Mazda

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Od Mazdy do „ptaszka”

Mazda (pieszczotliwie: Madzia) – producent samochodów mający swą siedzibę w Hiroszimie w Japonii. Promieniowanie po bombie tłumaczyłoby niektóre posunięcia tej firmy.

Historia

Jak wiele znanych firm produkujących dziś samochody, także i Mazda zaczynała od innej dziedziny przemysłu. Założona w roku 1920 firma Toyo Cork Kogyo produkowała nowoczesne, opływowe, ergonomiczne i pięknie zaprojektowane... obrabiarki i inne tam szlifierki. Od 1931 roku zaczęto produkować coś, co miało już trochę wspólnego z samochodami. Były to takie pokraczne trójkołowce służące do transportu. Takie cuda, jak to u nas te zielone węglowozy, tylko bez jednego koła, bo – jak to Japończycy – musieli coś udziwnić.

Samochodami na serio zajęli się od 1959 roku. Niedługo później kupili licencję na silnik Wankla. Do dziś używają go w niektórych swoich samochodach i do dziś ludzie się dziwią, po co. Właściwie robią to jako jedyna firma na świecie, no ale co poradzić, w końcu to Japońce, równie dobrze samochody mogłyby zamieniać się w wielkie mechy.

Silnik wankla wykorzystali w dwóch znanych samochodach - modelach RX-7 i RX-8. Nazwa pochodzi od imienia ulubionego pieska właściciela marki, Reksia, popularnego dzięki polskiej kreskówce. Modele te zasłynęły z dużej mocy (tak, 280 rączych rumaków w silniku jak z cinquecento to sporo), aczkolwiek lubiły się psuć i były uzależnione od benzyny, toteż w RX-8 moc zmniejszono o 50 KM, rozpowiadając przy okazji, że to zupełnie nowa konstrukcja. W Polsce RX-7 prawie nie uświadczysz, za to jeździ sporo RX-8 buraków nie stać na przejechanie kilometra tym samochodem ze względu na jego ekonomiczność a konkretnie jej brak. Obecnie nie jest juz produkowany bo ekolodzy się wkurwili.

Opinie

W Polsce zawsze była marką widmo, nie miała praktycznie żadnych przedstawicieli, a ilość sprzedawanych rocznie aut oscylowała w granicach 8000. Ostatnio na ulicach można spotkać ich więcej z racji wywożenia używanych Mazd od Niemców. Auta mają wzięcie, gdyż Mazda, jak i inne japońce, uważana jest za symbol niezawodności.

Model 323F z lat 89-94 z powodu występowania w nim „wychodzących świateł”, jest marzeniem niejednego kierowcy, który był zapatrzony w Ferrari Testarossa czy starsze modele Corvetty, ale ma mocno ograniczone fundusze i nie posiada prywatnej rafinerii, aby móc zaspokajać apetyt na paliwo superaut lat 80.

Zoom-zoom

Te dwa nic nie znaczące słowa, to najnowsza polityka firmy. Nie, nie pytajcie się mnie, o co w tym chodzi. Nazwa jest komiczna sama w sobie, więc witamy na Nonsensopedii.


Modele

Największym "hitem" mazdy z pewnością są modele które mają w swojej nazwie cyfry.

Mazda 6'''''' która debiut miała w 2002 roku uznawana jest za symbol niezawodności ,ale tylko z silnikiem benzynowym.Diesel większość czasu spędza u mechanika gdyż jednostka jest awaryjna i bardziej upierdliwa niż kobieta w ciąży i babcia której nie da się przekonać ,że nie jest się głodnym.W modelach Mazdy były 3 wersje nadwoziowe : sedan(brzydki jak noc) , hatchback (niby ma sylwetkę sportową) i kombi.W maździe można było wybrać z pośród kilku silników: Benzynowe 1,8l MZR - Cylindry - R4, Moc - 120 KM - jeśli jesteś dziadkiem który używa auta na niedzielne przejażdżki i nie przekracza 60 km/h to silnik idealny dla Ciebie. 2,0l MZR - Cylindry - R4, Moc - 141 KM - Bestia.Moc 141 km pozwala na szaleńczą pogoń polskimi drogami z prędkością nawet 205 km/h, lecz prędzej rozpadnie się zawieszenia niż osiągnie się 150 na polskich duktach 2,3l MZR - Cylindry - R4, Moc - 166 KM - Zacna jednostka dla tych którzy lubią płacić duże składki za pojemność i za paliwo gdyż ekonomicznym silnikiem 2,3 nie jest + napęd na 4 koła 3,0l V6 VVT (tylko USA) - Cylindry - V6, Paliwo - 220 KM - jeśli masz własną rafinerie polecam ten silnik. 2,3l MZR DISI TURBO, model 4X4 (MPS) - Cylindry - R4, Moc - 260 KM - Najmocniejsza jednostka napędowa ,która zapewnia szatańskie doznania.