Airbus A320: Różnice pomiędzy wersjami
M |
Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 12 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Airbus A320''' – wyrób [[samolot]]opodobny wymyślony w [[1987]] roku przez firmę [[Airbus]]. Dla [[pasażer|niedoświadczonego obserwatora]] nie do odróżnienia od [[Boeing 737|Boeinga 737]], z którego jest zrzynką. |
|||
== Budowa == |
== Budowa == |
||
[[Plik:FGUGC.JPG|thumb|Zieeew…]] |
|||
Maszyna, jak większość podróbek, zrobiona jest z [[Chiny|chińskiego]] [[plastik]]u. Wygląda jak swój pierwowzór, co oznacza, że jest jednym z najbardziej nudno wyglądających samolotów, jakie kiedykolwiek oderwały się od ziemi. Kadłub z drzwiami i okienkami, stery z tyłu, skrzydła po bokach, silniki pod nimi. Koniec filozofii. |
Maszyna, jak większość podróbek, zrobiona jest z [[Chiny|chińskiego]] [[plastik]]u. Wygląda jak swój pierwowzór, co oznacza, że jest jednym z najbardziej nudno wyglądających samolotów, jakie kiedykolwiek oderwały się od ziemi. Kadłub z drzwiami i okienkami, stery z tyłu, skrzydła po bokach, silniki pod nimi. Koniec filozofii. |
||
== Różnice wyglądu w stosunku do |
== Różnice wyglądu w stosunku do Boeinga 737 == |
||
Jeśli chcesz popisać się przed znajomymi, że jesteś prawdziwym lotniczym [[ |
Jeśli chcesz popisać się przed znajomymi, że jesteś prawdziwym lotniczym [[nonźródła:Jestem Hardkorem|hardkorem]], oto krótki poradnik, jak odróżnić od siebie te dwa typy maszyn. |
||
* Patrz na drzwi. W Boeingu otwierają się na zawiasach, a Arbuz ma odskokowo-przesuwne, jak [[Konstal 105NWr]]. |
* Patrz na drzwi. W Boeingu otwierają się na zawiasach, a Arbuz ma odskokowo-przesuwne, jak [[Konstal 105NWr]]. |
||
* Boeing |
* Boeing może mieć rozkładaną drabinkę pod przednimi drzwiami. Airbus musi polegać na tym, że obsługa naziemna nie zapomni przyholować schodów i że schody takie w ogóle znajdują się na wyposażeniu lotniska. |
||
* Drzwi zamknięte, a drabinka albo złożona, albo jej w ogóle nie ma? Nie szkodzi. Patrz na silniki odrzutowe |
* Drzwi zamknięte, a drabinka albo złożona, albo jej w ogóle nie ma? Nie szkodzi. Patrz na silniki odrzutowe – w Boeingu są one na dole lekko spłaszczone. |
||
* Jeśli samolot stoi tyłem, albo z innego powodu nie widać, jakie ma silniki, ale za to Boeingi i Airbusy, pomimo dzielącej je antypatii, jakimś cudem udało się zmusić do stanięcia obok siebie, wciąż możesz je od siebie odróżnić. Airbus będzie tym, który siedzi nieco wyżej. |
* Jeśli samolot stoi tyłem, albo z innego powodu nie widać, jakie ma silniki, ale za to Boeingi i Airbusy, pomimo dzielącej je antypatii, jakimś cudem udało się zmusić do stanięcia obok siebie, wciąż możesz je od siebie odróżnić. Airbus będzie tym, który siedzi nieco wyżej. |
||
* Wciąż nie jesteś pewien? Zidentyfikuj przewoźnika. Jeśli to [[Polskie Linie Lotnicze LOT|LOT]] albo [[Ryanair]], to Boeing. Jeśli to różowa landrynka [[Wizz Air]]u albo czopek [[Air France]], to Airbus. |
* Wciąż nie jesteś pewien? Zidentyfikuj przewoźnika. Jeśli to [[Polskie Linie Lotnicze LOT|LOT]] albo [[Ryanair]], to Boeing. Jeśli to różowa landrynka [[Wizz Air]]u albo czopek [[Air France]], to Airbus. |
||
* Patrząc od tyłu, boku, lub przodu można zauważyć, że w Boeingu końcówki skrzydeł wandale zagięli w górę, a w Airbusie wystaje i w górę, i w dół. Ale żeby nie było zbyt oryginalnie, w nowszych wersjach mamy winglety (niemal) żywcem zdarte z Boeinga. |
|||
⚫ | |||
* Szukaj różnicy w oknach kokpitu, jeżeli to najbardziej boczne jest kwadratowe – Airbus, trapezowate – Boeing. |
|||
⚫ | |||
== Sterowanie == |
== Sterowanie == |
||
[[Plik:Aviationhumor.png|thumb|Sterowanie A320 w porównaniu do starszego DC9]] |
|||
⚫ | Tylko tutaj producent zdecydował się wykazać trochę inwencji. Sterowanie odbywa się za pomocą [[dżojstik]]a, co w połączeniu z pełnym monitorów kokpitem powoduje u pilota uczucie, jakby grał w [[Gra komputerowa|grę komputerową]]. Dodatkowo, zamiast, jak Pan Bóg przykazał, sterować samolotem bezpośrednio, robi to za pośrednictwem [[komputer]] |
||
[[Plik:AviationHumor-0029.jpg|thumb|Pierwsze próby z Vistą]] |
|||
⚫ | Przeciwnicy tego rozwiązania twierdzą, że spowodowało ono katastrofy w Miluzie w [[1988]], kiedy to komp strzelił focha i nie poderwał nosa maszyny, i w Warszawie w [[1993]], kiedy to blaszak odmówił założenia odwracaczy ciągu na silniki, bo jedno z kół samolotu nie dotykało ziemi (dodajmy, że takie [[Iljuszyn Ił-62M|Iljuszyny]] czasem zakładały odwracacze jeszcze przed dotknięciem ziemi). Airbus broni się, twierdząc, że to wcale nie było tak, a poza tym komp pomógł lądować na rzece Hudson w [[2010]], więc wszystko jest spoko. |
||
⚫ | Tylko tutaj producent zdecydował się wykazać trochę inwencji. Sterowanie odbywa się za pomocą [[dżojstik]]a, co w połączeniu z pełnym monitorów kokpitem powoduje u pilota uczucie, jakby grał w [[Gra komputerowa|grę komputerową]]. Dodatkowo, zamiast, jak Pan Bóg przykazał, sterować samolotem bezpośrednio, robi to za pośrednictwem [[komputer osobisty|komputera]], który ma prawo anulować jego decyzje, jeśli uzna je za niebezpieczne dla samolotu.<br /> |
||
⚫ | Niemniej kierownictwo Airbusa postanowiło wymienić komputery, żeby w razie czego nie było na nich. W przygotowaniu jest nowa wersja samolotu sterowana systemem [[Windows |
||
⚫ | Przeciwnicy tego rozwiązania twierdzą, że spowodowało ono katastrofy w Miluzie w [[1988]], kiedy to komp strzelił focha i nie poderwał nosa maszyny, i w Warszawie w [[1993]], kiedy to blaszak odmówił założenia odwracaczy ciągu na silniki, bo jedno z kół samolotu nie dotykało ziemi (dodajmy, że takie [[Iljuszyn Ił-62M|Iljuszyny]] czasem zakładały odwracacze jeszcze przed dotknięciem ziemi). Airbus broni się, twierdząc, że to wcale nie było tak, a poza tym komp pomógł lądować na rzece Hudson w [[2010]], więc wszystko jest spoko. |
||
⚫ | Niemniej kierownictwo Airbusa postanowiło wymienić komputery, żeby w razie czego nie było na nich. W przygotowaniu jest nowa wersja samolotu sterowana systemem [[Windows Vista]]. Zostanie wypuszczona na rynek, kiedy tylko producenci uporają się z takimi problemami, jak: brak sterowników do obsługi podwozia (podwozie standardowe lub Microsoft Natural Landing Gear), zawieszanie się systemu na czas aktualizacji [[Internet Explorer]]a czy problemy z jednoczesną obsługą kilku urządzeń (na razie system wykrzacza się przy próbie jednoczesnego użycia silnika lewego i prawego). |
||
[[en:Airbus A320]] |
[[en:Airbus A320]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Lotnictwo cywilne]] |
Aktualna wersja na dzień 13:40, 21 paź 2022
Airbus A320 – wyrób samolotopodobny wymyślony w 1987 roku przez firmę Airbus. Dla niedoświadczonego obserwatora nie do odróżnienia od Boeinga 737, z którego jest zrzynką.
Budowa[edytuj • edytuj kod]
Maszyna, jak większość podróbek, zrobiona jest z chińskiego plastiku. Wygląda jak swój pierwowzór, co oznacza, że jest jednym z najbardziej nudno wyglądających samolotów, jakie kiedykolwiek oderwały się od ziemi. Kadłub z drzwiami i okienkami, stery z tyłu, skrzydła po bokach, silniki pod nimi. Koniec filozofii.
Różnice wyglądu w stosunku do Boeinga 737[edytuj • edytuj kod]
Jeśli chcesz popisać się przed znajomymi, że jesteś prawdziwym lotniczym hardkorem, oto krótki poradnik, jak odróżnić od siebie te dwa typy maszyn.
- Patrz na drzwi. W Boeingu otwierają się na zawiasach, a Arbuz ma odskokowo-przesuwne, jak Konstal 105NWr.
- Boeing może mieć rozkładaną drabinkę pod przednimi drzwiami. Airbus musi polegać na tym, że obsługa naziemna nie zapomni przyholować schodów i że schody takie w ogóle znajdują się na wyposażeniu lotniska.
- Drzwi zamknięte, a drabinka albo złożona, albo jej w ogóle nie ma? Nie szkodzi. Patrz na silniki odrzutowe – w Boeingu są one na dole lekko spłaszczone.
- Jeśli samolot stoi tyłem, albo z innego powodu nie widać, jakie ma silniki, ale za to Boeingi i Airbusy, pomimo dzielącej je antypatii, jakimś cudem udało się zmusić do stanięcia obok siebie, wciąż możesz je od siebie odróżnić. Airbus będzie tym, który siedzi nieco wyżej.
- Wciąż nie jesteś pewien? Zidentyfikuj przewoźnika. Jeśli to LOT albo Ryanair, to Boeing. Jeśli to różowa landrynka Wizz Airu albo czopek Air France, to Airbus.
- Patrząc od tyłu, boku, lub przodu można zauważyć, że w Boeingu końcówki skrzydeł wandale zagięli w górę, a w Airbusie wystaje i w górę, i w dół. Ale żeby nie było zbyt oryginalnie, w nowszych wersjach mamy winglety (niemal) żywcem zdarte z Boeinga.
- Szukaj różnicy w oknach kokpitu, jeżeli to najbardziej boczne jest kwadratowe – Airbus, trapezowate – Boeing.
- Ostatnia deska ratunku. Dotyczy tylko samolotu, do którego będziesz zaraz wsiadał. Gotowy? Już? To spójrz na swój bilet – na pewno będzie tam wypisany typ maszyny.
Sterowanie[edytuj • edytuj kod]
Tylko tutaj producent zdecydował się wykazać trochę inwencji. Sterowanie odbywa się za pomocą dżojstika, co w połączeniu z pełnym monitorów kokpitem powoduje u pilota uczucie, jakby grał w grę komputerową. Dodatkowo, zamiast, jak Pan Bóg przykazał, sterować samolotem bezpośrednio, robi to za pośrednictwem komputera, który ma prawo anulować jego decyzje, jeśli uzna je za niebezpieczne dla samolotu.
Przeciwnicy tego rozwiązania twierdzą, że spowodowało ono katastrofy w Miluzie w 1988, kiedy to komp strzelił focha i nie poderwał nosa maszyny, i w Warszawie w 1993, kiedy to blaszak odmówił założenia odwracaczy ciągu na silniki, bo jedno z kół samolotu nie dotykało ziemi (dodajmy, że takie Iljuszyny czasem zakładały odwracacze jeszcze przed dotknięciem ziemi). Airbus broni się, twierdząc, że to wcale nie było tak, a poza tym komp pomógł lądować na rzece Hudson w 2010, więc wszystko jest spoko.
Niemniej kierownictwo Airbusa postanowiło wymienić komputery, żeby w razie czego nie było na nich. W przygotowaniu jest nowa wersja samolotu sterowana systemem Windows Vista. Zostanie wypuszczona na rynek, kiedy tylko producenci uporają się z takimi problemami, jak: brak sterowników do obsługi podwozia (podwozie standardowe lub Microsoft Natural Landing Gear), zawieszanie się systemu na czas aktualizacji Internet Explorera czy problemy z jednoczesną obsługą kilku urządzeń (na razie system wykrzacza się przy próbie jednoczesnego użycia silnika lewego i prawego).