Opera Krakowska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(automatyczna podmiana)
M
Znacznik: edytor źródłowy
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{t}} wyrób operopodobny stanowiący negatywną odpowiedź na pytanie zawarte w tytule książki Anny Woźniakowskiej „Czy Kraków zasługuje na Operę?”. Jedyny tego typu obiekt na świecie, w którym w 90 procentach widowni nie ma dyskryminujących barier dla osób z niepełnosprawnością słuchową- i tak nikt nic nie słyszy.
'''Opera Krakowska''' – wyrób operopodobny stanowiący negatywną odpowiedź na pytanie zawarte w tytule książki Anny Woźniakowskiej „Czy Kraków zasługuje na Operę?”. Jedyny tego typu obiekt na świecie, w którym nie ma dyskryminujących barier dla osób z niepełnosprawnością słuchową i tak nikt nic nie słyszy.


Obiekt pozostający w cieniu krakowskiego [[Kino Kijów|Kina Kijów]] transmitującego światowe premiery operowe.
Obiekt pozostaje w cieniu krakowskiego [[Kino Kijów|Kina Kijów]], transmitującego światowe premiery operowe.


==Opis gmachu==
== Opis gmachu ==
Duża scena posiada widownię na 750 miejsc w tym około 60 miejsc dyskryminujących osoby głuchonieme (patrz wyżej). Spośród wymienionych 60 miejsc połowa zapewnia standard słyszalności zarówno orkiestry, jak i osób śpiewających. Kolejne 30 miejsc zapewnia dobrą słyszalność orkiestry. Nadmienić należy, że każde miejsce w tak zwanej Operze Krakowskiej umożliwia usłyszenie śpiewu pod warunkiem, że śpiewa ktoś z widowni. Proceder taki jest tolerowany, ponieważ koordynator porządku OK znajduje się obok sceny i nie słyszy dźwięków dobiegających z widowni, ponadto ochrona OK nie słyszy głosu koordynatora.
Duża scena posiada widownię w ilości około 750 miejsc, w tym około 60 miejsc dyskryminujących osoby głuchonieme (patrz wyżej). Spośród wymienionych 60 miejsc połowa zapewnia standard słyszalności zarówno orkiestry, jak i osób śpiewających. Kolejne 30 miejsc zapewnia dobrą słyszalność orkiestry. Nadmienić należy, że każde miejsce w tak zwanej Operze Krakowskiej umożliwia usłyszenie śpiewu pod warunkiem, że śpiewa ktoś z widowni. Proceder taki jest tolerowany, ponieważ koordynator porządku OK znajduje się obok sceny i nie słyszy dźwięków dobiegających z widowni, ponadto ochrona OK nie słyszy głosu koordynatora.


==Zabezpieczenia na wypadek katastrof==
== Zabezpieczenia na wypadek katastrof ==
Gmach posiada zaawansowany, nowoczesny system antypożarowy, instalację oddymiającą i rozbudowany system kanałów ewakuacyjnych.
Gmach posiada zaawansowany, nowoczesny system antypożarowy, instalację oddymiającą i rozbudowany system kanałów ewakuacyjnych.


==Ważniejsze katastrofy==
== Ważniejsze katastrofy ==
W dniu 13 lipca 2001 roku w Operze Krakowskiej w związku z 100-leciem śmierci Giuseppe Verdiego miała miejsce premiera opery tegoż kompozytora- La Traviata. W roli Violety po raz pierwszy wystąpiła sopranistka Katarzyna Oleś Blacha.
W dniu [[13 lipca]] [[2001]] w Operze Krakowskiej w związku z 100-leciem śmierci Giuseppe Verdiego miała miejsce premiera opery tegoż kompozytora La Traviata. W roli Violety po raz pierwszy wystąpiła sopranistka Katarzyna Oleś Blacha.


==Turystyka==
== Turystyka ==
Operę Krakowską licznie odwiedzają turyści z Włoch, głównie z Mediolanu, chcący zobaczyć La Scalę północy. Są kierowani przez Centrum Informacji Turystycznej do Teatru Słowackiego z informacją, że aktualnie z powodu przerwy urlopowej spektakle nie odbywają się.
Operę Krakowską licznie odwiedzają turyści z Włoch, głównie z Mediolanu, chcący zobaczyć La Scalę północy. Są kierowani przez Centrum Informacji Turystycznej do Teatru Słowackiego z informacją, że aktualnie z powodu przerwy urlopowej spektakle nie odbywają się.


{{stub|bud}}
==Standardowa obsada==
{{stub|kul}}

[[Kategoria:Obiekty budowlane]]
===Partie sopranowe===
*Tytułowa Floria Tosca z opery Pucciniego – Katarzyna Oleś Blacha
*Tytułowa Halka z opery Moniuszki – Katarzyna Oleś Blacha
*Violetta Valery (kurtyzana, bez halki) z opery La Traviata Giuseppe Verdiego – Katarzyna Oleś Blacha
*Pamina z opery Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta – Katarzyna Oleś Blacha
*Trzej chłopcy z opery Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta (śpiewający w kwartecie z Paminą) – 3× Katarzyna Oleś Blacha
*Partie chóralne w operach Pucciniego – 14× Katarzyna Oleś Blacha
*Amor z opery Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibald Gluck – Katarzyna Oleś Blacha
*Królowa nocy z opery Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta – Katarzyna Oleś Blacha

===Partie tenorowe===
*[[Andrzej Lampert]], gwiazda programu „Szansa na sukces”, „Śpiewać każdy może”

===Basy i barytony===
*Mefistofeles z opery Arrigo Boito – Katarzyna Oleś Blacha

==Zobacz też==
* [[Blacha]]
* [[Hucpa]]

Aktualna wersja na dzień 15:19, 24 mar 2016

Opera Krakowska – wyrób operopodobny stanowiący negatywną odpowiedź na pytanie zawarte w tytule książki Anny Woźniakowskiej „Czy Kraków zasługuje na Operę?”. Jedyny tego typu obiekt na świecie, w którym nie ma dyskryminujących barier dla osób z niepełnosprawnością słuchową – i tak nikt nic nie słyszy.

Obiekt pozostaje w cieniu krakowskiego Kina Kijów, transmitującego światowe premiery operowe.

Opis gmachu[edytuj • edytuj kod]

Duża scena posiada widownię w ilości około 750 miejsc, w tym około 60 miejsc dyskryminujących osoby głuchonieme (patrz wyżej). Spośród wymienionych 60 miejsc połowa zapewnia standard słyszalności zarówno orkiestry, jak i osób śpiewających. Kolejne 30 miejsc zapewnia dobrą słyszalność orkiestry. Nadmienić należy, że każde miejsce w tak zwanej Operze Krakowskiej umożliwia usłyszenie śpiewu pod warunkiem, że śpiewa ktoś z widowni. Proceder taki jest tolerowany, ponieważ koordynator porządku OK znajduje się obok sceny i nie słyszy dźwięków dobiegających z widowni, ponadto ochrona OK nie słyszy głosu koordynatora.

Zabezpieczenia na wypadek katastrof[edytuj • edytuj kod]

Gmach posiada zaawansowany, nowoczesny system antypożarowy, instalację oddymiającą i rozbudowany system kanałów ewakuacyjnych.

Ważniejsze katastrofy[edytuj • edytuj kod]

W dniu 13 lipca 2001 w Operze Krakowskiej w związku z 100-leciem śmierci Giuseppe Verdiego miała miejsce premiera opery tegoż kompozytora – La Traviata. W roli Violety po raz pierwszy wystąpiła sopranistka Katarzyna Oleś Blacha.

Turystyka[edytuj • edytuj kod]

Operę Krakowską licznie odwiedzają turyści z Włoch, głównie z Mediolanu, chcący zobaczyć La Scalę północy. Są kierowani przez Centrum Informacji Turystycznej do Teatru Słowackiego z informacją, że aktualnie z powodu przerwy urlopowej spektakle nie odbywają się.


Crystal Clear app cervisia.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny architektury i budownictwa. Jeśli nie spadają na ciebie cegły w drewnianym kościele – rozbuduj go.

HKstubicon.png To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny kultury. Jeśli lecisz z nami w kulki – rozbuduj go.