Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (+ szablony, stub i kat.)
Linia 1: Linia 1:
{{popr}}
{{osoba styl}}

== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej ==
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej ==
* Kazdy układ elektroniki cyfrowej da sie rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
* Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnafa.
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnafa.
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnafa.
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnafa.
Linia 6: Linia 9:
* Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
* Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
* Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
* Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
* Zbudowanie kazdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
* Przez wiekszość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 wat.
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 wat.


== Bramki logiczne i podstawowe elementy ==
== Bramki logiczne i podstawowe elementy ==
Linia 17: Linia 20:
* '''Przerzutnik''' - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
* '''Przerzutnik''' - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
* '''Multiplekser''' - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
* '''Multiplekser''' - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
* '''Żródło prądu''' - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali [[korki]].
* '''Źródło prądu''' - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali [[korki]].
* '''Masa''' - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.
* '''Masa''' - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.

{{stubinf}}

[[Kategoria:Informatyka|{{PAGENAME}}]]

Wersja z 17:08, 24 lip 2008

Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej

  • Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
  • Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnafa.
  • Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnafa.
  • Jeżeli rozwiązałeś tablice karnafa, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
  • Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
  • Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
  • Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
  • Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 wat.

Bramki logiczne i podstawowe elementy

  • Bramka I (AND) - przykład zastosowania: "AND let there be light" - podłączenie jednego wejścia do kontaktu a drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem
  • Bramka LUB (OR) - Przykład zastosowania: "To be... OR not to be" - podłączenie któregokolwiek wejścia do kontakltu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu
  • Bramka NIE (NOT) - Użytkownik zostanie porażony prądem gdy bramka nie jest podłączona do kontaktu.
  • Bramka ALBO (XOR) - nikt jeszcze nie wie jak działa
  • Bramka ACZKOLWIEK - A weź se na pralkę przyklej.
  • Przerzutnik - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
  • Multiplekser - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
  • Źródło prądu - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali korki.
  • Masa - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.

Szablon:Stubinf