MAZ
MAZ (dla MKM-ów MA3) zwany zemstą Łukaszenki bądź Tupolewem – autobus białoruskiej produkcji, dość nowoczesny, choć produkowany aż od 1995r. Został najgorszym autobusem roku 2011. Patrzcie, tylko 16 lat musiał na to czekać! Produkowano go w różnych wersjach do których należą między innymi popularne modele 103 oraz 205.
Od zewnątrz
Od zewnątrz wygląda bardzo przyzwoicie. Całość konstrukcji jest tak bardzo niska, że większość wysokości pojazdu to przyciemniane niby szyby. Ponadto szpanerski znaczek MAZa na przodzie i stylowy napis np „MAZ 205” świadczy o niskiej jakości wyprodukowanego autobusu. Co ważne i ciekawe: podczas zatrzymywania się na przystanku i otwieraniu drzwi, komputer pokładowy informuje o tym, do jakiej pętli zmierza autobus i jaki jest numer linii. Super!
W środku
Jest bardzo niskopodłogowy. Ma bardzo niewygodne, plastikowe siedzenia. Silnik pracuje jak w tartaku. Jazda nim jest tak przyjemna, że nawet ją czujesz siedząc od godziny w domu przed komputerem. Wydaje się, że to cud, miód i orzeszki. Jednak MAZakra ma dwie denerwujące wady! Po pierwsze: jest takim gratem, że bardziej go zajechać się nie da! Drugi mankament to latający na prawo i lewo przegub. Ten temat pominę... przekonaj się sam jaka to karuzela...
Supernowoczesny Software
Jak już zostało napisane, MAZakra wyposażona jest w cyfrowy mózg, który połączony jest z monitorem zamontowanym z przodu autobusu. Teoretycznie wyświetla on listę przystanków i godzinę, w praktyce jednak emituje program rozrywkowy dla studentów polibudy, którzy mają niezły ubaw czytając co BIOS ma do powiedzenia kierowcy i dlaczego zainstalowany tam Linux wyświetla Error 404!? Znany jest również fakt, że autobus osobiście informuje pasażerów, na jakim przystanku się znajduje, kiedy go opuszcza... Zdarza się, że nazwy przystanków są mylone np. zamiast zapowiedzieć "Zabrze Goethego" zapowiada "Zabrze Bellojanisa"
Wykonanie
Produkcja tego autobusu pochłania niesamowicie ogromne koszty. Już za samą używkę zapłacisz 100zł na Allegro! Po za tym MAZ jest wykończony za pomocą pianki, która łączy kable z lastikowymi płytkami. Zapewne projektanci bazowali na rygorystycznych technologiach obowiązujących w V wieku p.n.e.!
Ciekawostki
Solaris też zaczynał od licencji Neoplana,jednak efekty były o wiele lepsze niż w przypadku tzw. MA3aków Szablon:Stubmot