Doom: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→‎Postacie z Dooma 1 i Dooma 2: zrestrukturyzowane punkty od 1 do 7)
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 149.156.124.21; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Pytajka.)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 110 wersji utworzonych przez 56 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Retro}}
{{redakcja|Zbyt trywialne}}
[[Plik:Masakra w Columbine.jpg|thumb|200px|Typowi gracze Dooma]]
[[Plik:Doomvirusbattle.gif|frame|O, matko, wirusy chcą zabić marine! Ale na szczęście ma sposób, aby się z nimi uporać...]]
{{cytat| KILLS – 100% <br/> ITEMS – 100% <br/> SECRETS – 75% <br/>
[[Plik:19.jpg|right|thumb|200px|right|Znajdź pięć różnic.]]
''Gdzie niby jeszcze były ukryte te pie{{cenzura3}}ne sekrety?!''| Typowy gracz widzący ekran podsumowujący poziom}}
[[Plik:Hellknight.gif|thumb|''Przepraszam, którędy do solarium?'']]
'''Doom''' – kultowa [[gra komputerowa|gra]] ze stajni [[ID Software|Ajdi Softłer]], protoplasta [[First-person shooter|FPSów]]. Składa się z niezliczonej liczby poziomów i trybów. Wydana w roku [[1993]], szokuje genialną, fotorealistyczną grafiką, ścieżką dźwiękową zerżniętą z kultowych metalowych utworów i dużym wyborem broni. Świetna pozycja dla domowników i sadystów.
[[Plik:Doom_travolta.jpg|right|thumb|200px|right|Na 666 poziomie możemy się zaprzyjaźnić z samym [[John Travolta|Johnem Travoltą]]]]
[[Plik:fuck.jpg|right|thumb|200px|right|Doom to także wspaniałe miejsce do popisu dla artystów.]]
[[Plik:13_2.JPG|right|thumb|200px|right|Buzi na dobranoc?]]
[[Plik:Doom.jpg|right|thumb|200px|right|Jedne z najsilniejszych potworów w grze.]]
[[Plik:Kaczyńskiwdoomie.png|thumb|Twórcy gry umieścili na marsie również naszego zmarłego prezydenta.]]
'''Doom''' – najbardziej złożona [[gra komputerowa|gra]] na świecie. Składa się z ponad 6000 poziomów i 81000 trybów gry. Grający posługuje się bronią ze wszystkich dotychczas znanych gier [[First-person perspective|FPP]], oraz walczy z przeciwnikami od prawdziwego [[człowiek]]a. Chodzi o to, aby zaprzyjaźnić się z każdym napotkanym osobnikiem. Gra od 60 lat cieszy się dużą popularnością, a jednocześnie jest trudno dostępna ze względu na ogromne wymagania. Choć trudno w to uwierzyć, jest lepsza od [[Mario Bros]]! Fabuła gry była prawdopodobnie ustalona na [[Sobór Watykański|Soborze Watykańskim]].


== Zachowanie przeciwników ==
== Postacie z Dooma 1 i Dooma 2 ==
Przed pojawieniem się gracza przeciwnicy <del>opierdalają się</del> prawdopodobnie śpią, wykonując przy tym nieokreślone ruchy. Oczywiście Imp musiał się wyróżnić, dlatego jako jedyny demon w grze <del>chrumka, charczy, pierdzi</del> [[Growl|growluje]] podczas stanu uśpienia.
* '''Former Human''' – [[zombie|Kulochwyt Samobieżny]]. Miał pecha, gdyż przed ożywieniem, jego ciało zdążyło ulec daleko posuniętemu rozkładowi, co objawia się zielonym kolorem włosów. Dzięki zachowaniu niektórych komponentów mózgu, wie który koniec pistoletu kierować w stronę wroga, co więcej zdarza mu się nawet trafić. Jego prawdziwy potencjał polega na tym, że swoją osobą zasłania potężniejszych wrogów, na szczęście kule przechodzą przezeń jak nóż przez masło.
* '''Former Human Sergeant''' – Ożywiony wcześniej więc zachował więcej ciała. Z tego powodu otrzymał awans na sierżanta i lepszą broń: pradawną strzelbę. Wystrzał z niej niemal urywa mu ręce, ale zombie zdaje się tym nie przejmować. Podobnie jak każdy ze swojego gatunku, bliskie spotkanie z rakietą, lub wielkokalibrowym pociskiem, kończy się fragmentacją elementów ciała. Groźniejszy od zwykłego zombie, co nie zmienia faktu iż jego przeznaczeniem jest zasłanianie silniejszych wrogów.
* '''Former Commando''' – Ożywiony tuż po śmierci, lub opętany przez złe moce jeszcze za życia. Największa masa ciała i nieprzejednana agresja pozwalają mu na użycie karabinu maszynowego. Nosi Wielkomiejski Strój Maskujący by upodobnić się do [[alkoholik|menela]]. Najgroźniejszy z humanoidów stojących na drodze gracza.
* '''Imp''' – Karłowata istota z piekła rodem. Ze względu na specyficzne warunki miejsca z którego pochodzi, jest bardzo odporny na ciosy w walce wręcz. Jego styl walki polega na wydłubywaniu z nosa wydzieliny i rzucaniu nią w gracza, który odnosi obrażenia, próbując usunąć ją z twarzy. Podatny na rozczłonkowanie.
* '''Demon''' – często nazywany "prosiakiem", ze względu na wydawane odgłosy. Jego broń to krzywe [[zęby]] (Są też niewidzialne Demony, podgryzające graczy, gdy są zajęci). Mimo iż walczy wręcz, nie potrafi skutecznie unikać ciosów pięści, ani ostrza piły. Potrafią odgryźć nogę graczowi, który kiepsko stoi życiem.
* '''Lost Souls''' – Płonące czaszki należące do byłych Ghost Riderów. Są bardzo przewrażliwieni na punkcie swojego braku ciał, więc widok kompletnego człowieka, jakim jest gracz, bardzo je irytuje. Doprowadzone do ostateczności atakują i starają się wygryźć zębami rękę, lub nogę, by ułożyć z nich kompletny korpus. Od pewnego czasu dysponują prywatnym transporterem jakim jest Pain Elemantal.
* '''Cacodemon''' – przezwiska: "Kakademon", a złośliwi mówią: "Kałodemon". Latająca czerwona głowa, która zawsze się uśmiecha ("π-erdolnięty zawsze uśmiechnięty"). Pluje na graczy toksyczną śliną. Dzięki dużej głowie (którą ''de facto'' sam jest) łatwo go spoliczkować lub spuścić [[wpierdol]].
* '''Hell Knight''' – [[mutant]] z rogami, który się nie opalił, jak jego następny kolega, który jest mocniejszy. Rzuca zielonymi [[katar|smarkami]] i dlatego nie umie otwierać drzwi (klamka zawsze się roztapiała). Gdy się budzi, wydaje z siebie idiotyczny ryk, a gdy umiera, mówi "Ała".
* '''Baron Of Hell''' – wspomniany jego bardziej opalony kolega, który jest z deka mocniejszy. Broń taka sama i nie odstaje od niego umiejętnością otwierania. Ogólnie nie jest ciekawy. Następny proszę.
* '''Pinky''' – słodki i milusi , ma 2 mordy w sobie , tak jak [[obcy]]. Nooby nie mogą sobie z nim poradzić i ciągle giną, dopiero kiedy zabijają go BFG9000 udaje się im to, chociaż wyczerpali sobie amunicje na jednym pinkim. Ida do następnego pokoju, i jest 6 pinkych, na których ginie i zaczyna grę od początku. Slabiak w starciu z pinkim umiera w sposób ,,flaki tatusiu". Największe nooby nie umieją go zabić nawet z ,,god " i ,,noclip".
* '''Arachnotron''' – mały kolega dużego [[pająk]]a. Jest to mały [[mózg]] z doczepionymi girami ze stali. Aha, ma też doczepione do mózgu idiotyczne chude rączki. Po co? I tak ich nie używa. Gdy szykuje się do strzelania, jego twarz się świeci. Strzela zielonymi plazmami z przedniego odbytu. Gdy umiera, mówi "Kał". Nie dziwię mu się!
* '''Pain Elemental''' – często nazywany:„Czachorod” lub "Maciora". Rodzi cały czas czachy, chociaż go nikt nie zapładnia. To dziwna [[głowa]], która lata przy pomocy machania idiotycznie [[ręce|rękami]]. Sam nic nie robi, tylko rodzi czachy, które wychodzą mu z gęby. Z boku wygląda jak zwaleniec emocjonalny z domieszką eternitu pokrytego papą. Z przodu właściwie też. Gdy zadaje mu się ból, wydaje panienkowe ("Au"). Gdy ginie, jego bania wybucha i wyskakują czaszki. Nazywa się on ("Żywiołak bólu"), ale to tylko dlatego, że śmiejemy się z niego, aż nas boli brzuch. Przezabawna postać, nieestety niedoceniona.
* '''Revenant''' – anorektyczny szkielet z rakietnicą. Strzela z rakietnicy, a zdarza mu się strzelić samonaprowadzające rakiety. Wygląda, jak śmierć z jakimiś łachmanami. Podobno zgodził się na zamianę z Rosjanami dając im kosę. Często bije piąstkami. Ryczy i chucha, aż słychać go z kilometra. Często pada ofiarą Cyberdemona.
* '''Mancubus''' – ktoś z niedalekiej rodziny Arnolda Boczka. Wygląda jak półtorej dupy zza krzaka. Krew mu cienkie z mordy i zamiast rąk ma wmontowane działa strzelające ognistymi kulami. Gdy się budzi, chrumczy, a gdy dostaje, mówi "Ała". Gdy strzela mówi "Mniam, mniam" albo jak kto woli "Igiba". Gdy umiera, odpadają mu [[oko|oczy]] i twarz. Ma stopy słonia. Cyberdemon się lubi na nim wyżywać. Jeżdżąc po nim piłą wydaje serie śmiesznych "Ała".
* '''Arch-Vile''' – pedalski goły [[mężczyzna|facet]]. Kolejna "Panienka". Najlepiej trzymać się od niego z daleka, bo cię upiecze i wysadzi. Tuman wskrzesza inne [[potwór|potwory]]. Byłby z niego dobry kumpel do robienia grilla. Często wydaje z siebie dyszące "Aha", gdy się w niego strzela syczy jak szczytujący karzeł, a gdy się go zabija, pyta się dlaczego.
* '''The Spider Mastermind''' – jeden z bossów. Ogromny pajęczak z CKM-em. Większy i mocniejszy od Arachnotrona. Gdy się budzi, wydaje z siebie mutanckie, wzniosłe "Ojejej". Ciągle się śmieje. Jego twarz też się świeci podczas strzelania i też ma głupie rączki i wielkie giry. Jego twarz jest "wspaniała". Lepiej być poza zasięgiem jego CKM - u. Trudny przeciwnik do ogarnięcia. W końcu to boss.
* '''The Cyberdemon''' – bardzo trudny przeciwnik. Dobry kumpel do seksu analnego, gdyż jego dupa jest goła (dzięki temu ma przydomek "Cyberdupa"). Jest potężny i napakowany, a na głowie ma śmieszne rogi. Zamiast ręki ma wyrzutnię rakiet. Ma też stalową stopę. To on zamienia często słabiaków we "Flaki tatusiu", oczywiście [[Noob|gracza]] też może. Lepiej nie podchodzić, bo jedzie konkretnie z frajerami. W grze Host fajnie go budzić strzałem w dupę. Gdy się budzi, muczy jak wielbłąd. Gdy umiera, mówi "Zork". Gdy stoimy po jego prawej stronie w momencie, kiedy strzela, widać jego fantastyczne uzębienie, które wygląda jak u gryzonia. Najpotężniejszy łażący przeciwnik.
* '''Icon Of Sin''' – nieruchomy przeciwnik. To ściana z wizerunkiem kozła z dziurą w głowie. Wystrzeliwuje sześcianiki z wizerunkami czaszki, z których powstają przeciwnicy. Na początku mówi jakieś szatańskie słowa, które znaczą "Nazywam się John Romero, musisz mnie zabić, żeby wygrać" puszczone od tyłu. Pokonać go można trzema strzałami z bazooki w jego pusty łeb. Robi straszną rozpierduchę. Po wpisaniu kodu IDCLIP i wbiciu się do niego poznajemy jego prawdziwą twarz.

== Stany umierania bohatera ==
* '''Normalny wrzask''' – jest, gdy hero umiera z dużą ilością armorów, to nic nadzwyczajnego. Brzmi jak baba.
* '''Mniej normalny wrzask''' – głośniejszy i wyższy. Jest, gdy liczba armorów jest mała i przeważnie zginie się od rakiety. Brzmi, jak ktoś opętany przez szatana.
* '''Flaki tatusiu''' – stan, w którym się nie wrzeszczy, bo nie ma czym. Umiera się zazwyczaj, gdy się nie ma armorów i ma się bardzo mało helfów. Ale raz Cyberdemon zrobił "Guts daddy" ze 150% helfów. To stan, w którym ciało się rozlatuje i widać [[krew]]. Słychać przy tym cichy dźwięk: "tlflhlflk". Dotyczy też słabiaków, najczęściej do Impa. Wyjątkiem jest rzadziej zamieniający się w nie najgroźniejszy zombie. Może się też to stać, gdy ktoś się na nas zateleportuje. Można pójść na łatwiznę klikając na guzik ze znakami ~ ` i wpisując kod KILL.
* '''Plama krwi''' – bohater staje się nią tylko wtedy, gdy zginie pod zgniatarką lub po śmierci zamkną się na nas drzwi. Dotyczy też to wszystkich frajerów do zabijania.

== Zachowanie frajerów (przeciwników) przed obudzeniem ==
Gdy nie są oni obudzeni, wykonują rodzaj jakiegoś tańca Oogie-Boogie, oprócz tych, co nie mają odnóży. Ruszają na przemian rękami i nogami. Gdy tańczą, nie robią hałasu. Widać, że byli w balecie.
Odrazu po przebudzeniu niektórzy krzyczą "kilabunga" np.Cyberdupa

== Zachowanie przeciwników obudzonych ==
Często wydają dźwięki podobne do chrumczenia, z których da się wyłowić słowo: "Wąchock". Gdy dostają, najczęściej mówią "O!" lub "Ał!". Podczas obudzenia, słychać ich tuptusianie.

== Rodzaje broni ==
#'''Fist''' – (pięść), najfajniej bije się nią mordy, kiedy weźmie się Berserk. Słabiaków najłatwiej przerobić wtedy na "Flaki tatusiu". Bez adrenaliny nie ma flaków, ale za to się przyjemnie tłucze długi czas, trzeba jednak uważać, by nie zostać zabitym.
#'''Chainsaw''' – (piła mechaniczna). Można nią rżnąć przeciwników i to ostro. Często przy tym bryzga krew. Podczas koszenia przeciwnicy wydają z siebie serię bardzo śmiesznych odgłosów. Podczas umierania bohatera piła wydaje bardzo śmieszny dźwięk.
#'''Pistol''' – zaczyna się nim grę. Raczej mało skuteczna [[broń]]. Głównie nadaje się do dłubania w nosie i strzelania z nudów w ścianę. Ale kiedy chcą ciebie [[Jedzenie|zjeść]], a nie masz innej amunicji – wal z niej. Lepiej nie walczyć nim z Cyberdemonem mówiąc:"Stój, [[policja]]", bo wiadomo, że połkniesz rakietę. Jednak można się z nim nią zabawiać. Dla jaj!
#'''Shotgun''' – z jedną lufą. Można nim kaleczyć przeciwników z dalekiej odległości jak i bliskiej. Porządny, jeżeli chodzi o wyduszanie dźwięku z potworów:"O!". Pierwsza konkretna broń, a dalej będzie jeszcze lepiej.
#'''Super Shotgun''' – z dwoma lufami. Ostro się nim zabija. Niektórzy mówią, że jego siła równa się sile bazooki. Można nim budzić frajera bez obudzenia. Jednak dwa razy szybciej się marnuje jego amunicja niż u poprzednika. Dobry do gnębienia Cyberdemona i jego paczki.
#'''Machinegun''' – Broń znana tylko z Dooma 3. Jest to gorsza wersja chainguna (nie ma sześciu luf, co za syf!).
#'''Chaingun''' – (CKM). Broń, która szybko zabija, ale szybko się też marnuje amunicja. Powoduje długie cierpienie potworów, gdyż sporo naboi go przedziurawia. Dobra maszyna do torturowania. Sześć luf. Dzięki tej broni nikt się do ciebie nie dobierze. A jak już, to będzie dziurawy. Powstrzymuje szkieletora przed [[strzał]]em, jednak nie zawsze! Z taką bronią się szpanuje.
#'''Rocket Luncher''' – ([[bazooka]]), pierwsza z dwóch broni, która może nam samym zrobić krzywdę, gdy staniemy przy ścianie lub frajer podejdzie za blisko i strzelimy. Dlatego należy strzelać z dużej odległości od przeciwnika, by samemu nie ucierpieć. Wspaniała broń, bo zabija sprawnie, a słabiaków często zamienia we "Flaki tatusiu". Można nią walić w Cyberdemona, by była zasada: "Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubańczykom". Podczas strzału słychać dźwięk mówiący: "Buchła". Jedna z lepszych pozycji wśród broni. Gdy mamy mało helfów i zero armorów, to można stanąć koło ściany i strzelić, często wtedy jest mielonka (bo ile razy pisać "Flaki tatusiu").
#'''Plasma Gun''' – jak nazwa mówi, broń strzelająca plazmą. To druga z dwóch broni, którymi można zrobić sobie niezłe kuku (w tym przypadku, tylko nawalając w amoku do ściany, stojąc za blisko niej). Jej jest bardzo dużo, więc nie należy się martwić, że zabraknie amunicji. Szybko rozwala i nadaje się do rozwalania stada jełopów, żeby się do ciebie nie dobrali. Powstrzymuje revenanta przed strzałem z rakiety. Dobra broń do strzelania zarówno z bliskiej, a i dalekiej odległości. Robi totalną rozpierduchę.
#'''BFG9000''' – skrót "BFG" tłumaczy się jako "Big Fuckin' Gun". Najpotężniejsza broń w Doomie. Zamienia stado słabiaków we "Flaki tatusiu". A z kontaktem pierwszego stopnia nienajmocniejszy przeciwnik będzie nie żył na 200 %. Łatwo się nią zwalcza [[boss]]y, jednak trzeba w nich napakować trochę więcej. Z takiej broni można by było zabić kraj, jeśli wszyscy zebrali się w jednej kupie. Mając ją nikt ci nie ucieknie. Ta broń to Apokalipsa dla potworów i nie tylko.
#'''Kisto''' – Dziwna broń, oj dziwna. Potrafi zamienić Cyberdupę w "flaki tatusiu", a najsłabszych wyparowuje

== Nieożywieni pomocnicy w dobijaniu ==
* '''[[Beczka]]''' – skuteczna, gdy się w nią strzeli lub będzie walić. Powoduje efektowne wybuchy, a słabiaków zamienia w [[paprykarz szczeciński|mielonkę]]. Jest ona również zagrożeniem dla życia bohatera. Najlepiej jest trafić, gdy w pomieszczeniu znajduje siędużo potworków.
* '''Zgniatarka''' – powoduje krótkie, ale duże cierpienie. U Cyberdupy trwa to trochę dłużej. Skuteczna tylko wtedy, gdy ktoś się pod nią znajdzie. Gdy będzie to bohater, wydaje szybką serię: Eh-eh-eh-eh i umiera. Bryzga też krew. Efekt końcowy to plama krwi (nawet gorzej od Flaków Tatusiu).

== Przedmioty robiące dobrze ==
[[Plik:Bez komentarza2.png|thumb|right|250px|Jak widać, na Marsie [[Aleksander Łukaszenka|Łukaszenka]] też zawitał]]
# '''Stimpack''' – niewiele, ale 10 helfów do przodu, by mielić potwory.
# '''Medkit''' – duża apteczka. Daje 25 helfów i jest mniejsze ryzyko, że cię zagryzą.
# '''Security armor''' – z nim mniejsza szansa, że zostaniesz zamieniony we "Flaki tatusiu". Daje zbroję o połowę mniej skuteczną, niż jego następca.
# '''Combat Armor''' – jak nazwa mówi przydaje się również w Mortal Kombat. Za...iście! Tak! Zaiście (tak, to jest to słowo) lepsza [[osłona]].
# '''Radiation Suit''' – [[kostium kąpielowy]] przeciw kwasiarzom i temu całemu kwasowi.
# '''Berserk Pack''' – Wow! Rewelka! Dzięki niemu możesz przyjemnie lać po mordach, co często skutkuje mielonkami. Można bić się z silniejszymi, ale mało skuteczne przy większych bydlakach.
# '''Backpack''' – plecak do szkoły, w którym chowasz i otrzymujesz amunicje do destrukcji ścierwa.
# '''Computer Map''' – [[komputer osobisty|komputerowy]] podręczny przewodnik po planszy. Taki dla odnalezienia się.
# '''Light Amplifications Visor''' – [[Google|gogle]] do widzenia w ciemności. Z nimi możesz powiedzieć: "Nie ma ruchania!".
# '''Health Potion''' – jeden marny helf do kolekcji. Lepsze coś niż nic, ale przydatne, by mieć więcej, niż zwykły człowiek, czyli 100% kondycji.
# '''Spiritual Armor''' – jeden armor. Hełm na głowę, lub jako nocnik.
# '''Soul Sphere''' – o 100 helfów więcej. Niebieska kula z gębą.
# '''Mega Sphere''' – no, 200 helfów i 200 armorów. Taka jasno brązowa z brzydalem w środku.
# '''Blur Artifact''' – dzięki niemu jesteśmy niewidzialni do czasu. Ale i tak potwory nas widzą, więc po co to?
# '''Invurnerability Artifact''' – nieśmiertelność. Zielona kula z czerwonymi patrzałami w środku i twarzą. Do czasu możesz robić totalny rozpierdzielnik i żaden frajer cie nie krzywdzi.


== Noob w Doomie ==
== Noob w Doomie ==
[[Plik:nuts.wad.png|thumb|200px|Efekt żmudnej pracy jednego z twórców map]]
* Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą. Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4.
[[Plik:Bez komentarza2.png|thumb|200px|Jak widać, na Marsie [[Aleksander Łukaszenka|Łukaszenka]] też zawitał]]
* Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą<ref>Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4</ref>.
* Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści.
* Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści.
* Ginie od razu przy 1 (jednym!) strzale pistoletem.
* Ginie od razu przy jednym strzale pistoletem.
* Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell
* Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell.
* Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał.
* Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał.
* Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny
* Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny.
* Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale.
* Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale.
* Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną.
* Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną.
* Dziwi się dlaczego po wzięciu ''Partial invisilibity'' nie może przechodzić przez ściany ''mimo rze jest duhem''.
* Myśli, że Berserk to pułapka.
* Myśli, że Berserk to pułapka.
* Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska ''Esc''.
* Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska [[''Esc'']].
* Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny.
* Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny.
* Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza. W razie niepowodzenia strzela do drzwi, żeby się otworzyły. Na późniejszych levelach nie otwiera żadnych drzwi, póki klucza nie znajdzie.
* Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza.
* W razie niepowodzenia strzela do drzwi, żeby się otworzyły.
* Na późniejszych levelach nie otwiera żadnych drzwi, póki klucza nie znajdzie.
* Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny.
* Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny.
* Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda. Widząc Arachnotrona, wali do niego z BFG.
* Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda – widząc Arachnotrona, wali do niego z BFG.
* Jak weźmie Radiation Suit i ekran robi się zielony, to myśli, że to jakaś awaria, czeka, aż efekt minie i dopiero idzie do ''tego zielonego bajora''.
* Biorąc Radiation Suit, gdy ekran robi się zielony, myśli, że to jakaś awaria czeka, aż efekt minie i dopiero idzie do ''tego zielonego bajora''.
* Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce.
* Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce.
* Jak odkryje secret place, to jara się, że znalazł błąd w grze.
* Jak odkryje ukryte miejsce, to jara się, że znalazł błąd w grze.
* Zapisuje grę po każdym zabitym ''ludziu''.
* Zapisuje grę po każdym zabitym ''ludziu''.
* Wczytuje zapisaną grę po straconym HP lub zmarnowanej amunicji.
* Próbuje sprawić, żeby potwory tego samego typu ze sobą walczyły.
* Wybiera trudność NIGHTMARE! i dziwi się że kody ''niedziałajo'' (Jak już działają, to wpisuje IDDQD i IDKFA).
* Instaluje Brutal Dooma i dziwi się, że przeciwnicy są trudniejsi.


== Modyfikacje graczy ==
<br clear=''all''>
Gra otrzymując liczne porty, doczekała się szeregu modyfikacji graczy, które <del>skutecznie rujnują i profanują pierwotny gameplay i radość</del> nieraz kreatywnie wzbogacają rozgrywkę o nowe elementy. Oto najsłynniejsze z nich:

* '''Brutal Doom''' – czyli jak zrobić z klimatycznej i kultowej gry bezmózgą łupaninę. Autor moda doskonale wiedział, czym zachęcić spragnionych rozrywki graczy...
* '''Nuts.wad''' – niezłe wyzwanie, ale nie dla gracza lecz dla mocy obliczeniowej jego komputera. Jeżeli szukasz kreatywnej mapki – to coś dla ciebie.
* '''Plansze Eric'a Harrisa''' – mapki zrobione przez twórcę bardzo popularnej w [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]] [[Masakra w Columbine High School|imprezy szkolnej]]

== Galeria ==
<gallery>
Plik:Spider_Mastermind_model_crop.jpg|Wydarzenie w grze są oparte na prawdziwych zdarzeniach. Tutaj mamy autentyczne zdjęcie Spider Masterminda.
Plik:Hellknight.gif|''Przepraszam, którędy do solarium?''
Plik:Doomvirusbattle.gif|Matko! Wirusy chcą zabić marine! Ale na szczęście ma sposób, aby się z nimi uporać...

Plik:19.jpg|Znajdź pięć różnic.

Plik:Doom_travolta.jpg|Na 666 poziomie możemy się zaprzyjaźnić z samym Johnem Travoltą

Plik:fuck.jpg|Doom to także wspaniałe miejsce do popisu dla artystów.

Plik:13_2.JPG|Buzi na dobranoc?

Plik:Doom.jpg|Jedne z najsilniejszych potworów w grze.

Plik:Kaczyńskiwdoomie.png|Twórcy gry umieścili na marsie również naszego zmarłego prezydenta.
</gallery>

== Zobacz też ==
* [[Wolfenstein 3D]]
* [[Painkiller]]
* [[Przemoc]]
* [[First-person shooter]]
* [[Demon]]

{{Przypisy}}
{{idsoftware}}
{{idsoftware}}
{{FPS}}
[[en:Doom]]
[[Kategoria:FPS]]

[[en:Doom (disambiguation)]]
[[es:DooM]]
[[es:DooM]]
[[fi:Projekti Doom]]
[[fi:Projekti Doom]]
Linia 107: Linia 82:
[[pt:Doom]]
[[pt:Doom]]
[[ru:ДООМ 2]]
[[ru:ДООМ 2]]

[[Kategoria:FPS]]

Aktualna wersja na dzień 23:07, 22 paź 2021

Typowi gracze Dooma

KILLS – 100%
ITEMS – 100%
SECRETS – 75%
Gdzie niby jeszcze były ukryte te pieCenzura2.svgne sekrety?!

Typowy gracz widzący ekran podsumowujący poziom

Doom – kultowa gra ze stajni Ajdi Softłer, protoplasta FPSów. Składa się z niezliczonej liczby poziomów i trybów. Wydana w roku 1993, szokuje genialną, fotorealistyczną grafiką, ścieżką dźwiękową zerżniętą z kultowych metalowych utworów i dużym wyborem broni. Świetna pozycja dla domowników i sadystów.

Zachowanie przeciwników[edytuj • edytuj kod]

Przed pojawieniem się gracza przeciwnicy opierdalają się prawdopodobnie śpią, wykonując przy tym nieokreślone ruchy. Oczywiście Imp musiał się wyróżnić, dlatego jako jedyny demon w grze chrumka, charczy, pierdzi growluje podczas stanu uśpienia.

Noob w Doomie[edytuj • edytuj kod]

Efekt żmudnej pracy jednego z twórców map
Jak widać, na Marsie Łukaszenka też zawitał
  • Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą[1].
  • Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści.
  • Ginie od razu przy jednym strzale pistoletem.
  • Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell.
  • Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał.
  • Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny.
  • Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale.
  • Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną.
  • Dziwi się dlaczego po wzięciu Partial invisilibity nie może przechodzić przez ściany mimo rze jest duhem.
  • Myśli, że Berserk to pułapka.
  • Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska ''Esc''.
  • Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny.
  • Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza.
  • W razie niepowodzenia strzela do drzwi, żeby się otworzyły.
  • Na późniejszych levelach nie otwiera żadnych drzwi, póki klucza nie znajdzie.
  • Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny.
  • Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda – widząc Arachnotrona, wali do niego z BFG.
  • Biorąc Radiation Suit, gdy ekran robi się zielony, myśli, że to jakaś awaria – czeka, aż efekt minie i dopiero idzie do tego zielonego bajora.
  • Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce.
  • Jak odkryje ukryte miejsce, to jara się, że znalazł błąd w grze.
  • Zapisuje grę po każdym zabitym ludziu.
  • Wczytuje zapisaną grę po straconym HP lub zmarnowanej amunicji.
  • Próbuje sprawić, żeby potwory tego samego typu ze sobą walczyły.
  • Wybiera trudność NIGHTMARE! i dziwi się że kody niedziałajo (Jak już działają, to wpisuje IDDQD i IDKFA).
  • Instaluje Brutal Dooma i dziwi się, że przeciwnicy są trudniejsi.

Modyfikacje graczy[edytuj • edytuj kod]

Gra otrzymując liczne porty, doczekała się szeregu modyfikacji graczy, które skutecznie rujnują i profanują pierwotny gameplay i radość nieraz kreatywnie wzbogacają rozgrywkę o nowe elementy. Oto najsłynniejsze z nich:

  • Brutal Doom – czyli jak zrobić z klimatycznej i kultowej gry bezmózgą łupaninę. Autor moda doskonale wiedział, czym zachęcić spragnionych rozrywki graczy...
  • Nuts.wad – niezłe wyzwanie, ale nie dla gracza lecz dla mocy obliczeniowej jego komputera. Jeżeli szukasz kreatywnej mapki – to coś dla ciebie.
  • Plansze Eric'a Harrisa – mapki zrobione przez twórcę bardzo popularnej w USA imprezy szkolnej

Galeria[edytuj • edytuj kod]

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4