Znak drogowy
Ten artykuł dotyczy tych blach na drogach. Zobacz też inne znaki. |
Znak drogowy – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.
Funkcje znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:
- Funkcję wizualną – ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu ich nawierzchni;
- Funkcję sportowo-artystyczną – już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.
Typy znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:
- żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami;
- niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami;
- białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami;
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX wieku znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.