Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Naprawa linków) |
Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu. |
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu. |
||
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu. |
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu. |
||
* '''Bramka RACZEJ NIE''' (NOPE) – bardzo często stosowana, zwraca sygnał na wejście. |
|||
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa. |
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa. |
||
* '''Bramka ACZKOLWIEK''' – naklejka na [[pralka|pralkę]]. |
* '''Bramka ACZKOLWIEK''' – naklejka na [[pralka|pralkę]]. |
Wersja z 14:01, 17 mar 2017
Ten artykuł jest pisany w stylu osoby (lub czego tam), której dotyczy i może nie być zrozumiały dla wszystkich. |
Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnaugh.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnaugh.
- Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
- Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
- Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
- Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
- Bramka RACZEJ NIE (NOPE) – bardzo często stosowana, zwraca sygnał na wejście.
- Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
- Bramka ACZKOLWIEK – naklejka na pralkę.
- Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
- Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym ciosem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz ,w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
- Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
- Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.