Pociąg: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (rv, to jest związane z koleją) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Tgv-icon.png|thumb|200px|Ikonka pociągu]] |
[[Grafika:Tgv-icon.png|thumb|200px|Ikonka pociągu]] |
||
[[Grafika:Baterie.jpg|thumb|200px|Bateryjny pociąg]] |
[[Grafika:Baterie.jpg|thumb|200px|Bateryjny pociąg]] |
||
'''Pociąg''' (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ''ciapąg'') – środek transportu składający się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon|wagonów]], [[maszynista|maszynisty]], [[kierownik pociągu|kierownika pociągu]] i [[konduktor|konduktorów]]. Został wymyślony w roku 1829, aby [[szyny]], [[rogatka|rogatki]], [[semafor]]y i [[dworzec kolejowy|dworce kolejowe]] miały jakieś zastosowanie. |
'''Pociąg''' (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ''ciapąg'', czasem ''obciąg'') – środek transportu składający się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon|wagonów]], [[maszynista|maszynisty]], [[kierownik pociągu|kierownika pociągu]] i [[konduktor|konduktorów]]. Został wymyślony w roku 1829, aby [[szyny]], [[rogatka|rogatki]], [[semafor]]y i [[dworzec kolejowy|dworce kolejowe]] miały jakieś zastosowanie. |
||
Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez [[pasażer]]ów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką. |
Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez [[pasażer]]ów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką. |
Wersja z 18:17, 9 gru 2007
Pociąg (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ciapąg, czasem obciąg) – środek transportu składający się z lokomotywy, wagonów, maszynisty, kierownika pociągu i konduktorów. Został wymyślony w roku 1829, aby szyny, rogatki, semafory i dworce kolejowe miały jakieś zastosowanie.
Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez pasażerów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką.
Pociąg często występuje w zadaniach z matematyki.