Paszkwil: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 159.205.202.71; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Bez imienny.)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 10 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Paszkwil''' – utwór literacki w wybredny lub niewybredny sposób ośmieszający danego autora lub poetykę. Paszkwil jest gatunkiem histerycznym i spontanicznym, ponieważ im jest młodszy i im bardziej pochodnie zostaje upubliczniony, tym większe jest w nim stężenie tak irracjonalnych składników, jak furia, dyslogika, [[dysgrafia]] i klapkowate spojrzenie na tekst kultury lub osobę która go sprowokowała. Główną realizacją paszkwilu jest znane od [[średniowiecze|średniowiecza]] lekarstwo przepisywane gorączkującym pacjentom, zwane upustem złej krwi, którego skuteczność obalono w czasach [[Rzeczpospolita|Pierwszej Rzeczpospolitej]], na światlejszych nieco terenach Zachodniej [[Europa|Europy]].
'''Paszkwil''' – [[utwór literacki|utwór]] histeryczny i spontaniczny; upust złej krwi.


Zwyczaj pisania paszkwili zanika, stąd [[krytyka literacka]] załamuje ręce nad tym, że literatura znajduje się na krawędzi, ale trudno powiedzieć co to za krawędź i czy, gdyby odwrócić się na pięcie, z tyłu również nie będzie krawędzi.
Szczególnie ukochali sobie paszkwile niektórzy znakomici [[Polska|polscy]] [[poeta|poeci]], walcząc tą bronią z głupkowatymi wydawcami i redaktorami pism literackich, a także z mniej bystrymi kolegami, ale zwyczaj ten zanika i nie znajduje sobie zastępstwa w niczym analogicznym, dlatego [[krytyka literacka]] twierdzi, że literatura znajduje się na krawędzi, ale trudno powiedzieć co to za krawędź i czy, gdyby odwrócić się na pięcie, z tyłu również nie będzie krawędzi.

{{stublit}}


[[Kategoria:Gatunki literackie]]
[[Kategoria:Gatunki literackie]]

Aktualna wersja na dzień 14:16, 24 maj 2021

Paszkwil – utwór literacki w wybredny lub niewybredny sposób ośmieszający danego autora lub poetykę. Paszkwil jest gatunkiem histerycznym i spontanicznym, ponieważ im jest młodszy i im bardziej pochodnie zostaje upubliczniony, tym większe jest w nim stężenie tak irracjonalnych składników, jak furia, dyslogika, dysgrafia i klapkowate spojrzenie na tekst kultury lub osobę która go sprowokowała. Główną realizacją paszkwilu jest znane od średniowiecza lekarstwo przepisywane gorączkującym pacjentom, zwane upustem złej krwi, którego skuteczność obalono w czasach Pierwszej Rzeczpospolitej, na światlejszych nieco terenach Zachodniej Europy.

Szczególnie ukochali sobie paszkwile niektórzy znakomici polscy poeci, walcząc tą bronią z głupkowatymi wydawcami i redaktorami pism literackich, a także z mniej bystrymi kolegami, ale zwyczaj ten zanika i nie znajduje sobie zastępstwa w niczym analogicznym, dlatego krytyka literacka twierdzi, że literatura znajduje się na krawędzi, ale trudno powiedzieć co to za krawędź i czy, gdyby odwrócić się na pięcie, z tyłu również nie będzie krawędzi.