Ryzyko (gra): Różnice pomiędzy wersjami
M (→Przygotowanie) |
M |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Zasady gry == |
== Zasady gry == |
||
=== Przygotowanie === |
=== Przygotowanie === |
||
Po otworzeniu pudełka z grą należy posegregować figurki [[Kolory|kolorami]], bowiem wcześniej zdążyły się całkowicie wymieszać. Etap ten zajmuje około 90% całego czasu [[Gra: |
Po otworzeniu pudełka z grą należy posegregować figurki [[Kolory|kolorami]], bowiem wcześniej zdążyły się całkowicie wymieszać. Etap ten zajmuje około 90% całego czasu [[Gra:Strona główna|gry]]. Chyba, że [[Nonźródła:Jestem Hardkorem|jesteś hardkorem]] i popakowałeś wcześniej żołnierzyki do woreczków foliowych. Następnie gracze <s>biją się</s> ustalają kolory swoich armii. Jeżeli myślałeś, że nie będzie już zabawy z przebieraniem w dziesiątkach małych figurek to [[zonk]]! W tym momencie każdy z graczy wybiera kilkanaście żołnierzyków swojego koloru. Następnie wybrany zostaje bankier, który będzie pełnił rolę kozła ofiarnego. Sam już będzie się męczył z figurkami i tasował karty. |
||
=== Przebieg gry === |
=== Przebieg gry === |
Wersja z 13:51, 17 sie 2013
Z Konga go!
- Przeciętny gracz podczas gry w Ryzyko
Ryzyko – jak sama nazwa wskazuje, jest to gra dla dwóch do sześciu graczy o podbój świata. Z grubsza polega ona na wyciąganiu z pudełka pojedynczych żołnierzyków, rzucaniu kostkami w siebie i denerwowaniu się, że jeden pionek przeciwnika rozwala naszą pięćdziesięciofigurkową armię. Znana i lubiana na całym świecie – przynajmniej w tych regionach, które zostały umieszczone na mapie gry, a więc z wyłączeniem Antarktydy i Arktyki.
Zasady gry
Przygotowanie
Po otworzeniu pudełka z grą należy posegregować figurki kolorami, bowiem wcześniej zdążyły się całkowicie wymieszać. Etap ten zajmuje około 90% całego czasu gry. Chyba, że jesteś hardkorem i popakowałeś wcześniej żołnierzyki do woreczków foliowych. Następnie gracze biją się ustalają kolory swoich armii. Jeżeli myślałeś, że nie będzie już zabawy z przebieraniem w dziesiątkach małych figurek to zonk! W tym momencie każdy z graczy wybiera kilkanaście żołnierzyków swojego koloru. Następnie wybrany zostaje bankier, który będzie pełnił rolę kozła ofiarnego. Sam już będzie się męczył z figurkami i tasował karty.
Przebieg gry
Ten etap rozgrywki jest szczególnie emocjonujący. To tutaj następują wszystkie wojny rozmowy dyplomatyczne, zbrodnie na ludności cywilnej walki oraz okupacje wyzwolenia rdzennej ludności spod totalitarnych rządów naszych przeciwników. Najpierw gracze po kolei, zaczynając od gracza siedzącego po lewej od bankiera, zgodnie z ruchem wskazówek zegara[1], wybierają swoje terytoria początkowe. W ten sposób powstają imperia obejmujące tereny we wszystkich zakątkach świata, przykładowo dwa miasteczka w Ameryce Północnej, pięć wiosek w Afryce i sklep monopolowy w Wielkiej Brytanii.
Rozpoczyna się właściwa rozgrywka. Gracze po kolei odbywają swoje tury. W zasadzie, najczęściej gracz rozpoczynający w pierwszym swoim ruchu zagarnia ze trzy kontynenty, a później jest już nie do pokonania, ale mimo to gracze nie poddają się do końca. W trakcie swojej tury gracz najpierw otrzymuje posiłki zależne od ilości kontrolowanych terytoriów, posiadanych kart, posiadanych sklepów monopolowych, wartości swojego IQ, ilości pierwotniaków na czubku palca serdecznego lewej ręki oraz paru innych czynników. Rozstawia figurki jak mu się widzi i podbija terytoria przeciwników. Albo i swoje, jeśli ma ochotę. Gdy mu się znudzi podejmie strategiczną decyzję o zakończeniu działań wojskowych wyjmuje kartę ze stosu i się cieszy.
Walka
Niewątpliwie najważniejszy element gry. Polega na rzucaniu kostkami tak, aby przewrócić figurki przeciwnika stojące na planszy, jednocześnie nie przewracając swoich. Nie jest to wbrew pozorom proste, szczególnie przy większych rozmiarach swojego imperium. Dlatego im więcej mamy terytoriów, tym więcej przegrywamy bitew. Innymi słowy, im bardziej wygrywamy, tym bardziej przegrywamy. Dzięki temu gra zapewnia wiele godzin dobrej zabawy. Ze względu na refleks wymagany w tej części rozgrywki, nie poleca się gry osobom pod wpływem alkoholu.
Zakończenie
Gra dobiega końca, gdy wszystkie figurki są już połamane lub jeden z graczy zajął cały świat. Wówczas gracz ten jest ogłaszany dyktatorem zwycięzcą gry. Gracz pełniący funkcję bankiera zostaje przegranym, nawet jeżeli został zwycięzcą. Pozostali gracze nie otrzymują żadnego przezwiska.
Geografia
Ryzyko jest grą o znacznych walorach edukacyjnych. Dzięki planszy przedstawiającej mapę świata możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.
- Polska i Niemcy należą do grupy krajów skandynawskich, jako że należy do Europy Północnej.
- Półwysep Apeniński w zasadzie nie jest półwyspem i od południa łączy się z kontynentem afrykańskim.
- W związku z tym Morze Śródziemne obejmuje tylko wody na zachód od tego półwyspu (który nie jest półwyspem), natomiast reszta to jezioro.
- Ukraina obejmuje terytorium Ukrainy oraz Rosji europejskiej, natomiast Rosja nie istnieje.
- Wyspy Melanezji, Mikronezji czy Polinezji nie istnieją[2].
- Europa jest większa niż Ameryka Południowa i niewiele mniejsza niż Ameryka Północna czy Afryka.
- Środkowy Wschód jest mniej więcej na południowym zachodzie wschodu, albo jak kto woli na południowym środku.
Przykładowa rozgrywka
Dla dalszego przybliżenia istoty gry przedstawiamy przykładową partię gry w Ryzyko (wraz z rozmową graczy). W grze uczestniczą (A)ntek, (B)ooba, (C)ecyl, (D)arek.
- A: Siema
- B: Siema
- C: Siema
- D: Cześć
- A: To co panowie...
- B: Wypraszam sobie!
- A: Ermh, to jak, gramy?
- B: Jasne
- C: Jasne
- D: Tak
- A: No to świetnie, trochę rzucało jak jechałem ciągnikiem, więc może być trochę zabawy z żołnierzykami
Pięć godzin później...
- A: Nareszcie, to ja wybieram czerwone!
- B: Białe!
- C: Czarne...
- D: Zielone
- A: Ok, Darek, jesteś bankierem
- D: Dobra...
Po rozstawieniu pionków
- A: No, to zaczynam.
- B: Z Konga weź Cecyla!!!
- C: Ej...
- A: Dobra, jadę cię z Konga!
Następuje walka (piętnastu żołnierzy z Konga przeciwko dwóm z Afryki Północnej) – po pauzie wyniki rzutów kośćmi
A – 1, 1, 1
C – 6, 6
A – 1, 1, 1
C – 6, 6
A – 1, 1, 1
C – 6, 6
A – 1, 1, 1
C – 6, 6
A – 1, 1, 1
C – 1, 1
A – 6, 6, 6
C – 6, 6
A – 6, 6, 6
C – 6, 6
A – 1
C – 2, 1
- A: Hmm, no tak, straciłem 15 żołnierzy...
- C: To co się porywasz z motyką na słońce?
- A: Racja, powinienem był przewidzieć że piętnastu moich nie ma szans z twoimi bambusami
- C: Dokładnie, nie takie rzeczy już widziałem
- A: Dobra, jadę teraz Darka z Madagaskaru
- D: He he, mam tutaj 20 żołnierzy, na trzech twoich, nie masz szans!
Po rozegraniu walki
- D: Ale tamtego jednego to ci ładnie rozwaliłem, co nie?
- A: Pewnie, dzielnie walczyłeś, zajmuję Afrykę Południową, ciągnę kartę i kończę kolejkę
Później 17 kolejek w mniej więcej takim samym stylu
- B: Ej, słuchajcie, coś mi się wydaje, że Antek wygrywa
- A: Bez przesady, mam tylko 3 kontynenty. Wy razem wzięci też macie trzy!!!
- C: Ej, trzeba coś z tym zrobić...
- B: No to wymyśl coś, twoja kolej
- C: Nie mam jak...
- B: Myśleć?
Następne 16 kolejek
- B: Ej, Cecyl ma 4 kontynenty...
Następne 16 kolejek
- A: No, Darek, teraz jesteśmy tu tylko ja i ty!
Następne 16 kolejek
- C: No dobra, gra skończona, Darek ma wszystkie terytoria...
- D: Hurra!!!
- C: ... więc przegrał grę
- D: E?
- C: Zasady, strona piąta, akapit trzeci, linijka czwarta
- D: No tak...
I w ten sposób rozgrywka dobiega końca z tylko jednym przegranym, a więc ¾ wszystkich uczestników jest zadowolonych!