Škoda Felicia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Sport== |
==Sport== |
||
[[Grafika:Kit_skoda_felicia.gif|thumb|right|220px|Skoda Felicja WRC 3.0 BiTurbo]] |
[[Grafika:Kit_skoda_felicia.gif|thumb|right|220px|Skoda Felicja WRC 3.0 BiTurbo]] |
||
Felicja odniosła wiele sukcesów w sporcie motorowym. jej wersja WRC wygrała 4 razy z rzędu wyścigi klasy Monopolowy-Dakar. Miłośnicy driftu doceniają opcje typu: automatyczny demontaż koła podczas jazdy, a także inteligentny hamulec ręczny sam zaciągający się w zakręcie który w dodatku umiejętnie balansuje siłą hamulcową między prawym a lewym kołem (czeski system wykonany w technologi zapieczonej linki) |
Felicja odniosła wiele sukcesów w sporcie motorowym. jej wersja WRC wygrała 4 razy z rzędu wyścigi klasy Monopolowy-Dakar. Miłośnicy driftu doceniają opcje typu: automatyczny demontaż koła podczas jazdy, a także inteligentny hamulec ręczny sam zaciągający się w zakręcie który w dodatku umiejętnie balansuje siłą hamulcową między prawym a lewym kołem (czeski system wykonany w technologi zapieczonej linki) Skoda startowała również w wyścigu klasy 24h Le-Mans, jednak wyścigu nie ukończyła: Dziurawy wąż podtlenku LPG w połączeniu z awarią instalacji elektrycznej spowodował, że proces spalania paliwa zamiast odbywać się w cylindrach silnika, odbywał się na kolanach kierowcy. |
||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Wersja z 18:51, 9 sty 2010
Skoda Felicja (nazywana również Felą lub czeskim Astonem Martinem) - Model samochodu o wybitnych predyspozycjach sportowych. Powstał jako ulepszona i całkowicie zmodernizowana wersja legendarnej Favoritki. Łączy w sobie wszystko co najpiękniejsze: Dziką moc na torze i łagodność na co dzień.
Silniki
1.3 MPI - (Skrót MPI oznacza: Mega Przyjebanie I rów) Ten silnik to fakt, rewelacyjne wręcz osiągi (0-100 - 14s) pozwala wyjebać na cycki wszystkie polonezy, spalanie jak na tą klasę samochodu nie jest duże (10-15l na 100 km) chodzą legendy, iż do tych silników montuje się instalację podtlenku LPG, odkręcona na maxa śruba powoduje podobno wyrwanie silnika z ramy. Silnik potrafi kręcić do (bagatela!!) 6000 obrotów, jednak na podtlenku LPG jest w stanie zamknąć obrotomierz (kosmiczne 7000 obrotów!!!) charakterystyka mocy nakazuje trzymać silnik powyżej 4000 obrotów, jednak nie zawsze to jest wskazane, gdyż podczas dodania gazu na 1 i 2 biegu właśnie powyżej tej granicy obrotów istnieje niebezpieczeństwo połamania się oparć siedzeń ze względu na ogromne siły odśrodkowe (przeciążenie 40g). Bez wątpienia najpopularniejszy silnik montowany w Felicjach.
1.6 MPI - (Produkcji szwabskiej dokładnie volkswagena) Nikt nie widział, nikt nie słyszał a jednak jednostka 1.6 istnieje i ma się dobrze. Zapewnia atomowe przyspieszenia i nieduże spalanie, szkoda tylko że 99.9% skodzian ma silnik 1.3. silnik ten swego czasu napędzał lokomotywy z węglem i czołgi Abramsy, jednak pokuszono się o eksperyment zamontowania go w małym aucie sportowym. Przy każdym dodaniu gazu przód samochodu się podnosi a z tyłu można dostrzec długi na 10 metrów niebieski ogień. Mało popularny najprawdopodobniej ze względu na moc nie do wykorzystania nawet na torze wyścigowym.
1.9 D - Również mało popularny silnik, w prostej lini jest to nieznacznie ulepszona wersja silnika Ursusa C-330. Dość mułowaty ale zapewnia ogromną moc uciągową. Jeśli myślisz swą Felicją jechać na zakupy, a potem orać w polu i bronować, ten silnik nigdy cię nie zawiedzie. Dodatkową zaletą jest to, że czym byś go nie zalał on i tak pojedzie: (ropa, benzyna, nafta, paliwo lotnicze, spirytus) także jest również niezwykle przyjazny użytkownikowi. Silnik może być smarowany zwykłym olejem (przepalony ewentualnie smalec)
Podwozie & Nadwozie
Niemiecką myśl techniczną i czeskie wykonanie najlepiej można dostrzec właśnie tutaj. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to podczas zderzenia czołowego kontrolowane strefy wyrzutu najpierw wyrzucają silnik bokiem, skrzynie przodem, a pasażerów katapultują dachem. Przy zderzeniu bocznym słupek oplata się wokół głowy kierowcy lub pasażera pełniąc tym samym rolę kasku. Uznano, iż w tak bezpiecznym aucie nie są potrzebne poduszki powietrzne, i pozostawiono tylko powietrzne dywaniki. Jeśli chodzi o przestrzeń to tej jest pod dostatkiem, swego czasu Czesi wiązali z Felicja nadzieję, iż większa część narodu będzie spładzana właśnie na tylnej kanapie Felicji. Doskonale na polskich drogach sprawuje się zawieszenie: z przodu mamy kolumny Zygmunta i sprężyny odporne na zginanie, z tyłu mamy wahacze rowerowe podparte na czerwonych sprężynach od ścigacza. Seryjnie montowane są również stalofelgi 13 cali obite w tzw.walce w rozmiarze 155/65. W przedniej i tylnej części nadwozia znajdują się spojlery powodujące, iż przy 100 km/h Skoda jest dociskana z taką siłą do podłoża, że była by wstanie jeździć po suficie. pod podwoziem przebiega dyfuzor odprowadzający pęd powietrza z pod samochodu (zabezpieczenie na wypadek gdyby Felicja chciała odlecieć). Każda Fela posiada zabezpieczenie antykorozyjne w postaci smaru (uwaga: w wielu miejscach samochodu znajdują się kalamitki, przez które obowiązkowo co 2 lata lub 10 000 km musimy uzupełniać smar). Hamulce są wstanie wyhamować samochód ze 40 km/h na dystansie 40m i tym samym są wzorem skuteczności. Pod siedzeniami znajdziemy praktyczny schowek na broń palną, z tego względu bagażnik jest specjalnie zaprojektowany do przewożenia zwłok (Czesi mieli na uwadze to, że będzie autem dla gangsterów).
Tuning
Skoda Felicja jest bardzo popularna wśród miłośników tuningu. Oto elementy które najczęściej ulegają przeobrażeniu:
- Wydech składający podtartej do góry rynny (+0.8 visual rating)
- Spojler zrobiony ze zderzaka od malucha (+1.2 visual rating)
- Sportowe pedały rowerowe (+0.5 visual rating)
- Neony z niebieskich diod od zapalniczki (+0.2 visual rating)
- Kierownica sportowa obszyta miśkiem (+0.3 visual rating)
- Odświeżacz powietrza wunder baum (+0.5 visual rating)
- Przyciemnienie przedniej szyby 100% (+2.0 visual rating)
- Stożkowy filtr paliwa (+1.2 acceleration)
- Redukcja masy: demontaż szyb i kierownicy (+1.5 top Speed)
- Obniżanie zawieszenia: cięcie sprężyn (+2.0 grip)
- Sportowy chip: Montaż płyty z grą Underground na lusterku (+1.5 acceleration)
- Podtlenek LPG: stage 3 (+2.0 acceleration & +1.2 top speed)
Sport
Felicja odniosła wiele sukcesów w sporcie motorowym. jej wersja WRC wygrała 4 razy z rzędu wyścigi klasy Monopolowy-Dakar. Miłośnicy driftu doceniają opcje typu: automatyczny demontaż koła podczas jazdy, a także inteligentny hamulec ręczny sam zaciągający się w zakręcie który w dodatku umiejętnie balansuje siłą hamulcową między prawym a lewym kołem (czeski system wykonany w technologi zapieczonej linki) Skoda startowała również w wyścigu klasy 24h Le-Mans, jednak wyścigu nie ukończyła: Dziurawy wąż podtlenku LPG w połączeniu z awarią instalacji elektrycznej spowodował, że proces spalania paliwa zamiast odbywać się w cylindrach silnika, odbywał się na kolanach kierowcy.