Airbus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 31 wersji utworzonych przez 24 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Airbus''' ([[Język angielski|ang]]. ''powietrzny autobus'') – europejski ciężki pojazd lotniczy o napędzie silnikowym, który rywalizuje o palmę pierwszeństwa w przestworzach z amerykańskim [[Boeing]]iem. Airbus z reguły wygrywa tę rywalizację dzięki biegłości technicznej w pozyskiwaniu subwencji z [[Bruksela|Brukseli]]. Do perfekcji opanowano również technikę strącania sprzedanych maszyn do morza lub wywoływania pożarów na pokładzie, co zapewnia zbyt na nowe Airbusy i części do nich.
'''Airbus'''
europejski ciężki pojazd lotniczy o napędzie silnikowym, zwany niepoprawnie samolotem, który rywalizuje o palmę pierwszeństwa w przestworzach z amerykańskim [[Boeing|Boeingiem]]. Airbus z reguły wygrywa tę rywalizację dzięki biegłości technicznej w pozyskiwaniu subwencji z [[Bruksela|Brukseli]]. Do perfekcji opanowano również technikę strącania sprzedanych maszyn do morza lub wywoływania pożarów na pokładzie, co zapewnia zbyt na nowe Airbusy i części do nich.



== Nazwa ==
== Nazwa ==
Według obiegowej opinii nazwa samolotu pochodzi od słowa [[arbuz]], wywodzącego się z języka starocerkiewnosłowiańskiego i będącego alternatywną nazwą kawona. Nawiązuje ona do powszechnie znanych lotniczo-desantowych umiejętności Arbuza zwyczajnego, które twórcy samolotu z powodzeniem naśladują. Airbus to nie orzeł, nie odleci. Jednak gdy zostanie wystrzelony w powietrze, stwarza śmiercionośne zagrożenie dla celów naziemnych i powietrznych, a spadając rozwala się w drobny mak.
Według obiegowej opinii nazwa samolotu pochodzi od słowa [[arbuz]] wywodzącego się z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego i będącego alternatywną nazwą kawona. Nawiązuje ona do powszechnie znanych lotniczo-desantowych umiejętności Arbuza zwyczajnego, które twórcy samolotu z powodzeniem naśladują.


Według innej teorii, nazwa ta jest odniesieniem do zapewnianego pasażerom „komfortu” podróży, porównywalnego z autobusem podmiejskim w godzinach szczytu.


== Modele ==
== Modele ==
* [[Airbus A300]] – pierwszy samolot firmy. Nieco późniejszy [[Boeing 767]] jest do niego dziwnie podobny. Dodajmy, że prace nad 767 ruszyły wkrótce po wypuszczeniu A300.
Niekwestionowanym osiągnięciem producenta jest model A380, który jest tak ogromny, że na całym świecie nie ma ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Ale to nic nie szkodzi, bo przynajmniej na razie ten model nie lata, więc nie musi lądować. Pierwsze lądowisko dla Airbusa A380 ma powstać na Stadionie Narodowym w [[Warszawa|Warszawie]] jesienią 2012 roku, po zakończeniu Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Alternatywnym wariantem jest usypanie na tej ziejącej pustką przestrzeni drugiej polskiej pustyni pod roboczą nazwą „Błędowska II”.
* [[Airbus A310]] – krótszy A300. Aerofłot rozbił jeden, bo piloci dali go piętnastolatkowi do zabawy.

* [[Airbus A320]] – zrzynka z [[Boeing 737|Boeinga 737]]. Lata nimi WizzAir. Chciałby być łodzią i dlatego ląduje na rzece Hudson.
Według kronik [[Jan Długosz|Jana Długosza]] modele Airbus A330 i A320 były kiedyś użytkowane przez wiele linii, a przy dobrej pogodzie można je było obserwować również na polskim niebie. Było to jednak w pradawnych czasach i prawdziwość tych doniesień należy dopiero potwierdzić metodą węgla radioaktywnego 14C i/albo szperania w archiwach [[IPN]]. Obecnie żaden przewoźnik nie przyzna się do posiadania tych maszyn, aby uniknąć masowych protestów lub linczu. Z braku lepszego zastosowania trwają prace nad przystosowaniem tych maszyn do zestrzeliwania satelitów szpiegowskich w [[Kosmos|Kosmosie]].
* [[Airbus A330]] – zrzynka z [[Boeing 767|Boeinga 767]]. Trochę dziwne rżnąć ze zrzynki z własnego samolotu, nie? Bardzo lubi nurkować w Atlantyku. Kiedyś spuścił sobie paliwo specjalnie w tym celu; na nieszczęście dla jego planów piloci wylądowali awaryjnie na jakiejś wysepce.
* [[Airbus A340]] – jak [[Airbus A330|A330]], tylko z czterema silnikami zamiast dwóch i (z jakiegoś powodu) bez zamiłowań akwanautycznych.
* Airbus A350 – Najnowsze dzieło firmy. Jest to bardzo przedłużony A320.
* Airbus A360 – Jeszcze nie istnieje, ale jak będzie to będzie zastępieniem łodzi A320 i A330.
* Airbus A370 – Jeszcze niezbudowany 2-silnikowy samolot 2-piętrowy.
* [[Airbus A380]] – niekwestionowane osiągnięcie producenta. Duży, dwupiętrowy, nie jest zrzynką z niczego. Jest tak ogromny, że kiedy był projektowany, na całym świecie nie było ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Szczęśliwie dla producenta, zarządy kilku lotnisk były tak ambitne, że przedłużyły swoje pasy, a i sam samolot został trochę odchudzony, także wszystko już gra.


== Ciekawostki ==
== Ciekawostki ==
Czarne skrzynki Airbusa są bardziej czarne od najczarniejszej [[czarna dziura|Czarnej Dziury]] i dlatego nigdy nie zostaną odnalezione.
* Czarne skrzynki Airbusa są bardziej czarne od najczarniejszej [[czarna dziura|Czarnej Dziury]] i dlatego nigdy nie zostaną odnalezione.
* Symbolem samolotu Airbus jest nielot [[kiwi]].

* Komputery pokładowe Airbusów pracują pod kontrolą systemu operacyjnego, którego symbolem jest inny nielot – [[Tux|pingwin]].
Symbolem samolotu Airbus jest nielot [[kiwi]].
* Producent samolotów Airbus jest oficjalnym sponsorem [[Trójkąt Bermudzki|Trójkąta Bermudzkiego]].

* Airbusy jako jedyne z nielicznych (nie)lubią się palić. [http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=290081 Przykład].
Komputery pokładowe Airbusów pracują pod kontrolą systemu operacyjnego, którego symbolem jest inny nielot – [[pingwin]].


[[en:Airbus]]
Producent samolotów Airbus jest oficjalnym sponsorem [[Trójkąt Bermudzki|Trójkąta Bermudzkiego]].
[[Kategoria:Lotnictwo cywilne]]

Aktualna wersja na dzień 20:26, 6 maj 2021

Airbus (ang. powietrzny autobus) – europejski ciężki pojazd lotniczy o napędzie silnikowym, który rywalizuje o palmę pierwszeństwa w przestworzach z amerykańskim Boeingiem. Airbus z reguły wygrywa tę rywalizację dzięki biegłości technicznej w pozyskiwaniu subwencji z Brukseli. Do perfekcji opanowano również technikę strącania sprzedanych maszyn do morza lub wywoływania pożarów na pokładzie, co zapewnia zbyt na nowe Airbusy i części do nich.

Nazwa[edytuj • edytuj kod]

Według obiegowej opinii nazwa samolotu pochodzi od słowa arbuz wywodzącego się z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego i będącego alternatywną nazwą kawona. Nawiązuje ona do powszechnie znanych lotniczo-desantowych umiejętności Arbuza zwyczajnego, które twórcy samolotu z powodzeniem naśladują.

Według innej teorii, nazwa ta jest odniesieniem do zapewnianego pasażerom „komfortu” podróży, porównywalnego z autobusem podmiejskim w godzinach szczytu.

Modele[edytuj • edytuj kod]

  • Airbus A300 – pierwszy samolot firmy. Nieco późniejszy Boeing 767 jest do niego dziwnie podobny. Dodajmy, że prace nad 767 ruszyły wkrótce po wypuszczeniu A300.
  • Airbus A310 – krótszy A300. Aerofłot rozbił jeden, bo piloci dali go piętnastolatkowi do zabawy.
  • Airbus A320 – zrzynka z Boeinga 737. Lata nimi WizzAir. Chciałby być łodzią i dlatego ląduje na rzece Hudson.
  • Airbus A330 – zrzynka z Boeinga 767. Trochę dziwne rżnąć ze zrzynki z własnego samolotu, nie? Bardzo lubi nurkować w Atlantyku. Kiedyś spuścił sobie paliwo specjalnie w tym celu; na nieszczęście dla jego planów piloci wylądowali awaryjnie na jakiejś wysepce.
  • Airbus A340 – jak A330, tylko z czterema silnikami zamiast dwóch i (z jakiegoś powodu) bez zamiłowań akwanautycznych.
  • Airbus A350 – Najnowsze dzieło firmy. Jest to bardzo przedłużony A320.
  • Airbus A360 – Jeszcze nie istnieje, ale jak będzie to będzie zastępieniem łodzi A320 i A330.
  • Airbus A370 – Jeszcze niezbudowany 2-silnikowy samolot 2-piętrowy.
  • Airbus A380 – niekwestionowane osiągnięcie producenta. Duży, dwupiętrowy, nie jest zrzynką z niczego. Jest tak ogromny, że kiedy był projektowany, na całym świecie nie było ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Szczęśliwie dla producenta, zarządy kilku lotnisk były tak ambitne, że przedłużyły swoje pasy, a i sam samolot został trochę odchudzony, także wszystko już gra.

Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]

  • Czarne skrzynki Airbusa są bardziej czarne od najczarniejszej Czarnej Dziury i dlatego nigdy nie zostaną odnalezione.
  • Symbolem samolotu Airbus jest nielot kiwi.
  • Komputery pokładowe Airbusów pracują pod kontrolą systemu operacyjnego, którego symbolem jest inny nielot – pingwin.
  • Producent samolotów Airbus jest oficjalnym sponsorem Trójkąta Bermudzkiego.
  • Airbusy jako jedyne z nielicznych (nie)lubią się palić. Przykład.