Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (jeszcze jedno)
Linia 7: Linia 7:
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Abdul Nabahadżim|Abdula Nabahadżima]], chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Abdul Nabahadżim|Abdula Nabahadżima]], chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


== Modele i wersje silnikowe ==
== Osiągi ==
{| class=wikitable style="font-size:80%;width:75%"
|+
* ''V max'' = 489+ km/h (pewnie dałoby się więcej ale tor by się stopił od takiej szybkości)
! Model
* ''Przyspieszenie 0-100 km/h'' = 1.1 s
! Lata produkcji
* ''Masa'' = 900 kg
! Typ silnika
* ''Silnik'' = Wolnossący V16 z 4 turbosprężarkami
! Zasilanie
* ''Paliwo'' = Benzyna ekstrakcyjna zmieszana z olejem w stosunku 1:66,6 lub podtlenek LPG (w modelu 1.3)
! Pojemność silnika
* ''Cylindry'': 2+5-90-20%:(67-45)+6=... nie wiem, chyba 12
* ''Moc'' = 1200 KM
! Moc (Km)
! Moment Obrotowy (Nm)
* ''Pojemnośc silnika'' = 992 cm<sup>3</sup>
! Przyśpieszenie 0-100
* ''Pojemność bagażnika'' = 2 [[Krowa|krowy]] i 4 butelki 0,5 litra [[wino|wina]] owocowego rodzimej (polskiej) produkcji zawierającej bardzo dużo związków siarki potocznie zwane winem (np. ''Czar PGR-u'' lub ''Szato de Jabol'').
! Prędkość maksymalna
* ''Skrzynia biegów'' = Dwubiegowa, z trzema biegami wstecznymi
|-
* ''Maksymalne obroty'' = 25.000 rpm
!colspan="9" align=center|'''Silniki benzynowe:'''
|-
! '''Wartburg 353 "Popular"'''
|1410 - 2014
|R3 na ruskim gaźniku
|Benzyna (ew. spirytus)
|dwie puszki oranżady
|28 przy 8900 obr/min
|41 przy 7400 obr/min
|trzy dekady
|112,83 km/h
|-
! '''Wartburg 353 "Executive"'''
|Trzy sztuki w 1984
|R3 na niemieckim gaźniku
|Benzyna (ew. whisky)
|dwie puszki coca-coli
|29 przy 8600 obr/min
|44 przy 5900 obr/min
|dwie dekady
|113,25 km/h
|-
! '''Wartburg 353 "Sporting"'''
|2010 - dziś
|V6-24v QOHC (wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo)
|Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu)
|3645cm3
|420 przy 6700 obr/min
|515 przy 3950 obr/min
|4,8s
|280 km/h (ograniczona elektronicznie)
|-
|}
{{clear}}


[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|right|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]]
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|right|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]]

Wersja z 02:04, 26 gru 2011

Plik:WARTBURG.JPG
Wspaniały krążownik szos

Wartburg – Samochodo-książo-zamko-fazaka

Historia modelu

Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Abdula Nabahadżima, chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z pingwinami plany zaginęły i dopiero w roku 1967 podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w 1980 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1985. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.

Modele i wersje silnikowe

Model Lata produkcji Typ silnika Zasilanie Pojemność silnika Moc (Km) Moment Obrotowy (Nm) Przyśpieszenie 0-100 Prędkość maksymalna
Silniki benzynowe:
Wartburg 353 "Popular" 1410 - 2014 R3 na ruskim gaźniku Benzyna (ew. spirytus) dwie puszki oranżady 28 przy 8900 obr/min 41 przy 7400 obr/min trzy dekady 112,83 km/h
Wartburg 353 "Executive" Trzy sztuki w 1984 R3 na niemieckim gaźniku Benzyna (ew. whisky) dwie puszki coca-coli 29 przy 8600 obr/min 44 przy 5900 obr/min dwie dekady 113,25 km/h
Wartburg 353 "Sporting" 2010 - dziś V6-24v QOHC (wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo) Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) 3645cm3 420 przy 6700 obr/min 515 przy 3950 obr/min 4,8s 280 km/h (ograniczona elektronicznie)

Szablon:Clear

Centrum Wartburga w Nowej Hucie

Sukcesy w sporcie

Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich , nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:

  • Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995
  • Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988
  • Wygrana Pucharu Księżyca
  • Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990
  • 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi. 1992
  • Bieg po Twaróg 1993
  • Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004

Inne określenia

  • Warcibur
  • Warczyburg
  • Wartborghini
  • Wartgolf
  • Warbardżetta
  • Warczybeger
  • Wanka
  • Warczystrach
  • Warczach
  • Zwarty burek
  • Warczyblacha
  • Warczywarga