Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (+ szablony, stub i kat.) |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
||
* Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi. |
* Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi. |
||
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice |
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnaugh. |
||
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy |
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnaugh. |
||
* Jeżeli rozwiązałeś tablice |
* Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
||
* Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny. |
* Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny. |
||
* Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
* Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
Wersja z 22:46, 26 lis 2008
W tym artykule konieczne są drobne poprawki. Zajmij się tym, to nie boli. |
Ten artykuł jest pisany w stylu osoby (lub czego tam), której dotyczy i może nie być zrozumiały dla wszystkich. |
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej
- Każdy układ elektroniki cyfrowej da się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablice karnaugh.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy karnaugh.
- Jeżeli rozwiązałeś tablice karnaugh, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n*n! kartek, gdzie n to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2 wat.
Bramki logiczne i podstawowe elementy
- Bramka I (AND) - przykład zastosowania: "AND let there be light" - podłączenie jednego wejścia do kontaktu a drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem
- Bramka LUB (OR) - Przykład zastosowania: "To be... OR not to be" - podłączenie któregokolwiek wejścia do kontakltu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu
- Bramka NIE (NOT) - Użytkownik zostanie porażony prądem gdy bramka nie jest podłączona do kontaktu.
- Bramka ALBO (XOR) - nikt jeszcze nie wie jak działa
- Bramka ACZKOLWIEK - A weź se na pralkę przyklej.
- Przerzutnik - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana.
- Multiplekser - Przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma włącznik, który jest kolejnym cosiem, Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu - służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz świecenia (przy pomocy diody LED) w przypadku, gdy jakiś student znowu wywali korki.
- Masa - np. ciemna masa - studenci na kolokwium z elektroniki.