Pafawag: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Stworzono zarys strony)
Znacznik: edytor źródłowy
 
M
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
{{t}}to skrót od Państwowa Fabryka Wagonów. Największa fabryka taboru kolejowego słynąca z seryjnych produkcji wybranych [[EN57|EZT]] i [[ET22|lokomotyw]], która zmonopolizowała produkcje elektrowozów na skalę kraju. Ma swoją siedzibę we Wrocławiu przy ulicy Fabrycznej 12. Produkty Pafawagu odznaczały się konstrukcją tak prostą, że nie trzeba było długo się uczyć ich obsługi i jednocześnie były tak zaawansowane technologicznie, że wystarczy podeprzeć stycznik lub użyć młotka aby pojechać dalej.
'''Pafawag''' (''Państwowa Fabryka Wagonów'') – największa fabryka taboru kolejowego, słynąca z seryjnych produkcji wybranych [[EN57|EZT]] i [[ET22|lokomotyw]], która zmonopolizowała produkcje [[Elektrowóz|elektrowozów]] na skalę kraju. Ma swoją siedzibę we [[Wrocław]]iu przy ulicy Fabrycznej 12. Produkty Pafawagu odznaczały się konstrukcją tak prostą, że nie trzeba było długo się uczyć ich obsługi i jednocześnie były tak zaawansowane technologicznie, że wystarczyło podeprzeć stycznik lub użyć [[Młotek|młotka]], aby pojechać dalej.


== Produkty Pafawagu ==
== Produkty Pafawagu ==
Fabrykę opuściły tak znane składy jak król polskich torów [[EN57|kibel]] w liczbie 1412 egzemplarzy produkowanych w latach 1962-1994, co czyni go najdłużej produkowanym pojazdem kolejowym i jednocześnie najdłużej używanym na świecie <ref>Polak potrafi...</ref> i [[ET22|byczek]]-król polskich składów towarowych w liczbie 1184 egzemlarzy w latach 1969-1989. Tak samo znane acz w mniejszych ilościach były [[EU07|siódemka]]- 240 egzemplarzy w latach 1964-1974, [[ET21|sputnik]]- 658 egzemplarzy w latach 1957-1971 i [[EP09|dziewiątka]]- 47 egzemplarzy w latach 1986-1997. Były inne także, ale już nie godne uwagi.
Fabrykę opuściły tak znane składy jak król polskich torów, [[EN57|kibel]], w liczbie 1412 egzemplarzy produkowanych w latach [[1962]]–[[1994]], co czyni go najdłużej produkowanym pojazdem kolejowym i jednocześnie najdłużej używanym na świecie<ref>Polak potrafi…</ref>, i [[ET22|byczek]]król polskich składów towarowych, w liczbie 1184 egzemplarzy, w latach [[1969]]–[[1989]]. Tak samo znane, acz w mniejszych ilościach, były: [[EU07|siódemka]] 240 egzemplarzy w latach [[1964]]–[[1974]], [[ET21|sputnik]] 658 egzemplarzy w latach [[1957]]–[[1971]], i [[EP09|dziewiątka]] 47 egzemplarzy w latach [[1986]]–[[1997]]. Były także inne, ale już niegodne uwagi.


== Jak Pafawag przerodził się w potęgę ==
== Jak Pafawag przerodził się w potęgę ==
Fabryka ma swoje korzenie w 1832 roku. Początkowo była małym tworem produkującym części maszyn i wagony. Szybko się jednak rozwijała. Za czasów [[Adolf Hitler|Adolfa]] produkowano tam oprócz wagonów i taboru kolejowego także części pocisków [[V2|V2]]. Gdy nastąpił upadek Adolfa, nastąpiły czasy [[komunizm|jedynie słusznego ustroju]] w którym fabrykę skolektywizowano i rozbudowano. Największe apogeum przypadło na lata 80, wtedy była największym dostawcą taboru kolejowego w Europie.
Fabryka ma swoje korzenie w [[1832]] roku. Początkowo była małym tworem produkującym części maszyn i wagony. Szybko się jednak rozwijała. Za czasów [[Adolf Hitler|Adolfa]] produkowano tam oprócz wagonów i taboru kolejowego także części pocisków [[V2]]. Gdy nastąpił upadek Adolfa, nadeszły czasy [[komunizm|jedynego słusznego ustroju]], w którym fabrykę skolektywizowano i rozbudowano. Największe apogeum przypadło na lata 80., wtedy to była największym dostawcą taboru kolejowego w Europie.


== Czasy wrednego kapitalizmu ==
== Czasy wrednego kapitalizmu ==
Wraz z upadkiem komunizmu następował spadek jej potęgi, a w roku 1997 fabrykę kupił Adtranz (dzisiaj Bombardier Transportation Polska). Wtedy wszystko co było produkowane do tej pory przestało być produkowane, a z gigantycznego kompleksu o powierzchni kilku hektarów, dziś jest używanych zaledwie kilka hal produkcyjnych. Obecnie są tam tłuczone [[EU45|Traxxy]], tramwaje i wagony kolejowe. Jak widać za komuny wszystko się opłacało, a teraz nic- ciekawe prawda?
Wraz z upadkiem komunizmu następował spadek jej potęgi, a w roku [[1997]] fabrykę kupił Adtranz (dzisiaj Bombardier Transportation Polska). Wtedy wszystko, co było produkowane do tej pory, przestało być produkowane, a z gigantycznego kompleksu o powierzchni kilku hektarów, dziś jest używanych zaledwie kilka hal produkcyjnych. Obecnie są tam tłuczone [[EU45|Traxxy]], tramwaje i wagony kolejowe. Jak widać, za komuny wszystko się opłacało, a teraz nic ciekawe, nieprawdaż?


{{przypisy}}
== Przypisy ==
{{ciężarówki}}
<references/>
[[Kategoria:Przedsiębiorstwa komunikacyjne]]
[[Kategoria:Kolejnictwo]]

Wersja z 00:52, 23 gru 2015

Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów) – największa fabryka taboru kolejowego, słynąca z seryjnych produkcji wybranych EZT i lokomotyw, która zmonopolizowała produkcje elektrowozów na skalę kraju. Ma swoją siedzibę we Wrocławiu przy ulicy Fabrycznej 12. Produkty Pafawagu odznaczały się konstrukcją tak prostą, że nie trzeba było długo się uczyć ich obsługi i jednocześnie były tak zaawansowane technologicznie, że wystarczyło podeprzeć stycznik lub użyć młotka, aby pojechać dalej.

Produkty Pafawagu

Fabrykę opuściły tak znane składy jak król polskich torów, kibel, w liczbie 1412 egzemplarzy produkowanych w latach 19621994, co czyni go najdłużej produkowanym pojazdem kolejowym i jednocześnie najdłużej używanym na świecie[1], i byczek – król polskich składów towarowych, w liczbie 1184 egzemplarzy, w latach 19691989. Tak samo znane, acz w mniejszych ilościach, były: siódemka – 240 egzemplarzy w latach 19641974, sputnik – 658 egzemplarzy w latach 19571971, i dziewiątka – 47 egzemplarzy w latach 19861997. Były także inne, ale już niegodne uwagi.

Jak Pafawag przerodził się w potęgę

Fabryka ma swoje korzenie w 1832 roku. Początkowo była małym tworem produkującym części maszyn i wagony. Szybko się jednak rozwijała. Za czasów Adolfa produkowano tam oprócz wagonów i taboru kolejowego także części pocisków V2. Gdy nastąpił upadek Adolfa, nadeszły czasy jedynego słusznego ustroju, w którym fabrykę skolektywizowano i rozbudowano. Największe apogeum przypadło na lata 80., wtedy to była największym dostawcą taboru kolejowego w Europie.

Czasy wrednego kapitalizmu

Wraz z upadkiem komunizmu następował spadek jej potęgi, a w roku 1997 fabrykę kupił Adtranz (dzisiaj Bombardier Transportation Polska). Wtedy wszystko, co było produkowane do tej pory, przestało być produkowane, a z gigantycznego kompleksu o powierzchni kilku hektarów, dziś jest używanych zaledwie kilka hal produkcyjnych. Obecnie są tam tłuczone Traxxy, tramwaje i wagony kolejowe. Jak widać, za komuny wszystko się opłacało, a teraz nic – ciekawe, nieprawdaż?

Przypisy

  1. Polak potrafi…

Szablon:Ciężarówki