Użytkownik:Serscull/Teoria humoru: Różnice pomiędzy wersjami
(myk) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!--- |
|||
DROGI EDYTORZE |
|||
Cieszy mnie, że chcesz wspomóc pracę. Miej jednak na uwadze, że: |
|||
1. tekst ten, póki co, jest brudnopisem – brak określonego zagadnienia może być powodowany postępem prac; |
|||
2. tekst ten ma swój konspekt, który już jest dobrze widoczny jako spis treści. |
|||
Zmiany dotyczące zarówno konspektu, jak i treści, proszę proponować w dyskusji – jeden autor gwarantuje spójność myśli. W swoim czasie pracę „otworzę” na kolejnych autorów, samemu zmieniając się w naczelnego redaktora (lub coś w tym guście). |
|||
Litrówki lub durne sformułowania poprawiajcie śmiało. |
|||
Dziękuję! |
|||
---> |
|||
<center><big>'''Wstęp do teorii humoru'''</big> |
<center><big>'''Wstęp do teorii humoru'''</big> |
||
'''czyli o humorze na poważnie''' |
'''czyli o humorze na poważnie''' |
||
Linia 4: | Linia 15: | ||
=== Wstęp === |
=== Wstęp === |
||
===== Czym humor jest i czym nie jest ===== |
===== Czym humor jest i czym nie jest ===== |
||
Lubimy się śmiać. Śmiech to zdrowie – daje wyrzut dopaminowy. To może motywować poszukiwania sytuacji zabawnych oraz tłumaczyć, dlaczego lubimy ludzi obdarzonych poczuciem humoru. |
|||
Nie wszystko, co nas wprawia w śmiech, to humor – śmiech to reakcja mózgu na sytuacje, których nie ogarnia. Śmiejemy się z: |
|||
Śmiech to reakcja mózgu na sytuacje, których, mówiąc kolokwialnie, nie ogarnia, które powodują dysonans poznawczy. Śmiejemy się na przykład z: |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
*:'''rp.pl:''' Na demonstracji pod Pałacem Prezydenckim śmieszyło panią hasło „Duda na Wawel" (…). |
*:'''rp.pl:''' Na demonstracji pod Pałacem Prezydenckim śmieszyło panią hasło „Duda na Wawel" (…). |
||
*:'''ND:''' Bardzo przepraszam, ale tam panowała bardzo dobra atmosfera, więc kiedy ktoś mi przerwał i usłyszałam „Duda", to się roześmiałam. |
*:'''ND:''' Bardzo przepraszam, ale tam panowała bardzo dobra atmosfera, więc kiedy ktoś mi przerwał i usłyszałam „Duda", to się roześmiałam. |
||
*:'''rp.pl:''' Zawsze tak pani reaguje na nazwisko ''Duda''? |
*:'''rp.pl:''' Zawsze tak pani reaguje na nazwisko ''Duda''? |
||
*:'''ND:''' Ludzie zaskoczeni różnie reagują, jedni agresją, inni śmiechem. |
*:'''ND:''' Ludzie zaskoczeni różnie reagują, jedni agresją, inni śmiechem. |
||
* sytuacji, które wydają się nam niemożliwe – popisy akrobatyczne, nieoczekiwane przejęcie pozycji lidera w wydarzeniach sportowych, |
* sytuacji, które wydają się nam niemożliwe lub przeczące znanym nam zasadom logiki bądź fizyki – popisy akrobatyczne, nieoczekiwane przejęcie pozycji lidera w wydarzeniach sportowych, wykonanie salta w tył przez babcię robiącą zakupy w spożywczaku, itd. Nie śmiejemy się w sytuacji, w których spodziewamy się efektu, gdyż liczy się szok. |
||
* Przypadkiem bardzo osobnym jest przerażenie. Uczucie to czasami wywołuje paniczny śmiech, co spowodowane jest dokładnie tym samym mechanizmem – np. spodziewanie się zagrożenia przy braku jego materializacji. |
|||
Jak widać, sytuacje sprzyjające śmiechowi pojawiają się w naturze. |
Jak widać, sytuacje sprzyjające śmiechowi pojawiają się w naturze, ale powyższych nie zwykliśmy zaliczać do humoru. |
||
W dalszej części niniejszej pracy humorem będzie nazywane intencjonalne tworzenie utworów lub sytuacji mających na celu doprowadzenie odbiorcy do śmiechu. |
W dalszej części niniejszej pracy humorem będzie nazywane intencjonalne tworzenie utworów lub sytuacji mających na celu doprowadzenie odbiorcy do śmiechu. |
||
===== Czy teoria humoru może mieć sens? ===== |
===== Czy teoria humoru może mieć sens? ===== |
||
Skoro humor można tworzyć, to – na zasadzie inżynierii wstecznej – |
Skoro humor można tworzyć, to – na zasadzie inżynierii wstecznej – da się analizować jego działanie i wyodrębniać elementy, z których go wykreowano. |
||
⚫ | Warto też zwrócić uwagę, że teoria muzyki jest bardzo dobrze rozwinięta, co dowodzi możliwości opisania teorii danej dziedziny sztuki. Muzyki oczywiście nie da się komponować, nie dbając o element kreatywny, ale można poznać warsztat kompozytorski oraz schematy, których znajomość ułatwia proces twórczy. Z takich schematów korzystali wszyscy najważniejsi kompozytorzy w historii muzyki. Nie musieli oczywiście czytać teorii – istnieją osoby obdarzone talentem, posiadające intuicję w danej dziedzinie i im teoria – przynajmniej do pewnego momentu – nie jest potrzebna, gdyż są w stanie wymyślić i zrozumieć ją samodzielnie, nie opisując jej. |
||
Muzyka jednak ma więcej wspólnego z matematyką, dlatego powstanie teorii muzyki było podyktowane koniecznością. Humor, jako dziedzina bardziej abstrakcyjna, wydaje się regułom nie podlegać i to może być wytłumaczeniem, dlaczego teorii humoru wciąż nie spisano. |
|||
Metoda badawcza ograniczać się będzie to analizowania przykładów utworów humorystycznych i na wyodrębnianiu składowych, wśród których znajdować się będą: |
|||
⚫ | Warto też zwrócić uwagę, że teoria muzyki jest bardzo dobrze rozwinięta, co dowodzi możliwości opisania teorii danej dziedziny sztuki. Muzyki oczywiście nie da się komponować, nie dbając o element kreatywny, ale można poznać warsztat kompozytorski oraz schematy, których znajomość ułatwia proces twórczy. Z takich schematów korzystali wszyscy najważniejsi kompozytorzy w historii muzyki. |
||
# elementy podstawowe, czyli nieodzowne; |
|||
# środki budujące napięcie; |
|||
(czegoś tu jeszcze brakuje) |
|||
== Podstawowe elementy humoru == |
== Podstawowe elementy humoru == |
||
Podstawą istnienia humoru są: zaskoczenie, element logiczny oraz kulminacja. Elementy te mogą mieć różną wagę w poszczególnych utworach humorystycznych. |
|||
=== Zaskoczenie === |
=== Zaskoczenie === |
||
Obserwacje zanotowane we wstępie mogą skłaniać ku przypuszczeniu, że zaskoczenie jest najważniejszym elementem humoru. Samo zaskoczenie jednak nie powoduje dysonansu poznawczego i musi iść w parze z innymi czynnikami. |
|||
Zaskoczenie jest typowe przy śmiechu, ale czy aby na pewno jest kluczowe? |
|||
=== Element logiczny === |
=== Element logiczny === |
||
Zaskoczenie humorystyczne najczęściej wiąże się z odkryciem przez odbiorcę logicznej odpowiedzi na zadane pytanie, która wymaga myślenia poza szablonowego. W tym przypadku narzędziem twórcy humoru jest element logiczny, który najczęściej przybiera jedną z poniższych form. |
|||
==== Nieoczekiwana prawda ==== |
==== Nieoczekiwana prawda ==== |
||
[[plik:its funny because its true.png|right|200px]] |
|||
Wykres z mózgiem |
|||
Nieoczekiwana prawda oznacza wskazanie czegoś, co jest prawdą, a czego odbiorca się nie spodziewa. Może przybrać to jedną z poniższych form: |
|||
* Spowodowanie domniemania przez odbiorcę, że odpowiedź na pytanie jest dużo trudniejsza, niż w rzeczywistości; |
|||
{{Użytkownik:Serscull/spoilerbox|70|whitesmoke|Po co hydraulicy ubierają czerwone szelki?|Żeby im spodnie nie spadały.}} |
|||
* Opis pomijający lub umniejszający najbardziej istotną jego część; |
|||
{{Użytkownik:Serscull/spoilerbox|70|whitesmoke|Czym jest [[tuba]]?|Tuba to instalacja pneumatyczno-hydrauliczna, wykorzystywana jako zasilany płucami przenośny generator fal akustycznych o niskich częstotliwościach, wykorzystywana również hobbystycznie do muzykowania.}} |
|||
==== Oczywista nieprawda traktowana poważnie ==== |
==== Oczywista nieprawda traktowana poważnie ==== |
||
Płaskoziemcy, obalanie nieprawdy (zaoranie) |
Płaskoziemcy, obalanie nieprawdy (zaoranie) |
Wersja z 19:03, 21 kwi 2019
czyli o humorze na poważnie
Nonsensopedia, 2019Wstęp
Czym humor jest i czym nie jest
Lubimy się śmiać. Śmiech to zdrowie – daje wyrzut dopaminowy. To może motywować poszukiwania sytuacji zabawnych oraz tłumaczyć, dlaczego lubimy ludzi obdarzonych poczuciem humoru.
Śmiech to reakcja mózgu na sytuacje, których, mówiąc kolokwialnie, nie ogarnia, które powodują dysonans poznawczy. Śmiejemy się na przykład z:
- łaskotek – nasz mózg gilgotanie istotnych części ciała interpretuje jako atak wiedząc jednocześnie, że nie dzieje się nic poważnego, dlatego zaczynamy się wtedy śmiać;
- sytuacji niespodziewanych – warto przypomnieć fragment wywiadu z Draginją Nadażdin, w którym jej roześmianie się potraktowano jako argument przeciwko niej samej:
- rp.pl: Na demonstracji pod Pałacem Prezydenckim śmieszyło panią hasło „Duda na Wawel" (…).
- ND: Bardzo przepraszam, ale tam panowała bardzo dobra atmosfera, więc kiedy ktoś mi przerwał i usłyszałam „Duda", to się roześmiałam.
- rp.pl: Zawsze tak pani reaguje na nazwisko Duda?
- ND: Ludzie zaskoczeni różnie reagują, jedni agresją, inni śmiechem.
- sytuacji, które wydają się nam niemożliwe lub przeczące znanym nam zasadom logiki bądź fizyki – popisy akrobatyczne, nieoczekiwane przejęcie pozycji lidera w wydarzeniach sportowych, wykonanie salta w tył przez babcię robiącą zakupy w spożywczaku, itd. Nie śmiejemy się w sytuacji, w których spodziewamy się efektu, gdyż liczy się szok.
- Przypadkiem bardzo osobnym jest przerażenie. Uczucie to czasami wywołuje paniczny śmiech, co spowodowane jest dokładnie tym samym mechanizmem – np. spodziewanie się zagrożenia przy braku jego materializacji.
Jak widać, sytuacje sprzyjające śmiechowi pojawiają się w naturze, ale powyższych nie zwykliśmy zaliczać do humoru.
W dalszej części niniejszej pracy humorem będzie nazywane intencjonalne tworzenie utworów lub sytuacji mających na celu doprowadzenie odbiorcy do śmiechu.
Czy teoria humoru może mieć sens?
Skoro humor można tworzyć, to – na zasadzie inżynierii wstecznej – da się analizować jego działanie i wyodrębniać elementy, z których go wykreowano.
Warto też zwrócić uwagę, że teoria muzyki jest bardzo dobrze rozwinięta, co dowodzi możliwości opisania teorii danej dziedziny sztuki. Muzyki oczywiście nie da się komponować, nie dbając o element kreatywny, ale można poznać warsztat kompozytorski oraz schematy, których znajomość ułatwia proces twórczy. Z takich schematów korzystali wszyscy najważniejsi kompozytorzy w historii muzyki. Nie musieli oczywiście czytać teorii – istnieją osoby obdarzone talentem, posiadające intuicję w danej dziedzinie i im teoria – przynajmniej do pewnego momentu – nie jest potrzebna, gdyż są w stanie wymyślić i zrozumieć ją samodzielnie, nie opisując jej.
Muzyka jednak ma więcej wspólnego z matematyką, dlatego powstanie teorii muzyki było podyktowane koniecznością. Humor, jako dziedzina bardziej abstrakcyjna, wydaje się regułom nie podlegać i to może być wytłumaczeniem, dlaczego teorii humoru wciąż nie spisano.
Metoda badawcza ograniczać się będzie to analizowania przykładów utworów humorystycznych i na wyodrębnianiu składowych, wśród których znajdować się będą:
- elementy podstawowe, czyli nieodzowne;
- środki budujące napięcie;
(czegoś tu jeszcze brakuje)
Podstawowe elementy humoru
Podstawą istnienia humoru są: zaskoczenie, element logiczny oraz kulminacja. Elementy te mogą mieć różną wagę w poszczególnych utworach humorystycznych.
Zaskoczenie
Obserwacje zanotowane we wstępie mogą skłaniać ku przypuszczeniu, że zaskoczenie jest najważniejszym elementem humoru. Samo zaskoczenie jednak nie powoduje dysonansu poznawczego i musi iść w parze z innymi czynnikami.
Element logiczny
Zaskoczenie humorystyczne najczęściej wiąże się z odkryciem przez odbiorcę logicznej odpowiedzi na zadane pytanie, która wymaga myślenia poza szablonowego. W tym przypadku narzędziem twórcy humoru jest element logiczny, który najczęściej przybiera jedną z poniższych form.
Nieoczekiwana prawda
Nieoczekiwana prawda oznacza wskazanie czegoś, co jest prawdą, a czego odbiorca się nie spodziewa. Może przybrać to jedną z poniższych form:
- Spowodowanie domniemania przez odbiorcę, że odpowiedź na pytanie jest dużo trudniejsza, niż w rzeczywistości;
Tekst nagłówka |
---|
- Opis pomijający lub umniejszający najbardziej istotną jego część;
Tekst nagłówka |
---|
Oczywista nieprawda traktowana poważnie
Płaskoziemcy, obalanie nieprawdy (zaoranie)
Analiza konsekwencji
vide antypisizm, teoria filmowej rzeczywistości
Meta-humor
Dowcip, który bawi tym, że nie jest śmieszny
Kulminacja
zadanie pytania
Środki humorystyczne
Konwencja
konwencja = klatka wyobrażeniowa dla odbiorcy
Kontrast
Wulgaryzm
Szwejk, koniecznie
Środki dostępne w długich formach humorystycznych
Wzmocnienie środków
Nieoczekiwany powrót zapomnianego motywu
To, co sprawia, że element nieoczekiwany staje się logiczny.