Słownik:Brydżowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→B) |
(→D) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
== D == |
== D == |
||
* '''dograna''' – partia lub rober |
|||
* '''druga ręka jest od podcierania dupy''' – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego) |
* '''druga ręka jest od podcierania dupy''' – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego) |
||
* '''dupek''' – walet |
* '''dupek''' – walet |
Wersja z 23:01, 31 lip 2018
B
- bez – przegrany kontrakt
- bezpartyjni – para przed partią
- biłgorajskie bez atu – słabe bez atu poniżej 7 punktów
- blotka – karta niższa od dziesiątki
C
- cynk – nielegalna informacja przekazana poza licytacją
D
- dograna – partia lub rober
- druga ręka jest od podcierania dupy – zasada nieprzebijania z drugiej ręki (od wistującego)
- dupek – walet
- dziwka – dama
- dziadek – partner rozgrywającego, najczęściej zajmuje się parzeniem kawy
F
- figur na figur – nieformalna zasada przebijania przy impasowaniu
- flauta – słaba ręka, plaża
G
- górka – 1. nadróbki 2. zapis nad kreską
- grać górą – zagrywać karty od najstarszej
H
- honor – 1. karta od 10 wzwyż 2. pogardliwa nazwa dziesiątki
K
- karta piwna – siódemka karo, zrzucona w ostatniej lewie jest wskazówką dla partnera, że należy postawić piwo
- kawiarnia – cztery damy
- korona – karty od asa do dziesiątki w jednym kolorze na ręku lub 4 asy
L
- leżeć – przegrać kontrakt
- leżą – przy wykładaniu dziadka nieformalne ogłoszenie renonsu
- longier – powyżej 7 kart w kolorze
M
- mariaż – król i dama
- mariaż holenderski – król i walet
- mieszać – tasować karty
- młodsze – kara i trefle
- młotek – kontra
N
- nadróbka – lewy powyżej zalicytowanego kontraktu
O
- obciągać – zgrywać atuty
- obłożyć – przegrać zapowiedziany kontrakt
P
- partyjni – para po partii
- pidwaki – dwa piki
- plaża – ręka o marnej sile, blotki
- północ – karta nie świnia, po północy się odmienia
- przejąć – dołożyć kartę bezpośrednio wyższą od zagranej
- przejście – komunikacja między stołem a ręką
- przerzucić się – zagrać kartę przed swoją kolejką
- puszczać – dołożyć kartę nieprzebijającą
R
- renons – brak karty w danym kolorze
- ręka – karty w rękach rozgrywającego
- robiąca – gra dająca partię lub robra
s
- Sokole Oko wódz impasów – gracz zaglądający przeciwnikom w karty
- spadła – o zagranej karcie
- spod króla – zagranie kartą niższą mimo posiadania króla
- sprzęt – karty
- starsze – piki i kiery
- stół – karty dziadka leżące na stole
- studnia – gra nierobiąca dogranej
- swoje – ugranie kontraktu bez nadróbek
- szlem – gra siedem w kolor lub nez atu
- szlemik – gra sześć w kolor lub nez atu
Ś
- śruba – kontra
T
- trzecia ręka bije a piszczy – zasada zachowania się przy impasie
- tuz – as
W
- wacek – walet
- wanna – sprzęt łazienkowy, karta idzie tej parze, która siedzi po długości wanny
- wpadka – nieugranie wylicytowanego kontraktu
- w Pińczowie dnieje – proszę o wist
- wykładana gra – gra, którą przeciwnicy uznaliby, gdyby rozgrywający wyłożył karty, pewna gra
Z
- zabawki – atuty
- zgłosić – wylicytować kolor po raz pierwszy
- z czwartej najlepszej – niepisana zasada wistu przy grze bez atu, nakazująca wyjście z czwartej najsilniejszej karty najdłuższego koloru
Ż
- żyleta – bardzo silna karta