Pesa Elf: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Zmniejszono ilość grafik)
Znacznik: edytor źródłowy
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
'''EN76''' - zwany też Elf prawdopodobnie od kryptonimu: '''E'''lektryczna '''l'''ecąca '''f'''ujarka. Nazwa wzięła się stąd, że podczas ruszania wydaje właśnie dźwięki jak z fujarki. Pojazd wyprodukowany przez <del>hiszpańską</del> polską firmę [[PESA|Pojazdy Eksperymentalne Szczególnie Awaryjne]] w Bydgoszczy. Pojazdy tego producenta nadają się na złom właściwie już zaraz po wyprodukowaniu, bowiem są już wtedy w gorszym stanie niż tabor, który mają zastąpić ([[EN57]]). Jakimś cudem zarządy kolei ten szajs kupują hurtem – głównie z powodu niższej ceny od [[Newag|ED78]]. Niestety później zaczynają żałować swoich zakupów, bo jednak cena to nie wszystko ale wtedy już jest już za późno, ale i tak tym nie będą jeździć, więc się tym nie przejmują. Straszy na naszym [[PKP]] wszystkimi swoimi wersjami od 2010 roku. Obecnie istnieje 77 sztuk tego dziadostwa, a w planach produkcji jest jeszcze więcej.
'''EN76''' - zwany też Elf od kryptonimu:'''E'''lectric '''l'''ow '''F'''loor<ref>raczej:'''E'''lektryczna '''l'''ecąca '''f'''ujarka, z powodu powodu hałasu rozrządu przypominającego granie na fujarce</ref>. Seria pojazdów produkowana przez <del>hiszpańską</del> polską firmę [[Pesa|Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz]]<ref>PESA to kryptonim: Pojazdy Eksperymentalne Szczególnie Awaryjne</ref> dla [[PKP|Popsujmy K{{cenzura1}}a Pociągi]]<ref>Choć to z prawdziwym PKP nie ma już wiele wspólnego</ref> w przyprawiającej o strach ilości 77 sztuk, a w planach produkcji jest jeszcze więcej.
Pojazdy tego producenta nadają się na złom właściwie już zaraz po wyprodukowaniu, bowiem są już wtedy w gorszym stanie niż tabor, który mają zastąpić ([[EN57]]). Jakimś cudem zarządy kolei ten szajs kupują hurtem – głównie z powodu niższej ceny od [[Newag|Impulsów]]. Niestety później zaczynają żałować swoich zakupów, bo jednak cena to nie wszystko ale wtedy już jest już za późno, ale i tak tym nie będą jeździć, więc się tym nie przejmują.


== Geneza ==
== Geneza ==

Wersja z 17:19, 30 sty 2017

EN76 - zwany też Elf od kryptonimu:Electric low Floor[1]. Seria pojazdów produkowana przez hiszpańską polską firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz[2] dla [[PKP|Popsujmy KCenzura1.svga Pociągi]][3] w przyprawiającej o strach ilości 77 sztuk, a w planach produkcji jest jeszcze więcej. Pojazdy tego producenta nadają się na złom właściwie już zaraz po wyprodukowaniu, bowiem są już wtedy w gorszym stanie niż tabor, który mają zastąpić (EN57). Jakimś cudem zarządy kolei ten szajs kupują hurtem – głównie z powodu niższej ceny od Impulsów. Niestety później zaczynają żałować swoich zakupów, bo jednak cena to nie wszystko ale wtedy już jest już za późno, ale i tak tym nie będą jeździć, więc się tym nie przejmują.

Geneza

15WE-prototyp, który w oszałamiającej ilości jednej sztuki jest przodkiem wszystkich PESO-złomów

Załóżmy, że posiadamy trochę części z innych krajów Europy: Układ przeniesienia napędu z Francji, Falowniki i rezystory hamowania elektrodynamicznego z Hiszpanii, silniki indukcyjne z Austrii, systemy przeciwpożarowe z Niemiec i to wszystko zostaje skręcone w Polsce. Brzmi absurdalnie? A jednak! Właśnie tym jest Elf-cudem statko-kosmiczno-podobnym, pokręcanym z części sprowadzanych z całej Europy posiadającym kompa pokładowego z Winem 7 w wersji beta. Jakby tego było mało koszty sprowadzania części zwiększają koszty naprawy oraz wydłużają je. Bezpośrednim protoplastą jest ED59 wyprodukowany w 2006r., który został skonstruowany właściwie tylko po to by uzyskać certyfikat na produkcję seryjną Elfów. Podobno do skonstruowania tejże rodzinny pojazdów użyto aż 110 inżynierów, którzy zbytnio nie przyłożyli się do pracy[4]. Przykładowo jakiś antygeniusz sprzęt i aparaturę tak zamontował w tym pojeździe tak, aby możliwie najbardziej utrudnić do niej dostęp i żeby szybciej się zużywała, np. wloty do wentylatorów silników trakcyjnych są na wysokości wózka, co powodują zaciąganie pyłu który pociąg wzniecił wjeżdżając w stacje, co za tym idzie stosunkowo szybkie zapychanie się filtrów i przegrzewanie silników trakcyjnych. W dodatku obok wentylatora jest możliwie blisko zamontowana puszka do zasilania zewnętrznego, co wydatnie utrudnia odkręcenie i przykręcanie obudowy wentylatora. Skrzynia z rezystorami hamowania elektrodynamicznego jest tak skonstruowana, że trzeba wymienić ją w całości, jakby nie można było wymienić tylko uszkodzonej sekcji rezystorów, a same rezystory łatwo przepalić, bowiem wystarczy na hamulcu MED nie wyluzować po zwolnieniu z prędkości rozkładowej do 50km/h. Jakby tego było mało to kabina maszynisty nie jest oddzielona od szaf rozrządowych dodatkowymi drzwiami przez to maszynista jest narażony na duży hałas.

Wersje

22WEe wersja dla Mazowsza
22WEb zaserwowany dla Ślunska na Trako 2010
22WEa dla Kolei Wielkopolskich

Ilość zamówień zachęciła PESĘ do rozszerzenia swojej oferty. W dodatku trzeba było nie dopuścić do rozwoju swojego śmiertelnego wroga-Newaga. Oto one:

  • 21WE - trójczłonowy po jednej parze drzwi na człon, z mocą 1,6MW zawrotną prędkością konstrukcyjną 160km/h
  • 22WE - duma zakładu podbijająca swoją ceną (a nie jakością) rynek kolejowy, o mocy całkowitej wynoszącej 2MW, po 2 pary drzwi na człon i zawrotnymi 160km/h jako pierwsza trafiła do Kolei Śląskich. Potem powstały takie wersje jak:
  • 22WEa - dla kolei Wielkopolskich generalnie to samo, z tymże 3 człony mają po jednej parze drzwi, a czwarty po dwie
  • 22WEe - dla KolMazu. Praktycznie to samo, co 22WE
  • 22WEc - dla Przewozów Regionalnych o obniżonej mocy do 1,6MW oraz w trzech członach po dwie pary drzwi, a w czwartym tylko jedna o prędkości konstrukcyjnej 120km/h lub 160 - w zależności od humoru pociągu
  • 27WE - sześcioczłonowa wersja dla SKMki o mocy 3,2MW oraz po dwóch parach drzwi na człon rzecz jasna na 160km/h. Jest także w wersji 27WEb o obniżonej mocy do 3MW dla Kolei Śląskich.
  • 34WE - dwuczłonowa wersja. Praktycznie to samo co 21WE
  • ELf II - nie wiadomo co to jest, bo jeszcze nie powstał żaden egzemplarz

W trosce o komfort pasażera

Wygodne, twardsze niż plastiki w EN57 siedzenia

Siedzenia są wiecznie skrzypiące, grożące połamaniem. W dodatku są poskręcane śrubami na imbusy, które non stop się wykręcają. Są tak wygodne, że rzyć bolała już po 15 min. Zastosowane hiszpańskie falowniki tak hałasują, że głowa już boli po 10 min. stąd nie jedz tym dłużej niż 1h bo cię jeszcze dopadnie migrena. A to wszystko jeszcze na postoju. Poczekaj aż ruszy i uruchomią się wentylatory silników trakcyjnych. Dodatkową atrakcją dla pasażera są notoryczne spóźnienia, bowiem ten skład jest tak naszpikowany wysoko awaryjną elektroniką, że odmówienie dalszej jazdy przez niego to nie jest kwestia czy tylko kiedy, a dodać należy komputer pokładowy jest tak skonstruowany, że można go zresetować dopiero w lokomotywowni.

Przygotowanie do jazdy przeciętnego pasażera

Jeżeli planujesz jazdę tym wynalazkiem dłuższą niż pół godziny musisz zaopatrzyć się poduszkę pod tyłek, aby umilić sobie siedzenie. Przydaje się to zwłaszcza w przypadku spóźnień pociągu, pod tym względem Elf przebija na wylot wszystkie statystyki. Zanim usiądziesz sprawdź czy fotel w ogóle nadaje się do takiej czynności. Drugim obowiązkowo ważnym elementem są słuchawki, które pomagają tłumić hałasy rozrządu oraz innej aparatury i twój telefon z nielimitowanym dostępem do neta, który pomoże ci zabić nudę. Trzecim elementem, który powinien znaleźć się w ekwipunku każdego podróżnego, a zwłaszcza jeśli jest on typem nerwusa, ma zły dzień lub słabe serce to tabletki uspokajające - bo kto by się nie wkCenzura1.svgił, gdy nagle składowi odechce się dalszej jazdy lub po 20 min. bezczynnego sterczenia na peronie usłyszymy zapowiedz o opóźnieniu naszego pociągu.

Przypisy

  1. raczej:Elektryczna lecąca fujarka, z powodu powodu hałasu rozrządu przypominającego granie na fujarce
  2. PESA to kryptonim: Pojazdy Eksperymentalne Szczególnie Awaryjne
  3. Choć to z prawdziwym PKP nie ma już wiele wspólnego
  4. Jakość jest tak wysoka, że pojazd za grube miliony przewidziany jest na tylko na 15lat, co w gruncie rzeczy oznacza nawet niepewność pierwszej naprawy głównej