Return to Castle Wolfenstein: Różnice pomiędzy wersjami
(dodano listę wrogów) Znacznik: edytor wizualny |
(→Po czym poznać, że jesteś uzależniony od Wolfa: poprawka gramatyczna) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== Broń == |
== Broń == |
||
⚫ | |||
Jako że gołymi rękami Willy Blaszka sobie nie poradzi, przygotowano cały arsenał broni: |
|||
⚫ | |||
* '''Nóż''' – nie pokroisz nim chleba i nie rzucisz nim, ale na początek musi wystarczyć; |
|||
* '''Karabin Mauser''' – ma cholernie dużą prędkość przesyłu danych, ponieważ strzelając do szwaba możemy uszkodzić również szwaba za nim stojącego. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Colt 45''' – w zależności od sytuacji zajmuje jedną lub dwie ręce. Może dlatego, że można mieć aż dwie sztuki naraz; |
|||
⚫ | |||
* '''MP40''' – podpier{{Cenzura3}}la naboje Lugra. Mieści w sobie aż cztery razy więcej naboi od niego. Pierwsza maszynówka, z jaką będziesz mieć styczność zakładając, że nie jesteś [[Cheater|niedobrym oszustem]]; |
|||
⚫ | * '''Panzerfaust''' – granatnik zbudowany ze starej rury od odkurzacza i wybuchowej puszki. Zastanawiające, że Willy jest w stanie przeżyć wystrzelenie kilku pocisków w ścianę obok, a po szwabie zostaje kupka kości. Jest to broń jednorazowa, więc B.J. jest zmuszony nosić po kilka egzemplarzy, co oczywiście nie przeszkadza mu w bieganiu. |
||
* '''Thompson''' – niezbyt cicha broń, idealna do budzenia [[Niemcy (naród)|szwabów]]. Kradnie naboje Colta; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Karabin Mauser''' – broń teoretycznie [[snajper]]ska. Teoretycznie, ponieważ aby móc wycelować i walnąć szwaba z większej odległości, musisz łazić, aż znajdziesz do niego niekompletny [[teleskop]], potocznie zwany lunetą. Przydaje się w pomieszczeniach o dużej liczbie szwabów na metr kwadratowy. Ma cholernie dużą prędkość przesyłu danych, ponieważ strzelając do szwaba możemy uszkodzić również szwaba za nim stojącego; |
|||
* '''Karabin OSA Snooper''' – drugi karabin snajperski. Ma moc umożliwiającą widzenie w ciemności, czyli po prostu pół teleskopu z noktowizją. Wyposażony jest również w tłumik, aby strzały nie przerywały niczyjej drzemki; |
|||
* '''Karabin FG42''' – posiada funkcję ''włącz krzyżyk''. Po jej włączeniu pojawia się krzyż wpisany w koło, którym możemy celować do szwaba, ale zapomnij o jakimkolwiek przybliżeniu; |
|||
⚫ | |||
* '''[[Granat]]''' – kolejny rodzaj granatu. Nazywany cytrynką, ma te same właściwości co granat ręczny; |
|||
⚫ | |||
⚫ | * '''Panzerfaust''' – |
||
* '''Venom''' – typowy rozpier{{cenzura3}}acz. Mieści w sobie 500 strzałów, ale po wystrzeleniu nieco ponad 100 strzałów dostaje [[katar]]u i odmawia plucia ołowiem; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Noga''' – jak wiadomo, kiedyś nawet naboje się kończą. W kryzysowych sytuacjach możemy zadawać kopniaki. Standardowa dawka śmiertelna to dwa stalowe kopniaki. |
|||
* '''Krzesło''' - nietypowa broń, którą słabszego przeciwnika można zabić rzucając w niego meblem. Czasem też przydaje się do wspinaczki. Podnieść je można tylko podczas trzymania broni w jednej ręce. |
|||
== Wrogowie == |
|||
W każdej grze typu strzelanka musi być do kogo strzelać, dlatego też RTCW nie może być gorszy i tak oto oferuje nam walkę z poniżej opisanymi typami antagonistów. |
|||
* '''Żołnierz''' - najpopularniejszy typ wroga w grze. Jak tylko widzi naszego bohatera, wita go okrzykiem ''Halt!'' i otwiera ogień z dzierżonej przezeń broni (Luger, MP40, Mauser, czasem Panzerfaust). Sporadycznie rzuca granatem. Niektórzy mają też słabość do alkoholu i lubią sobie pod jego wpływem coś pośpiewać. |
|||
* '''Radiooperator / mechanik''' - pan, który nie wstąpił do armii, a jeśli już to "tylko tu sprząta". Ale jak przyjdzie co do czego, wyjmuje pistolet i strzela do BJ-a. A to menda. |
|||
* '''Oficer -''' dowodzi tymi wspomnianymi na początku. Lubią stać i machać rękoma nad stołem. Nie wymagają zadania wielu ciosów, ale nigdy nie są sami - zawsze w pobliżu kręci się kilku szwabów. |
|||
* '''Naukowiec''' - nic mu w życiu nie wyszło, więc oddał się całkowicie nauce i eksperymentom na rzecz Rzeszy. Podobnie jak wyżej opisani, używają tylko pistoletów, a czasem też nie posiadają broni. |
|||
* '''Elitarna Straż -''' blondynki w lateksowych ciuszkach, uzbrojone głównie w steny. Bardzo zwinne i przebiegłe, przez co ciężko je trafić. Jak wpadniesz do pomieszczenia z kilkoma takimi, to [[Śmierć|wyślą Cię w ostatnią drogę]]. |
|||
* '''Czarna Straż -''' niech nazwa Cię nie zwiedzie. Są to spadochroniarze, uzbrojeni w FG42, czasem Mausera albo Panzerfausta. Ich cechą jest nietypowy sposób przyjmowania obrażeń - celujesz i strzelasz w głowę, a on obrywa w klatę. |
|||
* '''Żołnierz Venom''' - koleś w ciuchach spawacza, tyle że zamiast spawać, okłada Ciebie płomieniami z miotacza ognia. Spotykany jest także osobnik z działkiem Venom, stąd też pewnie tak ich nazwano. Ponoć wroga najlepiej zwalczyć jego własną bronią, lecz tych postaci to nie dotyczy - są odporni na ogień z miotacza. |
|||
* '''Mumia -''' nieumarły, który wyłazi ze ściany i podczas walki wysyła w Ciebie jakieś duszki, odbierające Ci życie. Walczy też przeciwko szwabom. Aby całkowicie go wyeliminować, należy rozsadzić go na kawałki - jeśli po prostu upadnie, to po chwili wstaje i walczy dalej. |
|||
* '''Ognista mumia -''' to samo, co wyżej, tylko że zamiast wysyłać jakieś duszki, zionie w Ciebie ogniem. |
|||
* '''Mroczny rycerz -''' kolejni, co wyłażą ze ścian, tyle że posiadają miecze / topory i tarcze, od których odbijają się pociski. Po zabiciu wydają z siebie jakiś zachrypnięty odgłos i z hukiem swojego oręża padają na ziemię. |
|||
* '''Loper -''' cholerstwo, stworzone zapewne ze zwłok zabitych, posiadające zamiast nóg prądnicę, z której korzysta w celu porażenia wroga prądem. Poruszają się bardzo szybko i są wrogie dla każdego, czy to szwab czy nie. Przeciwko nim sprawdza się najskuteczniej venom. |
|||
* '''Proto-żołnierz -''' cyborg uzbrojony w panzerfausta lub venoma. Jest tak ciężki, że bardzo powoli się porusza, dlatego łatwo go powalić. W chwili swojej "śmierci" wydaje z siebie odgłosy jakichś rozregulowanych mechanizmów i pada na ziemię. |
|||
* '''Super żołnierz''' - w grze znany jako ''Super Soldier,'' lub też ''Das Ubersoldat'', to już ulepszona wersja tego wyżej. Zasadniczo różni się tylko rycerskim hełmem na łbie, lepszym pancerzem i nieco większą odpornością na obrażenia, do tego dodatkowo wyposażony może być w działko Tesli. I nic poza tym. |
|||
* '''Olaryk''' - wielki umarlak z kilkoma twarzami na cielsku, pełniący rolę bossa w misji w starym kościele. Wysyła w Twoim kierunku jakieś zjawy, pozbawiające Cię szybko HP. Po swojej "śmierci" drze mordę i rozpada się na kawałki. |
|||
* '''Henryk I Ptasznik -''' ostatni boss w grze, którego szwaby wskrzesiły przy użyciu kilku ubersoldatów i jakiejś kapłanki, którą w dowód wdzięczności Heniek przemienił w zombie. On także wysyła w nas jakieś zjawy, albo zadaje ciosy mieczem, powodując także trzęsienie ziemi. Wskrzesza też swoich dawnych podwładnych, czyli mrocznych rycerzy. Ginie podobnie jak Olaryk, tj. drze się i rozpada na strzępy. |
|||
== Po czym poznać, że jesteś uzależniony od Wolfa == |
== Po czym poznać, że jesteś uzależniony od Wolfa == |
||
Linia 51: | Linia 21: | ||
* Rozbijasz ściany i niszczysz obrazy, bo sądzisz, że jest za nimi skarb albo wejście do ukrytego pomieszczenia. |
* Rozbijasz ściany i niszczysz obrazy, bo sądzisz, że jest za nimi skarb albo wejście do ukrytego pomieszczenia. |
||
* Nie chodzisz na cmentarz bez broni, bo boisz się, że nagle zaczną wyskakiwać [[zombie|trupy]]. |
* Nie chodzisz na cmentarz bez broni, bo boisz się, że nagle zaczną wyskakiwać [[zombie|trupy]]. |
||
* Wszystko możesz otworzyć kopnięciem. Jedyny problem masz z drzwiami |
* Wszystko możesz otworzyć kopnięciem. Jedyny problem masz z drzwiami przesuwnymi. |
||
* Jeśli jesteś ciężko ranny, idziesz szybko coś zjeść lub wypić [[Napój alkoholowy|sok z gumijagód]], po czym natychmiast wracasz do zdrowia. |
* Jeśli jesteś ciężko ranny, idziesz szybko coś zjeść lub wypić [[Napój alkoholowy|sok z gumijagód]], po czym natychmiast wracasz do zdrowia. |
||
* Będąc ciężko rannym, nadal jesteś w stanie biegać, a gdy się zmęczysz, regenerujesz siły alkoholem. |
* Będąc ciężko rannym, nadal jesteś w stanie biegać, a gdy się zmęczysz, regenerujesz siły alkoholem. |
||
Linia 57: | Linia 27: | ||
* Unikasz kobiet, zwłaszcza tych w ciuszkach z lateksu oraz mechaników, bowiem w każdej chwili mogą wyjąć broń i Cię zabić. |
* Unikasz kobiet, zwłaszcza tych w ciuszkach z lateksu oraz mechaników, bowiem w każdej chwili mogą wyjąć broń i Cię zabić. |
||
* Wchodzisz do cudzych mieszkań czy lokali, a następnie je przeszukujesz, niszcząc szafy i ściany, a do tego czasem zdarzy Ci się wszamać czyjś obiad. |
* Wchodzisz do cudzych mieszkań czy lokali, a następnie je przeszukujesz, niszcząc szafy i ściany, a do tego czasem zdarzy Ci się wszamać czyjś obiad. |
||
* Za wszelką cenę unikasz fabryk i laboratoriów, bo tam grasują przecież zabójcze Lopery. |
|||
== Noob w Return to Castle Wolfenstein == |
|||
== Styl gry nooba == |
|||
* Używa cyjanku potasu, myśląc, że zaatakuje nim wroga. |
* Używa cyjanku potasu, myśląc, że zaatakuje nim wroga. |
||
* Zostawia nóż na specjalną okazję, bo myśli, że może nim rzucić i nie chce go tak szybko stracić. |
* Zostawia nóż na specjalną okazję, bo myśli, że może nim rzucić i nie chce go tak szybko stracić. |
||
* W cichych misjach używa Panzerfausta, Mausera, MP40 lub Thompsona |
* W cichych misjach używa Panzerfausta, Mausera, MP40 lub Thompsona. |
||
* Mając mniej niż 25 HP, strzela z bliska do szwaba z Panzerfausta i dziwi się, że kończy grę. |
|||
* Atakuje nożem Superżołnierza lub Lopera. |
|||
* Stojąc przed alarmem uruchamia go, myśląc, że w ten sposób przywołuje wsparcie. |
* Stojąc przed alarmem uruchamia go, myśląc, że w ten sposób przywołuje wsparcie. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
* William na pewno jest z Polski. Jeśli odniesie rany, leczy się z nich pijąc wino lub brandy. |
* William na pewno jest z Polski. Jeśli odniesie rany, leczy się z nich pijąc wino lub brandy. |
||
⚫ | |||
* W tej grze można zginąć na wiele oryginalnych sposobów. William może zostać przygnieciony wagonem albo rozerwać się w maszynie, jeśli nie będziesz uważał. |
|||
⚫ | |||
* William jest bardziej ognioodporny od wrogów. Jeśli podpali wroga miotaczem ognia, to ten spłonie od razu, a jeśli Willy zostanie zaatakowany ogniem, straci kilka punktów zdrowia i po chwili zgaśnie. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Nieważne ile szwab ma wypite, po zauważeniu Cię natychmiast staje się w 100% trzeźwy i o dziwo celnie strzela. |
* Nieważne ile szwab ma wypite, po zauważeniu Cię natychmiast staje się w 100% trzeźwy i o dziwo celnie strzela. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[Wolfenstein 3D]] |
|||
* [[Wolfenstein RPG]] |
|||
* [[Wolfschanze 1944]] |
|||
* [[Enemy Territory]] |
|||
{{idsoftware}} |
{{idsoftware}} |
||
{{FPS}} |
{{FPS}} |
Aktualna wersja na dzień 20:22, 17 paź 2022
Powrót Do Zamku Kamiennego Wilka (potocznie Wolf) – gra z gatunku FPS (Fest Pnij Strzałę). Kontynuacja cieszącego się sławą Wolfensteina Czy De.
Fabuła[edytuj • edytuj kod]
W marcu 1943, wojska szwabskie dostały nieźle po dupsku w Północnej Czarnolandii oraz pod Stalingradem, więc specjalna dywizja esesmańców rozpoczęła badania igrające z porządkiem świata. 100 dekad temu żył sobie koleś o imieniu Henias I. Miał on podejrzane kontakty z ciemnymi siłami, dzięki którym uzyskał wieczny żywot. Z powodu swojej nieśmiertelności zazdrościł mu pewien Szymon Wędrujący, który wtrącił go w otchłań. Esesmańcy z tak zwanego Paranormalnego Dywizjonu uznali, że przechytrzą oni prawa natury i przywrócą go z powrotem na świat, chcąc perfidnie wykorzystać jego umiejętności magiczne. Jednakże oto pojawia się koleś o polskich korzeniach zwany Wiliam B.J. Blazkowicz, który niczym James Bond ma pokrzyżować plany szwabów. Jednak po zsyłce na Sybir do zamku kamieni coś poszło nie tak i wraz ze swoim kumplem zwanym Agentem 1 zostali zamknięci w zimnej celi. Agent 1 został skazany na śmierć, natomiast Willy nie dał się szwabom. Wystrugał sobie nożyk, przykleił się do sufitu i czekał na szwabskiego żołnierza, który zdziwił się, kiedy Willy zrobił mu wycinankę łowicką na twarzy i rozpoczął ucieczkę z zamku.
Główny bohater[edytuj • edytuj kod]
Willy jest tajnym agentem, który musi wykonywać rozkazy położonych od niego wyżej w łańcuchu pokarmowym. Jego głównym celem jest eliminacja wszystkiego, co szwabskie. Dzięki swojej stalowej nodze posiadł wiele zadziwiających umiejętności. Jeśli kopniemy nią w dynamit i przytrzymamy klawisz, noga będzie jedyną częścią ciała, jaka pozostanie w całości. Jest również człowiekiem-pająkiem, potrafi wspinać się po drabinie, trzymając broń w obu dłoniach. Poza stalową nogą ma również nieznaną grupę krwi. Potrafi wypić dziesięć win i nawet się nie zachwiać, podczas gdy ty po dwóch już byś leżał. Jest również bardzo przywiązany do swej broni. Przeładuje ją nawet jeśli dostał właśnie 50 kulek w głowę albo został rozerwany panzerem.
Broń[edytuj • edytuj kod]
- Luger – ośmiostrzałowy pistolecik, który poraża… Swoją głośnością.
- Sten – chorowita broń. Po wystrzeleniu kilku strzałów dostaje gorączki i musisz poczekać, aż wyzdrowieje.
- Karabin Mauser – ma cholernie dużą prędkość przesyłu danych, ponieważ strzelając do szwaba możemy uszkodzić również szwaba za nim stojącego.
- Granat ręczny – zapewnia rozrywkę. Rzucony w kierunku przeciwników sprawia, że nagle budzą się w nich zapędy piłkarskie. Niestety, NPC najczęściej kopią granat w ścianę, która odbija go z powrotem.
- Dynamit – broń z zegarem typu ustaw i spier. Ma skłonności do pracy w zespole, jeśli kilka ładunków jest obok siebie.
- Panzerfaust – granatnik zbudowany ze starej rury od odkurzacza i wybuchowej puszki. Zastanawiające, że Willy jest w stanie przeżyć wystrzelenie kilku pocisków w ścianę obok, a po szwabie zostaje kupka kości. Jest to broń jednorazowa, więc B.J. jest zmuszony nosić po kilka egzemplarzy, co oczywiście nie przeszkadza mu w bieganiu.
- Flamethrower – jak sama nazwa wskazuje, maszyna do produkcji skwarków. Wywołuje u szwabów emisję krzyku o wysokiej częstotliwości i amplitudzie. Uwaga na kieliszki, mogą się stłuc.
- Tesla Gun – zaatakowany tą bronią zostaje odepchnięty na pewną odległość i przez chwilę uśmiecha się do ciebie, nie mogąc się ruszyć.
Po czym poznać, że jesteś uzależniony od Wolfa[edytuj • edytuj kod]
- W swoim mieszkaniu niczego nie otwierasz kluczem, a drzwi otwierasz za pomocą przycisków lub dźwigni (w najgorszym razie z buta).
- Rozbijasz ściany i niszczysz obrazy, bo sądzisz, że jest za nimi skarb albo wejście do ukrytego pomieszczenia.
- Nie chodzisz na cmentarz bez broni, bo boisz się, że nagle zaczną wyskakiwać trupy.
- Wszystko możesz otworzyć kopnięciem. Jedyny problem masz z drzwiami przesuwnymi.
- Jeśli jesteś ciężko ranny, idziesz szybko coś zjeść lub wypić sok z gumijagód, po czym natychmiast wracasz do zdrowia.
- Będąc ciężko rannym, nadal jesteś w stanie biegać, a gdy się zmęczysz, regenerujesz siły alkoholem.
- Jesteś w stanie biegać sprintem, wspinać się po drabinie czy przeciskać przez szyby wentylacyjne i otwory, mimo posiadania dziesięciu rodzajów broni długiej.
- Unikasz kobiet, zwłaszcza tych w ciuszkach z lateksu oraz mechaników, bowiem w każdej chwili mogą wyjąć broń i Cię zabić.
- Wchodzisz do cudzych mieszkań czy lokali, a następnie je przeszukujesz, niszcząc szafy i ściany, a do tego czasem zdarzy Ci się wszamać czyjś obiad.
Noob w Return to Castle Wolfenstein[edytuj • edytuj kod]
- Używa cyjanku potasu, myśląc, że zaatakuje nim wroga.
- Zostawia nóż na specjalną okazję, bo myśli, że może nim rzucić i nie chce go tak szybko stracić.
- W cichych misjach używa Panzerfausta, Mausera, MP40 lub Thompsona.
- Stojąc przed alarmem uruchamia go, myśląc, że w ten sposób przywołuje wsparcie.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- William na pewno jest z Polski. Jeśli odniesie rany, leczy się z nich pijąc wino lub brandy.
- Willy nie może być najny. Może być tylko elegancko wstawiony.
- Niemcy mówią językiem angielsko-niemieckim z końcówki XXI wieku. Na przykład: Hey, can you open the gate, bitte?
- Nieważne ile szwab ma wypite, po zauważeniu Cię natychmiast staje się w 100% trzeźwy i o dziwo celnie strzela.