Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Naprawa linków)
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 16: Linia 16:
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
* '''Bramka RACZEJ NIE''' (NOPE) – bardzo często stosowana, zwraca sygnał na wejście.
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
* '''Bramka ACZKOLWIEK''' – naklejka na [[pralka|pralkę]].
* '''Bramka ACZKOLWIEK''' – naklejka na [[pralka|pralkę]].

Wersja z 14:01, 17 mar 2017

Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.

Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej

  • Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnaugh.
  • Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnaugh.
  • Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
  • Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
  • Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
  • Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
  • Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.

Bramki logiczne i podstawowe elementy

  • Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
  • Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be... or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
  • Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, podczas gdy bramka nie zostanie podłączona do kontaktu.
  • Bramka RACZEJ NIE (NOPE) – bardzo często stosowana, zwraca sygnał na wejście.
  • Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
  • Bramka ACZKOLWIEK – naklejka na pralkę.
  • Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
  • Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym ciosem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
  • Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz ,w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
  • Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
  • Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.