Analiza wiersza: Różnice pomiędzy wersjami
M (Mam nadzieję, że to nie NPA.) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Analiza wiersza''' – ogół czynności służący zniechęceniu potencjalnych czytelników do czytania wierszy. |
'''Analiza wiersza''' – ogół czynności służący zniechęceniu potencjalnych czytelników do czytania wierszy. |
||
==Przykład== |
== Przykład == |
||
<blockquote> |
<blockquote> |
||
''Wierszyk na pogodę''<br> |
''Wierszyk na pogodę''<br> |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
Kurwa! Co za dzień uroczy! |
Kurwa! Co za dzień uroczy! |
||
</blockquote> |
</blockquote> |
||
=== Analiza === |
|||
Utwór jednozwrotkowy o czterech [[wers]]ach z rymem parzystym, z równomiernie rozłożonym akcentem. [[Podmiot liryczny]] w wierszu, wykorzystując umiejętnie środki stylistyczne, wyraża swoje głębokie zadowolenie z życia w otaczającym go świecie, przepełnia go kwitnący [[stoicyzm]], [[epikureizm]] i szczęście, które człowiekowi, żyjącemu we współczesnym zamęcie, może dać tylko otaczająca przyroda. |
Utwór jednozwrotkowy o czterech [[wers]]ach z rymem parzystym, z równomiernie rozłożonym akcentem. [[Podmiot liryczny]] w wierszu, wykorzystując umiejętnie środki stylistyczne, wyraża swoje głębokie zadowolenie z życia w otaczającym go świecie, przepełnia go kwitnący [[stoicyzm]], [[epikureizm]] i szczęście, które człowiekowi, żyjącemu we współczesnym zamęcie, może dać tylko otaczająca przyroda. |
||
Linia 20: | Linia 21: | ||
Uwagę zwraca użycie wulgaryzmów, których znajomość świadczy o elokwencji poety i głębokiej więzi ze wszystkimi warstwami społeczeństwa. Autor chciał się tym utworem odwdzięczyć środowisku, z którego wyrósł, za poświęcenie i trud włożony w zapewnienie mu należytego wykształcenia. Szkoda, że tak mało w dzisiejszej poezji jest wierszy o tak pogodnym nastroju! |
Uwagę zwraca użycie wulgaryzmów, których znajomość świadczy o elokwencji poety i głębokiej więzi ze wszystkimi warstwami społeczeństwa. Autor chciał się tym utworem odwdzięczyć środowisku, z którego wyrósł, za poświęcenie i trud włożony w zapewnienie mu należytego wykształcenia. Szkoda, że tak mało w dzisiejszej poezji jest wierszy o tak pogodnym nastroju! |
||
== Źródło == |
|||
Tekst pochodzi z książki Małgorzaty Malickiej ''Życie jest piękne'' (wydawnictwo: TUCIEMAM, ISBN: 83-920087-0-7). |
|||
[[Kategoria:Poezja]] |
[[Kategoria:Poezja]] |
Wersja z 16:08, 6 mar 2009
- Główny artykuł: wiersz
Analiza wiersza – ogół czynności służący zniechęceniu potencjalnych czytelników do czytania wierszy.
Przykład
Wierszyk na pogodę
Ptaszek sobie frunie z dala,
w górze słońce zapierdala,
żaba dupę w wodzie moczy.
Kurwa! Co za dzień uroczy!
Analiza
Utwór jednozwrotkowy o czterech wersach z rymem parzystym, z równomiernie rozłożonym akcentem. Podmiot liryczny w wierszu, wykorzystując umiejętnie środki stylistyczne, wyraża swoje głębokie zadowolenie z życia w otaczającym go świecie, przepełnia go kwitnący stoicyzm, epikureizm i szczęście, które człowiekowi, żyjącemu we współczesnym zamęcie, może dać tylko otaczająca przyroda.
Dla podmiotu lirycznego nawet zanurzona w błękicie wody tylna, dolna, część pleców żaby jest pretekstem do euforii. Lecące nad ja lirycznym ptactwo sugeruje wczesną wiosnę, kiedy flora i fauna otrząsają się z okowów zimy. Silne nagromadzenie tropów stylistycznych, rytmika i tempo wiersza decydują o tym, że czytając utwór na głos czujemy niemal namacalnie budzącą się wiosenną przyrodę.
Puenta liryki jest jednoznaczna i łatwa do odczytania – wyraża apoteozę otaczającego nas świata. Otaczające nas piękno przedstawione jest wieloaspektowo i metaforycznie. Szyk przestawny w strofie opisującej ruch słońca akcentuje urodę wiosennego nieba. Ja liryczne personifikuje słońce. W słowie „zapierdala” oddaje szybkość, piękno i złożoność ruchu słońca, które przecież nie jest istotą ludzką i nie może zapierdalać sensu stricte.
Uwagę zwraca użycie wulgaryzmów, których znajomość świadczy o elokwencji poety i głębokiej więzi ze wszystkimi warstwami społeczeństwa. Autor chciał się tym utworem odwdzięczyć środowisku, z którego wyrósł, za poświęcenie i trud włożony w zapewnienie mu należytego wykształcenia. Szkoda, że tak mało w dzisiejszej poezji jest wierszy o tak pogodnym nastroju!
Źródło
Tekst pochodzi z książki Małgorzaty Malickiej Życie jest piękne (wydawnictwo: TUCIEMAM, ISBN: 83-920087-0-7).