Krzyż niwelacyjny: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (Naprawa linków) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
{{t}}prymitywne urządzenie [[geodezja|geodezyjne]] używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na [[Sahara Zachodnia|Saharze]] należy docenić pomysłowość [[Egipt|Egipcjan]]). |
{{t}}prymitywne urządzenie [[geodezja|geodezyjne]] używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na [[Sahara Zachodnia|Saharze]] należy docenić pomysłowość [[Egipt|Egipcjan]]). |
||
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[ |
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m. |
||
[[Kategoria:Geodezja]] |
[[Kategoria:Geodezja]] |
Wersja z 11:17, 1 wrz 2013
Uwaga! Jest po północy! Geodeto! Czy zakończyłeś już prace kameralne? |
Szablon:Tprymitywne urządzenie geodezyjne używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na Saharze należy docenić pomysłowość Egipcjan).
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. Łatwo zauważyć, że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości alkoholu wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak autostrady, a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg geodetów pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.