Wolfenstein 3D: Różnice pomiędzy wersjami
M (Drobne) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Wolf3d.jpg|right|thumb|250px|right|Idzie. Pora na głupi kawał!]] |
[[Grafika:Wolf3d.jpg|right|thumb|250px|right|Idzie. Pora na głupi kawał!]] |
||
'''Wolfenstein 3D''' – gra FPS wydana przez [[id Software]] w roku 1992 w celu wyżycia się na [[Niemcy|szwabach]]. Tytuł mówi nam o grafice 3D, ale w rzeczywistości jest to 2.5D (prawdopodobnie dlatego, że "Wolfenstein 2.5D" brzmiałoby głupio). Posiada ona niesłychaną liczbę 60 poziomów i aż 4 możliwości masakrowania pikselowatych wrogów. Jej fabuła jest niemiłosiernie skomplikowana, a to z powodu faktu, że była ona wymyślona na [[Sobór Watykański|Soborze Watykańskim]], tak jak gry [[Doom]]. |
'''Wolfenstein 3D''' – gra FPS wydana przez [[id Software]] w roku 1992 w celu wyżycia się na [[Niemcy|szwabach]]. Tytuł mówi nam o grafice 3D, ale w rzeczywistości jest to 2.5D (prawdopodobnie dlatego, że "Wolfenstein 2.5D" brzmiałoby głupio). Posiada ona niesłychaną liczbę 60 poziomów i aż 4 możliwości masakrowania pikselowatych wrogów. Jej fabuła jest niemiłosiernie skomplikowana, a to z powodu faktu, że była ona wymyślona na [[Sobór Watykański|Soborze Watykańskim]], tak jak gry [[Doom]]. |
||
== Przebieg gry == |
== Przebieg gry == |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
== Wrogowie == |
== Wrogowie == |
||
* '''Attack Dog''' – prosty psiak, który został wyszkolony do zadawania nam niewielkich obrażeń. Ginie po jakiejkolwiek próbie zabicia go. |
* '''Attack Dog''' – prosty psiak, który został wyszkolony do zadawania nam niewielkich obrażeń. Ginie po jakiejkolwiek próbie zabicia go. Zabiera maksymalnie 10 HP. |
||
* '''Guard''' – tradycyjny, przydupiasty żołnierzyk, który ledwo umie korzystać z pistoletu. Najprawdopodobniej jest też głuchy, albowiem można przebiec obok niego i nie usłyszy. |
* '''Guard''' – tradycyjny, przydupiasty żołnierzyk, który ledwo umie korzystać z pistoletu. Najprawdopodobniej jest też głuchy, albowiem można przebiec obok niego i nie usłyszy. |
||
* '''Gestapo''' – mocno ulepszona wersja tego poprzedniego, tyle że jest bardziej napakowany i nosi przy sobie machine gun. Najbardziej lubią go zabijać [[kibol]]e, a to głównie ze względu na jego policyjny mundur. |
* '''Gestapo''' – mocno ulepszona wersja tego poprzedniego, tyle że jest bardziej napakowany i nosi przy sobie machine gun. Najbardziej lubią go zabijać [[kibol]]e, a to głównie ze względu na jego policyjny mundur. |
||
* '''Officer''' – prawdziwy twardziel, lata z białym mundurkiem i [[szpan]]uje pistolecikiem identycznym jak u Guarda (przynajmniej szybciej strzela). Ba, potrafi nawet otwierać drzwi. |
* '''Officer''' – prawdziwy twardziel, lata z białym mundurkiem i [[szpan]]uje pistolecikiem identycznym jak u Guarda (przynajmniej szybciej strzela). Ba, potrafi nawet otwierać drzwi i poruszać się po linii innej niż prosta. |
||
* '''Mutant''' – wyjątkowo trudny przeciwnik, posługuje się machine gunem znacznie lepiej niż Gestapo, nosi podarty zielony mundur z Wariatkowa, jest cały blady i prawdopodobnie na jego podstawie został oparty [[Czesio]]. |
* '''Mutant''' – wyjątkowo trudny przeciwnik, posługuje się machine gunem znacznie lepiej niż Gestapo, nosi podarty zielony mundur z Wariatkowa, jest cały blady i prawdopodobnie na jego podstawie został oparty [[Czesio]] (lub odwrotnie). |
||
* '''Hitler Ghost''' – [[satanista]] z łbem [[Adolf Hitler|Hitlera]], który puszcza fireballe zadające heavy damage. [[Emo (ludzie)|Emo]] starają się unikać zabijania tych potworów ze względu na ich emo-wygląd. |
* '''Hitler Ghost''' – [[satanista]] z łbem [[Adolf Hitler|Hitlera]], który puszcza fireballe zadające heavy damage. [[Emo (ludzie)|Emo]] starają się unikać zabijania tych potworów ze względu na ich emo-wygląd. |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
Na koniec małą ciekawostka – każda broń korzysta z jednego rodzaju amunicji, czyli jeśli wytrzepiesz wszystko w Chain gunie – możesz się pożegnać z korzystaniem z pistoletu czy machine guna. |
Na koniec małą ciekawostka – każda broń korzysta z jednego rodzaju amunicji, czyli jeśli wytrzepiesz wszystko w Chain gunie – możesz się pożegnać z korzystaniem z pistoletu czy machine guna. |
||
[[Kategoria:Gry komputerowe]] |
[[Kategoria:Gry komputerowe]] |
Wersja z 10:03, 6 cze 2010
Wolfenstein 3D – gra FPS wydana przez id Software w roku 1992 w celu wyżycia się na szwabach. Tytuł mówi nam o grafice 3D, ale w rzeczywistości jest to 2.5D (prawdopodobnie dlatego, że "Wolfenstein 2.5D" brzmiałoby głupio). Posiada ona niesłychaną liczbę 60 poziomów i aż 4 możliwości masakrowania pikselowatych wrogów. Jej fabuła jest niemiłosiernie skomplikowana, a to z powodu faktu, że była ona wymyślona na Soborze Watykańskim, tak jak gry Doom.
Przebieg gry
Fabuła gry jest bardzo uproszczona: gracz wciela się w amerykańskiego żołnierza polskiego pochodzenia – Williama Josepha Blazkowicza, który niestety coś jak zwykle zawalił i został uwięziony w przerażającej twierdzy Wolfenstein. Słabo tam żywią, więc próbuje stamtąd zwiać, walcząc z zastępami idiotów wyszkolonych hitlerowców, a także psów strażniczych (będących najprwawdopodobniej efektem zagubionych plemników Szarika). W budynku ukryte są tajne przejścia i skrytki, o których istnieniu nie mają pojęcia nawet sami gospodarze zamku.
Pod koniec każdego epizodu musimy skopać tyłek jakiemuś współpracownikowi Hitlera (lub samemu Hitlerowi). Najczęściej są to napakowani mięśniacy, którzy są w stanie udźwignąć 2 chainguny i strzelić z nich bez ryzyka zawału serca.
Wrogowie
- Attack Dog – prosty psiak, który został wyszkolony do zadawania nam niewielkich obrażeń. Ginie po jakiejkolwiek próbie zabicia go. Zabiera maksymalnie 10 HP.
- Guard – tradycyjny, przydupiasty żołnierzyk, który ledwo umie korzystać z pistoletu. Najprawdopodobniej jest też głuchy, albowiem można przebiec obok niego i nie usłyszy.
- Gestapo – mocno ulepszona wersja tego poprzedniego, tyle że jest bardziej napakowany i nosi przy sobie machine gun. Najbardziej lubią go zabijać kibole, a to głównie ze względu na jego policyjny mundur.
- Officer – prawdziwy twardziel, lata z białym mundurkiem i szpanuje pistolecikiem identycznym jak u Guarda (przynajmniej szybciej strzela). Ba, potrafi nawet otwierać drzwi i poruszać się po linii innej niż prosta.
- Mutant – wyjątkowo trudny przeciwnik, posługuje się machine gunem znacznie lepiej niż Gestapo, nosi podarty zielony mundur z Wariatkowa, jest cały blady i prawdopodobnie na jego podstawie został oparty Czesio (lub odwrotnie).
- Hitler Ghost – satanista z łbem Hitlera, który puszcza fireballe zadające heavy damage. Emo starają się unikać zabijania tych potworów ze względu na ich emo-wygląd.
Broń w Wolfie 3D
Provided ID could not be validated.
- Knife (nóż) – Przyrząd dla chorych sadystów torturujących wrogów lub dla poważnych graczy, którym skończyło się ammo. Nadaje się tylko do zabijania psów i guardów.
- Pistol (pistolet) – z nim zaczynamy grę. Bardzo słaba broń, szybko trzeba znaleźć lepszą. Nadaje się tylko do usuwania najprostszych przeciwników. Lepiej nie używać jej w walce z Hitlerem mówiąc "Stój, policja!", bo wiadomo, że zarobimy parę kulek w łepetynę.
- Machine gun (karabin maszynowy) – broń, dzięki której możemy załatwić większą liczbę oponentów. Ammo nie kończy się tak szybko, sprawnie zdejmuje wrogów...pełny serwis! Zabijanie nim guardów to czysta przyjemność (szczególnie dla sadystów).
- Chain Gun (CKM) – Broń, która szybko zabija, ale szybko się też marnuje amunicja. Powoduje długie cierpienie SS-Mannów, gdyż sporo naboi ich przedziurawia. Dobra maszyna do torturowania. Sześć luf. Dzięki tej broni nikt się do ciebie nie dobierze. A jak już, to będzie dziurawy. Świetna do szpanu.
Na koniec małą ciekawostka – każda broń korzysta z jednego rodzaju amunicji, czyli jeśli wytrzepiesz wszystko w Chain gunie – możesz się pożegnać z korzystaniem z pistoletu czy machine guna.