DayZ: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
M
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
{{popr|styl, język, dodać więcej humoru}}
{{długiartykuł}}
{{długiartykuł}}
[[Plik:Dayzkoniecswiata.jpeg|400px|thumb|Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją]]
[[Plik:Dayzkoniecswiata.jpeg|400px|thumb|Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją]]
'''DayZ''' (pol. ''DzieńZ'') – gra typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror. Została stworzona przez [[Czechy|naszych ulubionych sąsiadów z południa]], należących do studia Bohemia Interactive. Od czasu swojej premiery pod koniec 2013, znajduje się ciągle w stanie tzw. wczesnego dostępu (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy). Wydawane są do niej regularne (co pół roku, ale regularne) aktualizacje dodające wiele nowości (np. dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.
'''DayZ''' ([[Język polski|pol.]] ''DzieńZ'') – [[Gra komputerowa|gra]] typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror. Została stworzona przez [[Czechy|naszych ulubionych sąsiadów z południa]], należących do studia Bohemia Interactive. Od czasu swojej premiery pod koniec 2013, znajduje się ciągle w stanie tzw. wczesnego dostępu (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy). Wydawane są do niej regularne (co pół roku, ale regularne) aktualizacje dodające wiele nowości (np. dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.


W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery [[Half-Life 3]].
W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery [[Half-Life 3]].
Linia 13: Linia 14:
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne.
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne.
* '''Berezino''' – Odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
* '''Berezino''' – odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
* '''Solnichniy''' – Jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie <ref> Wszędzie daleko. </ref>, stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
* '''Solnichniy''' – jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie <ref> Wszędzie daleko. </ref>, stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
* '''Balota''' – Wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
* '''Balota''' – wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
* '''Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – Wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
* '''Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
* '''Zelenogorsk''' – W sumie to miasto to nic specjalnego, z jednym wyjątkiem: W pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji<ref> z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele </ref>, więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
* '''Zelenogorsk''' – nieciekawe miasto, z jednym wyjątkiem: w pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura1}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji<ref> z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele </ref>, więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – Wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
* '''Krasnostav''' – Na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu ''Berezino Airfield''.
* '''Krasnostav''' – na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu ''Berezino Airfield''.
* '''Kamyshovo''' – Wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
* '''Kamyshovo''' – wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
* '''Vybor''' – Nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić.
* '''Vybor''' – nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić.
* '''Tisy''' – Jak wyżej. Wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki.
* '''Tisy''' – wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki.
* '''Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi''' – Znane szerzej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek - praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF należy do bazy w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
* '''Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi''' – znane szerzej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek - praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF należy do bazy w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
* '''Myshkino''' – To tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie dla snajperów.
* '''Myshkino''' – to tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie dla snajperów.
* '''Więzienie''' – Wieeeele aktualizacji temu do gry dodano wyspę z – uwaga – więzieniem! Na początku było tam zawsze od cholery graczy, ale z czasem wszystko przycichło. Pewnie dlatego, bo nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której pewnie nic nie znajdzie.<ref>Dla porównania, z miejscowości z której na tą wyspę wypływają gracze 10 minut biegu wystarczy aby dojść do sporej bazy wojskowej.</ref> Mimo to, warto odwiedzić choć raz.
* '''Więzienie''' – wieeeele aktualizacji temu do gry dodano wyspę z – uwaga – więzieniem! Na początku było tam zawsze od cholery graczy, ale z czasem wszystko przycichło. Pewnie dlatego, bo nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której pewnie nic nie znajdzie.<ref>Dla porównania, z miejscowości z której na tą wyspę wypływają gracze 10 minut biegu wystarczy aby dojść do sporej bazy wojskowej.</ref> Mimo to, warto odwiedzić choć raz.


== Archetypy graczy ==
== Archetypy graczy ==
[[Plik:Dayzprzyjaciel.jpeg|thumb|300px|Odpowiednie maniery to najlepszy sposób na znalezienie przyjaciół w DayZ.]]
[[Plik:Dayzprzyjaciel.jpeg|thumb|300px|Odpowiednie maniery to najlepszy sposób na znalezienie przyjaciół w DayZ]]
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.
* '''Bandyta''' – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej.
* '''Bandyta''' – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej.
* '''Bambi''' – Czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
* '''Bambi''' – czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
* '''Noob''' – Świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej.
* '''Noob''' – świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej.
* '''Bohater''' – Relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą<ref> W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania</ref>, więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły.
* '''Bohater''' – relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą<ref> W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania</ref>, więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły.
* '''Neutral''' – Gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del> innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
* '''Neutral''' – gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del> innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
* '''Roleplayer – realista''' – Gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie; Roleplayerzy – realiści wymyślają historie swoich postaci, imiona, rodziny, wszystko aby było jak najbardziej realistycznie.
* '''Roleplayer – realista''' – gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie; Roleplayerzy – realiści wymyślają historie swoich postaci, imiona, rodziny, wszystko aby było jak najbardziej realistycznie.
* '''Roleplayer – zabawa''' - Ten gracz gra na normalnych serwerach, ale często dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać [[Alkoholik|żula]]. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.
* '''Roleplayer – zabawa''' ten gracz gra na normalnych serwerach, ale często dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać [[Alkoholik|żula]]. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.


== Rodzaje Bandyty ==
== Rodzaje Bandyty ==
* '''Morderca''' – Nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi skur{{cenzura}} schowany w krzakach/budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Zwykle występuje w parach: jeden jest od strzelania, drugi od zbierania fantów z ofiar pierwszego.
* '''Morderca''' – nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi skur{{cenzura}} schowany w krzakach/budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Zwykle występuje w parach: jeden jest od strzelania, drugi od zbierania fantów z ofiar pierwszego.
* '''Spryciarz''' – Przybiegnie do ciebie, powie że jest ''friendly'', zaczniesz z nim biegać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. I pewnie jeszcze w trakcie gdy będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
* '''Spryciarz''' – przybiegnie do ciebie, powie że jest ''friendly'', zaczniesz z nim biegać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. I pewnie jeszcze w trakcie gdy będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
* '''Zdrajca''' – Ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu ''HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS'' udając że to nie był on.
* '''Zdrajca''' – ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu ''HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS'' udając że to nie był on.
* '''Bandyta – początkujący''' – Ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po podejrzanym zachowaniu, ciągłemu powtarzaniu do mikrofonu ''FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY'' i podejrzanie życzliwym traktowaniu.
* '''Bandyta – początkujący''' – Ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po podejrzanym zachowaniu, ciągłemu powtarzaniu do mikrofonu ''FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY'' i podejrzanie życzliwym traktowaniu.
* '''Bandyta – Noob''' – Ten, w porównaniu do Początkującego, nie stara się nawet odrobinę by być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
* '''Bandyta – Noob''' – ten, w porównaniu do Początkującego, nie stara się nawet odrobinę by być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
* '''Streamer/Youtuber''' – Gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.
* '''Streamer/Youtuber''' – gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.


== Rodzaje Nooba ==
== Rodzaje Nooba ==
Linia 70: Linia 71:
* Ma problemy z dodatkami do przedmiotów, np. nie umie włożyć baterii do latarki, albo przypiąć lunety do broni.
* Ma problemy z dodatkami do przedmiotów, np. nie umie włożyć baterii do latarki, albo przypiąć lunety do broni.
* Wie jak korzystać z bandaży, ale ma problem z ich wytworzeniem. Próbuje ich szukać zamiast rozrywać niepotrzebne ubrania.
* Wie jak korzystać z bandaży, ale ma problem z ich wytworzeniem. Próbuje ich szukać zamiast rozrywać niepotrzebne ubrania.
* Złamanie nogi to dla niego koniec gry.
* Złamanie nogi to dla niego koniec gry.
* Możliwe że przez całe 30 godzin gry nie wystrzelił ani jednego pocisku.
* Możliwe że przez całe 30 godzin gry nie wystrzelił ani jednego pocisku.
* A jeżeli wystrzelił, dziwi się, że nagle wszystkie zombiaki w okolicy go gonią.
* A jeżeli wystrzelił, dziwi się, że nagle wszystkie zombiaki w okolicy go gonią.
Linia 80: Linia 81:
* Wiele godzin w modzie, w Standalone od 0 do 10, podobnie jak Newbie.
* Wiele godzin w modzie, w Standalone od 0 do 10, podobnie jak Newbie.
'''Cechy charakterystyczne'''
'''Cechy charakterystyczne'''
* Ogarnia 3/4 sterowania, nie może np. przywyczaić się do używania Shifta jako przycisku sprintu.
* Ogarnia 3/4 sterowania, nie może np. przyzwyczaić się do używania Shifta jako przycisku sprintu.
* Cholernie dziwi się gdy dowiaduje się że broń cholernie rzadko spawnuje się z magazynkiem.
* Cholernie dziwi się gdy dowiaduje się że broń cholernie rzadko spawnuje się z magazynkiem.
* W zależności na jakich grał serwerach w modzie, znajdowanie broni jest dla niego albo za trudne albo zbyt łatwe.
* W zależności na jakich grał serwerach w modzie, znajdowanie broni jest dla niego albo za trudne albo zbyt łatwe.
* Podobnie jak Nieco Ogarnięty, próbuje szukać bandaży i narzeka że rzadko się spawnują.
* Podobnie jak Nieco Ogarnięty, próbuje szukać bandaży i narzeka że rzadko się spawnują.
* Nie umie użyć odpowiedniej amunicji w odpowiedniej broni, bo zamiast wygodnego określenia ''AMUNICJA DO XXX'', jest podany tylko kaliber.
* Nie umie użyć odpowiedniej amunicji w odpowiedniej broni, bo zamiast wygodnego określenia ''AMUNICJA DO XXX'', jest podany tylko kaliber.
* Próbuje budować bazy, ścinać drzewa w ekwipunku i tworzyć ogniska z wyłącznie litego drewna i kilku zapałek.
* Próbuje budować bazy, ścinać drzewa w ekwipunku i tworzyć ogniska z wyłącznie litego drewna i kilku zapałek.
* Uważa, że zna się na Czarnorusi bardzo dobrze. Cholernie się dziwi, gdy spawnuje się w Svetlojarsku.
* Uważa, że zna się na Czarnorusi bardzo dobrze. Cholernie się dziwi, gdy spawnuje się w Svetlojarsku.
Linia 99: Linia 100:
* Z wyżej wymienionego powodu stanowi dla bandytów ''Jackpot'' i jest dzięki temu ich ulubionym rodzajem Nooba.
* Z wyżej wymienionego powodu stanowi dla bandytów ''Jackpot'' i jest dzięki temu ich ulubionym rodzajem Nooba.
* Potrafi przeżyć tą samą postacią przez wiele tygodni, znaleźć najlepsze bronie z niesamowitą ilością amunicji, mieć plecak pełen jedzenia i wody... po czym spaść ze schodów i śmiertelnie się połamać.
* Potrafi przeżyć tą samą postacią przez wiele tygodni, znaleźć najlepsze bronie z niesamowitą ilością amunicji, mieć plecak pełen jedzenia i wody... po czym spaść ze schodów i śmiertelnie się połamać.
* Oszczędza miejsce w ekwipunku na super rzadkie itemki, więc nie trzyma zapasowych ubrań... co kończy się dla niego hipotermią w czasie deszczu, bo nie ma kurtki przeciwdeszczowej.
* Oszczędza miejsce w ekwipunku na super rzadkie itemki, więc nie trzyma zapasowych ubrań... co kończy się dla niego hipotermią w czasie deszczu, bo nie ma kurtki przeciwdeszczowej.
* Potrafią go zabić bambi na wybrzeżu używając kija hokejowego, gdy on jest w pełni uzbrojony.
* Potrafią go zabić bambi na wybrzeżu używając kija hokejowego, gdy on jest w pełni uzbrojony.
* Często daje nabrać się na sztuczki Zdrajcy i Spryciarza.
* Często daje nabrać się na sztuczki Zdrajcy i Spryciarza.
* Potrafi z desperacji pobrać lewe cheaty do gry do których link znalazł na YouTubie, pod filmikiem z tysiącem kciuków w dół i wyłączonymi komentarzami. Ilości trojanów pozazdrościliby mu Grecy.
* Potrafi z desperacji pobrać lewe cheaty do gry do których link znalazł na YouTubie, pod filmikiem z tysiącem kciuków w dół i wyłączonymi komentarzami. Ilości trojanów pozazdrościliby mu Grecy.
* Zjada dla pewności całe jedzenie jakie ma byleby szybko nie być głodnym, po czym jego postać pięknie zwraca wszystko na chodnik. Oczywiście, nie ma już nic co mógłby zjeść teraz, więc umiera z głodu.
* Zjada dla pewności całe jedzenie jakie ma byleby szybko nie być głodnym, po czym jego postać pięknie zwraca wszystko na chodnik. Oczywiście, nie ma już nic co mógłby zjeść teraz, więc umiera z głodu.
* Umiera, umiera, umiera, i jeszcze raz umiera. Potrafi umrzeć po zjedzeniu trujących jagód, bo zapomniał które są jadalne a które nie.
* Umiera, umiera, umiera, i jeszcze raz umiera. Potrafi umrzeć po zjedzeniu trujących jagód, bo zapomniał które są jadalne a które nie.


== Bronie w DayZ ==
== Bronie w DayZ ==
Czyli to, co tygryski lubią najbardziej! <del>Połowa</del> Trzy czwarte graczy nie widziało większości na oczy.
Czyli to, co tygryski lubią najbardziej! <del>Połowa</del> Trzy czwarte graczy nie widziało większości na oczy.


=== Pistolety ===
=== Pistolety ===
* '''1911''' – ''AMERICA, FUCK YEAH!'' Zwykle zabijesz jednym strzałem, ale dosyć trudno znaleźć amunicję. Dostępny w szpanerskiej, wygrawerowanej wersji.
* '''1911''' – ''AMERICA, FUCK YEAH!'' Zwykle zabijesz jednym strzałem, ale dosyć trudno znaleźć amunicję. Dostępny w szpanerskiej, wygrawerowanej wersji.
* '''FNX45''' – Praktycznie to samo co 1911, tylko ma większy magazynek, więc jest lepszy. Mało tego – możesz założyć sobie na niego kozacki celowniczek! Zestaw nie zawiera baterii.
* '''FNX45''' – praktycznie to samo co 1911, tylko ma większy magazynek, więc jest lepszy. Mało tego – możesz założyć sobie na niego kozacki celowniczek! Zestaw nie zawiera baterii.
* '''Derringer''' – Przydatny, jeżeli chcesz sobie strzelić w łeb. Tylko jeden strzał na sekundę, a co dwa musisz przeładować. Przynajmniej możesz znaleźć różowego.
* '''Derringer''' – przydatny, jeżeli chcesz sobie strzelić w łeb. Tylko jeden strzał na sekundę, a co dwa musisz przeładować. Przynajmniej możesz znaleźć różowego.
* '''IJ70''' – ''SOJUZ NIERUSZYMYJ RIESPUBLIK SWOBODNYCH!'' Klasyczny Makarov, ma śmiesznie mały magazynek.
* '''IJ70''' – ''SOJUZ NIERUSZYMYJ RIESPUBLIK SWOBODNYCH!'' Klasyczny Makarov, ma śmiesznie mały magazynek.
* '''P1''' – Zwykły Walther P38, całkiem fajny.
* '''P1''' – zwykły Walther P38, całkiem fajny.
* '''Red 9''' – ''DIE FAHNE HOCH!'' – Jest to Luger z drugiej Wojny Światowej. Nie potrzebuje magazynka, więc jest ulubieńcem Bambich.
* '''Red 9''' – ''DIE FAHNE HOCH!'' – Jest to Luger z drugiej Wojny Światowej. Nie potrzebuje magazynka, więc jest ulubieńcem Bambich.
* '''CR75''' – Tak zwana "Cezetka". Dobry, mimo, że z Czech.
* '''CR75''' – tak zwana "Cezetka". Dobry, mimo, że z Czech.
* '''Glock 19''' – Powiew nowoczesności w zacofanej Czarnorusi, G19 przypomina nam że akcja gry wcale nie dzieje się w latach osiemdziesiątych. Ma spory magazynek, warto brać.
* '''Glock 19''' – powiew nowoczesności w zacofanej Czarnorusi, G19 przypomina nam że akcja gry wcale nie dzieje się w latach osiemdziesiątych. Ma spory magazynek, warto brać.
* '''Magnum''' – Wszystkie rewolwery wyglądają tak samo, więc nie ma sensu dawać im konkretnej, realistycznej nazwy. Magnum ostro kopie i – uwaga – można nim grać w Rosyjską ruletkę!
* '''Magnum''' – wszystkie rewolwery wyglądają tak samo, więc nie ma sensu dawać im konkretnej, realistycznej nazwy. Magnum ostro kopie i – uwaga – można nim grać w Rosyjską ruletkę!
* '''Amphibia S''' – Pistolet na wodę zasilany pociskami kalibru 22. Nie dość, że nie da się tym zabić nic większego od kury, to jeszcze jest idiotycznie trudny do znalezienia.
* '''Amphibia S''' – pistolet na wodę zasilany pociskami kalibru 22. Nie dość, że nie da się tym zabić nic większego od kury, to jeszcze jest idiotycznie trudny do znalezienia.
* '''Longhorn''' – Czy to pistolet? Czy to karabin? Trudno powiedzieć, ale skubaniec kopie cholernie mocno i można zamontować na nim lunetę. Jedyny minus – trzeba ładować po każdym strzale.
* '''Longhorn''' – czy to pistolet? Czy to karabin? Trudno powiedzieć, ale skubaniec kopie cholernie mocno i można zamontować na nim lunetę. Jedyny minus – trzeba ładować po każdym strzale.


=== Pistolety maszynowe ===
=== Pistolety maszynowe ===
* '''MP5K''' – Niemieka myśl techniczna. MP5K to tak naprawdę mini MP5. Bardzo szybkostrzelny, co idzie w parze z odrzutem.
* '''MP5K''' – niemiecka myśl techniczna. MP5K to tak naprawdę mini MP5. Bardzo szybkostrzelny, co idzie w parze z odrzutem.
* '''UMP 45''' – Kolejny produkt braci z Niemiec, chyba po prostu wiedzą jak stworzyć peemkę. Mocny, ma niski odrzut, ale strzela wolniutko. Mimo to cholernie warto wziąć.
* '''UMP 45''' – kolejny produkt braci z Niemiec, chyba po prostu wiedzą jak stworzyć peemkę. Mocny, ma niski odrzut, ale strzela wolniutko. Mimo to cholernie warto wziąć.
* '''CZ61''' – Stary, dobry Skorpion. Broń dobra tylko na jakieś 5 metrów, potem odrzut i rozrzut sprawia że prędzej ustrzelisz chmurkę niż gracza.
* '''CZ61''' – stary, dobry Skorpion. Broń dobra tylko na jakieś 5 metrów, potem odrzut i rozrzut sprawia że prędzej ustrzelisz chmurkę niż gracza.
* '''PM73 RAK''' – ''JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘĘĘĘŁA!''. WOOHOO, BROŃ Z POLSKI! POLSKA BEST! ŁOOOO! POLONIA! W praktyce Rak to taki Skorpion, tylko że lepszy.
* '''PM73 RAK''' – ''JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘĘĘĘŁA!''. WOOHOO, BROŃ Z POLSKI! POLSKA BEST! ŁOOOO! POLONIA! W praktyce Rak to taki Skorpion, tylko że lepszy.


=== Strzelby ===
=== Strzelby ===
* '''IZH43''' – Żadne postapo nie jest kompletne bez dobrej dwururki. Za pomocą piły możesz zrobić sobie z niej obrzyna, zmieści się wtedy w plecaku.
* '''IZH43''' – żadne postapo nie jest kompletne bez dobrej dwururki. Za pomocą piły możesz zrobić sobie z niej obrzyna, zmieści się wtedy w plecaku.
* '''MP133''' – Typowa strzelba z pompką. Dobra raczej na zombiaki, a nie na graczy.
* '''MP133''' – typowa strzelba z pompką. Dobra raczej na zombiaki, a nie na graczy.
* '''MP133 z chwytem pistoletowym''' – MP133 które wygląda jak krótkie, polimerowe strzelby policyjne z USA. Jeszcze bardziej skuteczne przeciwko zombiakom i jeszcze mniej przeciwko graczom.
* '''MP133 z chwytem pistoletowym''' – MP133 które wygląda jak krótkie, polimerowe strzelby policyjne z USA. Jeszcze bardziej skuteczne przeciwko zombiakom i jeszcze mniej przeciwko graczom.


=== Karabiny ===
=== Karabiny ===
* '''Repeater''' – Elegancki, kowbojski karabin z dźwignią na amunicję do Magnum. Dzięki łatwo dostępnym pociskom dobry zwłaszcza na wybrzeżu.
* '''Repeater''' – elegancki, kowbojski karabin z dźwignią na amunicję do Magnum. Dzięki łatwo dostępnym pociskom dobry zwłaszcza na wybrzeżu.
* '''Sporter .22''' – Ma dźwięk wystrzału jak wiatrówka, zadaje obrażenia jak wiatrówka, ma odrzut jak wiatrówka i wygląda jak wiatrówka. Aha, musisz znaleźć do niego magazynek aby postrzelać.
* '''Sporter 22''' – ma dźwięk wystrzału jak wiatrówka, zadaje obrażenia jak wiatrówka, ma odrzut jak wiatrówka i wygląda jak wiatrówka. Aha, musisz znaleźć do niego magazynek aby postrzelać.
* '''Trumpet''' – Sporter .22 z pompką i integralnym magazynkiem. Z jakiegoś powodu brzmi jak normalna broń, podczas gdy to coś wyżej brzmi jak przekłuwany balonik.
* '''Trumpet''' – Sporter .22 z pompką i integralnym magazynkiem. Z jakiegoś powodu brzmi jak normalna broń, podczas gdy to coś wyżej brzmi jak przekłuwany balonik.
* '''B95''' - Longhorn z dwoma pociskami do dyspozycji zamiast jednym. Nic więcej.
* '''B95''' Longhorn z dwoma pociskami do dyspozycji zamiast jednym. Nic więcej.
* '''Winchester 70''' – Bardzo dobra broń. Nieważne jaki masz karabin, jeżeli znalazłeś Winchestera – czas na zmianę. Z jednym wyjątkiem...
* '''Winchester 70''' – nieważne jaki masz karabin, jeżeli znalazłeś Winchestera – czas na zmianę. Z jednym wyjątkiem...
* '''FAL''' – To właśnie ten wyjątek. FAL to broń już wiekowa, ale żaden karabin nie zada takich obrażeń w tak krótkim czasie. Minusy? Trzeba znaleźć magazynek, a nawet sam FAL jest rzadki w ciul.
* '''FAL''' – to właśnie ten wyjątek. FAL to broń już wiekowa, ale żaden karabin nie zada takich obrażeń w tak krótkim czasie. Minusy? Trzeba znaleźć magazynek, a nawet sam FAL jest rzadki w ciul.
* '''Mosin 9130''' – Rosyjski karabin pamiętający doskonale czasy Cara. Nie założysz na niego lunety dużego zasięgu, więc jeżeli masz Winchestera, to Mosina sobie odpuść.
* '''Mosin 9130''' – rosyjski karabin pamiętający doskonale czasy Cara. Nie założysz na niego lunety dużego zasięgu, więc jeżeli masz Winchestera, to Mosina sobie odpuść.
* '''CR527''' – Czeski karabin strzelający tym samym co starutki AK-47. Jeżeli masz magazynek do niego ani nie masz nic lepszego – warto wziąć.
* '''CR527''' – czeski karabin strzelający tym samym co starutki AK-47. Jeżeli masz magazynek do niego ani nie masz nic lepszego – warto wziąć.
* '''IZH18''' – CR527 dla biedaków. Strzela tylko raz, potem trzeba przeładować. Nie nadaje się nawet na zombiaki.
* '''IZH18''' – CR527 dla biedaków. Strzela tylko raz, potem trzeba przeładować. Nie nadaje się nawet na zombiaki.
* '''SKS''' – Karabin starszy od Kałasza. Warto wziąć, możesz zamontować sobie na nim lunetkę. Strzela tym samym co AKM.
* '''SKS''' – karabin starszy od Kałasza. Warto wziąć, możesz zamontować sobie na nim lunetkę. Strzela tym samym co AKM.


=== Karabiny automatyczne ===
=== Karabiny automatyczne ===
* '''AKM''' – Poprawiona wersja starego AK-47. Mocny, ale ma ogromny odrzut.
* '''AKM''' – poprawiona wersja starego AK-47. Mocny, ale ma ogromny odrzut.
* '''AK-74''' – Jeszcze bardziej poprawiona wersja starego AK-47. Strzela innym kalibrem, dzięki czemu ma mniejszy odrzut.
* '''AK-74''' – jeszcze bardziej poprawiona wersja starego AK-47. Strzela innym kalibrem, dzięki czemu ma mniejszy odrzut.
* '''AK101''' – Kałasz przeznaczony na eksport. Używa amunicji 5.56 stosowanej przez brudny, zepsuty Zachód.
* '''AK101''' – kałasz przeznaczony na eksport. Używa amunicji 5.56 stosowanej przez brudny, zepsuty Zachód.
* '''AKS-74u''' – Uf, ostatni AK w DayZ. Kieszonkowa (prawie) wersja AK-74.
* '''AKS-74u''' – uf, ostatni AK w DayZ. Kieszonkowa (prawie) wersja AK-74.
* '''M4A1''' – Mokry sen połowy graczy, w ostatnich aktualizacjach stał się trochę mniej trudny do znalezienia. W sumie jest słaby i ma ogromny odrzut, ale prestiż za to jaki!
* '''M4A1''' – w ostatnich aktualizacjach stał się trochę mniej trudny do znalezienia. W sumie jest słaby i ma ogromny odrzut, ale prestiż za to jaki!
* '''Steyr AUG''' – Najlepsza broń w grze. Jest mocny, używa tej samej amunicji co M4 i AK101, ma wbudowaną lunetę i praktycznie nie ma odrzutu. Ale i tak wymienisz go na M4A1, jak każdy...
* '''Steyr AUG''' – najlepsza broń w grze. Jest mocny, używa tej samej amunicji co M4 i AK101, ma wbudowaną lunetę i praktycznie nie ma odrzutu. Ale i tak wymienisz go na M4A1, jak każdy...


=== Karabiny snajperskie ===
=== Karabiny snajperskie ===
* '''SVD''' – Jeden z aż dwóch snajperek w grze. Jest to poczciwy Dragunov, ulubiona broń wielu pr0. Używa tej samej amunicji co Mosin. Niestety, lunetę musisz sobie znaleźć.
* '''SVD''' – jeden z aż dwóch snajperek w grze. Jest to poczciwy Dragunov, ulubiona broń wielu pr0. Używa tej samej amunicji co Mosin. Niestety, lunetę musisz sobie znaleźć.
* '''VSS Vintorez''' – Snajperka z wbudowanym tłumikiem, ale bez wbudowanej lunety, podobnie jak SVD. Używa specjalnej amunicji, która jest niewiele mocniejsza niż pistoletowa. Bierz, jeżeli chcesz być ninją.
* '''VSS Vintorez''' – snajperka z wbudowanym tłumikiem, ale bez wbudowanej lunety, podobnie jak SVD. Używa specjalnej amunicji, która jest niewiele mocniejsza niż pistoletowa. Bierz, jeżeli chcesz być ninja.


== Prawa Murphy'ego w DayZ ==
== Prawa Murphy'ego w DayZ ==

* Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
* Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
* Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
* Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
Linia 178: Linia 178:
* Prawdopodobieństwo złamania nogi rośnie wraz z odległością od najbliższego miasta.
* Prawdopodobieństwo złamania nogi rośnie wraz z odległością od najbliższego miasta.
* Prawdopodobieństwo wyrzucenia cię z serwera wzrasta o 90%, gdy ktoś założy ci kajdanki.<ref> Wyjście z serwera mając kajdanki na nadgarstkach kończy się natychmiastową śmiercią </ref>
* Prawdopodobieństwo wyrzucenia cię z serwera wzrasta o 90%, gdy ktoś założy ci kajdanki.<ref> Wyjście z serwera mając kajdanki na nadgarstkach kończy się natychmiastową śmiercią </ref>





{{Przypisy}}
{{Przypisy}}

Wersja z 15:23, 9 mar 2017

Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją

DayZ (pol. DzieńZ) – gra typu apokalipsa zombie Survival Horror. Została stworzona przez naszych ulubionych sąsiadów z południa, należących do studia Bohemia Interactive. Od czasu swojej premiery pod koniec 2013, znajduje się ciągle w stanie tzw. wczesnego dostępu (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy). Wydawane są do niej regularne (co pół roku, ale regularne) aktualizacje dodające wiele nowości (np. dwie nowe bronie palne + łopata na odczepnego). Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.

W roku 2014 zapowiedziano, że DayZ trafi również na konsole. Biorąc pod uwagę żwawe tempo tworzenia gry na komputery osobiste, szacuje się, że gracze konsolowi mogą się spodziewać swojej edycji w okolicach premiery Half-Life 3.

Rozgrywka

DzieńZ to gra multiplayer opowiadająca o losach ocalałych apokalipsę zombie w postkomunistycznym kraju Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, ze zombie to tak naprawdę biedni, rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego.

Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i Kim Kardashian szmatę. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic, co może sugerować, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi który znalazł sobie zastępstwo wódki.[1]DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieunikalne rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy, która ma stanowić w przyszłości cel dla graczy, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Ale jak to z DayZ bywa, obecnie[2]Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami, i bez żadnego gazu. I pojazdów.

Najważniejsze lokacje

Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy.

  • Chernogorsk/Elektrozavodsk – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w całym mieście trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy z siekierami, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I możemy też zacząć mordować innych. W ostatniej aktualizacji punkty respawnu zostały przesunięte z dala od Cherno, więc jest znacznie mniej popularne.
  • Berezino – odpowiednik Cherno i Elektro, tylko że na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Teraz, po usunięciu wojskowych struktur z wyżej opisanego lotniska, miasto to stanowi tranzyt do kolejnych dużych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
  • Solnichniy – jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie [3], stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
  • Balota – wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Ach, czy wspomniałem, że Balota znajdowała się aż 300 (słownie: trzysta) metrów od najbliższego punktu respawnu? Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
  • Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd – wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo - Novo - Severo. Drogę tą najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska.
  • Zelenogorsk – nieciekawe miasto, z jednym wyjątkiem: w pobliżu znajduje się góra z zajeCenzura1.svg wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji[4], więc noobki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
  • Stary Sobor/Novy Sobor – wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, mamy pierdyliard dużych miast dookoła Lotniska, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
  • Krasnostav – na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu Berezino Airfield.
  • Kamyshovo – wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Ze względu na komisariat Policji[5], mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
  • Vybor – nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić.
  • Tisy – wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Aha, i uważaj na wilki.
  • Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi – znane szerzej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek - praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF należy do bazy w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
  • Myshkino – to tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie dla snajperów.
  • Więzienie – wieeeele aktualizacji temu do gry dodano wyspę z – uwaga – więzieniem! Na początku było tam zawsze od cholery graczy, ale z czasem wszystko przycichło. Pewnie dlatego, bo nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której pewnie nic nie znajdzie.[6] Mimo to, warto odwiedzić choć raz.

Archetypy graczy

Odpowiednie maniery to najlepszy sposób na znalezienie przyjaciół w DayZ

Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.

  • Bandyta – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej.
  • Bambi – czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
  • Noob – świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry[7], ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej.
  • Bohater – relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą[8], więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły.
  • Neutral – gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do bandyty innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
  • Roleplayer – realista – gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie; Roleplayerzy – realiści wymyślają historie swoich postaci, imiona, rodziny, wszystko aby było jak najbardziej realistycznie.
  • Roleplayer – zabawa – ten gracz gra na normalnych serwerach, ale często dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać żula. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.

Rodzaje Bandyty

  • Morderca – nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi skurSłuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragment schowany w krzakach/budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Zwykle występuje w parach: jeden jest od strzelania, drugi od zbierania fantów z ofiar pierwszego.
  • Spryciarz – przybiegnie do ciebie, powie że jest friendly, zaczniesz z nim biegać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. I pewnie jeszcze w trakcie gdy będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
  • Zdrajca – ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS udając że to nie był on.
  • Bandyta – początkujący – Ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po podejrzanym zachowaniu, ciągłemu powtarzaniu do mikrofonu FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY i podejrzanie życzliwym traktowaniu.
  • Bandyta – Noob – ten, w porównaniu do Początkującego, nie stara się nawet odrobinę by być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
  • Streamer/Youtuber – gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.

Rodzaje Nooba

Kompletny Newbie

Staż w grze

  • Od 0 do 10 godzin.

Cechy charakterystyczne

  • Nie zna się kompletnie na sterowaniu. Jedyne co go kompletnie nie szokuje to klawisze WSAD, "Shift" jako sprint i "Z" jako padnięcie.
  • Błąka się w pobliżu swojego punktu spawnu próbując ogarnąć co ma zrobić.
  • Gdy znajdzie jakiś przedmiot, nie ma pojęcia jak go podnieść.
  • Nie wie, do czego służy klawisz spacji[9], więc nie umie atakować niczego.
  • Biega po miastach i dziwi się że zombie go słyszą i za nim biegną.
  • Gdy jakimś cudem znajdzie się na lotnisku bądź w bazie wojskowej, biega losowo po całym kompleksie i szybko ginie.
  • Nie umie korzystać z komunikacji głosowej, więc nieufni gracze na wszelki wypadek go zabijają.
  • Cholernie się dziwi gdy widzi na znakach i billboardach język rosyjski.
  • Dołącza do przypadkowych serwerów, nie gra na jednym i tym samym.
  • Nie wie jak otwierać puszki z jedzeniem albo jak pić wodę ze studni, szybko umiera.

Nieco ogarnięty

Staż w grze

  • Od 11 do 30 godzin.

Cechy charakterystyczne

  • Ogarnia już trochę ekwipunek, umie podnosić przedmioty i korzystać z nich.
  • Wciąż błąka się bez celu po Czarnorusi; odkrył internetową mapę, ale nic mu ona nie mówi.
  • Ma problemy z dodatkami do przedmiotów, np. nie umie włożyć baterii do latarki, albo przypiąć lunety do broni.
  • Wie jak korzystać z bandaży, ale ma problem z ich wytworzeniem. Próbuje ich szukać zamiast rozrywać niepotrzebne ubrania.
  • Złamanie nogi to dla niego koniec gry.
  • Możliwe że przez całe 30 godzin gry nie wystrzelił ani jednego pocisku.
  • A jeżeli wystrzelił, dziwi się, że nagle wszystkie zombiaki w okolicy go gonią.
  • Słyszał o globalnym czacie z moda, próbuje szukać go w Standalone.
  • Wielu graczy kończy na tym stadium grę, nie umiejąc się dostosować do jej odmienności względem podobnych tytułów.

Weteran moda

Staż w grze

  • Wiele godzin w modzie, w Standalone od 0 do 10, podobnie jak Newbie.

Cechy charakterystyczne

  • Ogarnia 3/4 sterowania, nie może np. przyzwyczaić się do używania Shifta jako przycisku sprintu.
  • Cholernie dziwi się gdy dowiaduje się że broń cholernie rzadko spawnuje się z magazynkiem.
  • W zależności na jakich grał serwerach w modzie, znajdowanie broni jest dla niego albo za trudne albo zbyt łatwe.
  • Podobnie jak Nieco Ogarnięty, próbuje szukać bandaży i narzeka że rzadko się spawnują.
  • Nie umie użyć odpowiedniej amunicji w odpowiedniej broni, bo zamiast wygodnego określenia AMUNICJA DO XXX, jest podany tylko kaliber.
  • Próbuje budować bazy, ścinać drzewa w ekwipunku i tworzyć ogniska z wyłącznie litego drewna i kilku zapałek.
  • Uważa, że zna się na Czarnorusi bardzo dobrze. Cholernie się dziwi, gdy spawnuje się w Svetlojarsku.

Lamer

Staż w grze

  • Zależy. Niektórzy nigdy się nim nie stają, zrywając z mianem Nooba po stadium Nieco ogarniętego, niektórzy po 30 godzinach gry stają się nim do końca świata.

Cechy charakterystyczne

  • Ogarnia ekwipunek, crafting i mapę... jako tako.
  • Nie umie się obronić. Zabijają go zombie, bezbronni gracze, wilki, a w skrajnych przypadkach – kurczaki.
  • Straszy (a przynajmniej próbuje) innych graczy bronią, w której nie ma magazynka.[10]
  • Zawsze ma pecha. Potrafi znaleźć 30 puszek z żarciem gdy umiera z głodu, ale nie ma nic czym mógłby je otworzyć itp.
  • Gromadzi amunicję w setkach sztuk, średnio zanim umrze wystrzeli może 5% tego wszystkiego.
  • Z wyżej wymienionego powodu stanowi dla bandytów Jackpot i jest dzięki temu ich ulubionym rodzajem Nooba.
  • Potrafi przeżyć tą samą postacią przez wiele tygodni, znaleźć najlepsze bronie z niesamowitą ilością amunicji, mieć plecak pełen jedzenia i wody... po czym spaść ze schodów i śmiertelnie się połamać.
  • Oszczędza miejsce w ekwipunku na super rzadkie itemki, więc nie trzyma zapasowych ubrań... co kończy się dla niego hipotermią w czasie deszczu, bo nie ma kurtki przeciwdeszczowej.
  • Potrafią go zabić bambi na wybrzeżu używając kija hokejowego, gdy on jest w pełni uzbrojony.
  • Często daje nabrać się na sztuczki Zdrajcy i Spryciarza.
  • Potrafi z desperacji pobrać lewe cheaty do gry do których link znalazł na YouTubie, pod filmikiem z tysiącem kciuków w dół i wyłączonymi komentarzami. Ilości trojanów pozazdrościliby mu Grecy.
  • Zjada dla pewności całe jedzenie jakie ma byleby szybko nie być głodnym, po czym jego postać pięknie zwraca wszystko na chodnik. Oczywiście, nie ma już nic co mógłby zjeść teraz, więc umiera z głodu.
  • Umiera, umiera, umiera, i jeszcze raz umiera. Potrafi umrzeć po zjedzeniu trujących jagód, bo zapomniał które są jadalne a które nie.

Bronie w DayZ

Czyli to, co tygryski lubią najbardziej! Połowa Trzy czwarte graczy nie widziało większości na oczy.

Pistolety

  • 1911AMERICA, FUCK YEAH! Zwykle zabijesz jednym strzałem, ale dosyć trudno znaleźć amunicję. Dostępny w szpanerskiej, wygrawerowanej wersji.
  • FNX45 – praktycznie to samo co 1911, tylko ma większy magazynek, więc jest lepszy. Mało tego – możesz założyć sobie na niego kozacki celowniczek! Zestaw nie zawiera baterii.
  • Derringer – przydatny, jeżeli chcesz sobie strzelić w łeb. Tylko jeden strzał na sekundę, a co dwa musisz przeładować. Przynajmniej możesz znaleźć różowego.
  • IJ70SOJUZ NIERUSZYMYJ RIESPUBLIK SWOBODNYCH! Klasyczny Makarov, ma śmiesznie mały magazynek.
  • P1 – zwykły Walther P38, całkiem fajny.
  • Red 9DIE FAHNE HOCH! – Jest to Luger z drugiej Wojny Światowej. Nie potrzebuje magazynka, więc jest ulubieńcem Bambich.
  • CR75 – tak zwana "Cezetka". Dobry, mimo, że z Czech.
  • Glock 19 – powiew nowoczesności w zacofanej Czarnorusi, G19 przypomina nam że akcja gry wcale nie dzieje się w latach osiemdziesiątych. Ma spory magazynek, warto brać.
  • Magnum – wszystkie rewolwery wyglądają tak samo, więc nie ma sensu dawać im konkretnej, realistycznej nazwy. Magnum ostro kopie i – uwaga – można nim grać w Rosyjską ruletkę!
  • Amphibia S – pistolet na wodę zasilany pociskami kalibru 22. Nie dość, że nie da się tym zabić nic większego od kury, to jeszcze jest idiotycznie trudny do znalezienia.
  • Longhorn – czy to pistolet? Czy to karabin? Trudno powiedzieć, ale skubaniec kopie cholernie mocno i można zamontować na nim lunetę. Jedyny minus – trzeba ładować po każdym strzale.

Pistolety maszynowe

  • MP5K – niemiecka myśl techniczna. MP5K to tak naprawdę mini MP5. Bardzo szybkostrzelny, co idzie w parze z odrzutem.
  • UMP 45 – kolejny produkt braci z Niemiec, chyba po prostu wiedzą jak stworzyć peemkę. Mocny, ma niski odrzut, ale strzela wolniutko. Mimo to cholernie warto wziąć.
  • CZ61 – stary, dobry Skorpion. Broń dobra tylko na jakieś 5 metrów, potem odrzut i rozrzut sprawia że prędzej ustrzelisz chmurkę niż gracza.
  • PM73 RAKJESZCZE POLSKA NIE ZGINĘĘĘĘŁA!. WOOHOO, BROŃ Z POLSKI! POLSKA BEST! ŁOOOO! POLONIA! W praktyce Rak to taki Skorpion, tylko że lepszy.

Strzelby

  • IZH43 – żadne postapo nie jest kompletne bez dobrej dwururki. Za pomocą piły możesz zrobić sobie z niej obrzyna, zmieści się wtedy w plecaku.
  • MP133 – typowa strzelba z pompką. Dobra raczej na zombiaki, a nie na graczy.
  • MP133 z chwytem pistoletowym – MP133 które wygląda jak krótkie, polimerowe strzelby policyjne z USA. Jeszcze bardziej skuteczne przeciwko zombiakom i jeszcze mniej przeciwko graczom.

Karabiny

  • Repeater – elegancki, kowbojski karabin z dźwignią na amunicję do Magnum. Dzięki łatwo dostępnym pociskom dobry zwłaszcza na wybrzeżu.
  • Sporter 22 – ma dźwięk wystrzału jak wiatrówka, zadaje obrażenia jak wiatrówka, ma odrzut jak wiatrówka i wygląda jak wiatrówka. Aha, musisz znaleźć do niego magazynek aby postrzelać.
  • Trumpet – Sporter .22 z pompką i integralnym magazynkiem. Z jakiegoś powodu brzmi jak normalna broń, podczas gdy to coś wyżej brzmi jak przekłuwany balonik.
  • B95 – Longhorn z dwoma pociskami do dyspozycji zamiast jednym. Nic więcej.
  • Winchester 70 – nieważne jaki masz karabin, jeżeli znalazłeś Winchestera – czas na zmianę. Z jednym wyjątkiem...
  • FAL – to właśnie ten wyjątek. FAL to broń już wiekowa, ale żaden karabin nie zada takich obrażeń w tak krótkim czasie. Minusy? Trzeba znaleźć magazynek, a nawet sam FAL jest rzadki w ciul.
  • Mosin 9130 – rosyjski karabin pamiętający doskonale czasy Cara. Nie założysz na niego lunety dużego zasięgu, więc jeżeli masz Winchestera, to Mosina sobie odpuść.
  • CR527 – czeski karabin strzelający tym samym co starutki AK-47. Jeżeli masz magazynek do niego ani nie masz nic lepszego – warto wziąć.
  • IZH18 – CR527 dla biedaków. Strzela tylko raz, potem trzeba przeładować. Nie nadaje się nawet na zombiaki.
  • SKS – karabin starszy od Kałasza. Warto wziąć, możesz zamontować sobie na nim lunetkę. Strzela tym samym co AKM.

Karabiny automatyczne

  • AKM – poprawiona wersja starego AK-47. Mocny, ale ma ogromny odrzut.
  • AK-74 – jeszcze bardziej poprawiona wersja starego AK-47. Strzela innym kalibrem, dzięki czemu ma mniejszy odrzut.
  • AK101 – kałasz przeznaczony na eksport. Używa amunicji 5.56 stosowanej przez brudny, zepsuty Zachód.
  • AKS-74u – uf, ostatni AK w DayZ. Kieszonkowa (prawie) wersja AK-74.
  • M4A1 – w ostatnich aktualizacjach stał się trochę mniej trudny do znalezienia. W sumie jest słaby i ma ogromny odrzut, ale prestiż za to jaki!
  • Steyr AUG – najlepsza broń w grze. Jest mocny, używa tej samej amunicji co M4 i AK101, ma wbudowaną lunetę i praktycznie nie ma odrzutu. Ale i tak wymienisz go na M4A1, jak każdy...

Karabiny snajperskie

  • SVD – jeden z aż dwóch snajperek w grze. Jest to poczciwy Dragunov, ulubiona broń wielu pr0. Używa tej samej amunicji co Mosin. Niestety, lunetę musisz sobie znaleźć.
  • VSS Vintorez – snajperka z wbudowanym tłumikiem, ale bez wbudowanej lunety, podobnie jak SVD. Używa specjalnej amunicji, która jest niewiele mocniejsza niż pistoletowa. Bierz, jeżeli chcesz być ninja.

Prawa Murphy'ego w DayZ

  • Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
  • Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
  • Znalezienie rzadkiej broni zwiększa prawdopodobieństwo śmierci w ciągu następnej godziny o 75%.
  • Im więcej posiadasz amunicji, tym mniej zużyjesz zanim zginiesz.
  • Im mniej posiadasz amunicji, tym więcej będziesz potrzebował aby nie zginąć.
  • Gracz, który mówi że jest przyjazny, jest bardziej nie bezpieczny niż bandyta.
  • Nawet największy przyjaciel może w DayZ stać się największym wrogiem.
  • Jeżeli postanowisz zamienić karabin z lunetą na pistolet maszynowy, kilka chwil później zauważysz trzech graczy stojących nieruchomo na środku pola.
  • Jeżeli postanowisz zamienić pistolet maszynowy na karabin z lunetą, kilka chwil później zauważysz trzech graczy oddalonych o 20 metrów, biegnących w twoją stronę.
  • Tłumik zniszczy się wtedy, gdy będzie najbardziej potrzebny.
  • Im więcej czasu walczysz z zombiakami, tym więcej zombiaków przybędzie.
  • Przeszukując ekwipunek gracza, którego przed chwilą zabiłeś, stajesz się idealnym celem dla jego kolegi z karabinem snajperskim.
  • Najłatwiej jest znaleźć amunicję do broni, której akurat nie masz. Szansa, że znajdziesz broń która korzysta z tej amunicji, spada do 0%.
  • Bambi nie mają nic do stracenia i mogą okazać się zabójczy nawet nie mając żadnych broni.
  • Szansa, że zostaniesz wyrzucony z serwera zwiększa się o 75% gdy rozpoczynasz z kimś walkę. Stajesz się dla niego wtedy idealnym, nieruchomym celem przez 30 sekund.
  • Jeżeli w bazie wojskowej jest cicho, na pewno obserwuje cię właśnie snajper.
  • Jeżeli w bazie wojskowej jest głośno, będziesz kolejną ofiarą.
  • Prawdopodobieństwo złamania nogi rośnie wraz z odległością od najbliższego miasta.
  • Prawdopodobieństwo wyrzucenia cię z serwera wzrasta o 90%, gdy ktoś założy ci kajdanki.[11]

Przypisy

  1. W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw.
  2. czyt. rok po dodaniu owej bazy
  3. Wszędzie daleko.
  4. z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele
  5. Który czasami spawnuje niezłe bronie
  6. Dla porównania, z miejscowości z której na tą wyspę wypływają gracze 10 minut biegu wystarczy aby dojść do sporej bazy wojskowej.
  7. I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy
  8. W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania
  9. Do "wyciągnięcia" i schowania pięści (i każdej innej broni też) aby były gotowe do ataku
  10. Zabieg udaje się jeżeli szczęśliwie trafi na innego nooba.
  11. Wyjście z serwera mając kajdanki na nadgarstkach kończy się natychmiastową śmiercią