Nonsensopedia:Opisywanie grafik: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (→Elementy składowe opisu: dr. tech.) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (Ostrzyciel przeniósł stronę Nonsensopedia:Licencje grafik na Pomoc:Opisywanie grafik bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: ...powiedzmy że do Pomocy, przynajmniej na razie póki Amoniak na to nie spojrzy, do tego kompletnie niepoprawny tytuł był) |
(Brak różnic)
|
Wersja z 16:50, 17 lip 2019
Każdy materiał musi mieć określoną i udowodnioną licencję. Jeśli jej nie posiada, zostanie wkrótce po przesłaniu usunięta. Oto wskazówki, jak dobrać odpowiednią licencję:
Elementy składowe opisu
Każdy opis grafiki powinien składać się co najmniej z poniższych elementów:
- linku do oryginału (jeśli to nie jest praca własna);
- informacji o autorze;
- licencji.
Podczas przesyłania pliku w formularzu powinien pojawić się szablon {{information}}
(jeśli go nie ma, należy skopiować poniższy), który wyświetla się w takiej postaci:
{{Information |description= |date= |source= |author= |permission= |other_versions= }}
Widać zatem, że wyposażony jest zarówno w najpotrzebniejsze rubryki, jak i miejsca na informacje dodatkowe.
Lista parametrów
- Description – opis pliku. Możesz w nim popisać się swoją wyobraźnią albo po prostu wskazać, jakie planujesz zastosowanie dla pliku. Choć nie jest obowiązkowy, warto go uzupełnić, aby ułatwić (bądź utrudnić) pracę indeksatorom wyszukiwarek.
- Date – całkowicie opcjonalna rubryka. Przydaje się w dość konkretnym przypadku – kiedy trzeba udowodnić, że praca należy lub może należeć do domeny publicznej ze względu na wygaśnięcie majątkowych praw autorskich (co odbywa się zwykle po 70 latach od śmierci twórcy).
- Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
- Source – parametr obowiązkowy. W tym miejscu podajesz źródło pliku.
- Jeśli plik jest pobrany z Internetu, umieść odnośnik do strony, z której go pobrano (NIE hotlinkuj samej pracy!). Może się też okazać, że witryna, która udostępnia materiał, podaje jako miejsce pochodzenia inny odnośnik lub zamieszcza informacje o publikacji papierowej – ogólna zasada jest taka, aby docierać do możliwie pierwotnego źródła (choć w przypadku skanu można odesłać do informacji o procesie skanowania). W przypadku filmów i gier sprawa jest prosta – po prostu podajesz ich tytuły.
- Author – musisz go podać zarówno, jeżeli materiał jest klasycznie chroniony, jak i gdy opatrzono go niektórymi wolnymi licencjami (głównie CC, GFDL, a także wspomniana już PD-old). Witryny, które z założenia służą udostępnianiu grafik (np. Flickr), posiadają profile użytkowników – wskazane jest, aby zamieścić odnośnik do takiego profilu. Na stronach prywatnych poszukaj sekcji „O mnie”, ewentualnie „Kontakt”.
- Jeśli to Ty jesteś autorem dzieła, po prostu podaj odnośnik do swojej strony użytkownika – format linku będzie wyglądał tak:
[[Użytkownik:Nonsensik|]]
.
- Permission – miejsce, w którym wskazujesz licencję wgranego przez siebie pliku. W tym celu korzystasz z odpowiednich szablonów – tutaj i tutaj odnajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat. Jeżeli grafika jest Twojego autorstwa, szablon licencji umieść jako parametr szablonu
{{self}}
. - Other_versions – parametr opcjonalny, rzadko stosowany. Umieszczane są tu utwory pochodne bądź w inny sposób związane z opisywanym materiałem (np. jeśli wgrywasz etap jakiejś instrukcji, możesz wskazać na pozostałe jej części).
- Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
Szablony dodatkowe
Oprócz parametrów szablonu {{information}}
możesz zetknąć się z kilkoma dodatkowymi informacjami:
Szablon | Opis |
---|---|
{{GNM}}
|
Grafika, która decyzją społeczności uzyskała medal. |
{{Niewektorowa}}
|
Grafika rastrowa, która składa się z prostych elementów – w takich przypadkach zaleca się, aby została przekształcona w grafikę wektorową. Może się też zdarzyć, że pomimo istnienia obrazka w postaci wektorowej ktoś przesyła jego rastrowy „odcisk”. |
{{Wektorowa}}
|
Grafika wektorowa. W odróżnieniu od grafiki rastrowej może być bez przeszkód powiększana. Format ten pozwala także na przechowywanie elementów warstwami oraz nadawanie poszczególnym z nich indywidualnych zastosowań. |
Wszystkie powinny być umieszczane nad {{information}}
. Pozwala to na zachowanie pierwszeństwa kategorii technicznych przed licencyjnymi (domyślnie ukrytymi) i tematycznymi.