Doom: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 149.156.124.21; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Pytajka.) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 95 wersji utworzonych przez 47 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Retro}} |
|||
[[Plik:Doomvirusbattle.gif|frame|Matko! Wirusy chcą zabić marine! Ale na szczęście ma sposób, aby się z nimi uporać...]] |
|||
[[Plik: |
[[Plik:Masakra w Columbine.jpg|thumb|200px|Typowi gracze Dooma]] |
||
{{cytat| KILLS – 100% <br/> ITEMS – 100% <br/> SECRETS – 75% <br/> |
|||
[[Plik:Hellknight.gif|thumb|''Przepraszam, którędy do solarium?'']] |
|||
''Gdzie niby jeszcze były ukryte te pie{{cenzura3}}ne sekrety?!''| Typowy gracz widzący ekran podsumowujący poziom}} |
|||
[[Plik:Doom_travolta.jpg|right|thumb|200px|right|Na 666 poziomie możemy się zaprzyjaźnić z samym [[John Travolta|Johnem Travoltą]]]] |
|||
'''Doom''' – kultowa [[gra komputerowa|gra]] ze stajni [[ID Software|Ajdi Softłer]], protoplasta [[First-person shooter|FPSów]]. Składa się z niezliczonej liczby poziomów i trybów. Wydana w roku [[1993]], szokuje genialną, fotorealistyczną grafiką, ścieżką dźwiękową zerżniętą z kultowych metalowych utworów i dużym wyborem broni. Świetna pozycja dla domowników i sadystów. |
|||
[[Plik:fuck.jpg|right|thumb|200px|right|Doom to także wspaniałe miejsce do popisu dla artystów.]] |
|||
[[Plik:13_2.JPG|right|thumb|200px|right|Buzi na dobranoc?]] |
|||
[[Plik:Doom.jpg|right|thumb|200px|right|Jedne z najsilniejszych potworów w grze.]] |
|||
[[Plik:Kaczyńskiwdoomie.png|thumb|Twórcy gry umieścili na marsie również naszego zmarłego prezydenta.]] |
|||
'''Doom''' – kultowa [[gra komputerowa|gra]] z gatunku [[FPS]]. Składa się z wieeelu poziomów i trybów. Wydana w roku [[1993]] szokuje genialną, fotorealistyczną grafiką i dużym wyborem broni. Odniosła gigantyczny sukces, dlatego już rok później pojawiła się kontynuacja. |
|||
== Fabuła == |
|||
Opowiada przygodę dzielnego, bezimiennego [[komandos|komandosa]], który ratuje świat przed demonami. W pierwszej części gry trafia na [[Mars]]a i jego dwa księżyce, gdzie grupa amerykańskich [[naukowiec|naukowców]] od siedmiu boleści niechcący otwiera portale do [[piekło|piekieł]]. W chwili przybycia naszego [[komandos|komandosa]] oczywiście wszyscy nie żyją. Nasz dzielny bohater masakruje wszystko, co nie wygląda jak człowiek, a potem powraca na [[ziemia|ziemię]], gdzie oczekuje nagród, prezentów i ogólnego zachwytu nad swoją osobą. Niestety, po przybyciu na ziemię odkrywa, że tam również dostały się demony. W tym miejscu zaczyna się [[sequel]] zatytułowany ''Doom 2: Hell on Earth''. Komandos masakruje kolejną armię demonów, kilku bossów, po czym po raz kolejny ratuje świat. I to wszystko. |
|||
== Postacie z Dooma 1 i Dooma 2 == |
|||
* '''Former Human''' – [[zombie|zombiak]], totalny słabiak. Myśli, że jak ma zielone włosy i pistolecik, to szpanuje. Często zdarza mu się groźnie ryczeć, gdy się budzi, czym zapewne ma nadzieję przestraszyć gracza. Tymczasem ten zdejmuje go jednym strzałem z dowolnej broni. |
|||
* '''Former Human Sergeant''' – łysy [[zombie]] z [[shotgun]]em. Trochę groźniejszy, niż jego poprzednik. Gdy się budzi, to często ryczy lub wydaje miałczący dźwięk jak panienka. Jak poślesz mu rakietę, to często zamienia się w "Flaki tatusiu". Po śmierci zostawia graczowi zajebistego [[shotgun]]a |
|||
* '''Former Commando''' – gruby zombie z [[CKM]] -em. Wygląda jak [[alkoholik|menel]] i jest najgroźniejszy z tej trójki nudziarzy. Też często miałczy jak panienka, dlatego ma takowe przezwisko. Dzięki ostatnio puszczanej reklamie karty Visy okazało się, że taki sam dźwięk ryczenia wydają wielbłądy. Po śmierci zostawia graczowi [[CKM]]. |
|||
* '''Imp''' – nareszcie coś innego. Wygląda jak [[Mario Balotelli]] na meczu z [[Niemcy|Niemcami]]. Puszcza [[fireball|fajerbole]], które słabo robią krzywdę, jest jednak wyjątkowo odporny na walenie po mordzie. Łatwo z niego również zrobić "Flaki tatusiu" strzelając w niego z rakietnicy. |
|||
* '''Demon''' – często nazywany "prosiakiem", bo często chrumcze, poza tym jest różowy. Nie umie strzelać, atakuje gracza ugryzieniem, dlatego można go z nieskrępowaną radością zmasakrować piłą łańcuchową. Występuje również w bardziej denerwującej, niewidzialnej postaci, którą trzeba najpierw wyczuć, żeby móc ją zabić. |
|||
* '''Lost Soul''' – irytujący [[komar]] przypominający ponoć płonącą czaszkę. Gryzzie znienacka, ale łatwo go rozwalić na odległość z [[shotgun]]a, lub z bliska przy użyciu piły. |
|||
* '''Cacodemon''' – (in. ''Kakademon'', złośliwie: ''Kałodemon'') – Latająca czerwona głowa, która zawsze się miło uśmiecha. Jego broń to kule cuchnącego oddechu, które po wsiąknięciu w skórę bolą. Gdy się budzi, to słychać dźwięk wyładowania elektrycznego. Łatwo lać go w twarz (bo sam prawie cały nią jest), ale w raziepotrzeby potrafi zaszkodzić. Często kłóci się z Baronami (patrz niżej). |
|||
* '''Hell Knight''' – [[mutant]] z rogami, który się nie opalił, jak jego następny kolega, który jest mocniejszy. Rzuca zielonymi [[katar|smarkami]] i dlatego nie umie otwierać drzwi (klamka zawsze się roztapiała). Gdy się budzi, wydaje z siebie idiotyczny ryk, a gdy umiera, mówi "Ała". |
|||
* '''Baron Of Hell''' – wspomniany jego bardziej opalony kolega, który jest z deka mocniejszy. Broń taka sama i nie odstaje od niego umiejętnością otwierania. Czasami strzela się z Cacodemonami, dzięki czemu sprytniejsi gracze mają ciekawy sposób pokonania go. Ogólnie nie jest ciekawy, ale zabicie go sprawia [[noob]]om trochę problemu. |
|||
* '''Pinky''' – podobny do Demona, słodki i milusi , ma 2 mordy w sobie , tak jak [[obcy]]. [[Noob]]y nie mogą sobie z nim poradzić i ciągle giną, dopiero kiedy zabijają go BFG9000 udaje się im to, chociaż wyczerpali sobie amunicje na jednym pinkim. Idą do następnego pokoju, gdzie spotykają kolejnych sześciu pinkych, na których giną i zaczynają grę od początku. Największe [[noob]]y nie umieją go zabić nawet po wstukaniu ,,god " i ,,noclip". |
|||
* '''Arachnotron''' – mały kolega dużego [[pająk]]a. Strzela z Plazmy, miga zabawnymi kolorkami, a potem ginie. |
|||
* '''Pain Elemental''' – podobny do Cacodemona. Jest to duża, miło uśmiechnięta, brązowa latająca głowa z jednym okiem. Sam nie atakuje, ale wypadają z niego Lost Souls, których szybko robi się bardzo dużo. Ogólnie przezabawna postać, niestety niedoceniona. |
|||
* '''Revenant''' – anorektyczny szkielet z rakietnicą. Strzela z rakietnicy, posiada również samonaprowadzające rakiety. Wygląda jak śmierć z jakimiś łachmanami. Podobno zgodził się na zamianę z Rosjanami dając im kosę. Zwykle pada ofiarą Cyberdemona. |
|||
* '''Mancubus''' – wielki, gruby i wkurwiony potwór, z wyglądu podobny do Arnolda Boczka. Ma nogi słonia, spojrzenie wkurwionego satanisty, dwie wyrzutnie rakiet zamiast rąk i krew mu cieknie z mordy. Łatwo go zabić, ale jego rakiety zadają dość dużo bólu. |
|||
* '''Arch-Vile''' – bardzo denerwujący, bo wskrzesza inne potwory. Wygląda jak nagi, anorektyczny mężczyzna podczas uprawiania jakiegoś satanistycznego rytuału. |
|||
* '''Spiderdemon''' – ostatni boss w pierwszej części gry. Dość trudny do pokonania, chyba że gracz akurat ma wystarczająco amunicji do BFG. Większy kuzyn Arachnotrona, wyposażony w CKM. Pojawia się na mapie z dwoma Cacodemonami, które bierze na celownik zamiast gracza. |
|||
* '''Cyberdemon''' – inny boss z pierwszej części gry. Wielki, napakowany, gołodupy diabeł ze śmiesznymi rogami na głowie. Bardzo ciężko go zranić, do tego ma wyrzutnię rakiet, którą może bez trudu zmasakrować nawet najlepszych graczy. Z wyglądu przypomina Barona. |
|||
* '''Icon Of Sin''' – ostatni boss w drugiej części gry, o tyle ciekawy, że nieruchomy. Nie atakuje, ale wypadają z niego różne potwory, również te mocne. Na początku mówi jakieś szatańskie słowa, które puszczone od tyłu brzmią: "Nazywam się John Romero, musisz mnie zabić, żeby wygrać". Pokonać go można trzema strzałami z bazooki w jego pusty łeb. Robi straszną rozpierduchę. Po wpisaniu kodu IDCLIP i wbiciu się do niego poznajemy jego prawdziwą twarz. |
|||
== Zachowanie przeciwników == |
== Zachowanie przeciwników == |
||
Przed pojawieniem się gracza przeciwnicy <del>opierdalają się</del> prawdopodobnie śpią, wykonując przy tym nieokreślone ruchy. Oczywiście Imp musiał się wyróżnić, dlatego jako jedyny demon w grze <del>chrumka, charczy, pierdzi</del> [[Growl|growluje]] podczas stanu uśpienia. |
|||
Przed pojawieniem się gracza większość przeciwników jest w stanie uśpienia. |
|||
== Rodzaje broni == |
|||
#'''Fist''' – Pięść. Pozwala obijać potworom mordy bez uszczuplania zapasu amunicji. Wadą tej opcji jest to, że żeby zaatakować, trzeba zbliżyć się do przeciwnika. Bicie przeciwników po wzięciu dodatku "Berserk" to czysta przyjemność. |
|||
#'''Chainsaw''' – Piła łańcuchowa. Najśmieszniejsza broń w grze, pozwala ostro rżnąć przeciwników, którzy wydają przy tym bardzo śmieszne okrzyki cierpienia. Idealny sprzęt dla wszystkich [[gracz]]y-[[sadysta|sadystów]]. Zabawna o tyle, że można ją znaleźć tylko w ukrytych miejscach. |
|||
#'''Pistol''' – Pistolet, pierwsza [[broń]] w grze. Nadaje się głównie do dłubania w nosie i strzelania z nudów w ścianę. Na szczęście szybko znajdujemy sensowniejszą pukawkę. |
|||
#'''Shotgun''' – Strzelba z jedną lufą. Bardzo skuteczna broń przy atakowaniu z bliska, ale z większej odległości tez jest niczego sobie. Pierwsza konkretna broń, a dalej będzie jeszcze lepiej. |
|||
#'''Super Shotgun''' – Strzelba z dwoma lufami, odrobinę lepsza od poprzedniej broni. Większości przeciwników zadaje poważne rany, jednak jej wadą jest, że zużywa podwójne ilości amunicji. Pojawiła się dopiero w Doomie 2. |
|||
#'''Chaingun''' – Nazywany zwykle CKM lub Minigun. Sześciolufowy karabin obrotowy, szybko strzela i fajnie dziurawi potwory, zadając im mnóstwo bólu. kolejna broń dla sadystycznych graczy. Zużywa jednak zajebiście dużo amunicji, bo żaden noob nie umie go poprawnie używać. |
|||
#'''Rocket Luncher''' – [[Bazooka]], wyrzutnia rakiet. Pierwsza z dwóch broni, którą możemy sami zrobić sobie krzywdę, gdy strzelimy ze zbyt bliskiej odległości. Robi dużą rozpierduchę, rozflacza przeciwników i ogólnie daje dużo radości. |
|||
#'''Plasma Gun''' – Karabin plazmowy. Świetna broń do rozwalania dużych stad demonów, można nią napieprzać zarówno z dużych, jak i małych odległości. Strzela fajnym, niebieskim światełkiem, ale poza tym, niewiele da się o tym czymś powiedzieć. |
|||
#'''BFG9000''' – Skrót "BFG" tłumaczy się jako "Big Fuckin' Gun", czyli "Zajebiście Wielka Spluwa", co dość dobrze opisuje to urządzenie. Najpotężniejsza [[broń]] w Doomie. Podobno stworzył ją [[Chuck Norris]], ale mógł ją stworzyć tak, żeby nie zabierała czterdziestu sztuk amunicji, tylko jedną, jak cała reszta sprzętu. Za to jeden strzał z tej zabawki masakruje całe stada demonów, a trzy strzały wystarczają do zabicia właściwie każdego [[boss]]a. |
|||
== Nieożywieni pomocnicy w dobijaniu == |
|||
* '''[[Beczka]]''' – skuteczna, gdy się w nią strzeli lub będzie walić. Powoduje efektowne wybuchy, a słabiaków zamienia w [[paprykarz szczeciński|mielonkę]]. Jest ona również zagrożeniem dla życia bohatera. Najlepiej jest trafić, gdy w pomieszczeniu znajduje siędużo potworków. |
|||
* '''Zgniatarka''' – powoduje krótkie, ale duże cierpienie. U Cyberdupy trwa to trochę dłużej. Skuteczna tylko wtedy, gdy ktoś się pod nią znajdzie. Gdy będzie to bohater, wydaje szybką serię: Eh-eh-eh-eh i umiera. Bryzga też krew. Efekt końcowy to plama krwi (nawet gorzej od Flaków Tatusiu). |
|||
== Przedmioty robiące dobrze == |
|||
[[Plik:Bez komentarza2.png|thumb|right|250px|Jak widać, na Marsie [[Aleksander Łukaszenka|Łukaszenka]] też zawitał]] |
|||
# '''Stimpack''' – niewiele, ale 10 helfów do przodu, by mielić potwory. |
|||
# '''Medkit''' – duża apteczka. Daje 25 helfów i jest mniejsze ryzyko, że cię zagryzą. |
|||
# '''Security armor''' – z nim mniejsza szansa, że zostaniesz zamieniony we "Flaki tatusiu". Daje zbroję o połowę mniej skuteczną, niż jego następca. |
|||
# '''Combat Armor''' – jak nazwa mówi przydaje się również w Mortal Kombat. Za...iście! Tak! Zaiście (tak, to jest to słowo) lepsza [[osłona]]. |
|||
# '''Radiation Suit''' – [[kostium kąpielowy]] przeciw kwasiarzom i temu całemu kwasowi. |
|||
# '''Berserk Pack''' – Wow! Rewelka! Dzięki niemu możesz przyjemnie lać po mordach, co często skutkuje mielonkami. Można bić się z silniejszymi, ale mało skuteczne przy większych bydlakach. W Doom 3 po jego wzięciu marine krzyczy jak opętany. |
|||
# '''Backpack''' – plecak do szkoły, w którym chowasz i otrzymujesz amunicje do destrukcji ścierwa. |
|||
# '''Computer Map''' – [[komputer osobisty|komputerowy]] podręczny przewodnik po planszy. Taki dla odnalezienia się. |
|||
# '''Light Amplifications Visor''' – [[Google|gogle]] do widzenia w ciemności. Z nimi możesz powiedzieć: "Nie ma ruchania!". |
|||
# '''Health Potion''' – jeden marny helf do kolekcji. Lepsze coś niż nic, ale przydatne, by mieć więcej, niż zwykły człowiek, czyli 100% kondycji. |
|||
# '''Spiritual Armor''' – jeden armor. Hełm na głowę, lub jako nocnik. |
|||
# '''Soul Sphere''' – o 100 helfów więcej. Niebieska kula z gębą. |
|||
# '''Mega Sphere''' – no, 200 helfów i 200 armorów. Taka jasno brązowa z brzydalem w środku. |
|||
# '''Blur Artifact''' – dzięki niemu jesteśmy niewidzialni do czasu. Ale i tak potwory nas widzą, więc po co to? |
|||
# '''Invurnerability Artifact''' – nieśmiertelność. Zielona kula z czerwonymi patrzałami w środku i twarzą. Do czasu możesz robić totalny rozpierdzielnik i żaden frajer cie nie krzywdzi. |
|||
== Noob w Doomie == |
== Noob w Doomie == |
||
[[Plik:nuts.wad.png|thumb|200px|Efekt żmudnej pracy jednego z twórców map]] |
|||
* Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą. Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4. |
|||
[[Plik:Bez komentarza2.png|thumb|200px|Jak widać, na Marsie [[Aleksander Łukaszenka|Łukaszenka]] też zawitał]] |
|||
* Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą<ref>Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4</ref>. |
|||
* Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści. |
* Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści. |
||
* Ginie od razu przy |
* Ginie od razu przy jednym strzale pistoletem. |
||
* Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell |
* Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell. |
||
* Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał. |
* Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał. |
||
* Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny |
* Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny. |
||
* Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale. |
* Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale. |
||
* Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną. |
* Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną. |
||
* Dziwi się dlaczego po wzięciu ''Partial invisilibity'' nie może przechodzić przez ściany ''mimo rze jest duhem''. |
|||
* Myśli, że Berserk to pułapka. |
* Myśli, że Berserk to pułapka. |
||
* Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska ''Esc''. |
* Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska [[''Esc'']]. |
||
* Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny. |
* Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny. |
||
* Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza |
* Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza. |
||
* W razie niepowodzenia strzela do drzwi, żeby się otworzyły. |
|||
* Na późniejszych levelach nie otwiera żadnych drzwi, póki klucza nie znajdzie. |
|||
* Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny. |
* Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny. |
||
* Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda |
* Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda – widząc Arachnotrona, wali do niego z BFG. |
||
* |
* Biorąc Radiation Suit, gdy ekran robi się zielony, myśli, że to jakaś awaria – czeka, aż efekt minie i dopiero idzie do ''tego zielonego bajora''. |
||
* Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce. |
* Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce. |
||
* Jak odkryje |
* Jak odkryje ukryte miejsce, to jara się, że znalazł błąd w grze. |
||
* Zapisuje grę po każdym zabitym ''ludziu''. |
* Zapisuje grę po każdym zabitym ''ludziu''. |
||
* Wczytuje zapisaną grę po straconym HP lub zmarnowanej amunicji. |
|||
* Próbuje sprawić, żeby potwory tego samego typu ze sobą walczyły. |
|||
* Wybiera trudność NIGHTMARE! i dziwi się że kody ''niedziałajo'' (Jak już działają, to wpisuje IDDQD i IDKFA). |
|||
* Instaluje Brutal Dooma i dziwi się, że przeciwnicy są trudniejsi. |
|||
== Modyfikacje graczy == |
|||
<br clear=''all''> |
|||
Gra otrzymując liczne porty, doczekała się szeregu modyfikacji graczy, które <del>skutecznie rujnują i profanują pierwotny gameplay i radość</del> nieraz kreatywnie wzbogacają rozgrywkę o nowe elementy. Oto najsłynniejsze z nich: |
|||
* '''Brutal Doom''' – czyli jak zrobić z klimatycznej i kultowej gry bezmózgą łupaninę. Autor moda doskonale wiedział, czym zachęcić spragnionych rozrywki graczy... |
|||
* '''Nuts.wad''' – niezłe wyzwanie, ale nie dla gracza lecz dla mocy obliczeniowej jego komputera. Jeżeli szukasz kreatywnej mapki – to coś dla ciebie. |
|||
* '''Plansze Eric'a Harrisa''' – mapki zrobione przez twórcę bardzo popularnej w [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]] [[Masakra w Columbine High School|imprezy szkolnej]] |
|||
== Galeria == |
|||
<gallery> |
|||
Plik:Spider_Mastermind_model_crop.jpg|Wydarzenie w grze są oparte na prawdziwych zdarzeniach. Tutaj mamy autentyczne zdjęcie Spider Masterminda. |
|||
Plik:Hellknight.gif|''Przepraszam, którędy do solarium?'' |
|||
Plik:Doomvirusbattle.gif|Matko! Wirusy chcą zabić marine! Ale na szczęście ma sposób, aby się z nimi uporać... |
|||
Plik:19.jpg|Znajdź pięć różnic. |
|||
Plik:Doom_travolta.jpg|Na 666 poziomie możemy się zaprzyjaźnić z samym Johnem Travoltą |
|||
Plik:fuck.jpg|Doom to także wspaniałe miejsce do popisu dla artystów. |
|||
Plik:13_2.JPG|Buzi na dobranoc? |
|||
Plik:Doom.jpg|Jedne z najsilniejszych potworów w grze. |
|||
Plik:Kaczyńskiwdoomie.png|Twórcy gry umieścili na marsie również naszego zmarłego prezydenta. |
|||
</gallery> |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Wolfenstein 3D]] |
|||
* [[Painkiller]] |
|||
* [[Przemoc]] |
|||
* [[First-person shooter]] |
|||
* [[Demon]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
{{idsoftware}} |
{{idsoftware}} |
||
{{FPS}} |
|||
[[en:Doom]] |
|||
[[Kategoria:FPS]] |
|||
[[en:Doom (disambiguation)]] |
|||
[[es:DooM]] |
[[es:DooM]] |
||
[[fi:Projekti Doom]] |
[[fi:Projekti Doom]] |
||
Linia 97: | Linia 82: | ||
[[pt:Doom]] |
[[pt:Doom]] |
||
[[ru:ДООМ 2]] |
[[ru:ДООМ 2]] |
||
{{FPS}} |
|||
[[Kategoria:FPS]] |
Aktualna wersja na dzień 23:07, 22 paź 2021
HEJ, RETROMANIAKU!
Ta gra najprawdopodobniej ma więcej lat niż ty i wszyscy twoi znajomi.
Jeżeli jeszcze nie zniechęciła cię grafika, odkurz Pegasusa i czytaj ten artykuł.
|
KILLS – 100%
ITEMS – 100%
SECRETS – 75%
Gdzie niby jeszcze były ukryte te piene sekrety?!
- Typowy gracz widzący ekran podsumowujący poziom
Doom – kultowa gra ze stajni Ajdi Softłer, protoplasta FPSów. Składa się z niezliczonej liczby poziomów i trybów. Wydana w roku 1993, szokuje genialną, fotorealistyczną grafiką, ścieżką dźwiękową zerżniętą z kultowych metalowych utworów i dużym wyborem broni. Świetna pozycja dla domowników i sadystów.
Zachowanie przeciwników[edytuj • edytuj kod]
Przed pojawieniem się gracza przeciwnicy opierdalają się prawdopodobnie śpią, wykonując przy tym nieokreślone ruchy. Oczywiście Imp musiał się wyróżnić, dlatego jako jedyny demon w grze chrumka, charczy, pierdzi growluje podczas stanu uśpienia.
Noob w Doomie[edytuj • edytuj kod]
- Sądzi, że biorąc 8 apteczek, może uchronić się przed rakietą[1].
- Strzela do Imp-a BFG-em, a do bossa wali z pięści.
- Ginie od razu przy jednym strzale pistoletem.
- Nie odróżnia Hell Knighta od Barona of Hell.
- Strzela do ciał wbitych na pal/rozpiętych na ścianach/zwisających z sufitów do wyczerpania amunicji, bo myśli, że są megaodporne na ostrzał.
- Jak widzi nowego potwora, to nie strzela, tylko podchodzi bliżej, żeby mu się przyjrzeć i czeka, aż potwór go uszkodzi, żeby sprawdzić, czy jest groźny.
- Strzela do Demonów ze strzelby na daleki dystans i dziwi się, że nie padają po trzecim wystrzale.
- Rozbija beczki pięścią lub piłą mechaniczną.
- Dziwi się dlaczego po wzięciu Partial invisilibity nie może przechodzić przez ściany mimo rze jest duhem.
- Myśli, że Berserk to pułapka.
- Gdy jednak weźmie przypadkiem Berserka i ekran robi się czerwony, to myśli, że umarł i wciska ''Esc''.
- Gdy nauczy się, że od Berserka się nie ginie, to zaczyna myśleć, że po jego wzięciu jest nieśmiertelny.
- Dziwi się, że nie daje rady otworzyć drzwi z niebieską/żółtą/czerwoną futryną bez klucza.
- W razie niepowodzenia strzela do drzwi, żeby się otworzyły.
- Na późniejszych levelach nie otwiera żadnych drzwi, póki klucza nie znajdzie.
- Myśli, że skoro Demon nie strzela, to nie jest niebezpieczny.
- Nie odróżnia Arachnotrona od Spider Masterminda – widząc Arachnotrona, wali do niego z BFG.
- Biorąc Radiation Suit, gdy ekran robi się zielony, myśli, że to jakaś awaria – czeka, aż efekt minie i dopiero idzie do tego zielonego bajora.
- Jak weźmie drugą strzelbę, to dziwi się, czemu nie trzyma po jednej w każdej ręce.
- Jak odkryje ukryte miejsce, to jara się, że znalazł błąd w grze.
- Zapisuje grę po każdym zabitym ludziu.
- Wczytuje zapisaną grę po straconym HP lub zmarnowanej amunicji.
- Próbuje sprawić, żeby potwory tego samego typu ze sobą walczyły.
- Wybiera trudność NIGHTMARE! i dziwi się że kody niedziałajo (Jak już działają, to wpisuje IDDQD i IDKFA).
- Instaluje Brutal Dooma i dziwi się, że przeciwnicy są trudniejsi.
Modyfikacje graczy[edytuj • edytuj kod]
Gra otrzymując liczne porty, doczekała się szeregu modyfikacji graczy, które skutecznie rujnują i profanują pierwotny gameplay i radość nieraz kreatywnie wzbogacają rozgrywkę o nowe elementy. Oto najsłynniejsze z nich:
- Brutal Doom – czyli jak zrobić z klimatycznej i kultowej gry bezmózgą łupaninę. Autor moda doskonale wiedział, czym zachęcić spragnionych rozrywki graczy...
- Nuts.wad – niezłe wyzwanie, ale nie dla gracza lecz dla mocy obliczeniowej jego komputera. Jeżeli szukasz kreatywnej mapki – to coś dla ciebie.
- Plansze Eric'a Harrisa – mapki zrobione przez twórcę bardzo popularnej w USA imprezy szkolnej
Galeria[edytuj • edytuj kod]
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ Tymczasem zdrowy psychicznie gracz wie, że można wziąć ich najwyżej 4