Koleiny: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to DomQ. Autor wycofanej wersji to 83.31.20.37.) |
(Przyczyny powstania) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
Grafika:Zajkoleiny.jpg|Koleiny są super! |
Grafika:Zajkoleiny.jpg|Koleiny są super! |
||
</gallery> |
</gallery> |
||
== Przyczyny powstawania == |
|||
Koleiny powstają w większości przypadków poprzez regularne ugniatanie powierzchni drogi, która w Polsce składa się głównie ze smoły pomieszanej z piaskiem i gliną. Proces jest zauważalny przy wyższych temperaturach otoczenia, przekraczających 10 stopni Celsiusza.<br> |
|||
Wyjątkiem od tej reguły jest obszar Górnego Śląska, gdzie koleiny są wynikiem występowania szkód górniczych. Każda kopalnia na Śląsku ma specjalny zespół, który zajmuje się wykopywaniem 2 podłużnych rowków wzdłuż każdej drogi. Stąd tak liczne są odszkodowania za zaistniałe szkody wypłacane przez kopalnie dla zarządców dróg. |
|||
{{stubtrans}} |
{{stubtrans}} |
Wersja z 15:47, 17 paź 2010
Koleiny – podłużne wgłębienia w asfalcie ciągnące się wzdłuż drogi równolegle do kierunku jazdy. Wspaniały wynalazek polskich inżynierów w dziedzinie transportu drogowego. Zwiększa on bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu. Gdy kierowca zaśnie za kierownicą nie wypadnie z trasy, gdyż koleiny doprowadzą go do celu. Koleiny współpracują z wybojami, które obudzą kierowcę, gdy już zjedzie z głównej trasy. W Polsce coraz więcej dróg jest wyposażonych w ten wyjątkowy system zwiększający bezpieczeństwo. Do 2008 roku zkoleinizowano już 4560 km dróg krajowych i autostrad. Dzięki koleinom, podczas deszczowej pory letniej znacząco wzrastają obroty na plebaniach i w zakładach pogrzebowych.
Galeria
- Zajkoleiny.jpg
Koleiny są super!
Przyczyny powstawania
Koleiny powstają w większości przypadków poprzez regularne ugniatanie powierzchni drogi, która w Polsce składa się głównie ze smoły pomieszanej z piaskiem i gliną. Proces jest zauważalny przy wyższych temperaturach otoczenia, przekraczających 10 stopni Celsiusza.
Wyjątkiem od tej reguły jest obszar Górnego Śląska, gdzie koleiny są wynikiem występowania szkód górniczych. Każda kopalnia na Śląsku ma specjalny zespół, który zajmuje się wykopywaniem 2 podłużnych rowków wzdłuż każdej drogi. Stąd tak liczne są odszkodowania za zaistniałe szkody wypłacane przez kopalnie dla zarządców dróg.