Nie śpię, bo trzymam kredens
Nie śpię, bo trzymam kredens – słynne stwierdzenie polskiego filozofa Andrzeja z XIII wieku.
Interpretacja[edytuj • edytuj kod]
Wielcy filozofowie tego świata przez stulecia próbowali zinterpretować to zdanie lub w jakiś sposób do niego nawiązać. Niestety, do dziś nie udało się nam uzyskać odpowiedzi objaśniającej, o co chodziło Andrzejowi. Oto kilka najważniejszych prób interpretacji:
Blaise Pascal[edytuj • edytuj kod]
Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele Essai pour les coniques (1639) stwierdził, że na jego życie filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco, gdyż sprowokowała go do zastanawiania się nad istotą sentencji; poza tym, on sam nie mógł spać przez wiele nocy, ponieważ nie miał wystarczających danych, aby policzyć objętość kredensu.
Baruch Spinoza[edytuj • edytuj kod]
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął.
Immanuel Kant[edytuj • edytuj kod]
Immanuel Kant tylko raz podjął próbę interpretacji stwierdzenia Andrzeja. W dziele Kritik der reinen Vernunft (1781) napisał: Sorry Andrzej, but I kant…
Hegel[edytuj • edytuj kod]
Być może właśnie Hegel znalazł wyjaśnienie stwierdzenia Andrzeja – zawarł je w swoim dziele O trzymaniu kredensu. Dzieło ma 2760 stron żywego tekstu. Filozofowie od 1921 roku próbują przetłumaczyć ten tekst na zrozumiały język. W ciągu 90 lat pracy zdołali już przetłumaczyć 3 strony.
Friedrich Nietzsche[edytuj • edytuj kod]
Friedrich Nietzsche prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung (O trzymaniu kredensu podczas snu). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. Poza tym filozof uznał, że Andrzej ma się dobrze i Nietzschego mu nie brakuje.
Karol Marks[edytuj • edytuj kod]
Marks zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu.
Max Weber[edytuj • edytuj kod]
Webber twierdził natomiast, że zdanie nie śpię, bo trzymam kredens rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się.
Émile Durkheim[edytuj • edytuj kod]
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił teorię anomii.
Martin Heidegger[edytuj • edytuj kod]
Martin Heidegger natomiast stwierdził, że nie można się bezpośrednio odnieść do stwierdzenia o trzymaniu kredensu, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy kredens istnieje.
Jean-Paul Sartre[edytuj • edytuj kod]
Jean-Paul Sartre wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć.
Diogenes z Synopy[edytuj • edytuj kod]
Diogenes wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak dom, sedes czy sklep.
Stanisław Przybyszewski[edytuj • edytuj kod]
Ojciec krakowskiej cyganerii artystycznej powiedział ponoć „kredensy, które się nie przewracają, są dla filistrów, istotą sztuki jako bytu absolutnego i misterium artysty jest podtrzymywanie niestabilnego kredensu”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer[edytuj • edytuj kod]
Chcąc podkreślić rację swojego kolegi z fachu, Kaziu naskrobał cały wiersz:
Evviva l’arte! Człowiek spać nie musi, |
||
— Kazimierz Przerwa-Tetmajer na temat twierdzenia |
Jezus Chrystus[edytuj • edytuj kod]
Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam – nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu. –– Mt 7,12
Budda[edytuj • edytuj kod]
Uczeń powiedział do Mistrza: „Mistrzu, nocami trzymam kredens.”. Mistrz odpowiedział: „Kredens który trzymasz jest pusty. Trzymasz pustkę.”