Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami
M (jeszcze jedno) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Abdul Nabahadżim|Abdula Nabahadżima]], chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej. |
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Abdul Nabahadżim|Abdula Nabahadżima]], chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej. |
||
== Modele i wersje silnikowe == |
|||
== Osiągi == |
|||
{| class=wikitable style="font-size:80%;width:75%" |
|||
|+ |
|||
* ''V max'' = 489+ km/h (pewnie dałoby się więcej ale tor by się stopił od takiej szybkości) |
|||
! Model |
|||
* ''Przyspieszenie 0-100 km/h'' = 1.1 s |
|||
! Lata produkcji |
|||
* ''Masa'' = 900 kg |
|||
! Typ silnika |
|||
* ''Silnik'' = Wolnossący V16 z 4 turbosprężarkami |
|||
! Zasilanie |
|||
* ''Paliwo'' = Benzyna ekstrakcyjna zmieszana z olejem w stosunku 1:66,6 lub podtlenek LPG (w modelu 1.3) |
|||
! Pojemność silnika |
|||
* ''Cylindry'': 2+5-90-20%:(67-45)+6=... nie wiem, chyba 12 |
|||
! Moc (Km) |
|||
! Moment Obrotowy (Nm) |
|||
* ''Pojemnośc silnika'' = 992 cm<sup>3</sup> |
|||
! Przyśpieszenie 0-100 |
|||
* ''Pojemność bagażnika'' = 2 [[Krowa|krowy]] i 4 butelki 0,5 litra [[wino|wina]] owocowego rodzimej (polskiej) produkcji zawierającej bardzo dużo związków siarki potocznie zwane winem (np. ''Czar PGR-u'' lub ''Szato de Jabol''). |
|||
! Prędkość maksymalna |
|||
* ''Skrzynia biegów'' = Dwubiegowa, z trzema biegami wstecznymi |
|||
|- |
|||
* ''Maksymalne obroty'' = 25.000 rpm |
|||
!colspan="9" align=center|'''Silniki benzynowe:''' |
|||
|- |
|||
! '''Wartburg 353 "Popular"''' |
|||
|1410 - 2014 |
|||
|R3 na ruskim gaźniku |
|||
|Benzyna (ew. spirytus) |
|||
|dwie puszki oranżady |
|||
|28 przy 8900 obr/min |
|||
|41 przy 7400 obr/min |
|||
|trzy dekady |
|||
|112,83 km/h |
|||
|- |
|||
! '''Wartburg 353 "Executive"''' |
|||
|Trzy sztuki w 1984 |
|||
|R3 na niemieckim gaźniku |
|||
|Benzyna (ew. whisky) |
|||
|dwie puszki coca-coli |
|||
|29 przy 8600 obr/min |
|||
|44 przy 5900 obr/min |
|||
|dwie dekady |
|||
|113,25 km/h |
|||
|- |
|||
! '''Wartburg 353 "Sporting"''' |
|||
|2010 - dziś |
|||
|V6-24v QOHC (wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo) |
|||
|Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) |
|||
|3645cm3 |
|||
|420 przy 6700 obr/min |
|||
|515 przy 3950 obr/min |
|||
|4,8s |
|||
|280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
|||
|- |
|||
|} |
|||
{{clear}} |
|||
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|right|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]] |
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|right|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]] |
Wersja z 01:04, 26 gru 2011
Wartburg – Samochodo-książo-zamko-fazaka
Historia modelu
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Abdula Nabahadżima, chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z pingwinami plany zaginęły i dopiero w roku 1967 podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w 1980 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1985. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Modele i wersje silnikowe
Model | Lata produkcji | Typ silnika | Zasilanie | Pojemność silnika | Moc (Km) | Moment Obrotowy (Nm) | Przyśpieszenie 0-100 | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | ||||||||
Wartburg 353 "Popular" | 1410 - 2014 | R3 na ruskim gaźniku | Benzyna (ew. spirytus) | dwie puszki oranżady | 28 przy 8900 obr/min | 41 przy 7400 obr/min | trzy dekady | 112,83 km/h |
Wartburg 353 "Executive" | Trzy sztuki w 1984 | R3 na niemieckim gaźniku | Benzyna (ew. whisky) | dwie puszki coca-coli | 29 przy 8600 obr/min | 44 przy 5900 obr/min | dwie dekady | 113,25 km/h |
Wartburg 353 "Sporting" | 2010 - dziś | V6-24v QOHC (wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo) | Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) | 3645cm3 | 420 przy 6700 obr/min | 515 przy 3950 obr/min | 4,8s | 280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Sukcesy w sporcie
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich , nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
- Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995
- Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988
- Wygrana Pucharu Księżyca
- Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990
- 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi. 1992
- Bieg po Twaróg 1993
- Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004
Inne określenia
- Warcibur
- Warczyburg
- Wartborghini
- Wartgolf
- Warbardżetta
- Warczybeger
- Wanka
- Warczystrach
- Warczach
- Zwarty burek
- Warczyblacha
- Warczywarga