Indeks Big Maka
A może frytki do tego?
- Absolwent ekonomii o indeksie Big Maka
Indeks Big Maka, Indeks Big Maca (ang. Big Mac Index) – jedno z postawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przymuje cenę hamburgera w McDonald's.
Do czego to służy?
Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że dziesięć złotych, które masz w kieszeni, to tak naprawdę jedenaście. Niestety nie wymyślili jeszcze sposobu, by zamienić tę dziesiątkę w jedenastkę, a nawet jakby wymyślili, to i tak nie powiedzą, więc nie podniecaj się zbytnio.
Podstawa teoretyczna
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście gówno i hamburger, a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald's.
Skutki stosowania
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald's ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych krajach, może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald's mógłby zdegradować nas do poziomu Zimbabwe, przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.