzje psychiatry). Dr Hirsh wylicza przeróżne przypadki odmiennego zachowania Jezusa. Zgadza się on z Binet-Sanglé co do halucynacji Jezusa i wskazuje na jego "duże urojenia, które nieustannie potęgowały się". Twierdzi on, że Jezus był "paranoikiem" - prostym i zwyczajnym. I dodaje: "Wszystko co wiemy o Jezusie, pasuje tak doskonale do klinicznego obrazu paranoi, że jest wprost trudne do pomyślenia, że ludzie mogliby kwestionować dokładność tej diagnozy"<ref>[http://www.sfatheists.com/essays/donhavis-wjc.htm An Inquiry into the Mental Health of Jesus: Was He Crazy?] {{lang|en}}</ref>. Z tymi opiniami polemizował [[Albert Schweitzer]] w swojej pracy doktorskiej "Psychiatryczna ocena Jezusa" (''Die psychiatrische Beurteilung Jesu'', 1913).

Niektórzy też uważają Ewangelie za parafrazę innych pism (np. [[Llogari Pujol]] uważa, że użyte zostały pisma staroegipskie), jeszcze inną teorią jest, że nie należy [[Ewangelia|Ewangelii]] traktować dosłownie, lecz szukać w nich tajemnego przekazu za pomocą analizy symboli ([[gnostycyzm]]) lub ostatnio komputerowej analizy znaków. Są też zwolennicy łączenia postaci Jezusa z hipotezą o istnieniu cywilizacji pozaziemskich.

== Bibliografia ==
*Humphrey Carpenter "Jezus", seria "Dawni mistrzowie", "Prószyński i S-ka" , 1999
*Eugeniusz Dąbrowski "Nowy Testament na tle epoki" ,Poznań , Księgarnia św. Wojciecha, 1965
*[[Roman Brandstaetter]] "Jezus z Nazarethu" Poznań, "W Drodze" 1993
*Gerard Bessiere "Jezus, nieoczekiwany Bóg" Wrocław, Wydaw. Dolnośląskie, 1995
*[[John Dominic Crossan]] "Historyczny Jezus: kim był i czego nauczał" Warszawa, "Książka i Wiedza" 1997
*[[John Dominic Crossan]] "Kto zabił Jezusa? Korzenie antysemityzmu w ewangelicznych relacjach o śmierci Jezusa" Warszawa, "Książka i Wiedza" 1998
*"Jezus Chrystus: ikona historii i wiary" red. Ryszard Dziura, Lublin, TN KUL, 2004
*Jean Guitton "Jezus" Warszawa, "Pax", 1963
*Barbara Thiering "Jezus mężczyzną" Warszawa, "Al Fine" 1995
*Geza Vermes "Kto był kim w czasach Jezusa", Amber, 2006
*Ben Witherington III "Kod Ewangelii" Kraków, Wydawnictwo M, 2006, ISBN 8372216606
*Frederick Fyvie Bruce "Wiarygodność pism Nowego Testamentu", Credo Fundacja, 2003

{{Przypisy}}

== Zobacz też ==
{{commons|Category:Jesus Christ}}
{{wikiquote|dopełniacz=z Jezusa Chrystusa}}
*[[Baranek Boży]]
*[[chrystologia]]
*[[Chrystus Król]]
*[[Data narodzin Jezusa Chrystusa]]
*[[geneza świąt Bożego Narodzenia]]
*[[Golgota]]
*[[Historia chrześcijaństwa]]
*[[Ikona (religia)]]
*[[Isa (Jezus)|Isa - Jezus w islamie]]
*[[Jezus w Indiach]]
*[[Księga Urantii]]
*[[Mesjasz (pomazaniec)|Mesjasz]]
*[[Paruzja]]
*[[Sanktuaria chrześcijańskie]]
*[[Wielkanoc]]

==Linki zewnętrzne==
*Dariusz Lipiec, [http://histmag.org/?magazyn=5&id=947 Mit Chrystusa w Japonii] w magazynie [[Histmag]]
*[[Josh McDowell]], [http://rnz.org.pl/index/?id=e034fb6b66aacc1d48f445ddfb08da98 Książka apologetyczna ''Więcej niż cieśla'' on-line]

{{Szablon:Postacie biblijne w Koranie}}

[[Kategoria:Jezus Chrystus|*]]

{{Link FA|ar}}
{{Link FA|de}}

[[af:Jesus Christus]]
[[am:ኢየሱስ]]
[[ang:Iesus Crist]]
[[ar:يسوع]]
[[an:Chesús de Nazaret]]
[[ast:Xesús]]
[[az:İsa]]
[[bm:Yesu Krista]]
[[bn:যিশু]]
[[zh-min-nan:Iâ-so͘]]
[[be:Езус Хрыстус]]
[[bi:Jisas Kraes]]
[[bs:Isus]]
[[bg:Иисус Христос]]
[[bxr:Иисус Христос]]
[[ca:Jesús de Natzaret]]
[[cv:Иисус Христос]]
[[cs:Ježíš Kristus]]
[[ny:Yesu Kristu]]
[[cy:Iesu Grist]]
[[da:Jesus fra Nazaret]]
[[pdc:Yeesus Grischdus]]
[[de:Jesus von Nazaret]]
[[arc:ܝܫܘܥ]]
[[et:Jeesus]]
[[el:Ιησούς Χριστός]]
[[en:Jesus]]
[[en:Jesus]]
[[es:Jesús de Nazaret]]
[[es:Jesucristo]]
[[eo:Jesuo Kristo]]
[[fr:Jésus]]
[[ee:Yesu Kristo]]
[[nl:Jezus]]
[[fa:عیسی]]
[[pt:Jesus Cristo]]
[[zh-tw:耶酥]]
[[fr:Jésus de Nazareth]]
[[ga:Íosa Críost]]
[[gd:Iosa Chrìosd]]
[[ko:예수]]
[[hy:Հիսուս Քրիստոս]]
[[hi:ईसा मसीह]]
[[hr:Isus]]
[[ilo:Jesus]]
[[id:Yesus Kristus]]
[[ia:Jesus Christo]]
[[zu:UJesu Krestu]]
[[is:Jesús]]
[[it:Gesù]]
[[he:ישו]]
[[kl:Jesus Kristus]]
[[kn:ಯೇಸು ಕ್ರಿಸ್ತ]]
[[ka:ქრისტე]]
[[kk:Иса]]
[[kw:Yesu Krist]]
[[sw:Yesu]]
[[kv:Исус Христос]]
[[kg:Yesu]]
[[kj:Jesus Kristus]]
[[ku:Îsa]]
[[la:Iesus]]
[[lv:Jēzus Kristus]]
[[lb:Jesus vun Nazaret]]
[[lt:Jėzus Kristus]]
[[li:Zjezus Christus]]
[[lg:Jesu Kristo]]
[[hu:Jézus]]
[[mk:Исус Христос]]
[[mg:Jesoa]]
[[ml:യേശു ക്രിസ്തു]]
[[mt:Ġesù Kristu]]
[[mi:Ihu Karaiti]]
[[ms:Jesus Christ]]
[[mn:Есүс Христ]]
[[na:Jesu Kristo]]
[[fj:Jisu Karisito]]
[[nl:Jezus (traditioneel-christelijk benaderd)]]
[[ne:यशु क्राइस्ट]]
[[ja:イエス・キリスト]]
[[no:Jesus Kristus]]
[[nn:Jesus]]
[[nrm:Jésus-Chrît]]
[[hz:Jesus Kristus]]
[[ug:ئەيسا پەيغەمبەر]]
[[pa:ਈਸਾ ਮਸੀਹ]]
[[nds:Jesus Christus]]
[[pt:Jesus]]
[[ty:Iesu Mesia]]
[[ro:Isus din Nazaret]]
[[rm:Gesu da Nazaret]]
[[qu:Jesus]]
[[ru:Иисус Христос]]
[[sm:Iesu Keriso]]
[[sq:Jezu Krishti]]
[[scn:Gesù Cristu]]
[[simple:Jesus]]
[[sk:Ježiš Kristus]]
[[sl:Jezus Kristus]]
[[sr:Исус Христос]]
[[sh:Isus]]
[[fi:Jeesus]]
[[sv:Jesus]]
[[tl:Hesus]]
[[ta:இயேசு கிறிஸ்து]]
[[tt:Ğaysa]]
[[te:యేసుక్రీస్తు]]
[[th:พระเยซู]]
[[vi:Giê-su]]
[[tg:Исо]]
[[tpi:Jisas]]
[[ve:Yesu Kristo]]
[[tr:İsa]]
[[tk:Isa Pygamber]]
[[tw:Yesu Kristo]]
[[uk:Ісус Христос]]
[[uz:Iso Masih]]
[[ts:Yesu Kreste]]
[[yi:ישוע]]
[[zh-yue:耶穌]]
[[zh:耶稣]]

Wersja z 17:39, 26 mar 2007

Młody Jezus

Jezus Chrystus – postać znana na całym świecie pod pseudonimem JC. Historycznie twórca chrześcijaństwa.

Dowody na to, że Jezus był...

Jezus Cię kocha!
A jednak!?

Żydem:

  • Wszedł w interes swojego Ojca.
  • Żył w domu do trzydziestki.
  • Był przekonany, że jego Matka jest dziewicą, a jego Matka była przekonana, że On jest Bogiem.

Irlandczykiem:

  • Nigdy się nie ożenił.
  • Nigdy nie miał stałej pracy.
  • Jego ostatnim życzeniem było coś do picia.

Puertorykańczykiem:

  • Miał na pierwsze imię Jezus.
  • Nieustannie miał kłopoty z prawem.
  • Jego Matka nie wiedziała kim był Jego Ojciec.

Włochem:

Czarny:

  • Mówił do wszystkich bracie.
  • Lubił gospel.
  • Nie otrzymał uczciwego procesu.

Kalifornijczykiem:

  • Nigdy nie obcinał włosów.
  • Chodził na bosaka.
  • Założył nową religię.

Polakiem:

Plik:JeZUS.jpg
Więc, Judaszu, chcesz mnie zdradzić?
  • Zamieniał wodę w wino.
  • Podróżował, żeby pracować w zawodzie.
  • Długo jechał, żeby się gdzieś zapisać.
  • Bił słabszych (co widać na obrazku obok).

Gangsterem:

  • Miał spore plecy.
  • Sędzia twierdził, że nie chce się mieszać.
  • Miał wtykę w szeregach.
  • Miał władzę.

Hipisem:

  • Nosił w lecie sandały.
  • Kumplował się od razu z każdym, kogo spotkał.
  • Jednym chlebem karmił wszystkich przybyłych.
  • Nosił długie włosy i długą brodę.

Rumunem:

  • Nie miał samochodu.
  • Nie miał prądu.
  • Wybierał się do Domu Ojca.