EN57: Różnice pomiędzy wersjami
(Anulowano wersję użytkownika Jurek10) |
M |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''EN57''' |
'''EN57''' – pospolite w [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] Elektryczne Zespoły <s>Trakcyjne</s> Toalet (tzw. jednostki elektryczne), rozpoznawalne po charakterystycznym zapachu [[Toaleta|ubikacji]] wewnątrz pojazdu (stąd nazwa potoczna - kibel), samozapłonach szaf wysokiego napięcia, nie zamykających się drzwiach oraz prędkości maksymalnej 110 km/h (oczywiście tam, gdzie pozwalają na to tory i nie ma ograniczenia 20km/h z powodu przegniłych podkładów). Przed podróżą należy uzbroić się w torbę płócienną (najlepiej kilka, z warzywami i innymi towarami bazarowymi) oraz krzyżówkę, aby nie wyróżniać się z tłumu podróżnych. |
||
== Jak się tym jeździ? == |
== Jak się tym jeździ? == |
||
[[Video:Kibel_VS_TGV|320px|thumb|EN57 rozkłada francuskiego TGV na łopatki.]] |
[[Video:Kibel_VS_TGV|320px|thumb|EN57 rozkłada francuskiego TGV na łopatki.]] |
||
No dobra, załóżmy że nacisnąłeś kilka guzików jak popadnie w szafie NN, podparłeś stycznik liniowy miotłą z szopy, oraz zabarykadowałeś dostęp do owej szafy. Idziemy do kabiny. Masz przed sobą dwie najważniejsze, i jedyne przydatne wajchy w kiblu: nastawnik jazdy i kran hamulca. Jazda jest tak prosta że możesz posadzić małpę na fotel mechanika i pojedzie. A więc omówmy poszczególne pozycje nastawnika: |
No dobra, załóżmy że nacisnąłeś kilka guzików jak popadnie w szafie NN, podparłeś stycznik liniowy miotłą z szopy, oraz zabarykadowałeś dostęp do owej szafy. Idziemy do kabiny. Masz przed sobą dwie najważniejsze, i jedyne przydatne wajchy w kiblu: nastawnik jazdy i kran hamulca. Jazda jest tak prosta że możesz posadzić małpę na fotel mechanika i pojedzie. A więc omówmy poszczególne pozycje nastawnika: |
||
* {{t|Luz}} |
* {{t|Luz}} pociągnij tę rączkę do siebie, baranie! |
||
* {{t|Oporowa}} |
* {{t|Oporowa}} o, w końcu jedziemy. Tylko pamiętaj, za długa jazda może spowodować spalenie się supernowoczesnych oporów rozruchowych (oraz twojego drugiego śniadania). |
||
* {{t|Szeregowa}} |
* {{t|Szeregowa}} poważna sprawa, kibel nabiera prędkości. Oficjalnie mówi się że pojedzie max 45 km/h na szeregowej, ale zostaw go tak na dłużej, a rozpędzi się dobre ponad 120 km/h, i więcej... |
||
* {{t|Równoległa}} |
* {{t|Równoległa}} jak na szeregowej dobrze pojechałeś, to tu już nieźle prujesz, możesz wyzwać [[TGV]], [[Acela Express]] oraz [[Shinkansen]] równocześnie na wyścig z tobą. |
||
* {{t|Boczniki I, II, III}} |
* {{t|Boczniki I, II, III}} po ich wrzuceniu należy powiedzieć pasażerom przez megafon żeby się czegoś złapali, oraz samemu zapiąć pasy bezpieczeństwa, bo na tych pozycjach kibel wchodzi w prędkości naddźwiękowe, a później podróżuje przez czasoprzestrzeń. Więc na co komu [[Pendolino]] w PKP, skoro jest niezwyciężony kibel? |
||
== Odmiany: == |
== Odmiany: == |
||
* {{t|Zwykła}} |
* {{t|Zwykła}} najbardziej niezawodna, żółto-niebieska, z półmiękkimi siedzeniami, służącymi głównie do ćwiczenia nożowniczych [[dresiarz]]y. Jak się zepsuje, wystarczy kopnąć w stycznik liniowy albo połączyć dwa kabelki w szafie NN (a czasem i WN). Producent zapewnia - w 100% wolny od wysoce awaryjnej elektroniki! |
||
* {{t|DeLuxe}} |
* {{t|DeLuxe}} posiada wagon 1 klasy, żeby udawać pociąg pośpieszny (albo Intercity), jest pomalowany na czerwono z białym pasem. |
||
* {{t|Plastik}} |
* {{t|Plastik}} podobno najbardziej słynna z komfortu odmiana tegoż pojazdu. Kiedyś rozpoznawalne po charakterystycznych pomarańczowych barwach. Plastikowe kanapy podobno miały służyć do zniechęcenia nożowników. |
||
* {{t|Składak}} |
* {{t|Składak}} poskładane z różnych innych EN57 kible, zazwyczaj w wyniku nagłego ataku [[Kibol|kiboli]]. Tak, czasem jeden kibel, okazuje się być tak naprawdę trzema w jednym. Jeden wagon może być ryflowany, drugi gładki, a w trzecim może mieć plastikowe siedzenia. Fajny kogel-mogel. W składaniu EZT specjalizuje się Zakład Przewozów Regionalnych w Łodzi, sekcja Idzikowice. |
||
* {{t|+1900}} |
* {{t|+1900}} takie niby-nowoczesne z kwadratową mordą żeby udawało [[EP09]], poza tym, patrz punkty wyżej. |
||
* {{t|+2000}} |
* {{t|+2000}} jeszcze „nowocześniejsze” od poprzednich, ale z plastikowym ryjem, przypominającym [[Kibel|deskę klozetową]] (pewnie po to aby pasowało do przezwiska: „kibel”). Dodatkową atrakcją, w porównaniu z całą resztą, są przyciski czuwaka i opuszczania pantografów umieszczone w różnych miejscach. Dzięki temu [[Maszynista|maszynista]] ma dodatkową rozrywkę podczas jazdy. |
||
* {{t|KM}} Prawdopodobnie skrót od |
* {{t|KM}} Prawdopodobnie skrót od „kur*a mać!”, gdyż ze względu na zaawansowaną technologię psuły się w rękach [[maszynista|łukowskich maszynistów]]. Podczas przebudowy dodano im jakieś śmieszne pudełka na dachu zwane klimatyzacją, nowe okna, nowe siedzenia, no i oczywiście założono deskę sedesową na czoło. Pomalowane na zielono, co by cieszyły niezadowolonych pasażerów swym widokiem. |
||
* {{t|AKM}} Akronim od |
* {{t|AKM}} Akronim od „asynchroniczny kiblo-mobil”. Czyli EN57 przerobiony na produkt statko-kosmiczno-podobny. Jak można się domyśleć, ma ''plastikową buzię'', elektroniczne sterowanie z promu Discovery oraz [[Microsoft Windows|Windowsa '97]], który zawiesza cały osprzęt pojazdu w moment, wobec czego całą jednostkę trzeba zdjąć z trasy, zastąpić normalnym kiblem, i w lokomotywowni próbować zresetować Windowsa. Zachęciło to KM do dalszych prac modernizacyjnych do tego standardu, specjalnie z myślą o podróżnych. |
||
== Produkty kiblopodobne == |
== Produkty kiblopodobne == |
||
Ponadczasowy sukces EN57 zachęcił wrocławski [[Pafawag]] do rozszerzenia swojej oferty toaletowozów. A są to: |
Ponadczasowy sukces EN57 zachęcił wrocławski [[Pafawag]] do rozszerzenia swojej oferty toaletowozów. A są to: |
||
* {{t|EN71}} |
* {{t|EN71}} dzyli 3+1=4. Wiele z nich jest „składakami” zmontowanymi z kibli. |
||
* {{t|EW58}} |
* {{t|EW58}} technologicznie lepsze od EN57, ale żarły za dużo prądu i były wykonane z materiałów łatwopalnych. Jednostki jeszcze jeżdżą aż nie zdezintegrują się podczas jazdy. Występują tylko na [[SKM Trójmiasto|Trójmiejskiej SKM]]. |
||
* {{t|EW60}} |
* {{t|EW60}} prawie to samo co powyższe, ale miało więcej drzwi, i tylko jeden jeden wagon silnikowy. No i wyprodukowano tylko dwie sztuki. W 2005 kupiły je [[Koleje Mazowieckie|KM]], montując oczywiście ''stylową'' deskę sedesową na czole składów. Posiadają także funkcję katapultowania [[Gówno|kupy]] z zamkniętego obiegu WC. |
||
* {{t|ED72}} |
* {{t|ED72}} podobne do kibla DeLuxe i +1900, ale ma 4 wagony, co by udawać nowoczesny pojazd. |
||
* {{t|ED73}} |
* {{t|ED73}} prawie takie samo co ED72, ale bardziej podrasowany, rozpędza się o 10 km/h więcej niż kibel oraz ma pantograf połówkowy. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz w 1997, bo stwierdzono że nie ma sensu ekonomicznego budować więcej, ze względu na ponadczasowość kibli. |
||
== Galeria == |
== Galeria == |
Wersja z 18:53, 30 lis 2011
EN57 – pospolite w PKP Elektryczne Zespoły Trakcyjne Toalet (tzw. jednostki elektryczne), rozpoznawalne po charakterystycznym zapachu ubikacji wewnątrz pojazdu (stąd nazwa potoczna - kibel), samozapłonach szaf wysokiego napięcia, nie zamykających się drzwiach oraz prędkości maksymalnej 110 km/h (oczywiście tam, gdzie pozwalają na to tory i nie ma ograniczenia 20km/h z powodu przegniłych podkładów). Przed podróżą należy uzbroić się w torbę płócienną (najlepiej kilka, z warzywami i innymi towarami bazarowymi) oraz krzyżówkę, aby nie wyróżniać się z tłumu podróżnych.
Jak się tym jeździ?
320px|thumb|EN57 rozkłada francuskiego TGV na łopatki. No dobra, załóżmy że nacisnąłeś kilka guzików jak popadnie w szafie NN, podparłeś stycznik liniowy miotłą z szopy, oraz zabarykadowałeś dostęp do owej szafy. Idziemy do kabiny. Masz przed sobą dwie najważniejsze, i jedyne przydatne wajchy w kiblu: nastawnik jazdy i kran hamulca. Jazda jest tak prosta że możesz posadzić małpę na fotel mechanika i pojedzie. A więc omówmy poszczególne pozycje nastawnika:
- Szablon:T pociągnij tę rączkę do siebie, baranie!
- Szablon:T o, w końcu jedziemy. Tylko pamiętaj, za długa jazda może spowodować spalenie się supernowoczesnych oporów rozruchowych (oraz twojego drugiego śniadania).
- Szablon:T poważna sprawa, kibel nabiera prędkości. Oficjalnie mówi się że pojedzie max 45 km/h na szeregowej, ale zostaw go tak na dłużej, a rozpędzi się dobre ponad 120 km/h, i więcej...
- Szablon:T jak na szeregowej dobrze pojechałeś, to tu już nieźle prujesz, możesz wyzwać TGV, Acela Express oraz Shinkansen równocześnie na wyścig z tobą.
- Szablon:T po ich wrzuceniu należy powiedzieć pasażerom przez megafon żeby się czegoś złapali, oraz samemu zapiąć pasy bezpieczeństwa, bo na tych pozycjach kibel wchodzi w prędkości naddźwiękowe, a później podróżuje przez czasoprzestrzeń. Więc na co komu Pendolino w PKP, skoro jest niezwyciężony kibel?
Odmiany:
- Szablon:T najbardziej niezawodna, żółto-niebieska, z półmiękkimi siedzeniami, służącymi głównie do ćwiczenia nożowniczych dresiarzy. Jak się zepsuje, wystarczy kopnąć w stycznik liniowy albo połączyć dwa kabelki w szafie NN (a czasem i WN). Producent zapewnia - w 100% wolny od wysoce awaryjnej elektroniki!
- Szablon:T posiada wagon 1 klasy, żeby udawać pociąg pośpieszny (albo Intercity), jest pomalowany na czerwono z białym pasem.
- Szablon:T podobno najbardziej słynna z komfortu odmiana tegoż pojazdu. Kiedyś rozpoznawalne po charakterystycznych pomarańczowych barwach. Plastikowe kanapy podobno miały służyć do zniechęcenia nożowników.
- Szablon:T poskładane z różnych innych EN57 kible, zazwyczaj w wyniku nagłego ataku kiboli. Tak, czasem jeden kibel, okazuje się być tak naprawdę trzema w jednym. Jeden wagon może być ryflowany, drugi gładki, a w trzecim może mieć plastikowe siedzenia. Fajny kogel-mogel. W składaniu EZT specjalizuje się Zakład Przewozów Regionalnych w Łodzi, sekcja Idzikowice.
- Szablon:T takie niby-nowoczesne z kwadratową mordą żeby udawało EP09, poza tym, patrz punkty wyżej.
- Szablon:T jeszcze „nowocześniejsze” od poprzednich, ale z plastikowym ryjem, przypominającym deskę klozetową (pewnie po to aby pasowało do przezwiska: „kibel”). Dodatkową atrakcją, w porównaniu z całą resztą, są przyciski czuwaka i opuszczania pantografów umieszczone w różnych miejscach. Dzięki temu maszynista ma dodatkową rozrywkę podczas jazdy.
- Szablon:T Prawdopodobnie skrót od „kur*a mać!”, gdyż ze względu na zaawansowaną technologię psuły się w rękach łukowskich maszynistów. Podczas przebudowy dodano im jakieś śmieszne pudełka na dachu zwane klimatyzacją, nowe okna, nowe siedzenia, no i oczywiście założono deskę sedesową na czoło. Pomalowane na zielono, co by cieszyły niezadowolonych pasażerów swym widokiem.
- Szablon:T Akronim od „asynchroniczny kiblo-mobil”. Czyli EN57 przerobiony na produkt statko-kosmiczno-podobny. Jak można się domyśleć, ma plastikową buzię, elektroniczne sterowanie z promu Discovery oraz Windowsa '97, który zawiesza cały osprzęt pojazdu w moment, wobec czego całą jednostkę trzeba zdjąć z trasy, zastąpić normalnym kiblem, i w lokomotywowni próbować zresetować Windowsa. Zachęciło to KM do dalszych prac modernizacyjnych do tego standardu, specjalnie z myślą o podróżnych.
Produkty kiblopodobne
Ponadczasowy sukces EN57 zachęcił wrocławski Pafawag do rozszerzenia swojej oferty toaletowozów. A są to:
- Szablon:T dzyli 3+1=4. Wiele z nich jest „składakami” zmontowanymi z kibli.
- Szablon:T technologicznie lepsze od EN57, ale żarły za dużo prądu i były wykonane z materiałów łatwopalnych. Jednostki jeszcze jeżdżą aż nie zdezintegrują się podczas jazdy. Występują tylko na Trójmiejskiej SKM.
- Szablon:T prawie to samo co powyższe, ale miało więcej drzwi, i tylko jeden jeden wagon silnikowy. No i wyprodukowano tylko dwie sztuki. W 2005 kupiły je KM, montując oczywiście stylową deskę sedesową na czole składów. Posiadają także funkcję katapultowania kupy z zamkniętego obiegu WC.
- Szablon:T podobne do kibla DeLuxe i +1900, ale ma 4 wagony, co by udawać nowoczesny pojazd.
- Szablon:T prawie takie samo co ED72, ale bardziej podrasowany, rozpędza się o 10 km/h więcej niż kibel oraz ma pantograf połówkowy. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz w 1997, bo stwierdzono że nie ma sensu ekonomicznego budować więcej, ze względu na ponadczasowość kibli.
Galeria
- SKM WaWa.jpg
Oryginalne malowanie tylko z tabliczką SKM
- 800px-EN57 classic interior.jpg
Wygodne siedzenia w najnowszej wersji EN57