Krakowski Szybki Tramwaj
Krakowski Szybki Tramwaj (KST) – inwestycja mająca na celu utrudnienia życia krakowiakom. Tramwaj ma poruszać się w żółwim tempie, a pasażerowie mają rozmawiać w tłoku. Linie obsługują tramwaje niskopodłogowe, w których jest strasznie duszno. Część trasy przebiega w ciemnym tunelu, który nie wiadomo po co zbudowali.
Do wnerwiania ludzi zamontowano głosowe zapowiadanie przystanków i skrzynki z odjazdami tramwajów, które nigdy nie działają. Tramwaje posiadają klimatyzację używaną w zimie oraz ogrzewanie stosowane w lecie. Największym sukcesem było stworzenie systemu, który powoduje, że zwykłe tramwaje mają pierwszeństwo.
Niektórzy uważają, iż nazwę „szybki“ zawdzięcza temu, że ma z przodu szybki i z tyłu szybki.
Atrakcje
Na trasie KST przygotowano dla pasażerów wiele niespodzianek, które w założeniu mają spowolnić przejazd tramwaju i odstraszyć pasażerów:
- Zamontowane co kilkadziesiąt metrów światła, dzięki którym tramwaj co chwilę musi hamować i znowu się rozpędzać (niektóre światła zamontowano na kompletnych odludziach lub przecięciach z wąską dróżką dojazdową do działek)
- Zmodernizowane ronda i skrzyżowania, gdzie na światło tramwaj musi czekać co kilka minut
- Tunel, w których nazwa "szybki" jest szczególnie wymowna dzięki ograniczeniu prędkości do 30 km/h
- Specjalne listki na Moście Powstańców Śląskich, mające zabezpieczyć torowisko przed wjazdem na nie samochodów[1]
- Dworzec przesiadkowy autobusowy na Krowodrzej Górce który oprócz pięciu linii pełni wyłącznie rolę parkingu dla odstawionych w godzinach tzw. międzyszczytu pojazdów
Tunel
Zaczyna się na Rondzie Mogilskim, kończy przy Politechnice. Został oddany do użytku z wielką pompą 11 grudnia 2008, w rekordowym czasie 34 lata po rozpoczęciu budowy![2]. W 1974 roku budowano ten obiekt z myślą o metrze, które miało dalej być poprowadzone pod centrum miasta. Niestety, czas przekreślił ten wspaniałomyślny plan.
W tunelu znajdują się dwa przystanki:
Dworzec Główny tunel
Właściwie, to nie wiadomo, jak nazywa się ten przystanek. Na tablicy widnieje napis "Dworzec Główny" a na rozkładzie "Dworzec Główny Tunel". Przystanek jest zbudowany w przeciągu, więc jest naturalnie klimatyzowany latem, ale też zimą. I nikt za to nie płaci!
Politechnika
Zaletą tego przystanku jest antresola z której można pooglądać dach tramwaju. Poza tym stacja świeci pustkami, bo wszystkim wygodniej jest skorzystać z przystanku na powierzchni. Niemniej jednak stwarza idealne warunki do sesji zdjęciowych szczególnie dla nowożeńców.
Linie
Linia 90
Specjalna linia, która kursowała w dniu otwarcia tunelu. Miała zapoznać pasażerów z obiektem. Jej pierwszy kurs był zapewne najbardziej zapełnionym w całej historii tunelu.[3] Nie wszyscy chętni do jazdy zmieścili się w środku. Obecnie raczej to nie grozi na liniach KST.
Linia 50
Sztandarowa linia KST. Łączy Kurdwanów z Krowodrzą Górką. Zastąpiła linię 34. Właściwie na większości trasy pokrywa się z poprzedniczką. Szkoda tylko, że nie pokrywa tego jej fragmentu, który przebiega w centrum miasta, okrążając je niby obwodnicą.
Linia 51
Linia szczytowa uruchomiona w marcu 2009. Kursuje z Nowego Bieżanowa. Jej druga końcówka to Dworzec Towarowy. Znajduje się ona na terenie wolnym od wszelakich zabudowań mieszkalnych[4], w rezultacie i tak wszyscy, którzy tam dojadą, przesiadają się do tramwaju jadącego na Krowodrzę Górkę.