Wampiurs Wars

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 14:56, 30 sie 2006 autorstwa Szoferka (dyskusja • edycje) (ooo, uroda tego hasła jest niewątpliwa)

Wampiurs Wars – polski komiks undergroundowy; a właściwie „underundergroundowy” – bo znany tylko wąskiemu gronu fanów. Jego twórcą (tekst i rysunki) jest Jan Plata-Przechlewski, plastyk i polonista (notabene nie pracujący w żadnym z tych zawodów) z Wejherowa (miasta niby nadmorskiego, ale leżącego dobre pół godziny od najbliższego morza; swoistą sławę zyskało ono dzięki Dorocie Masłowskiej). Całość utrzymana w konwencji horroru i fantasy - jest jednak głównie parodią wielu utworów i nurtów popkultury, okraszoną licznymi aluzjami do absurdów PRL-u.

Ogółem komiks liczy ponad 100 czarno-białych plansz. Główne historyjki cyklu powstawały w latach 80. i zostały kilkakrotnie wydane (w śladowym nakładzie) przez Gdański Klub Fantastyki (z posłowiem znawcy komiksu - dr. hab. Jerzego Szyłaka; prywatnie... kumpla ze studiów). Powstały też krótkie epizody obśmiewające absurdy wczesnych lat 90.

Swoistym uhonorowaniem Wampiurów (a tak naprawdę - swoistym upominkiem na czterdzieste urodziny autora) była praca zbiorowa młodych polskich rysowników tworzących (każdy autor po kilka plansz) własną wersję opowieści (fabuła bez zmian, różne style rysunków). Nakładem GKF-u udało się wydać tylko (a może... aż?) pierwszą część - Na tropie wampiurów.

Od paru lat czynione są bezskuteczne starania o IV wydanie oryginału, które ukazałoby się po raz pierwszy w całości w formacie A-4. Na razie komiks Wampiurs Wars dostępny jest na stronie internetowej Wampiur Zone.

Cykl komiksów

Cykl komiksowy Wampiurs Wars obejmuje:

  • Na tropie... wampiurów
  • Odyseja wewnętrzna
  • Mumia
  • The Wampiure Strikes Back
  • Planeta grozy
  • Bitwa o Ciemnogród
  • Gniew Yog-Sothotha
  • Oko Sothota
  • Czarne wieści
  • Czerwona gorączka

oraz pojedyncze plansze i rysunki

Bohaterowie

Główne postacie cyklu to: Marcinek (wioskowy opój), Madej (eks-zbój), Euzebiusz (łowca i agent), Pankracy (niewydarzony diabeł), Pafnucy (były anioł), Bambarasz (prowincjonalny czarownik) - oraz oczywiście tytułowe wampiury (jednonogie i chyba bezokie).

Marcinek to wioskowy opój walczący najpierw z wampiurami o beczkę okowity, a następnie z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta.

Madej to leśny zbój-alkoholik pomagający najpierw swym przyjaciołom w walce z wampiurami, a następnie z inwazją potworów rodem zkiczowatych horrorów Lovecrafta. Jako już eks-zbój wiąże się z Zizi (też "eks"). Dwukrotnie w swej karierze był też karczmarzem (udowodniono mu podawanie gościom borygo, alkoholu metylowego – po zdrapaniu „m” – a nawet „Vistuli”.

Euzebiusz to ponoć „nieustraszony” (a Mumii się wystraszył!) łowca upiorów, wilkołaków i strzyg - pomagający najpierw swym przyjaciołom w walce z wampiurami, a następnie dowodzący walką z inwazją potworów rodem zkiczowatych horrorów Lovecrafta. Okazuje się być wysoko postawionym agentem tajnych służb miłościwego Króla Ćwieczka. Jego brat jest z kolei oficerem królewskich sił powietrznych.

Pankracy to niewydarzony diabeł wyrzucony z piekła i walczący - wbrew swej woli, ale w imię głupio pojętej przyjaźni - najpierw z wampiurami, a następnie z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta.

Panfnucy to były anioł - alkoholik, degenerat i chuligan (powszechnie określany krótko jako „szuja i skurwiel”) - prowokujący najpierw rozmaite awantury, a wreszcie walczący po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Najlepszym kumplem Pafnucego jest, sparodiowane w tym komiksie, monstrum Frankensteina.

Bambarasz - zdeklasowany czarownik wyrzucony z gildii - alkoholik, degenerat, oszust i kidnaper - prowadzący najpierw jakieś ciemne interesy, a wreszcie walczący po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Jest ciągle okradany przez swego majordomusa; ma też deliryczną obsesję na punkcie krasnali.

Wampiury to krwiożercze bestie o groteskowym wyglądzie, które dały tytuł cyklowi. Na ich czele stoi Arcywampiur (bardzo stary - i w ogóle nie ma nogi). Najpierw rabują (czego nie wyssają – to ukradną!) wioski, a wreszcie stają po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Za swą wierną służbę otrzymały własne królestwo - Wampiurium.

Linki zewnętrzne

Szablon:Stubkul