Łatwo zauważyć – metoda stosowana powszechnie w pisaniu podręczników akademickich. Zwalnia ona piszącego od tłumaczenia najbardziej zawiłych partii wywodu, sugerując jednocześnie, że opisane w ten sposób przejście jest tak oczywiste, że nie ma się nad nim sensu rozwodzić.
Przykład matematyczny
jak łatwo zauważyć, ze wzoru
![{\displaystyle {}_{p}F_{q}(a_{1},...,a_{p};c_{1},...,c_{q};z)=\sum _{n=0}^{\infty }{\frac {(a_{1})_{n}\cdot \cdot \cdot (a_{p})_{n}}{(c_{1})_{n}\cdot \cdot \cdot (c_{q})_{n}}}{\frac {z^{n}}{n!}}\,}](https://nonsa.pl/api/rest_v1/media/math/render/svg/c4f1278b1c4fd162b8b68bd0119f2b4d05ab0d5c)
po prostych przekształceniach wynika zależność
co konczy dowód.
Przykład językoznawczy
W zdaniu
Idzie Ewa przez wieś
łatwo zauważyć elementarne opozycje alofoniczne. Stąd wniosek, iż samogłoska /e/ posiada różne warianty w zależności od kontekstu wokalicznego i konsonantycznego.
Próżnia – coś, co w głowie ma każdy uczeń podczas sprawdzianu.
Czy nie wiesz…
Jak można się zarazić bombelkiem?