Kierunkowskaz: Różnice pomiędzy wersjami
M (tak jakoś...) |
M (→top: bot wprowadza drobne poprawki) Znacznik: przez API |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytat|Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.|[[Kodeks_drogowy|Kodeks Drogowy]]}} |
{{cytat|Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.|[[Kodeks_drogowy|Kodeks Drogowy]]}} |
||
'''Kierunkowskaz''' – urządzenie montowane w [[samochód|samochodach]] używane głównie przez niedoświadczonych kierowców i emerytów. Uruchamia się je za pomocą specjalnej wajchy umieszczonej w pobliżu kierownicy, a efektem jego działania jest miganie małej śmiesznej lampki z przodu, tyłu i boku samochodu. Celem wyposażenia samochodu w kierunkowskazy było umożliwienie [[kierowca|kierowcom]] uprzedzenia innych o planowanych manewrach. |
|||
Doświadczeni kierowcy używają kierunkowskazów zgodnie ze ściśle określonymi zasadami, mając na uwadze to, że uprzedzanie przeciwnika o swoich zamiarach powoduje utratę elementu zaskoczenia, przez co daje mu szansę przygotowania się na atak, a ponadto oferuje mu przewagę w postaci możliwości wykonania manewru kontrującego (np. zajechanie drogi). |
Doświadczeni kierowcy używają kierunkowskazów zgodnie ze ściśle określonymi zasadami, mając na uwadze to, że uprzedzanie przeciwnika o swoich zamiarach powoduje utratę elementu zaskoczenia, przez co daje mu szansę przygotowania się na atak, a ponadto oferuje mu przewagę w postaci możliwości wykonania manewru kontrującego (np. zajechanie drogi). |
Wersja z 15:30, 15 lut 2017
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Kierunkowskaz – urządzenie montowane w samochodach używane głównie przez niedoświadczonych kierowców i emerytów. Uruchamia się je za pomocą specjalnej wajchy umieszczonej w pobliżu kierownicy, a efektem jego działania jest miganie małej śmiesznej lampki z przodu, tyłu i boku samochodu. Celem wyposażenia samochodu w kierunkowskazy było umożliwienie kierowcom uprzedzenia innych o planowanych manewrach.
Doświadczeni kierowcy używają kierunkowskazów zgodnie ze ściśle określonymi zasadami, mając na uwadze to, że uprzedzanie przeciwnika o swoich zamiarach powoduje utratę elementu zaskoczenia, przez co daje mu szansę przygotowania się na atak, a ponadto oferuje mu przewagę w postaci możliwości wykonania manewru kontrującego (np. zajechanie drogi).
Użycie
Z kierunkowskazów najlepiej nie korzystać wcale, należy o nich zapomnieć a na dźwigni powiesić choinkę zapachową. Niemniej jednak, dla upartych, przygotowano poniższe zasady:
- Wyjąwszy pojedyncze dopuszczalne sytuacje kierunkowskaz włącza się na tylko jedno mignięcie.
- Przy zmianie pasa migaj w ostatniej chwili, gdy twoje koła dotkną linii rozdzielającej pasy.
- Na rondzie sygnalizuj zjazd dopiero w momencie gdy faktycznie zaczniesz zjeżdżać; optymalnie jest, gdy zrobisz to gdy twoje auto opuści rondo w całości.
- Przy skrętach do ostatniej chwili trzymaj pełną prędkość, kierunkowskaz włącz w momencie gdy zaczniesz gwałtownie hamować.
- Jeśli twój skręt wypada za kilkaset metrów, a przed nim jest jeszcze kilka innych włącz kierunkowskaz zawczasu. Nikt nie może wiedzieć, którędy zamierzasz zjechać.
- Przy wyprzedzaniu sygnalizuj dopiero, gdy oś jezdni będzie między kołami samochodu. Zjazdu nie sygnalizuj. I tak nikt nie jedzie tak szybko jak ty.
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny motoryzacji. Jeśli przejechałeś dziś kogoś – rozbuduj to hasło.