Premetro: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (red.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Premetro''' |
'''Premetro''' – [[tramwaj]], który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i [[młodzież]]. |
||
== Etymologia == |
|||
⚫ | Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów). |
||
== Pochodzenie nazwy == |
|||
⚫ | Końcówka |
||
== Premetro w Polsce == |
== Premetro w Polsce == |
||
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest [[Poznański Szybki Tramwaj]] (PST),j ednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów [[Webasto]] zadziałało w sposób oczywisty). |
|||
Drugim systemem premetra jest budowany [[Krakowski Szybki Tramwaj]], lecz, w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, będzie jechał prawidłowo w tunelu. |
|||
Drugim systemem premetra jest budowany [[Krakowski Szybki Tramwaj]],lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika będzie jechał prawidłowo w tunelu. |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
*[[metro]] |
* [[metro]] |
||
*[[tramwaj]] |
* [[tramwaj]] |
||
* [[szybka kolej miejska]] |
|||
{{stubtrans}} |
{{stubtrans}} |
Wersja z 13:12, 20 cze 2007
Premetro – tramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzież.
Etymologia
Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).
Premetro w Polsce
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST),j ednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty).
Drugim systemem premetra jest budowany Krakowski Szybki Tramwaj, lecz, w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, będzie jechał prawidłowo w tunelu.