Lokomotywa: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Lokomotywa''' – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z [[Koło|kół]], sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonują w [[Las|krzakach]] przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy. |
|||
* Parowozy - [[Rok szkolny|rok]] po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana. |
* Parowozy - [[Rok szkolny|rok]] po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana. |
Wersja z 23:41, 26 gru 2008
Lokomotywa – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonują w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.
- Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
- Spalinowozy - zwykle miesiąc po wyprodukowaniu psuje się silnik spalinowy i lokomotywa idzie do kasacji.
- Elektrowozy - złomowane są od razu po wyprodukowaniu.
Wyróżniamy następujący podział lokomotyw:
- Uniwersalne - jak sama nazwa wskazuje nie nadają się do niczego i stoją w krzakach.
- Pasażerskie - za słabe aby ciągnąc pociągi towarowe. Większość tych lokomotyw i tak stoi w krzakach.
- Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
- Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.