Radio samochodowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→Budowa radia) Znacznik: edytor wizualny |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa AntoniuszYTP; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Typowekonto.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 7 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Radio samochodowe''' – najgłośniejszy element [[samochód|samochodu]] (no chyba że jeździsz [[KAMAZ|kamazem]]), a także najczęstsza przyczyna wybitej szyby. Można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. |
|||
{{Redakcja|Nowy artykuł, do przejrzenia}} |
|||
Podzespół generujący [[szum]] i inne [[Dźwięk|fale dźwiękowe]]. Standardowo każdy [[samochód]] powinien taki mieć. |
|||
== Budowa radia == |
== Budowa radia == |
||
* Regulator głośności – niby służy do kontrolowania natężenia dźwięku, ale zdążył dorobić się tak wielu funkcji, że operowanie nim (szczególnie gdy jest zepsuty) daje bardzo zróżnicowane rezultaty. Może to być pauza, może być przestawienie balansu wyłącznie na prawy [[głośnik]]i z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień, czy też samoczynne ustawienie [[Język hebrajski|języka hebrajskiego]]. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego joysticka może zaowocować pokonaniem 1000 km „na strzała” bez [[Kawa|kawy]] czy [[Napój energetyczny|energetyków]]. |
|||
[[Radio]] zbudowane jest z odpowiednio dużej ilości elementów, tym większej ile dodatkowych funkcji takowe oferuje. Można wymienić najistotniejsze części: |
|||
⚫ | * [[Wyświetlacz ciekłokrystaliczny|Wyświetlacz]] – z racji niewielkich rozmiarów, żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na [[Wyobraźnia|mocy wyobraźni]]. Narożniki wyświetlacza każdy producent dekoruje [[emblemat]]ami hipernowoczesnych, [[Patent|opatentowanych]], licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się [[Ikona|ikonki]] ''X Sound Turbo Boostar X-Plode HiFi Stereo Super<sup>®</sup>'', napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian. |
||
⚫ | |||
*Przycisk ExtraBass™ - służy do zniekształcania dźwięku i zmiany melodii w trzaski i pierdy. Często aktywuje efektowne dymienie i zapach spalenizny rozchodzące się po całej kabinie samochodu. |
|||
{{stub|lista}} |
|||
* [[Potencjometr|Regulator głośności]] - służy do kontrolowania natężenia dźwięku, dodatkowo zaś występował w kilku wersjach: |
|||
*# Regulator z [[Przycisk|przyciskiem]] - można go wcisnąć, dzięki czemu załączamy lub wyłączamy radio, lub dzieje się nie wiadomo co, ponieważ tak naprawdę [[Producent|producenci]] nie za bardzo dogadali się co do [[Standard|standaryzacji]] tych przycisków i w niektórych [[Urządzenie|urządzeniach]] może się, ot, włączyć [[Menu (klawisz)|menu]]. Przyczynia się do budowania [[Frustracja|frustracji]] [[kierowcy]] (w trakcie jazdy) przy próbie zmiany głośności, bo nieraz zdarza się wcisnąć gałkę i wyłączyć całkowicie [[Muzyka|piosenkę]], której refrenu tak bardzo nie mogliśmy się doczekać. |
|||
*# Regulator z [[Joystick|joystickiem]] - oprócz zmiany głośności i [[Bóg]] wie czego tam jeszcze, da się go wychylać w czterech kierunkach w celu nawigowania po menu. Gdy się w końcu zepsuje, podczas jazdy możemy próbować podgłośnić, ściszyć, właściwie zrobić cokolwiek ale przełącznik i tak zrobi odwrotnie i zamiast ściszyć - podgłośni; bonusowo możemy liczyć na nieoczekiwane zwroty akcji takie jak: <s>niepożądana</s> automatyczna zmiana stacji radiowej, przestawienie [[Balans|balansu]] wyłącznie na prawe [[Głośnik|głośniki]] z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień czy też samoczynne ustawienie [[Język|języka]] [[Język hebrajski|hebrajskiego]]. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego urządzenia może zaowocować atakiem szału, lub, w łagodniejszym przypadku, pokonanie 1000km "na strzała" bez [[Kawa|kawy]] czy [[Napój energetyczny|energetyków]] (taki sprzęcik nie da [[Sen|zasnąć]]!). |
|||
== Zobacz też == |
|||
⚫ | |||
* [[samochód]] |
|||
* [[Złącze|Złącza]] - są radia, które mają standardowe złącza ISO i są takie, które go nie mają. W drugim przypadku rozwiązanie [[Problem|problemu]] mieści się w każdym [[Sklep motoryzacyjny|sklepie motoryzacyjnym]], tj. w postaci [[Adapter|przejściówki]] o równowartości najtańszej paczki [[Papierosy|papierosów]]. [[Użytkownik|Użytkownicy]] nie dają jednak za wygraną i poświęcają pół dnia na [[Wandalizm|zdewastowanie]] fabrycznej wiązki w swoim [[Złom|gruzie]], skręcając [[Kabel|przewody]] i klejąc je taśmą malarską, która po nabraniu minimalnej ilości [[Wilgoć|wilgoci]] subtelnie zsunie się i odsłoni [[Drut|druciki]]. Później dzieją się ciekawsze rzeczy niż z zepsutym joystickiem. |
|||
* [[tuning]] |
|||
* Czytnik [[USB]] - tak zwany ''feature killer'', w ostatnich czasach "być albo nie być" odbiornika radiowego. Użytkownicy, chcąc być na czasie, korzystają z dobrodziejstw najnowszych rozwiązań [[Technologia|technologicznych]] i inwestują właśnie w takie radia. Zastanawiać może fakt, że mimo to dalej ładują do nich pirackie [[MP3]]-ki, który jest [[Format|formatem]] starszym od [[Węgiel|węgla]]. |
|||
* [[ABS]] |
|||
* [[Procesor]] [[DSP]] - mógłby wydawać się zbędnym [[Gadżet|bajerem]], gdyby nie to, że ratuje niektóre jednostki z których użytkownicy odtwarzają pliki o prędkości transmisji zazwyczaj nieprzekraczającej 128kbps, a często utrzymującym się na poziomie 64kbps. |
|||
* [[radio]] |
|||
⚫ | * [[CD|Czytnik CD]] |
||
* [[Kaseta|Kaseciak]] - przestarzały element radia samochodowego. Co ciekawe, choć [[Archaizm|archaiczny]], w konfrontacji z bezstratnym CD może wypaść lepiej (zakładając, że jest sprawny i nie ma apetytu na świeżą taśmę), bowiem muzyka w kaseciaku nie przestanie grać choćbyś nawet staranował 1000 [[Drzewo|drzew]]. |
|||
⚫ | |||
== Występowanie == |
|||
[[Kategoria:RTV]] |
|||
Radio można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. Możemy podzielić je na dwa rodzaje: |
|||
# Radio fabryczne - radio, które sprawia wrażenie [[Kiepski|kiepskiego]], ale okazuje się, że działa bez zarzutu, komponuje się z pulpitem i kontrolkami i gra bardzo dobrze mimo pozornie niewielkiej [[Moc|mocy]]. Występuje rzadko, z powodu opisanego poniżej. |
|||
# Radio uniwersalne - pojawia się tam, gdzie właściciel swojego 25-letniego [[Złom|rzęcha]] nie mógł pogodzić się z tym, że jego samochód ma tyle lat ile ma i dopuścił się "zabiegu odmładzającego", to znaczy: wyrzucił stare radio (które jest wystrojone pod jego instalację oraz głośniki) i zamontował nowe z [[Supermarket|marketu]], które odtwarza CD czy tam ma inne bajery. Z zamontowaniem takiego radia - zwłaszcza przez [[Debil|nieodpowiednią osobę]] - wiążą się konsekwencje takie jak: |
|||
#* pocięta wiązka, |
|||
#* niedziałające sterowanie z kierownicy, |
|||
#* zapach palonego plastiku, |
|||
#* odwrotnie spolaryzowana wiązka głośników, |
|||
#* niedziałający zewnętrzny [[equalizer]], wyświetlacz i inny osprzęt. |
|||
Występuje rzadko, ponieważ obowiązkiem polskim jest zdemontować radio przed sprzedażą, choćby jego cena na [[Bazar|rynku wtórnym]] oscylowała w okolicach 25 złotych. |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 20:10, 5 paź 2024
Radio samochodowe – najgłośniejszy element samochodu (no chyba że jeździsz kamazem), a także najczęstsza przyczyna wybitej szyby. Można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą.
Budowa radia[edytuj • edytuj kod]
- Regulator głośności – niby służy do kontrolowania natężenia dźwięku, ale zdążył dorobić się tak wielu funkcji, że operowanie nim (szczególnie gdy jest zepsuty) daje bardzo zróżnicowane rezultaty. Może to być pauza, może być przestawienie balansu wyłącznie na prawy głośniki z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień, czy też samoczynne ustawienie języka hebrajskiego. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego joysticka może zaowocować pokonaniem 1000 km „na strzała” bez kawy czy energetyków.
- Wyświetlacz – z racji niewielkich rozmiarów, żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na mocy wyobraźni. Narożniki wyświetlacza każdy producent dekoruje emblematami hipernowoczesnych, opatentowanych, licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się ikonki X Sound Turbo Boostar X-Plode HiFi Stereo Super®, napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
- Czytnik CD – dawniej symbol dobrobytu, charakteryzującego się tym, że radia przerywały odtwarzanie po wjechaniu w kałużę, próg zwalniający, przyhamowaniu, staranowaniu żula, czy nawet pierdnięciu.
- Przycisk ExtraBass™ - służy do zniekształcania dźwięku i zmiany melodii w trzaski i pierdy. Często aktywuje efektowne dymienie i zapach spalenizny rozchodzące się po całej kabinie samochodu.
Masz pomysł na kolejny punkt? Dodaj go!