Niepewność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Bełkot.)
(dodano link do artykułu Podmiot liryczny)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''"Niepewność"''' – jeden z mniej znanych [[wiersz]]y [[Adam Mickiewicz|Adama Mickiewicza]].
'''Niepewność''' – jeden z mniej znanych [[wiersz]]y [[Adam Mickiewicz|Adama Mickiewicza]].


Owo dzieło [[sztuka|sztuki]] [[liryka|lirycznej]] zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku jegoż to ([[Adam Mickiewicz|Adama]]) wielce [[miłość|miłosnego]] afektu do niezidentyfikowanej postaci [[kobieta|kobiecej]], która to spętała jego [[umysł]], a następnie wykorzystała go i porzuciła.
Owo dzieło [[Sztuka|sztuki]] lirycznej zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku wielce [[Miłość|miłosnego]] afektu do niezidentyfikowanej postaci [[Kobieta|kobiecej]], która to spętała jego umysł, a następnie wykorzystała go i porzuciła.


Autor, tj. [[Adam Mickiewicz]], opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.
Autor opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu, oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.


Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej [[nieświadomość|nieświadomości]], graniczące ze [[śmierć|śmiercią]] duchową [[bohater romantyczny|bohatera romantycznego]], jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie ''byciem na haju''.
Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej nieświadomości, graniczące ze [[Śmierć|śmiercią]] duchową bohatera romantycznego, jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie ''byciem na haju''.


==Interpretacja wiersza==
== Interpretacja wiersza ==
* '''Strofa I'''
Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz „puścić pawia”, a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.


Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy [[podmiot liryczny]] zbiera swe myśli do kupy, następuje refren, który jest pytaniem retorycznym: ''Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie?''
*'''Strofa I'''

Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz "puścić pawia"; a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.

Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy podmiot liryczny zbiera swe myśli do kupy, następuje [[refren]], który jest pytaniem retorycznym: ''Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?''

*'''Strofa II'''


* '''Strofa II'''
Podmiot liryczny jest tak odurzony, że nie potrafi nawet przypomnieć sobie, jak wygląda jego ukochana, lecz czasami ma przebłyski świadomości i ten obraz powraca.
Podmiot liryczny jest tak odurzony, że nie potrafi nawet przypomnieć sobie, jak wygląda jego ukochana, lecz czasami ma przebłyski świadomości i ten obraz powraca.


*'''Strofa III'''
* '''Strofa III'''
Gdy bohater cierpi, jest mu źle, a zawartość alkoholu w jego krwi wynosi 2,5%, zastanawia się, jakim cudem zatoczył się do domu swej ukochanej o własnych siłach, nie myląc przy tym drogi ani razu. Zwrotka ta jest przełomowym fragmentem utworu, gdyż w niej już dowiadujemy się, że bohater jednak kocha adresatkę swych uczuć.

Gdy bohater cierpi, jest mu źle, a zawartość alkoholu w jego krwi wynosi 2,5‰, zastanawia się, jakim cudem zatoczył się do domu swej ukochanej o własnych siłach, nie myląc przy tym drogi ani razu. Zwrotka ta jest przełomowym fragmentem utworu, gdyż w niej już dowiadujemy się, że bohater jednak kocha adresata swych uczuć.

*'''Strofa IV'''


* '''Strofa IV'''
Podmiot liryczny obiecuje swej ukochanej wieczną troskę i miłość, jednak z tym piekłem się pospieszył.
Podmiot liryczny obiecuje swej ukochanej wieczną troskę i miłość, jednak z tym piekłem się pospieszył.


*'''Strofa V'''
* '''Strofa V'''
Zwrotka ta traktuje o [[Seks|intymnej sferze obydwu ludzi]] – bohatera oraz jego lubej, mianowicie dotykają się dłońmi.

Zwrotka ta traktuje o intymnej sferze obydwu ludzi – bohatera oraz jego lubej; dotykają się dłońmi.

*'''Strofa VI'''


* '''Strofa VI'''
Podmiot liryczny jest zaskoczony, że samodzielnie mógł dojść do tak mądrych wniosków, nie wierząc jednak swej inteligencji przypisuje je ''wieszczemu duchowi'', cokolwiek by to miało znaczyć.
Podmiot liryczny jest zaskoczony, że samodzielnie mógł dojść do tak mądrych wniosków, nie wierząc jednak swej inteligencji przypisuje je ''wieszczemu duchowi'', cokolwiek by to miało znaczyć.


==Wnioski==
== Wnioski ==
Utwór jest świetnym przykładem, do [[Ciąża|czego]] może doprowadzić miłość mężczyzny do kobiety. Z wiersza wynika, że podmiot liryczny miłuje swą ukochaną, a o tym, czy uczucie jest odwzajemnione, nie ma najmniejszej wzmianki. Miłość bohatera jest szczera, prawdziwa i wiarołomna, czyli godna wiary.


== Adaptacje muzyczne ==
Utwór jest świetnym przykładem, do czego może doprowadzić miłość mężczyzny do kobiety; z wiersza wynika, że podmiot liryczny miłuje swą ukochaną, a o tym, czy uczucie jest odwzajemnione, nie ma najmniejszej wzmianki. Miłość bohatera jest szczera, prawdziwa i wiarołomna, czyli godna wiary.
W roku [[1969]] Marek Grechuta dopisał melodię do wiersza, przez co większość Polaków nie może wyrecytować go w szkole bez melodii. Z jego aranżacji wywodzi się słynne „da ba da ba da ba da ba da ba da ba da ba da ba”, które znają wszyscy mieszkańcy Polski. Sam Grechuta przyznał publicznie, że chciał tylko, żeby poezja mistrzów nie była nudna.


[[Kategoria:Polskie utwory literackie]]
[[Kategoria:Polskie utwory literackie]]
[[Kategoria:Lektury szkolne]]

Aktualna wersja na dzień 18:43, 20 lip 2021

Niepewność – jeden z mniej znanych wierszy Adama Mickiewicza.

Owo dzieło sztuki lirycznej zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku wielce miłosnego afektu do niezidentyfikowanej postaci kobiecej, która to spętała jego umysł, a następnie wykorzystała go i porzuciła.

Autor opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu, oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.

Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej nieświadomości, graniczące ze śmiercią duchową bohatera romantycznego, jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie byciem na haju.

Interpretacja wiersza[edytuj • edytuj kod]

  • Strofa I

Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz „puścić pawia”, a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.

Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy podmiot liryczny zbiera swe myśli do kupy, następuje refren, który jest pytaniem retorycznym: Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie?

  • Strofa II

Podmiot liryczny jest tak odurzony, że nie potrafi nawet przypomnieć sobie, jak wygląda jego ukochana, lecz czasami ma przebłyski świadomości i ten obraz powraca.

  • Strofa III

Gdy bohater cierpi, jest mu źle, a zawartość alkoholu w jego krwi wynosi 2,5%, zastanawia się, jakim cudem zatoczył się do domu swej ukochanej o własnych siłach, nie myląc przy tym drogi ani razu. Zwrotka ta jest przełomowym fragmentem utworu, gdyż w niej już dowiadujemy się, że bohater jednak kocha adresatkę swych uczuć.

  • Strofa IV

Podmiot liryczny obiecuje swej ukochanej wieczną troskę i miłość, jednak z tym piekłem się pospieszył.

  • Strofa V

Zwrotka ta traktuje o intymnej sferze obydwu ludzi – bohatera oraz jego lubej, mianowicie dotykają się dłońmi.

  • Strofa VI

Podmiot liryczny jest zaskoczony, że samodzielnie mógł dojść do tak mądrych wniosków, nie wierząc jednak swej inteligencji przypisuje je wieszczemu duchowi, cokolwiek by to miało znaczyć.

Wnioski[edytuj • edytuj kod]

Utwór jest świetnym przykładem, do czego może doprowadzić miłość mężczyzny do kobiety. Z wiersza wynika, że podmiot liryczny miłuje swą ukochaną, a o tym, czy uczucie jest odwzajemnione, nie ma najmniejszej wzmianki. Miłość bohatera jest szczera, prawdziwa i wiarołomna, czyli godna wiary.

Adaptacje muzyczne[edytuj • edytuj kod]

W roku 1969 Marek Grechuta dopisał melodię do wiersza, przez co większość Polaków nie może wyrecytować go w szkole bez melodii. Z jego aranżacji wywodzi się słynne „da ba da ba da ba da ba da ba da ba da ba da ba”, które znają wszyscy mieszkańcy Polski. Sam Grechuta przyznał publicznie, że chciał tylko, żeby poezja mistrzów nie była nudna.