PlayStation

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

PlayStation 3 (PS3) – konsola gier wideo firmy Sony, czwarta w rodzinie PlayStation. Najbardziej zaawansowana konsola na świecie. Jej moc nie została jeszcze okiełznana w przeciwieństwie do marnego produktu Microsoftu X-Pudła zwanego też xboxem 360. W Polsce w dniu premiery konsola była dostępna w wersji 60 GB z wsteczną kompatybilnością w cenie 2399 zł (niestać na nią fanów x-pudła). Konsola jest następcą PlayStation 2. Obecnie dostępne wersje to 80GB oraz 160GB - w przeciwieństwie do poprzednich wersji pad z zestawu posiada wibracje. PS3 wygrywa bez problemu z konsolami Microsof Xbox 360 oraz Nintendo Wii (Wee - sikać).

Konsolę wyróżniają bogate możliwości multimedialne - możliwość odczytywania filmów na Bluray(Full HD) i DVD, odczytywania filmów, muzyki i zdjęć z sieci lokalnej oraz nośników USB (np. pendrive, dyski twarde, aparaty cyfrowe i odtwarzacze muzyki). Znacznie rozwinięta w stosunku do poprzednich konsol Sony została obsługa internetu. Wbudowana przeglądarka internetowa umożliwia przeglądanie stron WWW, sieć Playstation Network umożliwia przechowywanie listy przyjaciół oraz łatwy kontakt z nimi, granie w gry online, oraz możliwość ściągania gier i innych materiałów z Playstation Store. Obsługę konsoli i korzystanie z internetu ułatwia możliwość podłączenia komputerowych myszek i klawiatur (kompatybilne są wszystkie na USB, oraz większość na Bluetooth), aczkolwiek większość gier z nich nie korzysta. Wbudowane złącze Ethernet oraz obsługa sieci bezprzewodowych Wi-Fi umożliwiają łatwe podłączenie konsoli do internetu.

Możliwość instalacji niezależnych systemów operacyjnych (np. Linux) zamienia Playstation 3 w pełnosprawny komputer, z wszystkimi jego możliwościami.

Od 30 listopada 2008 dostępna jest klawiatura (w 8 wersjach językowych) do PS3 podczepiania pod port miniUSB gamepada DualShock 3/Sixaxis, komunikuje się z konsolą drogą radiową Bluetooth. 11 grudnia 2008 roku ponownie po rocznej przerwie ruszyła otwarta wersja bety PS Home.

Centralną jednostką obliczeniową konsoli jest procesor Cell zaprojektowany wspólnie przez firmy IBM, Sony i Toshiba. Składa się on z głównego 64-bitowego procesora PowerPC (tzw. "Power Processing Element" lub PPE) oraz ośmiu rdzeni typu "Synergistic Processing Elements" (SPEs). Należy zwrócić uwagę na specyfikę tego rodzaju konstrukcji: 1 rdzeń do uniwersalnego użytku oraz 6 użytecznych, wyspecjalizowanych rdzeni, które maja bardzo ograniczony dostęp do pamięci oraz posiadają zupełnie inna architekturę niż rdzeń główny. Jest to bardzo niestandardowe rozwiązanie, które zmusza developerów do wykorzystania zupełnie innego zestawu instrukcji i różnego rodzaju sposobów do przeniesienia danych obliczonych przez pomocniczych 6 rdzeni do procesora głównego. Jest to niewiarygodnie trudne zadanie, co sprawia, iż większość twórców oprogramowania w głównej mierze wykorzystuje tylko główny rdzeń, zaś pozostałe nie są w pełni wykorzystane. Do użytku w grach pozostanie sześć rdzeni, gdyż siódmy jest dezaktywowany, by usprawnić produkcję (nawet gdy procesor opuści taśmę produkcyjną z niesprawnym jednym rdzeniem, może być użytkowany jako w pełni funkcjonalny), a ósmy zarezerwowano do obsługi systemu operacyjnego konsoli. Cały układ taktowany jest zegarem 3,2 GHz. Procesor działa w trybie in-order execution.

Procesor Graficzny (RSX) [edytuj]

Zaprojektowany wspólnie przez firmy NVIDIA i Sony. Jego możliwości można porównać do układu graficznego – 6800Ultra w trybie SLI (2x 6800 Ultra) lub do jednej 7900GTX.

   * jądro zbudowane z 300 mln. tranzystorów
   * taktowanie rdzenia 500 MHz [14]
   * taktowanie jednostek pixel shader 550 MHz
   * 128-bitowa szyna danych pamięci GDDR3
   * 96 kB pamieci podręcznej L1 i L2 dla tekstur na każdą grupę 4 jednostek pixel shader. Łącznie 576 kB dla wszystkich jednostek pixel shader
   * komunikacja z procesorem za pomocą FlexIO
   * jedno wyjście wysokiej rozdzielczości max 1080p
   * programowalne, szeregowe potoki cieniowania
   * 256 megabajtów własnej pamięci RAM dla grafiki
   * 24 jednostki Pixel Shaders i 8 Vertex Shaders
   * 8 jednostek ROP
   * oparty na G70 NVIDII
   * zastosowano shadery specjalizowane, w przeciwieństwie do Xboxa 360 który posiada shadery zunifikowane
Przepustowość
   * komunikacja pomiędzy PPE, wszystkimi SPE, kontrolerem pamięci i I/O odbywa się przez Element Interconnect Bus (EIB) które oferuje teoretyczną maksymalną przepustowość wynoszącą 204.8GB/s
Ogólna wydajność [edytuj]

Teoretycznie PlayStation 3 jest w stanie wykonać blisko 2 biliony operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę (2 TFLOPS-y). Składa się na nie 1,8 TFLOPS-ów [18] karty graficznej RSX oraz około 200 GFLOPS-ów [19] procesora Cell przy obliczeniach wymagających pojedynczej precyzji (około 15 GFLOPS-ów przy podwójnej). Jest to jednak tylko teoretyczna wydajność, której nie da się w rzeczywistych warunkach osiągnąć m.in. z powodu ograniczeń magistrali systemowej, GPU oraz małej ilości pamięci podręcznej procesora. Rezultat 1,8 TFLOPS jest wysokim wynikiem dla GPU biorąc pod uwagę że RSX pojawił się już w 2006 roku i kosztował w przybliżeniu tylko 130 USD [20]. Jedynym źródłem tak wysokiego wyniku jest NVIDIA która nie podaje żadnych szczegółów (precyzja liczb zmiennoprzecinkowych itp).

Jednym słowem Cud Miód i Malina. X-pudłowcy możecie sobie pomarzyć o takim sprzęcie. Wasze konsole nie dorównują PS3 w nawet 10% :P

żal mi Was xD