Disco polo: Różnice pomiędzy wersjami
Polskacafe (dyskusja • edycje) M (rv) Znacznik: rewert ręczny |
|||
(Nie pokazano 184 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Disco_very.jpg|thumb|250px|Logo nowej disco polowej stacji]] |
|||
'''Disco polo''' – podgatunek muzyki, nurt [[muzyka rozrywkowa|muzyki rozrywkowej]] wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych, często posądzany o powiązania z satanizmem. Jeden z najmocniej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się prawie wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma odwagę się do tego przyznać. Jawni odbiorcy muzyki to zwykle [[dresiarz]]e i najniższa klasa społeczna. |
|||
[[Plik:Youtubecomments.jpg|thumb|250px|Komentarze fanów disco polo w internecie]] |
|||
'''Disco polo''' – podgatunek muzyki, nurt [[muzyka rozrywkowa|muzyki rozrywkowej]] wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych śpiewanych w polu; często posądzany o powiązania z [[satanizm]]em. Jeden z najmocniej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się prawie wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma odwagę się do tego przyznać. Jawni odbiorcy muzyki to zwykle [[dresiarz]]e, [[wieśniak|wieśniacy]] i najniższa klasa społeczna, a niejawni to duża część społeczeństwa. |
|||
[[Plik:Śmieszny napis.jpg|thumb|right|150px|A więc to tutaj…]] |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy [[Polsat]] zaczął emitować o nim programy (''Disco Polo Live'', ''Disco Relax''), w których występowały takie znakomitości jak [[Shazza]] |
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy [[Polsat]] zaczął emitować o nim programy (''Disco Polo Live'', ''Disco Relax''), w których występowały takie znakomitości jak [[Shazza]] czy [[Bohdan Smoleń]]. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę. |
||
Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież są w 90% przeróbkami tamtejszych. |
Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież, są w 90% przeróbkami tamtejszych. |
||
Muzyka ta jest uważana powszechnie za inteligentną i trudną do zrozumienia. |
|||
== Teksty == |
|||
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, a najczęściej – wakacyjna. |
|||
Według [[Waldemar Kiepski|prof. Waldemara Kiepskiego]] disco polo istniało już w średniowieczu, zaś jego wykonawcami byli księża i zakonnicy. Często jest to błędnie nazywane „chorał gregoriański”. |
|||
===Tekst 1:=== |
|||
<poem> |
|||
"Miłość odchodzi"- słyszę znów z Twoich ust. |
|||
Zawsze prawda miała jakiś sens. |
|||
Te dni jak bajka, piękne jak tysiąc róż. |
|||
Ty się śmiałaś zawsze no i cześć. |
|||
== Teksty == |
|||
'''Ref.:''' Jesteś szalona, mówię Ci. |
|||
{{Youtube|3xbfFAYTN-g|width=300|[[Lubelski Full]]}} |
|||
Zawsze nią byłaś, skończ już wreszcie śnić. |
|||
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, często również platoniczna oraz fizyczna, czasem nawet platoniczno – fizyczna, a najczęściej – wakacyjna. |
|||
Nie jesteś aniołem, mówię Ci. |
|||
Jesteś szalona. |
|||
== Budowa piosenek == |
|||
'''2.''' Na pożegnanie dajesz mi uśmiech swój. |
|||
* '''wstęp i wprowadzenie do tematu''' – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej. |
|||
Ty odchodzisz, wszystko kończy się. |
|||
* '''rozbudowanie motywu''' – trudności związane z miłością. |
|||
Kochałem Cię i Twe szaleństwa mocno tak. |
|||
* '''łączniki''' – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska. |
|||
Ty się śmiałaś zawsze no i cześć. |
|||
* '''refren''' – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, [[smutek|smutku]] i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników. |
|||
* '''zakończenie''' – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru, do koloru. |
|||
Chyba, że: |
|||
'''Ref.:''' Jesteś szalona, mówię Ci. |
|||
Zawsze nią byłaś, skończ już wreszcie śnić. |
|||
Nie jesteś aniołem, mówię Ci. |
|||
Jesteś szalona. |
|||
</poem> |
|||
=== Budowa piosenki disco polo o imprezie === |
|||
===Tekst 2:=== |
|||
Wtedy budowa utworu ulega niewielkim zmianom. |
|||
<poem> |
|||
* '''wstęp i wprowadzenie''' – podczas zwykłego dnia do głównego bohatera przychodzi kumpel i oznajmia, że w remizie będzie ''impra na całego''. Wtedy autor odpowiada wyuczoną kwestią z [[Wikisłownik|Wikisłownika]] (najczęściej: ''Toć pewno!''), i zarazem potwierdza uczestnicztwo w imprezie. Do teledysku zaleca się, aby wykonawca znajdował się w [[PGR|gospodarstwie rolnym]], najlepiej podczas pracy przy [[świnia|świniach]], bo dodaje to wiejskiego klimatu, a wspomniany kumpel był ubrany w strój farmera z przedszkola. |
|||
Gdy sześć lat skończyłem do szkoły był czas |
|||
* '''rozwinięcie''' – opisywanie skali zajebistości imprezy (im więcej epitetów tym lepiej), co jakiś czas przerywane ambitnym tekstem o wszechobecnej [[libacja alkoholowa|libacji]], np. „''Jak się tu znalazłem nie wiem, lecz zeruję 0,7, hej!''“. |
|||
Maleńka Marzenka żegnała mnie tak |
|||
* Gdzieś w przejściu ze zwrotki do refrenu trzeba poruszyć wątek miłosny. Po prostu trzeba. |
|||
Zostawiasz mnie sama ach czemu tak jest |
|||
* '''refren''' – ma traktować o tym jak bardzo twoje życie zmieniło się po zobaczeniu na imprezie pięknej kobiety. Jednak pierwszy wers <u>musi</u> mówić o imprezie, żeby nie było, że ''zmieniasz tematy''. |
|||
Me serce zranione do Ciebie wciąż lgnie |
|||
I tuląc się do mnie mówiła mi tak |
|||
Nie przejmuj się miły bo to pierwszy raz |
|||
Reszta utworu się nie zmienia, ale musi być powiedziane, że dany miłosny wątek dzieje się po imprezie (bo znając IQ [[debil|przeciętnego słuchacza disco polo]] po słowach i teledysku się nie domyśli). |
|||
'''Ref:''' |
|||
Majteczki w kropeczki o ho ho ho |
|||
Niebieskie wstążeczki o ho ho ho |
|||
Bielutki staniczek o ho ho ho '''x2''' |
|||
Maleńki guziczek rozepne go |
|||
To cały mundurek tych naszych pań |
|||
Z koronek i tiulek to ja mówię wam |
|||
== Teledyski == |
|||
Kolonie, wycieczki poznałem nie raz |
|||
{{Youtube|GKbTC8Z_EGc|width=300|Ten muzyk wyrwał aż 4 kobiety}} |
|||
Obozy sportowe zaliczyłem też |
|||
Elementy niezbędne w każdym teledysku disco polo (kolejność pojawiania się na ekranie – dowolna): |
|||
Druhenki sportsmenki tam kochały mnie |
|||
* '''zachodni samochód''' – najlepiej 20-letnie [[BMW]] lub biały [[Mercedes-Benz|Mercedes]], choć zadbana [[Audi|Audica]] też się sprawdzi; |
|||
Tam także poznałem słów znaną mi treść |
|||
* '''dziewczyna''' – wiek stosunkowo niski, odzienie skąpe, makijaż odwrotnie, blond włosy, a skóra spalona na solarium; |
|||
Choć lata mijały i szybko biegł czas |
|||
* '''wokalista''' – uroda niewymagana, strój: marynarka z koszulką na ramiączka, czarna skórzana kurtka lub biała koszula z żabotem, ewentualnie jasna, odblaskowa marynarka, ciemne okulary; |
|||
To zawsze mówiły to mój pierwszy raz |
|||
* '''człowiek grający na [[keyboard|kibordzie]]''' – niekoniecznie członek formacji wykonującej utwór; |
|||
* '''kieliszek z [[Szampan|alkoholem]]''' – może być Piccolo; |
|||
'''Ref.:''' |
|||
* '''czerwone róże''' – detalicznie lub hurtowo; |
|||
Lat mam dwadzieścia |
|||
* '''biżuteria''' – nie musi być gustowna, byle waliła po oczach; |
|||
W mojej głowie nuci zgodnie damski chór |
|||
* '''park albo plaża''' – miejsce do spacerowania, będąc przytulonym. |
|||
Ja sama no przestań, ja wciąż boję się |
|||
Opcjonalnie mogą pojawić się: wiejska dyskoteka przebudowana z kurzej fermy, ognisko, wypasiona chałupa, puszczanie kaczek, majteczki w kropeczki, polskie krajobrazy. |
|||
Czy Ty to rozumiesz, że wstyd mi i źle |
|||
Gdy wreszcie zrozumiesz co tak martwi nas |
|||
Wy nigdy nie wiecie, że to pierwszy raz |
|||
'''Ref. /x2''' |
|||
</poem> |
|||
Naukowo udowodniono, że nie można znaleźć piosenki disco polo, która nieopowiadałaby o miłości do dziewczyny i o gorącym lecie, parówkach lub imprezach. |
|||
===Tekst 3:=== |
|||
Lubelski Full |
|||
I. W wysokich Andach kondor jajo zniósł . |
|||
Pierwsze jajo zniósł , |
|||
drugie jajo zniósł , |
|||
trzecie jajo zniósł , |
|||
a potem zdechł ! |
|||
A to pech ! |
|||
A na co jemu było tyle jaaaaaaj ! |
|||
Ajajaj! |
|||
Ajajaj! |
|||
Na co tyle jaj! |
|||
Było mu! |
|||
II. |
|||
Mały Indianin napiął wielki łuk. |
|||
Jak on mógł! |
|||
Jak on mógł! |
|||
Napiąć łuuuuuuuuuuuuk! |
|||
III. |
|||
Najlesze piwo to Lubelski Full! |
|||
Gul gul gul! |
|||
Gul gul gul! |
|||
Lubelski fuuuuuuuuuul! |
|||
Gul guuul! |
|||
Takiego piwa nie pił nawet król ! |
|||
Gul gul gul , |
|||
gul gul gul . |
|||
Nie pił król! |
|||
Gul guuul! |
|||
IV. |
|||
Nad Lublin nadleciało stado wron. |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
== Budowa piosenek == |
|||
* '''wstęp i wprowadzenie do tematu''' – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej. |
|||
* '''rozbudowanie motywu''' – trudności związane z miłością. |
|||
* '''łączniki''' – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska. |
|||
* '''refren''' – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, [[smutek|smutku]] i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników. |
|||
* '''zakończenie''' – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru. |
|||
== Zespoły disco polo == |
|||
* [[Akcent (Polska)|Akcent]] |
|||
* [[Topless]] |
|||
* [[Boys]] |
|||
* [[Yo-Laos!]] |
|||
* [[CLIVER]] |
|||
* [[Blue Box]] |
|||
* [[Feel]] |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[discopolowcy]] |
* [[discopolowcy]] |
||
* [[italo disco]] |
* [[italo disco]] |
||
* [[Ona tańczy dla mnie]] |
|||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Disco polo]] [[Kategoria:Muzyka]] |
Aktualna wersja na dzień 22:16, 19 sie 2024
Disco polo – podgatunek muzyki, nurt muzyki rozrywkowej wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych śpiewanych w polu; często posądzany o powiązania z satanizmem. Jeden z najmocniej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się prawie wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma odwagę się do tego przyznać. Jawni odbiorcy muzyki to zwykle dresiarze, wieśniacy i najniższa klasa społeczna, a niejawni to duża część społeczeństwa.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy Polsat zaczął emitować o nim programy (Disco Polo Live, Disco Relax), w których występowały takie znakomitości jak Shazza czy Bohdan Smoleń. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę.
Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież, są w 90% przeróbkami tamtejszych.
Muzyka ta jest uważana powszechnie za inteligentną i trudną do zrozumienia.
Według prof. Waldemara Kiepskiego disco polo istniało już w średniowieczu, zaś jego wykonawcami byli księża i zakonnicy. Często jest to błędnie nazywane „chorał gregoriański”.
Teksty[edytuj • edytuj kod]
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, często również platoniczna oraz fizyczna, czasem nawet platoniczno – fizyczna, a najczęściej – wakacyjna.
Budowa piosenek[edytuj • edytuj kod]
- wstęp i wprowadzenie do tematu – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej.
- rozbudowanie motywu – trudności związane z miłością.
- łączniki – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska.
- refren – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, smutku i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników.
- zakończenie – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru, do koloru.
Chyba, że:
Budowa piosenki disco polo o imprezie[edytuj • edytuj kod]
Wtedy budowa utworu ulega niewielkim zmianom.
- wstęp i wprowadzenie – podczas zwykłego dnia do głównego bohatera przychodzi kumpel i oznajmia, że w remizie będzie impra na całego. Wtedy autor odpowiada wyuczoną kwestią z Wikisłownika (najczęściej: Toć pewno!), i zarazem potwierdza uczestnicztwo w imprezie. Do teledysku zaleca się, aby wykonawca znajdował się w gospodarstwie rolnym, najlepiej podczas pracy przy świniach, bo dodaje to wiejskiego klimatu, a wspomniany kumpel był ubrany w strój farmera z przedszkola.
- rozwinięcie – opisywanie skali zajebistości imprezy (im więcej epitetów tym lepiej), co jakiś czas przerywane ambitnym tekstem o wszechobecnej libacji, np. „Jak się tu znalazłem nie wiem, lecz zeruję 0,7, hej!“.
- Gdzieś w przejściu ze zwrotki do refrenu trzeba poruszyć wątek miłosny. Po prostu trzeba.
- refren – ma traktować o tym jak bardzo twoje życie zmieniło się po zobaczeniu na imprezie pięknej kobiety. Jednak pierwszy wers musi mówić o imprezie, żeby nie było, że zmieniasz tematy.
Reszta utworu się nie zmienia, ale musi być powiedziane, że dany miłosny wątek dzieje się po imprezie (bo znając IQ przeciętnego słuchacza disco polo po słowach i teledysku się nie domyśli).
Teledyski[edytuj • edytuj kod]
Elementy niezbędne w każdym teledysku disco polo (kolejność pojawiania się na ekranie – dowolna):
- zachodni samochód – najlepiej 20-letnie BMW lub biały Mercedes, choć zadbana Audica też się sprawdzi;
- dziewczyna – wiek stosunkowo niski, odzienie skąpe, makijaż odwrotnie, blond włosy, a skóra spalona na solarium;
- wokalista – uroda niewymagana, strój: marynarka z koszulką na ramiączka, czarna skórzana kurtka lub biała koszula z żabotem, ewentualnie jasna, odblaskowa marynarka, ciemne okulary;
- człowiek grający na kibordzie – niekoniecznie członek formacji wykonującej utwór;
- kieliszek z alkoholem – może być Piccolo;
- czerwone róże – detalicznie lub hurtowo;
- biżuteria – nie musi być gustowna, byle waliła po oczach;
- park albo plaża – miejsce do spacerowania, będąc przytulonym.
Opcjonalnie mogą pojawić się: wiejska dyskoteka przebudowana z kurzej fermy, ognisko, wypasiona chałupa, puszczanie kaczek, majteczki w kropeczki, polskie krajobrazy.