Przyspieszenie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (×3)
(grafika i kiepskie żarty dla tych żyjących w innym układzie odniesienia)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:600px-AAAAAA small.png|thumb|250px|Reakcja obiektu ludzkiego na przyspieszenie. Na zdjęciu widoczny efekt Dopplera oraz zakrzywienie obrazu wynikające z transformacji Lorentza.]]
'''Przyspieszenie''' (skrót „a”, z łac. ''[[AAAAA|aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!]]'') – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który [[Isaac Newton]] zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd.
'''Przyspieszenie''' (skrót „a”, z łac. ''[[AAAAA|aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!]]'') – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który [[Isaac Newton]] zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd.



Wersja z 14:03, 11 sie 2019

Reakcja obiektu ludzkiego na przyspieszenie. Na zdjęciu widoczny efekt Dopplera oraz zakrzywienie obrazu wynikające z transformacji Lorentza.

Przyspieszenie (skrót „a”, z łac. aaaaaaaaaaaAAAAAA!!!) – ujemne opóźnienie. Główny powód, przez który Isaac Newton zarobił jabłkiem w czerep, a kierowcy ciężarówek są w stanie rozpędzić swoje wspaniałe maszyny, by móc szybciej rozwozić świeże bułki, wędliny itd.

Definicja matematyczna

Kinematyka oparta jest na rachunku różniczkowym, co pozwala na zdefiniowanie ruchu za pomocą pochodnych po czasie, i tak:

  • Prędkość (v) – pochodna drogi po czasie [m/s]
  • Przyspieszenie (a) – pochodna prędkości po czasie [m/s2]
  • Zryw (z) – pochodna przyspieszenia po czasie [m/s3]
  • Udar (u) – pochodna zrywu po czasie [m/s4]
  • Werwa (w) – pochodna udaru po czasie [m/s5]
  • Spurt (r) – pochodna werwy po czasie [m/s6]
  • Trzask (k) – pochodna spurtu po czasie [m/s7]
  • Pstryk (y) – pochodna trzasku po czasie [m/s8]
  • Pyk (ą) – pochodna pstryku po czasie [m/s9]
  • Szlag (ż) – pochodna pyku po czasie [m/s10]
  • Dopał (ł) – pochodna szlagu po czasie [m/s11]

Przykład

Nieruchome ciało trafił jasny szlag o wartości 3 m/s10. Wylicz przesunięcie ciała po 1 sekundzie i jego werwę.
Dla ciała nieruchomego wszystkie wartości początkowe są równe 0, toteż ż = d10s/dt10 = d5w/dt5, czyli: w = ∫∫∫∫∫ż(t)dt5 oraz s = ∫∫∫∫∫∫∫∫∫∫ż(t)dt10, co jak łatwo zauważyć daje w = żt5/120, a także s = żt10/3620800. Daje to ok. 828 nm przesunięcia oraz 25 mm/s5 werwy.


Katomic.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny fizyki. Jeżeli wiesz dlaczego elektrony w kablu poruszają się odwrotnie do przepływu prądu – rozbuduj go.