Skala muzyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎top: bot wprowadza drobne poprawki)
Znacznik: przez API
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Skala muzyczna''' – próba utrudnienia [[muzyk]]om życia za pomocą wyróżniania jednych [[dźwięk]]ów z bezczelnym pomijaniem drugich dla zamaskowania własnej niezdarności i ochrony przed rozdwojeniem, a nawet rozstrojeniem jaźni. Wyjątkiem jest skala [[dodekafonia|dodekafoniczna]] wyróżniająca wszystkie 12 dźwięków w równym stopniu („W nutach leży czy nie leży, miejsce w skali się należy.”)
'''Skala muzyczna''' – próba utrudnienia [[muzyk]]om życia za pomocą wyróżniania jednych [[dźwięk]]ów z bezczelnym pomijaniem drugich dla zamaskowania własnej niezdarności i ochrony przed rozdwojeniem, a nawet roz⒮trojeniem jaźni. Wyjątkiem jest skala [[dodekafonia|dodekafoniczna]] wyróżniająca wszystkie 12 dźwięków w równym stopniu („W nutach leży czy nie leży, miejsce w skali się należy”). Od akordu skala różni się tym, że jej dźwięki chcą być jedynymi słusznymi dźwiękami.
== Historia ==
Najprościej mówiąc, im starsze [[historia|dzieje]], tym mniej bogate w [[Aaaaa|dźwięki]] skale. Wynikało to prawdopodobnie z niedoskonałości instrumentów muzycznych<ref>Spróbuj wykonać domowymi metodami własny instrument muzyczny, nie korzystając ze [[szklanka|szklanek]] i misek</ref>, lecz mogło to mieć swą przyczynę również w religijno-politycznym postrzeganiu świata – wybranemu dźwiękowi, niczym [[król]]owi, ustawiano nieliczną, acz jedynie godną niego świtę. Nie zawsze oznaczało to harmonię dla ludzkiego ucha, jakkolwiek o przygłuchych bogach nic nie wiemy. Bogobojni się cieszyli, ci wyznający odmienne poglądy również. Z kulawego Hefajstosa.


== Rodzaje ==
Od akordu skala różni się tym, że jej dźwięki chcą być jedynymi słusznymi dźwiękami.
Najbardziej znane są skale pięciotonowe i siedmiotonowe. Te pierwsze powstały z tego prostego względu, że ludzie mają po pięć palców w każdej kończynie. Dawniej liczono przede wszystkim przy pomocy [[ręce|rąk]], zaś siedmioczłonowe kończyny zostały odkryte o wiele później przez radzieckich uczonych z [[Czarnobyl|sektora jądrowego]]. Nie było zatem trudności z graniem na fujarce czy na flecie. Nikt przy tym nie wpadł na pomysł, by zbudować takie dwie skale, które sumowałyby się do pełnej dwunastki.
==Historia==
Najprościej mówiąc, im starsze [[historia|dzieje]], tym mniej bogate w [[Aaaaa|dźwięki]] skale. Wynikało to prawdopodobnie z niedoskonałości instrumentów muzycznych (spróbuj wykonać domowymi metodami własny instrument muzyczny, nie korzystając ze [[szklanka|szklanek]] i misek), lecz mogło to mieć swą przyczynę również w religijno-politycznym postrzeganiu świata – wybranemu dźwiękowi, niczym [[król]]owi, ustawiano nieliczną, acz jedynie godną niego świtę. Nie zawsze oznaczało to harmonię dla ludzkiego ucha, jakkolwiek o przygłuchych bogach nic nie wiemy. Bogobojni się cieszyli, ci wyznający odmienne poglądy również. Z kulawego Hefajstosa.
==Rodzaje==
Najbardziej znane są skale pięciotonowe i siedmiotonowe. Te pierwsze powstały z tego prostego względu, że ludzie mają po pięć palców w każdej kończynie. Dawniej liczono przede wszystkim przy pomocy [[ręce|rąk]], zaś siedmioczłonowe kończyny zostały odkryte o wiele później przez radzieckich uczonych z [[Czarnobyl|sektora jądrowego]]. Nie było zatem trudności z graniem na fujarce czy na flecie. Nikt przy tym nie wpadł na pomysł, by zbudować takie dwie skale, które sumowałyby się do pełnej dwunastki. Najbardziej znanymi skalami siedmiotonowymi są [[gamy]], które powstały na podstawie [[trójdźwięk]]ów. Okazało się, że na jednym i tym samym trójdźwięku można zbudować kilka różnych gam, dzięki czemu dokładnie widać, że każdy ma swoją rację, a wyróżnianie dźwięków nie ma żadnych racjonalnych wskazań i może prowadzić do nerwicy natręctw.


Najbardziej znanymi skalami siedmiotonowymi są [[gamy]], które powstały na podstawie [[trójdźwięk]]ów. Okazało się, że na jednym i tym samym trójdźwięku można zbudować kilka różnych gam, dzięki czemu dokładnie widać, że każdy ma swoją rację, a wyróżnianie dźwięków nie ma żadnych racjonalnych wskazań i może prowadzić do nerwicy natręctw.
{{stub|muz}}

{{przypisy}}

[[Kategoria:Teoria i praktyka muzyki]]

Aktualna wersja na dzień 21:39, 15 lut 2017

Skala muzyczna – próba utrudnienia muzykom życia za pomocą wyróżniania jednych dźwięków z bezczelnym pomijaniem drugich dla zamaskowania własnej niezdarności i ochrony przed rozdwojeniem, a nawet roz⒮trojeniem jaźni. Wyjątkiem jest skala dodekafoniczna wyróżniająca wszystkie 12 dźwięków w równym stopniu („W nutach leży czy nie leży, miejsce w skali się należy”). Od akordu skala różni się tym, że jej dźwięki chcą być jedynymi słusznymi dźwiękami.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Najprościej mówiąc, im starsze dzieje, tym mniej bogate w dźwięki skale. Wynikało to prawdopodobnie z niedoskonałości instrumentów muzycznych[1], lecz mogło to mieć swą przyczynę również w religijno-politycznym postrzeganiu świata – wybranemu dźwiękowi, niczym królowi, ustawiano nieliczną, acz jedynie godną niego świtę. Nie zawsze oznaczało to harmonię dla ludzkiego ucha, jakkolwiek o przygłuchych bogach nic nie wiemy. Bogobojni się cieszyli, ci wyznający odmienne poglądy również. Z kulawego Hefajstosa.

Rodzaje[edytuj • edytuj kod]

Najbardziej znane są skale pięciotonowe i siedmiotonowe. Te pierwsze powstały z tego prostego względu, że ludzie mają po pięć palców w każdej kończynie. Dawniej liczono przede wszystkim przy pomocy rąk, zaś siedmioczłonowe kończyny zostały odkryte o wiele później przez radzieckich uczonych z sektora jądrowego. Nie było zatem trudności z graniem na fujarce czy na flecie. Nikt przy tym nie wpadł na pomysł, by zbudować takie dwie skale, które sumowałyby się do pełnej dwunastki.

Najbardziej znanymi skalami siedmiotonowymi są gamy, które powstały na podstawie trójdźwięków. Okazało się, że na jednym i tym samym trójdźwięku można zbudować kilka różnych gam, dzięki czemu dokładnie widać, że każdy ma swoją rację, a wyróżnianie dźwięków nie ma żadnych racjonalnych wskazań i może prowadzić do nerwicy natręctw.

Przypisy

  1. Spróbuj wykonać domowymi metodami własny instrument muzyczny, nie korzystając ze szklanek i misek