Gerber (konwencja brydżowa)
Ten artykuł dotyczy zagrania karcianego. Zobacz też inne znaczenia tego słowa. |
Gerber – rodzaj konwencji w brydżu, stosowanej, kiedy partner pragnie się dowiedzieć, ile masz asów, króli, dam itp. Jego ciekawość prowadzi zwykle do rozegrania szlema. Im bardziej namolnie partner pyta, tym większe prawdopodobieństwo, że wysoka gra zostanie przegrana.
Odzywki Gerbera[edytuj • edytuj kod]
Tradycyjnie pytanie rozpoczyna się hasłem cztery trefl – i rozumiemy to jako: ile masz asów? Należy przy tym pamiętać, by zapytać z odpowiednim przeskokiem. Partner – o ile zrozumie o co nam chodzi, odpowie liczbą asów zgodnie z zasadą
- cztery karo – weź się ode mnie odczep, dobrze? nie mam żadnego...
- cztery kiery – niech ci będzie, mam jednego
- cztery piki – mam dwa
- cztery bez atu – no trochę tego jest
- pięć trefl – po jaką cholerę pytasz skoro wszystkie asy mam ja?
Później można zapytać o króle, damy… Tylko przed ewentualną klęską już nic nie uratuje.
Warianty[edytuj • edytuj kod]
Pytanie od czterech bez atu nazywa się Blackwoodem i prowadzi do wyjątkowo paskudnych wpadek. Często stosuje się tak zwaną wersję skróconą, aby przeciwnicy zgłupieli; czasem wprowadza ona w błąd głównie partnera. Osoby o skłonnościach ekshibicjonistycznych nie pytają o asy a sami je pokazują – ta perwersyjna odzywka zwana jest cue bid.
Gerber w użyciu pozabrydżowym[edytuj • edytuj kod]
- Ona – cztery trefle (co tam masz ciekawego?).
- On – cztery karo (mam króciutkie atuty).
- Ona – pyta dalej cztery kiery (a może jednak coś przede mną ukrywasz).
- On – cztery piki (nic, jestem naprawdę króciutki, rozczarowałaś się?).
- Ona – cztery bez atu (a masz chociaż jakąś damę?).
- On – pięć trefl (jakoś żadna mnie nie chce).
- Ona – pas (to nie ma sensu z tobą rozmawiać).