Far Cry (gra)
Far Cry (pol. Daleki Płacz) – gra komputerowa typu FPS (ale jest ponoć dostępny tryb TPS), produkcji Trajtek? Majtek? Aaa, Crytek Studios. Powstała w 2004 roku.
Fabuła[edytuj • edytuj kod]
W grze wcielamy się w niejakiego Jacka Carvera, który niegdyś służył w jednostkach specjalnych, ale że była to ciężka praca za małe pieniądze, to potem przerzucił się na transport turystów łódką po Mikronezji. Któregoś tam razu został wynajęty przez niejaką Valerie Constantine, która potem gdzieś znika. Z kolei łódkę Jacusia rozwala jakiś cham przy pomocy rakiety, a ten gdzieś tam se płynie wpław pośród potworów, żeby potem obudzić się w jakimś bunkrze. Znajduje tam pager z jakimś typem, który nazywa się Doyle i prowadzi naszego kolegę przez grę. Okazuje się, że Jacek trafił na wyspy, gdzie niejaki dr George Krieger - zły naukowiec, prowadzi badania nad jakimś mutagenem, co to potem zmienia ludzi i zwierzęta w trigeny. Sam potem się nim staje i jeszcze otruwa nim Jacka i Val. Wkurzony Jacek morduje Kriegera, a potem Doyle'a, który go w to uwikłał i wysadza całą wyspę, po czym spieprza z niej jakąś łodzią z Val, a następnie odtruwa ją i siebie, żeby nie pozmieniali się w trigeny. I nie wiadomo, jakie są ich dalsze losy, bo Far Cry ma to do siebie, że każda część ma inną fabułę.
Ludzie[edytuj • edytuj kod]
- Jack Carver – główny bohater gry, nosi na sobie hawajską koszulę i kamizelkę. Jako że służył w wojsku, to potrafi się posługiwać każdą bronią, nawet jeśli widzi ją na oczy pierwszy raz.
- Valerie Constantine – dziennikarka, jak się potem okazuje, agentka CIA. Dodatkowo posiada uprawnienia do kierowania wózkiem widłowym. Ma zeza i jest brzydka.
- Harland Doyle – czarnoskóry naukowiec, który gdzieś się schował w bunkrze i wprowadza Carvera w coraz większe gówno. Chciał zgarnąć kasę na mutagenie, ale Jacuś poczuł się oszukany i go potem kilnął.
- George Krieger – szef jakiegoś koncernu farmaceutycznego, szef najemników i w sumie szef wszystkiego. Przechwala się przed mediami tworzeniem jakiegoś mutagenu. Chcąc odegrać się na Jacku za zabite trigenki, sam się w niego przemienia, żeby potem i tak zginąć z jego rąk.
- Richard Crowe – zlepek jakiegoś osiłka, kowboja i Chucka Norrisa. Typowy kozak, co to wyzywa swoich najemniczków i ciągle gdzieś znika. W jednym z poziomów zostaje zabity przez Jacusia, który zgarnia potem jego zarąbistego M249.
- Najemnicy – wulgarne przygłupy, wrogowie Jacka. Jest ich tylu, że nawet Tales z Miletu ich nie policzył, więc nie ma z grubsza sensu ich opisywać.
- Trigeny – zmutowane małpoludy otrute jakimś mutagenem. Jest ich co prawda mniej niż najemników, ale też nie ma sensu o nich nic pisać.
Narzędzia zbrodni[edytuj • edytuj kod]
Wiadomo, że jeśli chcemy walczyć z wrogami, to musimy mieć czym to robić. Twórcy oddali nam trochę sprzętu do dyspozycji.
- Maczeta – do siekania mięsa i krzaczorów, do walki raczej słabo.
- Jungle Falcon – twórcy gry uznali, że nazwa Desert Eagle jest już zbyt pospolita, więc wymyślili sobie własną. 9 nabojów w magu i jechane. Broń dobra tylko na start.
- MP5 – pistolecik maszynowy z tłumikiem, praktycznie niesłyszalny.
- P90 – kolejny pistolecik maszynowy, ale bez tłumika. Panowie z Cryteka niestety nie wiedzieli (albo to olali), że używa amunicji 5,7 mm i dlatego w grze współdzieli naboje 9 mm z MP5. Lubiany przez noobciów, bo ma aż pisiont naboi i szybko szczela!!!!11.
- M4 – pierwszy karabin w grze i w sumie ikona tej gry. Lubiany przez najemników.
- G36K + AG 36 – szwabski karabin z lunetą i granatnikiem. Luneta nic nie daje; i tak jest niecelny. Jedyny atut to jednostrzałowy i również niecelny granatnik.
- OICW – karabin / granatnik, z większym magazynkiem i celnością. W sumie wszystko ma większe.
- M249 SAW – erkaem, którego po raz pierwszy dostaniemy po zabiciu Kroła. Celny i szybki. Zżera te same naboje, co M4, G36 i OICW.
- AW50 – snajperka. Po każdym strzale trzeba ją załadować, to znaczy Ty musisz, bo najemnicy nie.
- Pancor Jackhammer – strzelba śrutowa, parę strzałów i wróg gryzie piach. Dobra na trigenki, ale tylko z bliska.
- Wyrzutnia rakiet – mieści w sobie 4 pociski. Skuteczna do walki z helikopterami i łodziami, no i z trigenami w razie co.
- Granat odłamkowy – Jacuś zawsze ma ich przy sobie kilka i co jakiś czas nimi może rzucić, żeby zrobić mnóstwo hałasu, zadając wrogowi niewiele szkód.
Uzależnienie[edytuj • edytuj kod]
Amerykańscy naukowcy we współpracy z rosyjskimi uczonymi odkryli, że gra jest wysoce uzależniająca. Do badań wykorzystali 100 osób, które miały zagrać w tę grę. 99 z nich przejawiało poniżej wymienione objawy uzależnienia. Przeczytaj je uważnie, bo jeśli u Ciebie też występują, to konieczna może być terapia odwykowa. A zatem:
- Budzisz się w jakimś bunkrze.
- Łazisz po jakichś wyspach, bunkrach i laboratoriach, szukając kobiety o imieniu Valerie.
- Ciągle korzystasz z telefonu i zawsze jak ktoś dzwoni, nazywasz go Doylem.
- Umiesz posługiwać się każdą bronią palną.
- To samo masz z pojazdami, mimo że nie masz nawet karty rowerowej.
- Kiedy musisz się gdzieś dalej dostać, bez krępacji zabierasz pierwszy lepszy samochód.
- Doskonale nurkujesz.
- Znajdujesz jakieś stare szkielety i wraki japońskich czołgów.
- Masz na sobie zawsze hawajską koszulę!
- Nienawidzisz czarnoskórych.
- Nienawidzisz też kolesi w kapeluszach.
- No i naukowców.
- Widujesz automaty z napojem o nazwie Kripsi, który jak się potem okazuje, zawiera w sobie mutagen.
- Nawet jeśli spadniesz z 10 metrów, to i tak po prostu odczujesz chwilowy ból, a nadal możesz biegać.
- Nie łazisz po loratoriach, bo tam są złe trigeny.
- Wolny czas z dziewczyną spędzacie na jakiejś wyspie, gdzie zamiast się opalać i pić drinki nawalacie się z jakimiś typami, mutantami i w ogóle siejecie rozwałkę.
- Panicznie boisz się łodzi i helikopterów.
- Ludzie wokół ciebie mają broń.
- Ciągle w uszach leci Ci jakaś tropikalna muzyczka.
- Gdy się czymś zatrujesz, zielenieje Ci skóra i szukasz na to antidotum, bo inaczej zmienisz się w trigena!
- Ludzie w kowbojskich kapeluszach to zło, dlatego jak takiego spotkasz, to go od razu zabijasz.
- I potem jesteś zły, bo zamiast dostać superaśnego M249 to idziesz siedzieć za zabójstwo.
- Nie oglądasz telewizji, bo tam ciągle tylko występuje Krieger i bredzi o tych swoich badaniach.
- Zawsze masz przy sobie maczetę, albo jakąś inną broń.
- I jeszcze latarkę.
- Jeśli ktoś Cię zobaczy lub usłyszy, grozi Ci śmiercią lub strzela do Ciebie.
- Kiedy się zgubiłeś, od razu pytasz Doyle'a, co masz robić i dokąd iść.
- Unikasz schronisk dla zwierząt czy zoo, bo tam są przecież złowieszcze trigeny!
- No i siłowni, bo tam są muskularni kolesie, czyli w sumie też trigeny.
- Mimo że mocno krwawisz i praktycznie grozi Ci śmierć, to i tak możesz chodzić i biegać. Wystarczy Ci tylko apteczka.