Polskie Koleje Państwowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 65: | Linia 65: | ||
* Pociąg ze [[Szczecin|Szczecina]] do [[Przemyśl|Przemyśla]] pokonuje w 17 godzin dystans, jaki francuski TGV pokonuje w 3,5 godziny. |
* Pociąg ze [[Szczecin|Szczecina]] do [[Przemyśl|Przemyśla]] pokonuje w 17 godzin dystans, jaki francuski TGV pokonuje w 3,5 godziny. |
||
* Czasem pociąg ekspresowy może być tańszy od osobowego. Może być także wolniejszy. |
* Czasem pociąg ekspresowy może być tańszy od osobowego. Może być także wolniejszy. |
||
* Pociąg nazywany "Tanie Linie Kolejowe" może być najdroższy na danej trasie. |
* Pociąg nazywany "Tanie Linie Kolejowe" może być najdroższy na danej trasie. Przykład: pośpieszny z [[Waszawa|Warszawy Centralnej]] do [[Katowice|Katowic]] ksztuje 50zł. a TLK 58zł + opłata za rezerwację miejsca. |
||
* Podział PKP na spółki przewozowe PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity jest idealnym przykładem konkurowania bez konkurencji. |
* Podział PKP na spółki przewozowe PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity jest idealnym przykładem konkurowania bez konkurencji. |
||
* Dla osób spoza Polski kupujących bilety InterRail/Eurorail kolej w Polsce jest droższa niż w Niemczech. |
* Dla osób spoza Polski kupujących bilety InterRail/Eurorail kolej w Polsce jest droższa niż w Niemczech. |
Wersja z 10:58, 22 sie 2009
PKP – firma z Warszawy, z mackami w całej Polsce, której głównym przedmiotem działalności jest łagodzenie skutków bezrobocia oraz organizowanie manifestacji, wieców, itp.
Uboczną działalnością PKP jest świadczenie usług teleportacji przy pomocy pociągów.
Obecnie tabor PKP składa sie wyłącznie z pociągów retro.
Vademecum podróżnego
Aby stać się szczęśliwym klientem PKP należy:
- § 1. Przed podróżą:
- jeszcze raz dobrze się zastanowić,
- zadzwonić na informację; po trzech dniach nieudanych prób udać się osobiście na dworzec i odgryźć interesujący nas fragment rozkładu jazdy,
- spisać testament,
- pozostawić samochód pod domem, na dworzec dotrzeć komunikacją miejską (może się uda),
- pożegnać się z rodziną,
- opróżnić konto bankowe celem zakupu biletu,
- zimą przygotować koce (dotyczy wyłącznie podróży w 1 klasie, 2 się sama ogrzewa bądź ogrzeje cię trzoda sąsiada),
- przybyć na dworzec z 6-godzinnym opóźnieniem,
- wsiąść do pociągu byle jakiego, gdyż interesujący nas najpewniej został zlikwidowany 10 lat temu, w najlepszym przypadku właśnie odjechał z innego peronu.
- przygotować się na to, że pociąg może zatrzymać się w środku jakiegoś buszu na 3 godziny z powodu awarii pociągu (sytuacja ta występuje podczas aktywność 95% pociągów każdego dnia!)
- § 2. W podróży:
- zająć wygodne miejsce stojące,
- Wyjąć różaniec i zmówić paciorek,
- zerwać rączkę hamulca awaryjnego,
- przygotować modlitewnik, różaniec oraz listę chorób w rodzinie celem konwersacji z współpodróżnymi,
- podczas korzystania z WC przelać mydło do uprzednio przygotowanej butelki a ręczniki papierowe schować pod kurtkę.
- jeśli pociąg zatrzyma się w jakimś niecywilizowanym miejscu i nikt nie wie co się dzieje - nie przejmuj się bo to normalne!
- w zimę nie grzeją w wagonach, natomiast w lato grzeją.
- § 3. Po przybyciu do celu:
- dobrowolnie poddać się dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji, dekomunizacji, deubekizacji i dezintegracji (zasada 6D),
- złożyć do najbliższej jednostki MO zawiadomienie o kradzieży bagażu i pobiciu,
- wystosować do PKP (z powiadomieniem Telewizji) pisemne podziękowanie za rzetelne zrealizowanie usługi,
- zastanowić się nad zakupem samochodu, ewentualnie rozejrzeć się za zbieżnym połączeniem autobusowym lub lotniczym.
Opcje podróży
- Pociąg z całkowitą rezerwacją miejsc - choć jest w 90% pusty, mamy prawo zająć wyłącznie wyznaczone przez przewoźnika miejsce, na którym sprężyna z fotela włazi w dupę.
- Pociąg z fakultatywną rezerwacją miejsc - w tej opcji płacimy dodatkowo za miejsce siedzące. Wykupione miejsce zajęte jest przez pasażera bez miejscówki, którego musimy samodzielnie wypędzić, proponując miejsce stojące obok kibla. Czynność szczególnie emocjonująca, jeśli na naszym miejscu siedzi 98-letnia staruszka.
- Pociąg bez rezerwacji miejsc (inna nazwa: konserwa) - skład złożony z 5 wagonów o nieograniczonej pojemności, z czego 4 są zarezerwowane dla kolonii.
- Przedział dla palących - w tym przedziale wolno palić.
- Przedział dla niepalących - w tym przedziale wolno niepalić.
- Przedział z oknami nie otwierającymi się.
- Przydział z oknami nie zamykającymi się.
- Pociąg osobowy - zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku osobowym.
- Pociąg pospieszny - zatrzymuje się przed każdą stacją lub przystankiem osobowym i jeszcze czasem czeka na osobowy jadący przed nim.
- Pociąg klasy ekspres - zatrzymuje się co 500 metrów oraz przed każdą stacją i przystankiem osobowym (czeka na pośpieszny jadący przed nim, który czeka na osobowy jadący przed nim), obowiązuje specjalna dopłata za każde 5 min czekania.
- Pociąg IC - odjeżdża z opóźnieniem ok. 15 min (opóźnienie może ulec zmianie; za opóźnienie przepraszamy), bo musi poczekać na ekspres, pośpieszny i osobowy. Z tego samego powodu zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych (przestrzeń pomiędzy przystankami jest bowiem zajęta przez powyższe pociągi), ale kto spróbuje wówczas wsiąść lub wysiąść, ma w ryja od kierownika pociągu, "bo my tu planowo się nie zatrzymujemy!". Obowiązuje specjalna dopłata do poprzedniej dopłaty, ze względu na obecność papieru toaletowego w kiblu.
- Pociąg EC - odjeżdża i dojeżdża punktualne (podejrzane...), ale i tak nie ma sensu nim jechać, bo dla podniesienia prestiżu nie zatrzymuje się w ogóle - nigdzie i dla nikogo. Ale za to dają wczorajsze wydanie gazety Metro i paczkę krakersów. Obowiązuje dopłata, superdopłata, opłata, podatek, zadatek i dodatek - tak dla fasonu.
- Pociąg ICE - najbardziej prestiżowy ze wszystkich. Tak prestiżowy, że wogóle go nie ma.
Ciekawostki
- Najszybszą lokomotywą PKP była przez długie lata EP09, która była przestarzała w momencie wypuszczenia prototypu na światło dzienne, jej zaletą jest możliwość rozmontowania i zmontowania przy pomocy młotka i śrubokręta.
- Pociągi pasażerskie prowadzone są czasem lokomotywami towarowymi.
- Ekspresy mają takie same wagony jak pospieszne, ale kosztują drożej. Niektóre InterCity mają takie same wagony jak ekspresy i kosztują jeszcze drożej.
- Jak jest różnica między pociągiem pospiesznym a osobowym? Jakieś 70% ceny biletu. A co, łudzisz się, że powiemy coś o czasie przejazdu?
- Szynobusy jeżdżą na trasach obciążonych, a na deficytowe nadal puszczane są lokomotywy ciągnące po jednym wagonie.
- Problem deficytowych tras - spowodowanych brakiem podróżnych, ze względu na zbyt wysokie ceny biletów - rozwiązywany jest za pomocą podwyżek cen. Podnosi to jednocześnie standard świadczonych usług, gdyż na każdego pasażera pociągu przypada jeden konduktor.
- Pociąg ze Szczecina do Przemyśla pokonuje w 17 godzin dystans, jaki francuski TGV pokonuje w 3,5 godziny.
- Czasem pociąg ekspresowy może być tańszy od osobowego. Może być także wolniejszy.
- Pociąg nazywany "Tanie Linie Kolejowe" może być najdroższy na danej trasie. Przykład: pośpieszny z Warszawy Centralnej do Katowic ksztuje 50zł. a TLK 58zł + opłata za rezerwację miejsca.
- Podział PKP na spółki przewozowe PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity jest idealnym przykładem konkurowania bez konkurencji.
- Dla osób spoza Polski kupujących bilety InterRail/Eurorail kolej w Polsce jest droższa niż w Niemczech.
- System SUW2000 został zaprojektowany przez inż.Suwalskiego został zainstalowany w pobliżu Suwałk(oraz Przemyśla). Od dłuższego czasu, mimo pozytywnych testów, nie jest wykorzystywany. i prawdopodobnie zostanie zastąpiony systemem hiszpańskim TALGO.
- W pociągach PKP są zainstalowane dwie wersje ogrzewania. Pierwsza z nich ustawia temperaturę na 45 stopni, druga na komfortową temperaturę panującą aktualnie na zewnątrz pociągu.